Bukefalos 30 år!

Tycker den ser fin ut på bilderna. Odlades tydligen som köksväxt sedan vikingatid och både blommorna och rötterna ska vara goda. https://biofilia.se/2013/07/12/campanula-rapunculoides/
Jo, blommorna är fina, men det tar över precis överallt. Och man märker att de blivit bortglömda med tiden, tänkte prova gräva upp knölarna och prova i förra veckan, men de var så och smala så gav upp det.
IMG_2899.webp

Personligen hade jag valt Parkslide tusen gånger om jag slapp - Rävtöreln. Den har invaderat min trädgård, dyker upp överallt, inne bland buskar och alla plantor. Invaderar allt. Rycker jag upp en så har fem nya vuxit upp nästa dag. Det är helt sanslöst. OCH - den har giftig växtsaft; i somras rensade jag dem barhänt och lyckades peta mig i eller nära ögat med en hand.... Jag, som aldrig är allergisk mot sånt i vanliga fall, trodde jag skulle behöva åka till akuten. Så det är handskar som gäller.

Parkslide hade jag älskat om jag fått byta!

Vad olika det är!
Jag hade ingen aning om att toppklocka kunde vara så invasiv. Jag har ett litet exemplar i min trädgård som jag vårdar ömt... :D Däremot har jag problem med vintergröna och praktlysing där jag bor.

Tyvärr är det ju fler och fler växter som klassificeras som invasiva eftersom vårt klimat ändras mer och mer. Just parkslide har fått mycket negativ uppmärksamhet eftersom det cirkulerat mycket skrämselpropaganda att den förstör allt i sin väg, men skulle säga ett det finns många växter med lika aggressivt växtsätt. Att en växt är ett hot mot avloppsrör behöver inte betyda att den är ett hot mot den inhemska floran, och vise versa.

Jag hade dock inte köpt ett hus med parkslide på tomten om jag inte fick det otroligt billigt. Hus bjuder på oväntade problem ändå, och parkslidens rykte gör verkligen att huset kan förbises av många om du vill sälja vidare.

Pratade med mäklaren idag. De hade fått ett oseriöst (de hade inte ens varit på visning) skambud, som låg över vad jag tänkt skambuda med. 🙈

Vi pratade parkslide och det var typ "Jaha, fanns det mer parkslide? Nä, men det är mest skräckhistorier att ta med en nypa salt. Jag har själv trädgård, det är inte så farligt". 🙄😁

Pratade med mäklaren idag. De hade fått ett oseriöst (de hade inte ens varit på visning) skambud, som låg över vad jag tänkt skambuda med. 🙈

Vi pratade parkslide och det var typ "Jaha, fanns det mer parkslide? Nä, men det är mest skräckhistorier att ta med en nypa salt. Jag har själv trädgård, det är inte så farligt". 🙄😁
Såklart mäklaren tonar ner, hen vill ju sälja!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka