Passier Optimum

Sv: Passier Optimum

Vad är den generella uppfattningen om Passier nu för tiden? Kommer ihåg för en 10-15 år sedan att Passier var the shit, men nu är märket ute i kylan eller?

"Min" tillridare har använt Passier Optimum när han ridit min häst (har dock inte helt sett hur den ligger uta schabrak och padd på henne). Hästen verkar dock trivas väldigt bra i den och den har inte heller rört sig vid arbete.

Vilken typ av rygg passar egentligen Optimum på?

Har beställt en Passier Optimum till min pålla. Hon har en ganska rak rygg, lite svängd just efter manken, hög manke och bred. Hon är också ganska takformad över ryggen (ska på mer muskler dock). Optimumen var den som låg allra bäst på henne, kanalen är den bredaste som finns på alla Passiers dressyrsadlar, fick in 4 fingrar. Upplevde inte heller sadeln som hård. Men så älskar jag ju min Passier PSL från 1988 - helt outslitlig :love:.

/Lizzie
 
Sv: Passier Optimum

Passier är riktigt bra grejer!

Jag hade en GG till förra pållen, anpassad efter honom. Breeed kanal och hur skön som helt att rida i.

Pålle var ett eng. full blod med rak, bred rygg och hög manke. Sadeln låg väl kanske lite närmre manken än de rekommenderade två-tre fingrarna, men tog absolut inte i. Sålde min som var tillverkad 98 för 9000. Det tycker inte jag är dåligt andrahandsvärde.
 
Sv: Passier Optimum

Har passier till båda mina hästar :)
Gillar inte Optimumen så mkt i sitsen men så himla bra att man kan göra sadlarna precis efter hästen. Den enda som passade på min Kaluha och den är supermjuk i stoppningen :angel:
Lillemannen har en Grand Gilbert och den är mkt skönare att rida i och är gjord efter honom och passar jätte bra på honom :)

Har även haft passier till 3 av mina förra ponnysar och dom låg också super just för man kan göra om dem :love:
 
Sv: Passier Optimum

passier är skit. :p den är i samma klass som stubben - bra hantverk och outslitlig men hård och obekväm för båda häst och ryttare. dessutom tung och otymplig. smal kanal jmf med andra märken. dessutom är dom fula och tråkiga. :devil:

jag skulla aldrig i livet köpa en passier dressyrsadel, var tillräckligt obekvämt att sitta i hoppsadeln. att sitta ner i en timme - nej tack!

och jag har haft en passier comet fs, den mest exklusiva hoppsadeln dom hade då (typ 4 år sen), så jag är inte fördomsfull utan talar av erfarenhet.. enda som var bra med den sadeln var att den hade stora stöd = bra när man har galen unghäst.. har även klämt på båda optimum och grand gilbert och dom var ännu hårdare än den jag hade. :crazy:

nä jag gillar inte tyska sadlar öht. franskt el italiensk ska det va.

Om du köper en passier sadel som är köpt från en återförsääljare får du ju den inte helt efter din häst. Mina sadlar är gjorde helt efter mina hästar och Kaluhas är allt utan hård och jätte bred kanal! Sitsen är lite hård på Optimum dock men mkt mjukare på GGn. Sen så har mina inte alls stora knästöd men de får man ju välja till själv hur man vill ha plus sitsen kan du också välja. Den görs efter både hästen och dig själv.
Undrar va du har för erfarenhet av Passier pga av de uttalanden du gjorde. Sen har inte alla samma smak men du kan ju välja precis själv hur du vill att sadeln ska vara så är man inte nöjd kanske man skulle valt annat bara en tanke...
 
Sv: Passier Optimum

Det verkar inte vara nåt större riv efter dem om man tittar på begagnatmarknaden. Finns många till salu men jag har varit oerhört nöjd me min GG. Tycker den är jättesnygg utan stora klossar överallt och den har varit hur bekväm som helst. Tyvärr har min häst växt ur den så jag var tvungen att byta märke. Tror sadeln passar en något svängd rygg.

Om din häst växt ur den varför inte göra den större? :d
 
Sv: Passier Optimum

mja det kan ju bli ett problem.... :D

tycker man dom är sköna och dom passar hästen så är det ju bra sadlar om man tänker på kvalitet och sådär. är dock uselt andrahandsvärde på dom - tydligen inte bara jag som tycker dom är hemska. ;)

det jag tyckte var väldigt dålig med passformen är att dom inte passar bred rygg+hög manke, och det är ju så dom flesta musklade halvblod ser ut i dag. det är bara normal bom som funkar till hög manke, dom vida har inte tillräckligt höjd i framvalvet.

Höjden justerar du ju med stoppning. Kaluha är något överbyggd och svängd rygg. Hans sadel är stoppad väldigt mkt så den kommer upp. Den enda jag litar på vad gäller passiersadlarna är Olof/Ingdams. Skulle aldrig anlita någon annan till att pilla på mina passiersadlar.
 
Sv: Passier Optimum

Jag har ridit i en passier som var vansinnigt skön och en som inte alls var skön. Den förstnämnda var gjorde efter en tjej som är smal som en sticka med djupt säte och två "gropar" för sittbenen (var tydligen gjord så efter henne) och den andra var en vanlig optimum, den var inte spec beväm att sitta i, dåligt med stöd och hård som attan, dom passade den mig fysiskt väldigt bra, jag satt bra i den och den passade rumpan väldigt bra i förhållande till kåplängden (problem för mig annars som har stor rumnpa och korta ben, nårt inte fram till stöden om jag har större sätes-strl)

bild på optimumen med mig i:
P1050684.jpg
 
Sv: Passier Optimum

Han har blivit rakare i ryggen och enligt vad jag begriper går det inte att göra bommen rakare.

Vet jag iofs inget om men jag tror säkert att de går att göra om den så den passar din häst. Och går de inte är de ju väldigt synd:smirk:
 
Sv: Passier Optimum

Svar till er båda

Jag frågade Fjordtokan om det i en tråd och enligt henne gick det inte och även sadeltekniker dömde ut den så jag har köpt en ny sadel.
 
Senast ändrad:
Sv: Passier Optimum

Köp en Passier! Jag hade också hört en massa skit om Passier innan jag köpte min GG och jag har aldrig suttit i en bättre sadel. Trots att den är ganska flat, utan höga knästöd och djup sits har jag aldrig suttit bättre. Tidigare hade jag en county som ju är ganska djup med höga knästöd samt mjuk i sitsen men problemet var då att det var svårare att få en bra känsla för hästen i den sadeln. Jag kom för långt bort. Passieren är mer avskalad, den ger stöd där det behövs och låser ändå inte fast ryttaren i sadel. KÖP!:bump:
 
Sv: Passier Optimum

Håller med dig. Jag fick hem min omgjorda GG (som jag skrev om tidigare i den här tråden) för två veckor sedan - och äntligen har jag fått en sadel som ligger superbra på hästen. Jag blev faktiskt positivt överraskad eftersom hästen har ett ganska knepigt sadelläge och jag har haft problem med att hitta en bra sadel till henne. Men den här skräddarsydda varianten sitter verkligen som - skräddarsydd!
Dessutom tycker jag att jag själv sitter väldigt bra i den.
 
Sv: Passier Optimum

med mer stoppning blev den för smal så nej det gick inte.. och den jag hade var köpt från norges bästa sadelmakare så tror knappast att det berodde på att hon inte kunde prova ut den.

och bara för att DU gillar passier så behöver inte jag göra det, och jag har precis lika stor rätt att tycka illa om dom som du har att älska dom. detta är ett diskussionsforum och hela iden är att man ger sina egna åsikter.

jag tycker dom är obekväma, och gillar helt enkelt inte den typen av sadel.
 
Sv: Passier Optimum

Ja, ja, ja... nu vet vi att du inte gillar Passier ;)

Jag har en Antares dressyrsadel som jag sitter mycket bra i. Bred anläggningsyta, breda kanaler och hästen älskar den. Den är inte hård, och inte jättemjuk heller.

Har en M&N gold collection hopp men inte ens att växla mellan dem blir Passieren hård (i jämförelse). Den är 4 år gammal och jag tycker det är väldigt bra kvalité :bow:.
 
Sv: Passier Optimum

Passiersadlar med PS-baum är underbara anser jag!
Med en fantastisk kvalite som gör dem nästan outslitliga.
Deras syntetiska bom har jag inte så mkt lovord om.
Jag har sett sadlar med PS-baumen som ingen har kunnat gissa den åldern på!
Behagliga att sitta i och har en bom som är följsam även för hästen.
Givetvis måste den ju passa hästen också,men det tar jag för givet att man provar ut!
 
Sv: Passier Optimum

Lägger in: förr oss med "rultigare" rumpa sitter sittbenen där de ska och vi får rejält stöd ;) Jag älskar Stübben :love:
 
Sv: Passier Optimum

Skakar liv i denna tråd.
Funderar nämligen allvarligt på att köpa en begagnad passier optimum hoppsadel. Provade den igår och blev häpen över hur fantastiskt bekväm den var! Inte så jättevacker och har några år på nacken. Får köpa den för 1000:- . Den såg ut att ligga helt ok och rörde sig inte under ridturen. Men jag vet inte om den ev är något trång:confused: Går de att göra vidare? Tänkte prova den idag också med mattes corr pad under.

Min dominus ligger inte så bra längre och åker fram så den ska jag sälja.
 
Sv: Passier Optimum

jag tror dom går att ändra vidden på va?
jag rider en häst nu som har en passier optimum (dressyr), helt underbar sadel!
och inte alls hård som nån skrivit här!!
Jag sitter skitbra i den med mina långa ben:D

Och går absolut inte att jämföra med stübben!!!
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 319
Senast: Hedinn
·
Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 273
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var det dags för terminens sista ridlektion på ridskolan för mig, och den sista lektionen med fast plats i min ridgrupp. När jag kom...
Svar
0
· Visningar
579
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Behöver lite hjälp att spåna dressyrsadlar till min lilla häst. En liten häst, ca 160 hög och ganska kort (ligger på ca 140 i täcken)...
Svar
6
· Visningar
892
Senast: aida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp