Passa katt, hur ska jag göra?

M

Midi

Jag passar en katt, som ska vara här en vecka. Hur gör jag för att den ska känna sig trygg? Katten är en liten hona på 1,5 år som aldrig varit hemifrån innan (de köpte henne som unge). Kattvan är jag, men min katt var mycket mer framåt än denna. När han kom hem t mig första gången (vanvårdad) gick han direkt till matskålen, åt, gick husesyn, la sig på soffan o somnade.
Denna lilla katt är inte alls lika modig.
Hon har sin bur som hon vågat sig ut ifrån för att springa under soffan. Där har hon suttit i snart 6 timmar. Buren är öppen, den står inne i vardagsrummet bredvid soffan. Jag har även ställt kattlådan där och hennes mat.

innan ställde jag maten i köket o lådan på toa men eftersom jag inte kan visa henne vart det finns, tänkte jag att det var bättre att ha det i närheten av buren och där hon är.

Vad skulle ni gjort?

Hon har en filt och några leksaker med sig också.
Hon får gärna sitta under soffan hela veckan om hon vill så länge hon bajsar och kissar i lådan, samt dricker vatten så hon inte blir uttorkad.

Borde jag ställa det under soffan?
 
Sv: Passa katt, hur ska jag göra?

låt henne vara..

var som vanligt och låt henne komma till dig, hon kommer nog ut när du sover och äter, dricker osv.. människor är hon ju van vid :)
 
Sv: Passa katt, hur ska jag göra?

Säger som tindra, hon kommer fram och äter sen när du sover och det är lugnt i huset;)

Dock skulle jag inte ha maten nära lådan, då är risken att hon inte vill gå på toa där maten är. Ställ maten en bra bit ifrån men i samma rum som hon är. Vattnet kan du ställa nära soffan.

Lycka till med skyggisen:D
 
Sv: Passa katt, hur ska jag göra?

tack!

jag ställer maten en bit från lådan fast i samma rum då. får väl se var hon är imorgonbitti :D
 
Sv: Passa katt, hur ska jag göra?

det tar ju oftast lite tid att ställa om sig. över natten har hon ju haft chansen att spana in stället osv och kanske känner hon sig mycket säkrare imorn :)

var kattvakt åt två raka motsater i en vecka, en rex som kröp upp i knäet på mig direkt och en bonnkatta som fräste åt mig bara jag tittade åt henne. så henne ignorerade jag totalt och dag två eller så när hon funnit sig i det hela kom hon helt sonika och kröp upp i knäet på mig :)
 
Sv: Passa katt, hur ska jag göra?

katten har inte rört sig en millimeter. Eller hon går från ena hörnet under soffan till det andra. Hon har inte ätit, druckit eller gått på lådan.
Hon sitter fortfarande där med bambiögon. Jag når inte henne alls.
 
Sv: Passa katt, hur ska jag göra?

Låt henne vara, gå inte och "leta" efter henne och titta inte på henne. Håll dig gärna borta från "hennes" rum (hur mycke man nu kan hålla sig borta från vardagsrummet;)).
Du kan ev ställa lådan närmare där hon är så hon inte behöver springa ut över "öppet golv" när hon blir nödig men mat och vatten kan hon gott få kämpa lite för.
 
Sv: Passa katt, hur ska jag göra?

okej, jag ska ignorera henne. Kanske ska ställa lådan lite närmare soffan då.

Borde jag inte befinna mig alls i vardagsrummet? ska jag stänga dörrarna (har glasdörrar) så jag inte stör?
 
Sv: Passa katt, hur ska jag göra?

Jag tycker tvärtom! :p

Hade jag varit i din sits skulle jag ha plockat fram katten och tvångsgosat, pratat fjollspråk med min allra snällaste röst tills den lugnat sig. Ganske gett en liten godbit också. Troligen är kissen lite i chocktillstånd och gör man så är isen bruten. Förhoppningsvis.

En vildis är annat, men här gäller det ju en tam katt och eftersom kisen suttit under soffan länge nu, hade jag testat detta.

Om du försöker med det, skriv gärna igen och berätta hur det gick. :)
 
Sv: Passa katt, hur ska jag göra?

jag skulle gärna vilja göra det men jag får inte tag på henne. Jag kommer inte under soffan själv o hon sitter längst bort i hörnet:p
 
Sv: Passa katt, hur ska jag göra?

Sotis har en poäng. men, men.. jag tror iaf att kissen kommer ut när det passar henne :)
 
Sv: Passa katt, hur ska jag göra?

ja, jag tror inte katten känner sig tryggare om jag ska tvinga mig på henne.
hon sitter där hon sitter, o det finns mat o vatten där o lådan utanför. Nu får hon göra vad hon vill.
 
Sv: Passa katt, hur ska jag göra?

Varför kunde du inte ge henne mat och vatten hemma hos henne ist? hade underlättat för hennes nerver??:p
 
Sv: Passa katt, hur ska jag göra?

kanske är bra om missan lär sig att vara borta emellanåt med?

detta var ju första gången så det är ju svårt att veta hur hon skulle ta det.
 
Sv: Passa katt, hur ska jag göra?

det är för långt att åka utan bil :cool:

jag fasar bara att hon kommer bli uttorkad.
 
Sv: Passa katt, hur ska jag göra?

Tycker du? varför? jag tycker det är onödigt att sätta onödig press på dom...
 
Sv: Passa katt, hur ska jag göra?

okej, då förstår jag.
jag har två katter som då var ohanterade.
Katt nr 1 "tvångsgosade" vi med
katt nr 2 fick komma när han var redo.


Katt nr 1 blev tam nästan direkt, katt nummer två vill endast vara med mej, ingen annan. inte min sambo som är här lika mycket heller, och vi har haft båda här ett halvår.


så tvångs-lära-känna rekomenderar jag.
 
Sv: Passa katt, hur ska jag göra?

visst, men hur ska jag komma åt henne?
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 477
Senast: Bapelsin
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 273
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 659
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 337
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp