Panik kring parkering

Idag fick jag tillträde till min nya lägenhet. Den är så fin, så fin. Jag blir så glad, bara jag slapp att flytta alla grejer. Men jag försöker andas lugnt och ta det stegvis.

Men ett stort orosmoln är parkering. Det är över tre års kö till föreningens parkeringar och det närmaste jag hittade i närheten var ett parkeringsbolag som tog 80 kr/dygn. Det funkar liksom inte… Såg några parkeringar där det stod ”boendetillstånd + parkeringsavgift” men dels framgick det inte kostnad och dels inte hur man får det där tillståndet.

Känner att paniken kommer krypande. Det är nog illa att jag måste ha bil för att åka till stallet varje dag. Ska den nu kosta 2400 kr varje månad blir jag ju ruinerad. :(

Vad är det jag missar? Eller är folk med bil i centrala Uppsala miljonärer?

Ska inte ens börja skriva om ångesten över att behöva sopa bort en massa snö från bilen och dessutom starta den kall. Hua så bortskämd jag varit när jag bara behövt köra bil 1-2 ggr/vecka tidigare. Tar jag fel beslut med flytten? :cry:
 

@Theodor och @Masqueradee Tusen tack för tipset om fotbollsplanernas parkering. Den ligger på vettigt gångavstånd, så nu ska jag bara dubbelkolla imorgon att den är ok att stå på dygnet runt. Så får jag lite andrum medan jag letar nåt mer permanent. :)

Det fanns noll skyltar, så jag kommer chansa och ställa mig där. Är i lägenheten nu och kan äntligen känna lite av glädjen som fanns direkt efter visningen. :love:

Var in till ett företag i närheten och frågade om parkering, men de hyrde inte ut av princip (det var tydligen många som frågat). Ska ringa parkeringsbolaget imorgon, men de flesta platser har ingen el och då kan jag ju lika gärna stå vid fotbollsplanen känner jag.

Kanske får jag ställa in mig på att ha bilen på jobbet i januari och februari, det är ju inte så lång tid det heller. Bara typiskt att jag just denna vinter måste ut och tillskottsfodra varje dag. Det blir lättare nästa år…
 
Jag hade häst i Alunda i början, men då åkte jag inte ut varje dag. Dessutom var det 30 min promenad till stallet, gick inte ha cykel för den blev stulen hela tiden.

Nuvarande stall är det en promenad på 20 min som gäller, men den svåra delen är att öht ta sig till stationen från lägenheten. Ingen buss i närheten går förbi stationen.

Sen är det ju tiden också. Minst en timme på bussen jämfört med en kvart med bil…
Så är det för mig också, mina bussar går bara till stadshuset/vaksala torg. Men som tur är tar man ju sig till centralen på typ 2-3 minuter därifrån.
 
Jag hade häst i Alunda i början, men då åkte jag inte ut varje dag. Dessutom var det 30 min promenad till stallet, gick inte ha cykel för den blev stulen hela tiden.

Nuvarande stall är det en promenad på 20 min som gäller, men den svåra delen är att öht ta sig till stationen från lägenheten. Ingen buss i närheten går förbi stationen.

Sen är det ju tiden också. Minst en timme på bussen jämfört med en kvart med bil…

Regionbussarna 110 och 115 från Storvreta går till centralstation och stannar på Regins väg i närheten av fotbollsplanerna. Promenaden dit är ju en liten bit från där jag misstänker att du ska bo baserat på det du skrivit (bor i närheten), men om du ska åka från fotbollsplanernas parkering någon gång kan det kanske vara ett alternativ. Annars är det nog en mindre promenad att ta 2:an in till stan och gå från stadshuset.

Däremot är det ju smidigt att ta 1:an till Boländerna! :)
 
Min dröm är att kunna sälja bilen och åka kollektivt eller cykla till stallet, men jag inser att det inte kommer funka så länge jag bor i Uppsala. Kollektivtrafiken är verkligen hopplöst dålig. :(
Kombo kollektivtrafik + hopfällbar cykel alt hopfällbar elsparkcykel kan kanske vara ett alternativ att fundera på.:)
 
Regionbussarna 110 och 115 från Storvreta går till centralstation och stannar på Regins väg i närheten av fotbollsplanerna. Promenaden dit är ju en liten bit från där jag misstänker att du ska bo baserat på det du skrivit (bor i närheten), men om du ska åka från fotbollsplanernas parkering någon gång kan det kanske vara ett alternativ. Annars är det nog en mindre promenad att ta 2:an in till stan och gå från stadshuset.

Däremot är det ju smidigt att ta 1:an till Boländerna! :)

Jag får ta en dag till att bara åka buss och lära mig linjerna. :rofl:
 
Nä, elcykel är för dyr investering för att sen bli stulen direkt. :(
Finns hopfällbara som kan tas in i lägenheten.

Just nu, inför flytt och vinter, är det kanske inte rätta tillfället att byta från bil till andra sätt att ta sig till stallet. Men OM du går i de funderingarna på sikt kan ju hopfällbar elcykel alternativt hopfällbar elsparkcykel + kollektivtrafik vara del av en lösning. Sparkcyklarna finns från ca 2500 kr och uppåt. Hur kvaliteten är på dessa vet jag dock intet om.
 
Har mailat med föreningens styrelse och fått bekräftat att det är dåligt med parkeringar i området. Så besviken på mäklare och säljare som ljugit för mig. :(

Sen har jag pratat med parkeringsbolaget, men de har tyvärr inga andra parkeringar än korttids i området.

Synd att man inte har ångervecka på lägenhet, då hade jag ångrat köpet direkt. Arg på mig själv också som litade på andra och inte kollade upp själv.
 
Har mailat med föreningens styrelse och fått bekräftat att det är dåligt med parkeringar i området. Så besviken på mäklare och säljare som ljugit för mig. :(

Sen har jag pratat med parkeringsbolaget, men de har tyvärr inga andra parkeringar än korttids i området.

Synd att man inte har ångervecka på lägenhet, då hade jag ångrat köpet direkt. Arg på mig själv också som litade på andra och inte kollade upp själv.
Kontakta mäklaren o fråga hur de tänkte när de sa att det fanns parkeringar.
Tycker ju inte de bör ha rätt att upplysa så även om ansvaret att undersöka saken ligger på dig.
 
Vad har jag att vinna? Kan ju liksom inte ångra köpet.
Det beror ju på vad det är för något som inte har stämt? Förvisso har man vad jag förstår en djupgående undersökningsplikt som köpare, men samtidigt får ju inte säljaren undanhålla brister som den vet om. Det handlar kanske inte om ett köp som ska gå tillbaka, men det handlar kanske om att få viss ersättning. Men, som sagt, det beror ju på vad det rör sig om.

Samtidigt kan jag ändå tycka att det ligger en viss tillfredsställelse i att bara skicka ett vänligt men bestämt mejl/brev med ett klagomål. Så gjorde jag när en veterinär TOTALT feldiagnosticerade min ponny förra året. Jag krävde ingenting, och jag var inte det minsta otrevlig, men jag kände att jag behövde berätta för honom att min ponny inte alls var dödsdömd. Tack vare en annan klinik behandlades hon och lever än idag.
 
Har mailat med föreningens styrelse och fått bekräftat att det är dåligt med parkeringar i området. Så besviken på mäklare och säljare som ljugit för mig. :(

Sen har jag pratat med parkeringsbolaget, men de har tyvärr inga andra parkeringar än korttids i området.

Synd att man inte har ångervecka på lägenhet, då hade jag ångrat köpet direkt. Arg på mig själv också som litade på andra och inte kollade upp själv.
Men om du kan ha bilen på jobbet, kan du inte cykla dit då? Om du nu är där varje dag. Eller så kanske det finns någon skola där man får parkera nattetid och helger?
Nu har jag egen parkering mitt i en ännu värre stad, vilket är skönt, men i alla städer jag bott har det funnits platser man får stå på på natten men flytta innan tex 7 eller 8. Det borde ju gå att lösa :)
 
Men om du kan ha bilen på jobbet, kan du inte cykla dit då? Om du nu är där varje dag. Eller så kanske det finns någon skola där man får parkera nattetid och helger?
Nu har jag egen parkering mitt i en ännu värre stad, vilket är skönt, men i alla städer jag bott har det funnits platser man får stå på på natten men flytta innan tex 7 eller 8. Det borde ju gå att lösa :)

Jag jobbar hemifrån… Men tack för tipsen. Ska skriva ett trevligt brev och lägga i lite brevlådor i villaområdet och hoppas att nån vill tjäna lite pengar. :)
 
Nu har jag kollat upp bussarna. Det var tyvärr inte heller nån munter läsning. :( Bussen som går till boländerna slutar gå kl 16, så den funkar ju inte. Tar jag istället buss och byter inne i stan, så tar det 40 min till jobbet.

Så jag får helt enkelt stå utan motorvärmare den här vintern och hoppas att gamla bilen överlever. :(
 
Nu har jag kollat upp bussarna. Det var tyvärr inte heller nån munter läsning. :( Bussen som går till boländerna slutar gå kl 16, så den funkar ju inte. Tar jag istället buss och byter inne i stan, så tar det 40 min till jobbet.

Så jag får helt enkelt stå utan motorvärmare den här vintern och hoppas att gamla bilen överlever. :(

Vilken busslinje har du kollat? 1:an går definitivt efter kl 16 från Fredrika Bremersgatan mot Boländerna. Det var svårt att förstå sig på tidtabellen när jag kollade nu eftersom det är en ringlinje, och även när man söker i appen blir resan delad i två (Nyby-Gränby och sen Gränby-Boländerna), men det är alltså samma buss som gör ett litet uppehåll i Gränby på 4 minuter. Resan tar 24 minuter till Bolandsgatan :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp