Bukefalos 30 år!

Kirre

Trådstartare
Jag har kikat lite på ett hus. Det tickar många av mina boxar, tills jag kom till kommentaren att det finns parkslide på tomten. Mäklaren pekar dock ut ett område i ytterkanten av tomten, långt från huset, som det enda och det kändes hanterbart. Tills jag ser att det finns lite betydligt närmre huset, kanske 4-5m ifrån. Jag vet att det är både svårt/omöjligt att bli av med och kosta multum.

Vågar man köpa ett sånt hus? Eller borde jag leta vidare?

Jag har kikat lite på ett hus. Det tickar många av mina boxar, tills jag kom till kommentaren att det finns parkslide på tomten. Mäklaren pekar dock ut ett område i ytterkanten av tomten, långt från huset, som det enda och det kändes hanterbart. Tills jag ser att det finns lite betydligt närmre huset, kanske 4-5m ifrån. Jag vet att det är både svårt/omöjligt att bli av med och kosta multum.

Vågar man köpa ett sånt hus? Eller borde jag leta vidare?
Spring! Typ

😂 Ja, kände lite så. Men så börjar hjärnan snurra då jag äntligen hittat ett hus som i princip stämmer helt och kanske ändå... pruta såpass att man kan ta professionell hjälp (typ 100000) att bli av med det. Kanske.
Urk, vill och orkar inte.

Vi har parkslide på en sida av min mors hus. Vet att man ska ta bort det men det har inte gjorts några seriösa försök här, det är inte min fastighet men jag har bara tagit ner det när jag varit här. Det har inte spridit sig mycket alls och jag skulle inte påstå att det är något större problem.

Vi har parkslide på en sida av min mors hus. Vet att man ska ta bort det men det har inte gjorts några seriösa försök här, det är inte min fastighet men jag har bara tagit ner det när jag varit här. Det har inte spridit sig mycket alls och jag skulle inte påstå att det är något större problem.
Hur nära huset? Det är risken att rötterna tränger in i husgrunden jag främst är orolig för med de jag nu hittat närmre huset.

Hur nära huset? Det är risken att rötterna tränger in i husgrunden jag främst är orolig för med de jag nu hittat närmre huset.
Det är nära och har som sagt inte varit några problem. Vi har bott här i tio år nu.

Det kan säkert bli problem, jag kan bara säga att det inte blivit det här. Husgrunden ligger visserligen inte i rothöjd där, så det är nog krångligt för den att ta sig till husgrunden.

Vi har också parkslide i ett område nära vårt hus. Jag har upptäckt att det är väldigt beroende av ljus så jag lägger presenningar på och det som växer utanför plockar jag för hand. Det har gradvis minskat området varje år. Om man däremot tar till det stora släggan och börjar gräva finns det risk att den skjuter ut sidoskott väldigt aggressivt. Jag hade inte varit rädd för att köpa ett hus med parkslide på tomten.

Jag vet ett hus med parkslide typ 8 m från huset och där verkar det hålla sig helt stilla. De har dock inte försökt bli av med det av rädsla för att väcka det.

Furuviksparken har enorma mängder parkslide (garanterat medvetet från början) och inte heller det verkar sprida sig eller ta över stället.

Så verkar otroligt lynnigt försöka förutse hur det ränker bete dig. Är du villig ta risken skulle jag skambuda!

Jag vet ett hus med parkslide typ 8 m från huset och där verkar det hålla sig helt stilla. De har dock inte försökt bli av med det av rädsla för att väcka det.

Furuviksparken har enorma mängder parkslide (garanterat medvetet från början) och inte heller det verkar sprida sig eller ta över stället.

Så verkar otroligt lynnigt försöka förutse hur det ränker bete dig. Är du villig ta risken skulle jag skambuda!
Mja, Furuvik har väl mest jätteslide har jag för mig?

Jag hade parkslide här nere i skånehuset, dom fick ett par rejäla doser med lantbruks roundup ena äret och resten fick kokhett vatten året efter. så ett litet skott förra året som jag ryckte upp och efter det har jag inte sett några flera

Näe!

Här finns möjligheten att köpa billigt, eftersom det finns en hysterisk rädsla runt den där växten

Delvis KL

Det är en jättemärklig mytbildning runt Parkslide. Det är ett vanligt rotogräs och ska behandlas som ett sådant.

Och det kostar inte speciellt mycket pengar om man vill bli av med den.

Det kostar tid!

Det är "bara" att ihärdigt klippa ner vartenda skott i ett par års tid. Mulchande gräsklippare är bra.
Man ska alltså inte försöka gräva bort den, utan se till att växten inte har en chans att samla näring i roten.

Jag har själv utrotat parkslide för en 20-25 år sedan. Då visste jag inte ens att det var just parkslide.
Jag körde över "hobben" - området på några kvm varje vecka med gräsklippare, och efter 3 år så kom det aldrig mer några skott av parkslide där.

Det är lika jävligt som hybridvallört, Örnbräcken, knölklocka, kirskål och en drös andra störiga rotogräs som är urjobbiga att "svälta ut".

Den har heller ingen magisk egenskap som gör att den söker sig in i husgrunder eller avloppsanläggningar.
Det gör alla växter så bra, om det finns sprickor att ta sig in genom.

😂 Ja, kände lite så. Men så börjar hjärnan snurra då jag äntligen hittat ett hus som i princip stämmer helt och kanske ändå... pruta såpass att man kan ta professionell hjälp (typ 100000) att bli av med det. Kanske.
Urk, vill och orkar inte.
Varför skulle du betala någon 100.000?

Köp en bra mulchande gräsklippare istället för max 10.000....

Alltså gräv INTE!

Klipp, klipp och klipp.

Skulle du avstå från att köpa en fastighet för att det växer Kirskål där? Jag har aldrig lyckats bli av med kirskål, däremot med parkslide.

Parkslide brukar inte sprida sig alls, om man inte flyttar på rotdelar. Det är en tvåbyggare, och endast det ena könet finns i Europa, så det kan aldrig sätta frö.

I England kan du inte försäkra ett hus med parkslide på tomten. Jag hade inte chansat alls. Det kan bli dyrt!
Det är mycket möjligt att man inte kan, men så är det inte i Sverige.

Det finns noll fall av hus som varit "hela", som skadats av parkslide.

Det finns massor med hus (snarats avloppsledningar) som skadats av sälg däremot.

Sprid inte myter, snälla!

Vi har också parkslide i ett område nära vårt hus. Jag har upptäckt att det är väldigt beroende av ljus så jag lägger presenningar på och det som växer utanför plockar jag för hand. Det har gradvis minskat området varje år. Om man däremot tar till det stora släggan och börjar gräva finns det risk att den skjuter ut sidoskott väldigt aggressivt. Jag hade inte varit rädd för att köpa ett hus med parkslide på tomten.
Inte gräva!

Det spridr rotogräs.

Att klippa, gärna med mulchande gräsklippare, fungerar urmärkt.

Man måste såklart börja klippa så snart de första skotten visar sig.

Med en mulchande gräsklippare blir det bara damm/sörja kvar av växten. Inget som förmår rota sig alltså.

Klipper man skott som är lite större, så får man elda upp dem t.ex. och absolut inte slänga i naturen.

Inte gräva!

Det spridr rotogräs.

Att klippa, gärna med mulchande gräsklippare, fungerar urmärkt.

Man måste såklart börja klippa så snart de första skotten visar sig.

Med en mulchande gräsklippare blir det bara damm/sörja kvar av växten. Inget som förmår rota sig alltså.

Klipper man skott som är lite större, så får man elda upp dem t.ex. och absolut inte slänga i naturen.
Askan får inte spridas och klippet ska annars lägga i deponi på ÅVC.

En total lögn, där parkslide inte är värre än andra växter.

Det är en vandringssägen.

Vilken växt som helst med att kraftigt rotsystem, kan tränga in i en dålig grund som det redan är sprickor i.

Tänk "maskros som växer i asfalt".

I Sverige har det aldrig inträffat att parkslide skadat en byggnad. Vårt sätt att bygga är, och har varit sådant att ett hus som är rimligt underhållet, inte får skador av växter som finns flera meter bort.

Många har får skador av andra växter, ffa om man låter växter växa intill husgrunden.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar