Bukefalos 28 år!

Passlöpen på VM

Sv: Passlöpen på VM

sambaengi skrev:
Jo och det är därför jag inte är så förtjust i att tävla. Jag vill ha raka rör och skoj på tävling med glad stämning och inga sura miner, rävspel eller vassa armbågar. Jag har lite svårt att förstå att mantar sådant här på så fruktansvärt blodigt allvar att man tar till tjuvknep som vållar irritation och osämja.
Det är VM vi pratar om nu så det är lite naivt att tro att alla bara tävlar för att ha skoj. ;)
 
Sv: Passlöpen på VM

Nej, jag är totalnovis på passtävlingar mer än att jag sett en hel del tävlingar utan några som helst missöden.

Även om du inte ser missödena så innebär det inte att dom uteblir, ett inte allt för ovanligt fenomen är att hästarna slår ihop vid start. Detta ger i bästa fall bara blåmärken, annars om det går riktigt illa kan stigbyglar fastna i varann. Den risken ökar markant med flera ekipage på banan, att man kan fixa det på island innebär inte uteblivna kollisioner. Dock är ofta de banor vid tex landsmot betydligt bredare än vad vi är vana vid, galopp och passlöpsbanan i Reyjkavik är nog 3 ggr så bred eller kanske tom större än våra normala banor.

Av någon outgrundlig orsak dras alla hästar mot vänster, (Tims blåmärke på höger ben) vid 2 hästar finns inget tryck från andra ekipage vid flera pressar alla andra hästar på den som är längst in. :crazy:
 
Sv: Passlöpen på VM

Jo och det är därför jag inte är så förtjust i att tävla. Jag vill ha raka rör och skoj på tävling med glad stämning och inga sura miner, rävspel eller vassa armbågar. Jag har lite svårt att förstå att mantar sådant här på så fruktansvärt blodigt allvar att man tar till tjuvknep som vållar irritation och osämja.

Jag brukar säga så här, man har inte roligare än man gör sig. Om man nu bestämmer sig för att saker är pest, då är det så. Men omvänt kan det faktiskt blli enormt kul också, själv skall jag ge mig i kast efter 4 års upphåll nu i höst. Och pass skall det bli också.

Jag tycker inte att du skall undra över varför ryttaren tar det på så blodigt allvar, se bara på dina tidigare inlägg i denna fråga här är det verkligen allvar med blod och lite till. ;)
 
Sv: Passlöpen på VM

Någon mer än jag som kommer ihåg hästen som bockade och skenade i Passlöpen på SM -03?
Visserligen så red hon ensam, så egentligen har det väl inget med dethär att göra, men ändå.
Hade det hänt med flera hästar på banan hade det kunnat sluta illa.
2 hästar itaget räcker gott och väl, är det flera på banan samtidigt hinner man ju inte njuta av de vackra hästarna.
Hur ska vi kunna hålla reda på felr hästar samtidigt, nu tänker jag inte på mina egna unga ögon utan kanske åldringarna(haha) som har svårt att hålla koll nu?
 
Sv: Passlöpen på VM

sambaengi skrev:
Låter enormt farligt med cafeteriabord och närliggande vägar och dels bör man nog planera tävlingsplatsen bättre och förhindra sådant men det låter också farligt att ha med sådana hästar! Okontrollerbara hästar tycker jag inte har på en tävlingsbana att göra egentligen!

!

Säkerheten HAR förbättrats. Det var samma tävlingsplats som VM men då gick starten i andra änden, det gick liksom att snurra runt och komma utanför banan. Så det är ju åtgärdat. Passlöpen ska gå i riktning MOT stallarna för att underlätta för att hästarna ska "dra" åt samma håll. Hästen ifråga leds nu utom just under löpen.

Men att knö in fler ekipage och mer trängsel på banan vore att backa till mindre säkra förhållanden.

Däremot saknar jag "nattpassen" :love: (föregångare till speedpass) När man verkligen red strömlöp och hade draghjälp men ändå red en och en utan krockrisk. JÄTTEKUL :banana:
 
Sv: Passlöpen på VM

Boj skrev:
Även om du inte ser missödena så innebär det inte att dom uteblir, ett inte allt för ovanligt fenomen är att hästarna slår ihop vid start. Detta ger i bästa fall bara blåmärken, annars om det går riktigt illa kan stigbyglar fastna i varann. Den risken ökar markant med flera ekipage på banan, att man kan fixa det på island innebär inte uteblivna kollisioner. Dock är ofta de banor vid tex landsmot betydligt bredare än vad vi är vana vid, galopp och passlöpsbanan i Reyjkavik är nog 3 ggr så bred eller kanske tom större än våra normala banor.

Av någon outgrundlig orsak dras alla hästar mot vänster, (Tims blåmärke på höger ben) vid 2 hästar finns inget tryck från andra ekipage vid flera pressar alla andra hästar på den som är längst in. :crazy:

Det där med att slå ihop i starten känner jag igen från galoppen. Visst det kan gå illa, men det är inte vanligt. I galoppen kan man dessutom bli instängd vid räcket och trängd. Jag säger inte att det är ofarligt men det är en risk man accepterar inom galoppen där hastigheten ligger upptill 65-70 km/timme, vilket är 60-70% högre än vid flygande pass. Däremot kan jag mycket väl tänka mig att flera hästar lätt kan störas vi pass om man korrigerar dem och då slå upp i galopp, vilket gör det svårare att styra. Jag tänkte den tanken när jag ställde frågan men ville inte ge någon ledande fråga utan höra det att någon svarade så.

Låter helt klart som läge för att dela banorna så hästarna springer med staket emellan. Varför drar de bara åt vänster? Finns det inte de som drar åt höger också? Undrar om det inte är samma fenomen som när hästar springer i hagen, vrider huvudet åt den sidan de inte någon man.

Varför har vi så smala banor. Nu gick Landsmót 1998 i Ákureyri, inte Reyjavik förståss.
 
Sv: Passlöpen på VM

Boj skrev:
Jag brukar säga så här, man har inte roligare än man gör sig. Om man nu bestämmer sig för att saker är pest, då är det så. Men omvänt kan det faktiskt blli enormt kul också, själv skall jag ge mig i kast efter 4 års upphåll nu i höst. Och pass skall det bli också.

Jag tycker inte att du skall undra över varför ryttaren tar det på så blodigt allvar, se bara på dina tidigare inlägg i denna fråga här är det verkligen allvar med blod och lite till. ;)

Man har heller inte roligt om 9 av 10 går in för att vara positiva men den 10:e beter sig illa och förstör stämningen! Det gäller överallt, inte bara på tävlingsplatser, men det blir väldigt markant där. Om jag komer igång och tävlar så kommer jag att hålla mig för mig själv för att slippa tjafs och negativa energier. och det är det jag tar på allvar, dock inte blodigt sådant! Jag tycker det är så jobbigt med bråk helt enkelt och med folk som är egoistiska och inte stöttar varandra. Det förstör feststämningen! Det är väl mest det jag reagerat på i den diskuterade händelsen!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Passlöpen på VM

Svíþjóð skrev:
Någon mer än jag som kommer ihåg hästen som bockade och skenade i Passlöpen på SM -03?
Visserligen så red hon ensam, så egentligen har det väl inget med dethär att göra, men ändå.
Hade det hänt med flera hästar på banan hade det kunnat sluta illa.
2 hästar itaget räcker gott och väl, är det flera på banan samtidigt hinner man ju inte njuta av de vackra hästarna.
Hur ska vi kunna hålla reda på felr hästar samtidigt, nu tänker jag inte på mina egna unga ögon utan kanske åldringarna(haha) som har svårt att hålla koll nu?

Men ärligt talat, bör man utsätta andra hästar och ryttare samt kanske tom publiken för sådana hästar??? Det hade man knappast gjort inom galoppen! De fullblod som inte platsar pga antingen att de springer för långsamt, har för lite vinnarinstinkt ELLER för farligt lynne för omgivningen och tex inte går att manövrera, de sållas bort. Därför är tävlingsfillblod och dito travare ofta väldigt välhanterade hästar. Borde inte islandsryttarna ha samma koll? De flesta verkar ju ha det i alla fall!
 
Sv: Passlöpen på VM

Silverkedjan skrev:
Säkerheten HAR förbättrats. Det var samma tävlingsplats som VM men då gick starten i andra änden, det gick liksom att snurra runt och komma utanför banan. Så det är ju åtgärdat. Passlöpen ska gå i riktning MOT stallarna för att underlätta för att hästarna ska "dra" åt samma håll. Hästen ifråga leds nu utom just under löpen.

Men att knö in fler ekipage och mer trängsel på banan vore att backa till mindre säkra förhållanden.

Däremot saknar jag "nattpassen" :love: (föregångare till speedpass) När man verkligen red strömlöp och hade draghjälp men ändå red en och en utan krockrisk. JÄTTEKUL :banana:

Vad innebär det här sista? Låter lite likt hundkapplöpning eller hur skall man tolka strömlöp med draghjälp?

Kan förstå det är kul. Själv gillar jag ju galopprace och den härliga känslan när man startar från stillastående till rasande galopp! Jag är ärligt talat inte så jätteintresserad av pass, trots att jag har och har haft bra passhästar. Jag fördrar galoppen. Det går ju fortare också! :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Passlöpen på VM

Det hade man knappast gjort inom galoppen! De fullblod som inte platsar pga antingen att de springer för långsamt, har för lite vinnarinstinkt ELLER för farligt lynne för omgivningen och tex inte går att manövrera, de sållas bort. Därför är tävlingsfillblod och dito travare ofta väldigt välhanterade hästar.

Nähä, för se där går gränsen för vad jag håller med. I de flesta fall är det så ja, men långt ifrån alla. Jag vet mycket kända hästar inom travet som hugger och biter åt alla dess håll och kanter, inte ens skötaren går säker alla gånger. Det finns ju som bekant en travare som har för vana att vända på banan när han tycker, sen bär det av till stallet och ve den som då står ivägen.

Galoppen, ja se där blev jag inskickad till en häst ensam. Ingen vågade gå in i stallet när han stod på gången, skötaren var inte i närheten. Också denna häst mycket känd, och detta är inte de enda hästar som gör så här.

Detta är ingen ursäkt eller förklaring för att hästar skall få bete sig dåligt, att en häst börjar bocka kan ju ha många förklaringar vilket inte innebär att den behöver vara livsfarlig för människor. Så jag tror inte att islandshästfolk är så mycket sämre i denna fråga, man ser helt enkelt vad man vill se.
 
Sv: Passlöpen på VM

TomasN skrev:
Det är VM vi pratar om nu så det är lite naivt att tro att alla bara tävlar för att ha skoj. ;)

Det är det jag menar och tycker är så synd. När jag var yngre aå tävlade jag i löpning mycket och då var jag mer tävlingsinriktad och det var mer allvar än skoj. Idag har jag fått en annan, lugnare och behagligare inställning. Jag tränar inte för att vinna utan för livet, dvs för att må bra. Det gör att jag inte blir nervös heller om jag tävlar. So what om jag inte vinner?

