Passier Optimum

Sv: Passier Optimum

mellan 1200-1500 har jag fått uppgifter om. sadeln får även skickas till tyskland så det tar ett tag.
 
Sv: Passier Optimum

Jag saknar min Passier Grand Gilbert. Den var det absolut skönaste som fanns att sitta i men passade tyvärr inte nuvarande häst. Hade den i 13 år och den var som ny :-).
 
Sv: Passier Optimum

Jag är ännu ett Passierfan och har Passier Optimum som dressyrsadel och Passier Pegasus (?) som hoppsadel. Att de är hårda håller jag inte alls med om, det som många dock kan uppleva som ett problem med sitsen är att de är rätt breda att sitta i.
Min Optimum gjorde jag med djupare säte och jag tycker den är superskön, men så är den ju iofs väldigt mycket gjord efter mig också. Och bredare kanal över ryggen har jag inte sett på någon av sadlarna i sadelkammaren förutom en kompis bomlösa, och då hänger där både Equipe, Finesse, Amerigo, Prestige, Childeric osv - så det känner jag inte alls igen. Jag kan utan problem få in mina fyra tjocka fingrar i kanalen och har dessutom en häst med knasiga tornutskott som protesterat vildsint över andra sadlar och varit svår att muskla men som sedan sadelbyte till Passier byggt överlinje på ett helt annat sätt.

Sedan beror det ju på ryggtyp på hästen också, min häst har rätt svängd rygg, tendens mot att vara överbyggd osv och Passier verkar rätt bra på sådana hästar?
 
Sv: Passier Optimum

Nu ikväll la jag mattes padden under och sadeln låg plötsligt som en smäck. Varken klämde eller glappade någonstans. Låg helt still också. Vi var ute och busgalopperade, fingalopperade, hoppade stockar i skogen och avslutade med lite fintrav. Trevlig eftergift hos hästen och alldeles löddrig trut. Hon verkade trivas väldigt bra med sadeln med padden under så jag slår nog till och köper den. Är förvånad att det är så lågt andrahandsvärde på en riktigt bra sadel.:confused:

Undrar om det handlar lite om vilka märken som är inne eller inte.
 
Sv: Passier Optimum

mellan 1200-1500 har jag fått uppgifter om. sadeln får även skickas till tyskland så det tar ett tag.

Ok tack! Inte så himla blodigt ändå. Men som det verkar nu så tror jag inte att det behövs.:)
 
Sv: Passier Optimum

Skakar liv i denna tråd.
Funderar nämligen allvarligt på att köpa en begagnad passier optimum hoppsadel. Provade den igår och blev häpen över hur fantastiskt bekväm den var! Inte så jättevacker och har några år på nacken. Får köpa den för 1000:- . Den såg ut att ligga helt ok och rörde sig inte under ridturen. Men jag vet inte om den ev är något trång:confused: Går de att göra vidare? Tänkte prova den idag också med mattes corr pad under.

Min dominus ligger inte så bra längre och åker fram så den ska jag sälja.

En Optimum för 1000 kr :eek: Har du kollat så det inte är stöldgods?? Annars är det bara buga och bocka, och helt klart värt pengarna att skicka den till Tyskland och bredda sadeln om det behövs. Sadeln kan inte vara SÅ gammal, Optimum har inte tillverkats i så många år. Har för mig att de första kom -98 om jag inte missminner mig.

/Lizzie
 
Sv: Passier Optimum

+ Lizzie
Not to worry...den är inte stulen.:D
Jag köper den av en stallkompis som i sin tur köpte den av en annan tjej i stallet för 1½ år sedan. Tror inte att hon hade stulit den heller. Jag vet att hon tävlade hoppning i den med sin förra häst för 6-7 år sedan.
Skulle gissa att den är 10 år då ungefär om de kom -98.

Jag har förstått att jag har himla tur...men det är jag ju inte så ledsen över..:banana: Gillar den verkligen jättemycket!
 
Sv: Passier Optimum

Det går att få den bomändrad här i Sverige oxå om du skulle behöva!

Men det låter ju kanon! Verkar inte behövas just nu dock men helt klart bra att känna till!

Vem är det som kan ändra bomvidden i Sverige?
 
Sv: Passier Optimum

+ Lizzie
Not to worry...den är inte stulen.:D
Jag köper den av en stallkompis som i sin tur köpte den av en annan tjej i stallet för 1½ år sedan. Tror inte att hon hade stulit den heller. Jag vet att hon tävlade hoppning i den med sin förra häst för 6-7 år sedan.
Skulle gissa att den är 10 år då ungefär om de kom -98.

Jag har förstått att jag har himla tur...men det är jag ju inte så ledsen över..:banana: Gillar den verkligen jättemycket!

Bara att gratulera - du har fått tag på en kanonsadel till ett "gratis"-pris. Sadeln går att bygga om så den passar i princip alla hästar. Dessutom håller de utan problem uppåt 40 år.

Här ser du vad de kostar nya.

http://www.ingdams.com/svensk/svensk/svensk.html

/Lizzie
 
Sv: Passier Optimum

Helt otroligt ju! Nu är jag riktigt nöjd!:banana:

Den är även kollad av sadelmakare för ca 1 år sedan som tyckte att den var i väldigt bra skick.

Lädret är lite fult på sina ställen men det är verkligen skitsamma eftersom jag bara har den i skogen samt lite småskutt hemma.
 
Sv: Passier Optimum

Grattis till ditt fynd!

Du är en av få känns det som, som upptäckt vilka fantastiska sadlar Passier faktiskt är (skriver en som länge försökt sälja en formidabel Grand Gilbert).
 
Sv: Passier Optimum

Ingdams gör INTE ändringarna själva, utan skickar dom till fabriken i Tyskland, men tar ett påslag på priset. Dessutom har jag hört att de inte är stjärnor på att prova fram en passande ändring.

Gå in på Passiers hemsida, skriv ut beskrivningen och gör som det står och skicka den direkt till Tyskland.
Är du noggrann och mäter rätt kommer det bli kanon!
 
Sv: Passier Optimum

Skakar liv i denna tråd.
Funderar nämligen allvarligt på att köpa en begagnad passier optimum hoppsadel. Provade den igår och blev häpen över hur fantastiskt bekväm den var! Inte så jättevacker och har några år på nacken. Får köpa den för 1000:- . Den såg ut att ligga helt ok och rörde sig inte under ridturen. Men jag vet inte om den ev är något trång:confused: Går de att göra vidare? Tänkte prova den idag också med mattes corr pad under.

Min dominus ligger inte så bra längre och åker fram så den ska jag sälja.

Fast om den är ngt för trång och du lägger en pad under så blir den ju ännu smalare? Visserligen kommer den säkert att ligga still då den hamnar så högt över hästen men inte 17 stoppar du papper i dina skor när de är för trånga???:eek:;)
 
Sv: Passier Optimum

Grattis till ditt fynd!

Du är en av få känns det som, som upptäckt vilka fantastiska sadlar Passier faktiskt är (skriver en som länge försökt sälja en formidabel Grand Gilbert).

Kan inte annat än att hålla med, det är kanonsadlar! Utmärkt hantverk och med en komfort som får många andra sadlar blekna..Man sitter bara rätt i den. Ska, så fort ekonomin tillåter, införskaffa en passier optimum/GG t andra hästen med :) På önskelistan står även en passier hoppsadel....:d
 
Sv: Passier Optimum

Fast om den är ngt för trång och du lägger en pad under så blir den ju ännu smalare? Visserligen kommer den säkert att ligga still då den hamnar så högt över hästen men inte 17 stoppar du papper i dina skor när de är för trånga???:eek:;)

Den är inte för trång. Det var dumt att jag skrev det. Satt mest bara och funderade. Sadeln låg still även utan padden och vare sig i bakvikt eller framvikt men låg bättre med padden.

Papper i skorna har man väl alltid...:idea:
 
Sv: Passier Optimum

Grattis till ditt fynd!

Du är en av få känns det som, som upptäckt vilka fantastiska sadlar Passier faktiskt är (skriver en som länge försökt sälja en formidabel Grand Gilbert).

Det är trist...men jag tror faktiskt att det går mode även i sadlar..:grin:

Såg att en ny optimum går på nästan 27000:- så det kan ju knappas handla om skitsadlar.

För mig är märket verkligen scheiss egal bara sadeln är av bra kvalité och ligger bra på hästen.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 372
Senast: Hedinn
·
Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 283
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var det dags för terminens sista ridlektion på ridskolan för mig, och den sista lektionen med fast plats i min ridgrupp. När jag kom...
Svar
0
· Visningar
579
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Behöver lite hjälp att spåna dressyrsadlar till min lilla häst. En liten häst, ca 160 hög och ganska kort (ligger på ca 140 i täcken)...
Svar
6
· Visningar
892
Senast: aida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp