Bukefalos 28 år!

Passlöpen på VM

Sv: Passlöpen på VM

Japp, till prenumeranter skall den dyka upp på fredag. I butik på måndag.
 
Sv: Passlöpen på VM

Tyckte det var bra skrivet. Klart och tydligt.
 
Sv: Passlöpen på VM

sambaengi skrev:
Nej, jag är totalnovis på passtävlingar mer än att jag sett en hel del tävlingar utan några som helst missöden. Däremot har jag hållit på med galopp i yngre dagar och det borde vara mer riskfyllt i de hastigheterna och med kurvor och allt. Men på galoppen har man inte halvvilda hästar som skenar iväg och är okontrollerbara! Låter enormt farligt med cafeteriabord och närliggande vägar och dels bör man nog planera tävlingsplatsen bättre och förhindra sådant men det låter också farligt att ha med sådana hästar! Okontrollerbara hästar tycker jag inte har på en tävlingsbana att göra egentligen!


Jag tillhör förmodligen det yttersta fåtal ryttare som suttit på dels en prisbelönt galopphingst och dels en i ungdomsklasserna SM-mästare i passlöp. Hästarna är faktiskt ganska lika ibland, men ändå olika. Min passhäst är lik galopphästen inför sina galoppsträckor och passträckor, men betydligt mer ridbar i övrigt. Båda har gemensamt att man lättast stannar genom att släppa tyglarna. Skulle nog vilja anse islandshästen som mer kontrollerbar än galopphästen ändå eftersom islandshästen i större utsträckning går att böja, svänga etc så det går att styra in på en volt i krislägen.

Min häst kan gå i pass i vilka kurvor som helst, galopphästen kan gå i galopp i vilka kurvor som helst. Men ska man ha båda till att springa så fort som möjligt så ska man inte störa någondera. Det får till effekt att jag skulle svänga väldigt häftigt om jag hade behov av att svänga (med risken att islandshästen tappar passen och slår upp i galopp eller korsgalopp), just för att inte tappa onödigt mycket tid. Sitsen skiljer sig markant dock, galopphästen bör ridas i lätt sits, islandshästen i "isländsk-bonnasits" med klassisk överdriven stolsits. Jag har dock aldrig suttit i en startbox, varken av galopp-typ eller pass-typ så jag vet inte om något skiljer. Tycker det verkar oerhört läskigt och tror nog inte jag vill ställa upp i något sådant. Nöjer mig med Stilpass och Speedpass... ;)
 
Sv: Passlöpen på VM

Känner igen de likheter du beskriver och olikheter och håller med dig. Så är min erfarenhet också borsett från att jag tycker att det både finns lätthanterliga fullblod och dito svårstoppade, precis som bland islandshästarna. Det går bara så jäkla mycket fortare på fullbloden! Ändå har jag haft en liten islänning som nog hade slagit de flesta inom rasen i galopprace! Men det går 15-20 km fortare på ett fullblod och fallhöjden är större om något går snett. Däremot förstår jag att passen är en mer lättstörd gångart. Håller nog med dig också att startboxar verkar vara ett stort riskmoment som man helst undviker...

Fullbloden får inte somislänningarna någon kompletterande dressyrridning eller liknande och så har de ju inte tölt, nåja lite taktande kanske då och då, men bristen på gymnastisk dressyr och tölt gör dem ju inte lika användbara. :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Passlöpen på VM

Leni skrev:
Jag får den på jobbet, brukar alltid komma fredagar. Men det borde väl vara samma för privatpersoner?
Jag har iallafall inte fått den idag :mad:
 
Sv: Passlöpen på VM

Svíþjóð skrev:
Jag har iallafall inte fått den idag :mad:

Den kom hem till mig som vanligt fredag, men någon gång har den dröjt till måndagen. Hoppas du får den på måndag.
 
Sv: Passlöpen på VM

sambaengi skrev:
Den kom hem till mig som vanligt fredag, men någon gång har den dröjt till måndagen. Hoppas du får den på måndag.
Det hoppas jag också, har nyss börjat prenumerera förra numret var mitt första som prenumerant, men det ska ju inte göra någon skillnad.
 
Sv: Passlöpen på VM

Normalt får prenumeranterna på fredag och dom som köper lösnummer får vänta till måndag. Sen kan ju allt hända i sorteringen, sas...
 
Sv: Passlöpen på VM

Jo och det händer oss landsortsbor ibland. Nu är det ju dessutom sommar och vikarier. Men jag fick i alla fall min planenligt!
 
Sv: Passlöpen på VM

Leni skrev:
*knapplån*

Har precis läst en artikel i nya Ridsport med rubrik "rävspel i sista loppet".
Reportern (Lena Lennartsson) skriver att hon såg på nära håll vad som hände runt startboxarna. Hon skriver att många ansåg att det var osportsligt och att publiken blev lurad på ett spännande lopp. Dessutom skriver hon att vi nu aldrig fick veta vem som var bäst. Personligen fattar jag inte att de publicerar den artikeln (är alltså ingen insändare) utan att Skulasson har fått chans att ge sin version. Nån annan som har läst och har synpunkter?

Har inte läst (bojkottar R*idsport :cool:.) men tycker i allmänhet att hästtidningar är dåliga på att låta bägge sidor komma till tals, vilket är viktigt. Annars blir det ju mest bara...hmm...propaganda??!!??
 
Sv: Passlöpen på VM

marijaa skrev:
Har inte läst (bojkottar R*idsport :cool:.) men tycker i allmänhet att hästtidningar är dåliga på att låta bägge sidor komma till tals, vilket är viktigt. Annars blir det ju mest bara...hmm...propaganda??!!??

Det gäller ju alla tidningar. Det var ju sak samma med Norrköpingstidningen (eller bladet eller vad den nu hette) som intervjuade en ryttare och lät honom ge en syn på saken men inte den andre. Förvisso har visst resten av landslaget avböjt att yttra sig men inte MS som ju också kunde valt att vara tyst...

Artikeln i Ridsport var en ögonvittnesskildring från startboxarna av artikelförfattaren. Ingen av ryttarna yttrade sig alltså. Det står i stora drag att man inte får stryka sig när den nya startordningen är fasttälld men att MS valde att maska bort se 2 minuterna så han blev diskad vilket drog ner stämningen på VM, inte minst vid prisutdelningen där buarop hördes osv. Det är ingen stor artikel men är på samma sida som VM-resultaten.
 
Sv: Passlöpen på VM

Jag tycker det är ännu värre när en reporter "uttalar" sig som om just det hon skriver skulle vara sanning. Det ska vara i en krönika i så fall och då ska det framgå att det är en krönika.

Stod det inget trevligt om VM då? :cool:
 
Sv: Passlöpen på VM

Lena Lennartsson är domare och reporter. Läs för all del artikeln själv.
 
Sv: Passlöpen på VM

marijaa skrev:
Jag tycker det är ännu värre när en reporter "uttalar" sig som om just det hon skriver skulle vara sanning. Det ska vara i en krönika i så fall och då ska det framgå att det är en krönika.

Stod det inget trevligt om VM då? :cool:
Tror du LL står och ljuger? Vad är annars en ögonvittnesskildring värd? Alla människor tolkar det man ser men man ljuger ju inte för det. MS har en sanning och ML har en annan sanning beroende på tolkningen, så vart kommer vi. Alla måste får tycka också utan att bli påhoppad.
Jag var själv INTE där.
 
Sv: Passlöpen på VM

suck, varför läser ni inte alla inläggen innan ni svarar. vi gled ju in på en generell diskussion...
 
Sv: Passlöpen på VM

Korven skrev:
Tror du LL står och ljuger? Vad är annars en ögonvittnesskildring värd? Alla människor tolkar det man ser men man ljuger ju inte för det. MS har en sanning och ML har en annan sanning beroende på tolkningen, så vart kommer vi. Alla måste får tycka också utan att bli påhoppad.
Jag var själv INTE där.

:bow: Håller helt med dig!
 
Sv: Passlöpen på VM

Det finns faktist endast en person som vet sanningen om vad som egentligen hände, och det är ryttaren själv. Ingen annan kan med 100% säkerhet vet vad som pågick egentligen. Sedan behöver inte denne person tala sanning, men det är en helt annan historia. Det är inget vidare att ljuga, men etter värre att anklaga någon för lögn som talar sanning.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 353
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 877
Senast: Lhas
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 440
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 478

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp