Hoppade tydligen över inlägg trots att jag inte trodde detDet var länk till det jag postade ovan![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hoppade tydligen över inlägg trots att jag inte trodde detDet var länk till det jag postade ovan![]()
Tack, jättebra inlägg ju. Väldigt tydligt och med tydliga "bevis" att det funkar över tid.Fick upp det här inlägget idag på ansiktsboken och tyckte det såg intressant ut som metod att bekämpa parkslide.
https://www.facebook.com/groups/1754042658798396/permalink/2008311106704882/
+ @Shaggy Med tanke på hur mycket jag googlat parkslide det senaste är det ju ett under att det inlägget/gruppen inte kommit upp i mitt flöde.Jag såg ett intressant inlägg från en man på facebook idag som väldigt ihärdigt men också väl dokumenterat ett område parkslide dom hade. Som jag tolkade det hade han först åren kört ner dom till marken och sedan låtit på komma upp en bit och konsekvent skalat av alla sidoskott och endast låtit typ toppbladen vara kvar. Han menade att detta gjorde att växten la mer kraft på just toppskotten än på rötterna. Han hade intressanta bilder över detta på 5 år tror jag där det nu knappt kom några "käppar" och dom som va va väldigt klena. Inlägget är säkert ett ljusår borta från fb algoritmen fast jag såg den för 20 minuter sen
Tack, jättebra inlägg ju. Väldigt tydligt och med tydliga "bevis" att det funkar över tid.![]()
Ja, man får nog se det lite som, var det @Hittarinte ? som gjorde det till en sport att bli av med. Och att man ändå har visst trädgårdsintresse.Tror ett av problemen är att folk föreställer sig att dom kan följa ett liknande "protokoll" för det är ju inte jättesvårt, sen flyttar man inte och livet kommer ivägen, man missar lite gånger och sen glömmer man helt och sen står man där med sin parkslide ändå. Den här gubben har ju sett det som ett långsiktigt projekt som han dessutom verkar tycka är lite kul, dom flesta med villa volvo och 3 barn har inte riktigt den tiden eller viljan
Snyggt jobbat.Jag har haft ca 200 kvm parkslide, nu är 95% borta. Det är JOBB men går. Gräver inte, små rotdelar kan sprida sig långt, samma vid täckning så sköt den skott 7 meter längre bort.
Snyggt jobbat.Vad har din taktik varit?
Det var en kommentar i länkade inlägget som också hade erfarenhet av skott utanför täckning. Så verkar som att även det kan vara lurigt.
De är intressanta de där och frågan om det finns olika. Har en hel del runt där jag bor och vet ffa ett område som de klippte av mitt i blom, jag blev så ledsen (ja, jag vet som sagt att de är ett sattyg men jag tycker de är vackra) och efter det har det inte varit tillstymmelse av lupin på det området, säkert 10 år sen nu.Om lupiner....
Chefen för vår förvaltning som sköter utemiljö - han sa att lupiner var enkelt att ta bort. Bara att klippa ner så försvinner de.
Jo tjena
En länsväg i kommunen där jag åker då och då, där var det lupinhav längs vägrenarna. Dedan gräde de dikebna oc h lupinerna var bort något år, Nu är de likadant igen
Skitväxt!
De är intressanta de där och frågan om det finns olika. Har en hel del runt där jag bor och vet ffa ett område som de klippte av mitt i blom, jag blev så ledsen (ja, jag vet som sagt att de är ett sattyg men jag tycker de är vackra) och efter det har det inte varit tillstymmelse av lupin på det området, säkert 10 år sen nu.
Det finns lupiner som inte är invasiva! Man kan beställa frön från diverse frökataloger!De är intressanta de där och frågan om det finns olika. Har en hel del runt där jag bor och vet ffa ett område som de klippte av mitt i blom, jag blev så ledsen (ja, jag vet som sagt att de är ett sattyg men jag tycker de är vackra) och efter det har det inte varit tillstymmelse av lupin på det området, säkert 10 år sen nu.
Om jag ville ha trädgård, så skulle det vara en rejäl nackdel om det var fullt av kirskål, ja.Varför skulle du betala någon 100.000?
Köp en bra mulchande gräsklippare istället för max 10.000....
Alltså gräv INTE!
Klipp, klipp och klipp.
Skulle du avstå från att köpa en fastighet för att det växer Kirskål där? Jag har aldrig lyckats bli av med kirskål, däremot med parkslide.
Parkslide brukar inte sprida sig alls, om man inte flyttar på rotdelar. Det är en tvåbyggare, och endast det ena könet finns i Europa, så det kan aldrig sätta frö.
Och ätbara!Det finns lupiner som inte är invasiva! Man kan beställa frön från diverse frökataloger!
Det råder jag fått för hemmabekämpning av en trädgårdsmästare är att ta dem just som de sätter frön. Då är maximalt av växtens energi ovan jord, och roten som svagast. Jag lägger dem med frön och allt på komposten sen - de få som lyckas gro när jag sprider komposten i rabatterna sen är enkla att rycka när jag ändå rensar ogräs. Och de är bra gröngödning, det blir ju rätt stora volymer när man drar en fullvuxen lupin med frön och allt.Så länge man tar lupinerna innan de blommar över och får frön såklart. Ofta slås de efter blomningen, det har ju helt motsatt effekt![]()
Jag har en hel slänt med kirskål, grön och fin och blommar fint så den försöker jag inte utrota. Ogräs är bara växter på fel plats enligt mig.Om jag ville ha trädgård, så skulle det vara en rejäl nackdel om det var fullt av kirskål, ja.
Ja det funkar hemma, men inte i vägrenar tex.Det råder jag fått för hemmabekämpning av en trädgårdsmästare är att ta dem just som de sätter frön. Då är maximalt av växtens energi ovan jord, och roten som svagast. Jag lägger dem med frön och allt på komposten sen - de få som lyckas gro när jag sprider komposten i rabatterna sen är enkla att rycka när jag ändå rensar ogräs. Och de är bra gröngödning, det blir ju rätt stora volymer när man drar en fullvuxen lupin med frön och allt.
Absolut, men om man tycker den är på fel plats så är den tidskrävande att få bort. Om byskvallret fick bestämma hos mig skulle jag inte ha något annat på tomten än byskvaller. Den tar över både rabatter, gräsmatta och äng. Helt galet.Jag har en hel slänt med kirskål, grön och fin och blommar fint så den försöker jag inte utrota. Ogräs är bara växter på fel plats enligt mig.