Men visst är det roligt att vinna också. Men jag gläds med andra också. Gillar när ödmjuka personer vinner och tar sig fram utan vassa armbågar, tricks och med en positiv inställning till allt och alla, utan att tycka sig vara förmer än andra. En jag verkligen tycker uppfyller detta och som jag glädjs med är Alexandra Montan tex. Känner samma sak för Magnus Lindquist. Man kan prata med båda som med vilken som helst och man känner i luften att de inte tycker att de själva är bättre än andra. Sådant gillar jag och sådana människor kan jag inte annat än glädjas med. De är föredömen för gammal som ung och har inte satt sig själva på en pidestal. Det finns fler men eftersom dessa kommer här nerifrån så känner jag till de två bäst av elitryttarna.
 
Sv: Passlöpen på VM

Boj skrev:
Nähä, för se där går gränsen för vad jag håller med. I de flesta fall är det så ja, men långt ifrån alla. Jag vet mycket kända hästar inom travet som hugger och biter åt alla dess håll och kanter, inte ens skötaren går säker alla gånger. Det finns ju som bekant en travare som har för vana att vända på banan när han tycker, sen bär det av till stallet och ve den som då står ivägen.

Galoppen, ja se där blev jag inskickad till en häst ensam. Ingen vågade gå in i stallet när han stod på gången, skötaren var inte i närheten. Också denna häst mycket känd, och detta är inte de enda hästar som gör så här.

Detta är ingen ursäkt eller förklaring för att hästar skall få bete sig dåligt, att en häst börjar bocka kan ju ha många förklaringar vilket inte innebär att den behöver vara livsfarlig för människor. Så jag tror inte att islandshästfolk är så mycket sämre i denna fråga, man ser helt enkelt vad man vill se.

Det finns väl människor med dåligt omdöme inom alla sporter som låter sådana här djur delta i tävlingar antar jag och det är ju tyvärr dessa som märks, inte alla de andra 99% eller hur många de nu är, som fungerar. Men det låter som om galoppsporten förändrats rätt mycket på tjugo år då jag lämnade den ifall sådant beteeende blivit vanligt! Hua! Men de föder kanske inte upp dem i stora flockar hellre längre, vilket nog gjorde sitt till på deras uppfostran.

Är inte lika hemama på travsidan men de travare jag träffat har varit jättetrevliga.
 
Sv: Passlöpen på VM

Hur var det?
Sadeln lossnade och hamnade för långt bak eller om det var en geting?
Det handlade INTE om kontroll vad jag minns iallfall.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Passlöpen på VM

Hästen stegrade sig i startboxen vilket ledde till att sadeln gled bakåt. Slutade med att tjejen flög av och fick åka till sjukhus medan hästen fick sig en tur i skogen...
 
Sv: Passlöpen på VM

yew98fq skrev:
Hästen stegrade sig i startboxen vilket ledde till att sadeln gled bakåt. Slutade med att tjejen flög av och fick åka till sjukhus medan hästen fick sig en tur i skogen...

Usch så hemskt! Startboxen och att ta sig in och ur den upplevde jag som det största riskmomentet i galoppen. Nåja, bli trängd mot räcket i en kurva är ingen hit heller! Hinderlöpen skulle jag aldrig ge mig på...
 
Sv: Passlöpen på VM

*knapplån*

Har precis läst en artikel i nya Ridsport med rubrik "rävspel i sista loppet".
Reportern (Lena Lennartsson) skriver att hon såg på nära håll vad som hände runt startboxarna. Hon skriver att många ansåg att det var osportsligt och att publiken blev lurad på ett spännande lopp. Dessutom skriver hon att vi nu aldrig fick veta vem som var bäst. Personligen fattar jag inte att de publicerar den artikeln (är alltså ingen insändare) utan att Skulasson har fått chans att ge sin version. Nån annan som har läst och har synpunkter?
 
Sv: Passlöpen på VM

Har nya ridsport kommit idag?
Isf måste man skynda hem och läsa!
 
Sv: Passlöpen på VM

Jag får den på jobbet, brukar alltid komma fredagar. Men det borde väl vara samma för privatpersoner?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 352
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 877
Senast: Lhas
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 440
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 468

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp