Passande hundras för äldre par?

Sv: Passande hundras för äldre par?

Håller med andra här och säger Tibetansk Spaniel jag med. Min familj köpte en när jag var yngre och hon var iaf väldigt frisk och mycket trevlig!
Hon föddes 1997 och vi tog bort henne nu den 16 mars i år.
Hon var en hund som lika gärna kunde ligga och sova fram till tolv på dagen och sedan gå ut och lalla runt på tomten en stund innan hon sov resten av dagen, men gick man ut på promenad i skogen så blev det en ruskig fart på henne!
Dock upplevde jag det att hon var lite som en katt (hon umgicks dessutom hellre med katter än andra hundar), gör helst vad hon själv vill än att lyssna på oss. haha. Men vi gick iofs inte heller kurser och tränade lydnad. Hon gick in och ut som hon ville då vi bodde på landet. Älskade att vara ute och kunde ligga och sova i en snödriva ungefär.

Pälsvården är i princip minimal, kamma lite ibland typ. Mycket enklare päls än shi-tzu och Lhasa Apso.

Dessutom är tibbar väldigt söta! :D

2gy36og.jpg
 
Sv: Passande hundras för äldre par?

Boston Terrier förstås.
P1050871.JPG

P1050594.JPG


Han älskar att leka med barn. Han fungerar bra ihop med våra katter. Han är inte skällig. Lugn. Men kan tända när det behövs. Korthårig, dvs man behöver ingen pälsvård alls.
 
Sv: Passande hundras för äldre par?

Under åren har jag velat mellan stort sett varenda hundras som finns och när det gäller dem mindre raserna har jag personligen fastnat lite extra för just; Cavalier, Boston Terrier, Fransk Bulldogg, Mops och även Chihuahua till och från. Jag läst all information jag kommit över på hundar och vissa raser är helt enkelt inte för mig eller min familj med tanke på vår livsstil; t.ex. inte jägare.

Jag har faktiskt även funderat på Tibetansk Spaniel delvis pga storlek men även lynne/utseende så ska nog ta och läsa upp på rasen igen, samt föreslå den till föräldrarna. Blev också nu sugen på Boston Terrier efter att ha sett bilderna. ;)

Mamma överraskade mig nämligen häromdagen genom att säga att jag får ta med hunden när jag flyttar hemifrån; vilket betyder att det kommer alltså bli min hund 100% i framtiden. Därför borde jag väl ha liiite mer att säga till om angående ras? (När jag startade denna tråd var hon helt inne på att det skulle bli hennes och pappas hund, därav "kravlistan.") Men men, jag ska gå igenom dessa raser ni har föreslagit och se vad som blir mest passande. Även fast jag är såld på Cavalier ska jag se till att vara mer öppensinnande eftersom det finns ju så många underbara raser. Och jag har absolut inte tänkt bara ha en hund i framtiden. Om jag kunde skulle jag säkerligen ha en av varje ras! :D
 
Sv: Passande hundras för äldre par?

Då lär du dig att trimma "till vardags" och så skaffar ni en dvärgschnauzer....:)
 
Sv: Passande hundras för äldre par?

Haha jo jag har varit sugen på Dvärgschnauzer, speciellt sedan jag fick veta att dem finns i vitt. Har egentligen funderat på Schnauzer i alla storlekerna vid något tillfälle. :)
 
Sv: Passande hundras för äldre par?

Petit Brabancon skulle ju vara något för dig? Friska, små, söta, släthåriga :)
 
Sv: Passande hundras för äldre par?

Där måste jag ärligt talat säga att jag har lite problem med deras nosparti. Är det inte något som skapar problem för rasen eller är dem fortfarande friska trots den relativt platta nosen? Trots att sådana raser kan vara underbart söta har jag försökt undvika dem pga eventuell överhettning eller ögonskador etc.etc.
 
Sv: Passande hundras för äldre par?

Där måste jag ärligt talat säga att jag har lite problem med deras nosparti. Är det inte något som skapar problem för rasen eller är dem fortfarande friska trots den relativt platta nosen? Trots att sådana raser kan vara underbart söta har jag försökt undvika dem pga eventuell överhettning eller ögonskador etc.etc.

nix, näsan är inget (större) bekymmer, har hunden korrekt nos så är de inte begränsade av denna för fem öre... mina går utan problem så långt som jag vill, även mitt i sommaren, och om de skulle vara mindre akiva än andra raser iom den korta nosen så skulle de rimligen vara lika energifulla som en bc eller annan hårt arbetande ras om nosen varit lång. överhettning är ingenting jag hört talas om över huvud taget gällande griffon/brabancon, och de jag har träffat spenderar glatt timmar solandes även de mest gassande dagarna...
de problem som är med den korta nosen är det evinnerliga snarkandet när de sover :D botas dock enkelt genom att flytta deras huvud litegrann. och de låter när de nosar riktigt intensivt på någonting, men inte vid vanlig motionsaktivitet, eller, för den delen, i full språngmarsh.
ögonskador förekommer, men iom att nosen ändå har viss längd så är de färre än hos tex mops och liknande.
det man bör se upp med är ffa patella och katarakt, vilka båda förekommer och ska undersökas innan hunden ska gå i avel, och resultatet från dessa syns på skks hunddata.
 
Sv: Passande hundras för äldre par?

Petit Brabanconen är en väldigt frisk hundras! De snorklar inte, snarkar iinte mer än andra och har öht inga problem med andningen :)
 
Sv: Passande hundras för äldre par?

Tack för att ni upplyste mig om denna ras; den har faktiskt aldrig dykt upp på min radar förut. Men nu när jag vet lite mer om rasen ska jag absolut lägga till den på listan över passande småraser. :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Vi har bestämt oss att börja fundera på att skaffa hund. Min fundering här är gällande ras. När vi själva läst på mycket kommer vi...
Svar
16
· Visningar
1 908
Senast: Bison
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 995
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Tankarna på en till hund har börjat komma, men rasval är lite svårt så jag skulle gärna vilja veta vilken ras ni tror passar mig...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 010
Senast: Lucia999
·
Hundavel & Ras Ursäkta ännu en sådan här tråd :p Jag funderar på att köpa hund, kanske inte detta året, men om ett, två år. Jag försöker hitta en...
2
Svar
20
· Visningar
6 483
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp