Par, hur gör jag??

K

Klosis

Har funderingar på att prova köra mina shettisar i par, den ena är 96 o den andra 102 cm kommer det att fungera??
När vi kör dem en o en så håller dom för det mesta samma takt. Man måste väl ha särskilda tömmar, även när man bara ska prova med tömkörning??
 
Vad kul att du ska testa parkörning!
Storleken har mindre betydelse om deras tempon är samspelta.
Då är det svårare att ha ytterligheter i temprament.

Tömmar kan du använda dem du har. Det blir lite mer att hålla reda på men för min del(när jag provade första gången)var det svåraste att få dem att INTE äta gräs.
 
Hej!

Höjden har inte så stor betydelse, man måste se till att de håller sama takt, annars drar bara den som t.ex. skrittar i snabbare takt. Det ser trevligt ut om båda har samma färg och storlek, men har lite mindre betydelse än själva temperamentet hos individerna.

Du kan ju göra egna partömmar, av rep. Det är inte så svårt bara du vet hur de ser ut och att du kan sprittsa/splittsa (nått sånt tror jag det heter) men vissa håller sig ju till lädertömmar och liknande.

Jag har gjort egna partömmar för stora hästar av rep, typ sisial rep. Skulle ha tag på hampa som lär vara fint som reptömmar men hittade det inte.
Jag inte kört med dom då ena hästen "bara" är runt året. Men jag har tömkört honom och han har dragit lösa skaklar så det största felet är nog brist på medhjälpare och för lite tid :( !
Har ju två shettisar (helsystrar med ett år mellan, synd att de har olika färg!) men det lutar mot att jag säljer den ena och skickar den andra på betäckning till våren istället för att fundera på att sätta dom i par...

Jag har provat att sätta min ena shettis i par med en annan shetttis(hingst) dom gick bra (+ att de hade samma färg och var av lika storlek) när jag tömkörde. Fast stoet kunde lite mer än hingsten så gjorde det inte nått, han hakade på och lärde sig av henne då hon var så lydig :D ! Nu går de ju inte att köra dom i par för shettishingsten är äldre och hostar(bronkit) så han blir dålig av att avstränga sig. Och om hon får för sig att bli brunstig kan man ju tänka vilken cirkus det skulle bli av den parkörningen!
När jag tömkörde så hade jag endast grimmor och en töm! Detta var ju bara på prov.
Jag satt ihop dem med ett ca 30 cm rep mellan dem i grimmorna(sidoringarna), och hade en tömända på yttersidan i grimman på den högra hästen och den andra ändan på yttersidan i grimman på den vänstra hästen. När jag drog åt höger så svängde den högra hästen och då följde den vänstra med via repet mellan grimmorna.

M. v. h. Lisa
 
Jättekul att du ska köra par med dina shettisar! Det här med storlek är som de andra skrivit inte det viktigaste utan temperament, steglängd osv är viktigare. Tex kör vi par med två av våra shettisar som är lika höga men då den ena är en latmask och den andra en hetsporre blir det lite tröttsamt i längden... Lättare är det då med ett av russen som brukar gå i par med en av de andra shettisarna. Russet är väl 119 och shettisen kanske 116 men de centimetrarna gör ingen skillnad. Båda är högbenta och har travar-steg och båda är framåt men sansade och lyssnar.

Tänk på att när du kör par så kan du inte smacka på bara en av hästarna. Är den ena lat och du smackar kommer ju den pigga också att öka farten... Det är då man får användning av pisken som drivhjälp istället, alltså är en tillräckligt lång körpisk viktig.

Att använda två par vanliga tömmar borde väl funka om man trär dem som partömmar men är man ny på att köra par underlättare det nog om man har partömmar...
Ska du köra med två tömmar så kan du trä såhär:
höger hästs högra töm går genom sin högra sidas tömring upp till din högra hand, höger hästs vänstra töm går upp genom vänster hästs högra tömring upp till din vänstra hand, vänster hästs vänstra töm går rakt upp genom vänster tömring upp till din vänstra hand, vänster hästs högra töm går upp genom höger hästs vänstra tömring upp till din högra hand... alltså, högertömmar i högerhanden och vänstertömmar i vänsterhanden...

Prova även att sätta ihop hästarna med en rem där stångkopplen kommer sitta så de är vana att gå nära varandra.

Fast egentligen... har du välkörda hästar lär det här nog inte bli nåt problem alls!

Lycka till! /sofi
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
741
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 221
Senast: nullo-modo
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 226
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö Som rubriken lyder. Ska knappa hem linfröolja till mina boys, lutar åt den från Gunnarshögs. Har gett av Eclipse Biofarm å Emin förrut...
Svar
8
· Visningar
508

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp