Pastasallad i världsklass

TeamLundVer

Trådstartare
Fyller 40 om drygt 2 veckor och för att fira detta har jag bjudit mina vänner på bla en picknick nästa helg. 🥳

I gruppen finns bla 2 veganer och 2 gravida. Min tanke är därför att göra en pastasallad där allt utom basen finns i separata burkar så att man kan ta det som passar ens matpreferenser.

MEN, det behöver ju bara lite extra festligt om man säger som så. Jag vill bjuda på världens godaste pastasallad. 😋 Det är här ni kommer in i bilden. Vad ska jag ha i? Hur ska den göras? Och vad serverar jag till?
 
Jag som älskar pesto filöar verkligen nör pastan har pesto på sig..
Men överhuvudtaget så tycker jag att pastan ska vara kryddad.
Annan sallad än isberg som ibland kan bli så tråkig, eller besk.
Mycket ost är ju ett måste för mig.
Utöver det har jag tyvärr inga tips just nu, återkommer.
Om du har allt i egna burkar på konceptet plocka din sallad själv så räkna på extra mycket av protein och annat som är populärt. Blir lätt att folk tar mycket av det de gillar bäst där och mindre sallad 😇.
Blir kanske en korsning av plockmat och sallad då?

En caprese på bricka som ett av tillvalen att plocka av?
https://www.zeta.nu/recept/insalata-caprese/

Fortsätta på italientema och ha antipastibricka också? Om du har den budgeten vill säga.
 
Jag är rätt ”enkel” när det kommer till pastasallad, jag vill ha i: pasta (såklart), någon sallad (oftast isberg), gurka, tomat, paprika, rödlök, maj, olivolja och salladskrydda.
Sedan kan man ju, i burkar bredvid, ha någon ost (feta och/eller minimozarella), protein (veg och inte veg), kanske oliver för de som gillar och lite salta fröer, tex solrosfrö.
Mer än så tycker inte jag behövs för väldigt god pastasallad!
 
Det viktigaste med pastasallad är att pastan inte är kylskåpskall. Ljummen eller varm. Inte kall!

Jag tycker att förslaget med ett italienskt tema låter bra! Smaksätt pastan med basilika och olivolja istället för pesto så blir den vegansk. Ha parmesan vid sidan av till de som vill ha. Soltorkade tomater, parmaskinka, kronärtskockor, oliver (riktiga, inte de som är färgade svarta), salami, krutonger, kyckling, grillade grönsaker (zucchini, paprika och aubergine), tomater, picklad rödlök, nån sorts bönor/kikärter m.m.
 
Fyller 40 om drygt 2 veckor och för att fira detta har jag bjudit mina vänner på bla en picknick nästa helg. 🥳

I gruppen finns bla 2 veganer och 2 gravida. Min tanke är därför att göra en pastasallad där allt utom basen finns i separata burkar så att man kan ta det som passar ens matpreferenser.

MEN, det behöver ju bara lite extra festligt om man säger som så. Jag vill bjuda på världens godaste pastasallad. 😋 Det är här ni kommer in i bilden. Vad ska jag ha i? Hur ska den göras? Och vad serverar jag till?


Om du har någon butik som säljer olivolja och dressingar på lösvikt så gå dit och botanisera. Jag har köpt en helt gudomlig mangodressing på en sån butik i Göteborg och även en jordgubbsvinäger . Då kan du bjuda alla på någon lite ovanligare dressing eller olja vilket är kul och sätter god smak på salladen. Ha flera olika dressingar och oljor så man kan välja själv eller testa olika ochhälla på själv. . Sen tycker jag flera olika ostar kan vara festligt och gott. Till hembakt bröd om du gillar att baka eller så går du till ett bageri och köper riktigt gott bröd kanske blanda grovt och ljust så folk kan välja. Så självklart något passande till de som äter veganskt.
 
Koka pastan el dente, skölj ordentligt i kallt vatten så att den inte klibbar, rör ned lite olja.
Salta så att pastan får dra till sig salt. Sen är det fritt fram att lyxa till den. Ungsrostade grönsaker går bra att blanda i. .
Sen får man ha sidoskålar. Räkor, ost och ananas är gott. Salami, mozzarella, basilika. Bacon, riven parmesan, sparris, rostade hasselnötter.
Oliver, Kronärtskocka, bönor.
Servera med en god vinägerdressing, blåmögeldressing( mögelost, gräddfil, salt o peppar). Rhodes island ( majonäs, CF, chilisås, konjak). Tzatziki.
Jag började min diet idag om ni tycker jag överdriver ;)
 
Jag hade satsat på riktigt bra råvaror om jag skulle lyxa till en pastasallad. Håll det enkelt men se till att varje råvara har maximalt med smak.
- Ett par olika riktigt bra oljor. Förutom olivolja, så kan jag tipsa om olja på pumpakärnor om du hittar det, ger en jättefin nötig smak och står sig fint på egen hand utan kryddor/vinäger.
- Grönsaker är ju i högsäsong nu. Hitta de roligare varianterna: färgglada tomater, randiga betor, lila morötter etc
- Ett par olika ostar och charkprodukter från delikatessdisken.
- Ett par olika röror/såser: hummus, tzatziki, mfl
- Marinerade och/eller rostade Kikärter är riktigt gott.
- Fröer och nötter känns ofta lyxigt.
- Riktigt goda oliver är svårslaget.
- Och ett fint bröd
 
Pasta tricolore passar bra, trevligt med färg. Koka aldente. Kyl snabbt med fryspåse paprika, majs, ärtor av bra kvalite. Häll på marinad, gärna i form av italiensk dressing, den i pulverpåse. Låt stå över natt. Sen är det bara att komplettera med valfria tillbehör Tärnade tillbehör. Inte lökskivor till exempel. Jag har serverat detta vid mååånga tillfällen till större mängder folk och det har alltid varit skeptiker (ungdomar) som kommit och tagit om och sagt att det var jättegott. Och ja, just det. Ställ det gottiga som kött, kyckling, fetaost sist. Annars fyller folk tallriken med det och en står där med 3 liter tärnade tomater kvar och feta tar slut efter hälften har ätit.
 
Fyller 40 om drygt 2 veckor och för att fira detta har jag bjudit mina vänner på bla en picknick nästa helg. 🥳

I gruppen finns bla 2 veganer och 2 gravida. Min tanke är därför att göra en pastasallad där allt utom basen finns i separata burkar så att man kan ta det som passar ens matpreferenser.

MEN, det behöver ju bara lite extra festligt om man säger som så. Jag vill bjuda på världens godaste pastasallad. 😋 Det är här ni kommer in i bilden. Vad ska jag ha i? Hur ska den göras? Och vad serverar jag till?
Litet tips är att lyssna med bekanta om de kan bidra med något från trädgården. Egenodlad tomat, sallad, örter osv. smakar ju så mycket mer.
 
Vi gjorde pastasallad till lunch på min systers möhippa, blev supergott! Valde att göra en vegetarisk pastasallad med mkt grillade grönsaker och fetaost.
Utgick från detta recept https://www.coop.se/recept/vegetarisk-pastasallad/

Och la sedan till följande:
- paprika (som gjordes i ugn)
- squash (som gjordes i ugn)
- röd pesto (istället för den dressing som receptet anger)
- Babyspenat
- babytomater
- soltorkade tomater

Blev riktigt gott och matiga med de ugnsgrillade grösakerna.

Sen hade vi även baguette och färskost (tex philadelphia) till.
 
Fyller 40 om drygt 2 veckor och för att fira detta har jag bjudit mina vänner på bla en picknick nästa helg. 🥳

I gruppen finns bla 2 veganer och 2 gravida. Min tanke är därför att göra en pastasallad där allt utom basen finns i separata burkar så att man kan ta det som passar ens matpreferenser.

MEN, det behöver ju bara lite extra festligt om man säger som så. Jag vill bjuda på världens godaste pastasallad. 😋 Det är här ni kommer in i bilden. Vad ska jag ha i? Hur ska den göras? Och vad serverar jag till?
Går inte, du får göra tre. En god kycklingsallad måste sågga till sig. Säkerligen andra sallader också.

Hur som glöm inte bort, äpplen.
 
Fyller 40 om drygt 2 veckor och för att fira detta har jag bjudit mina vänner på bla en picknick nästa helg. 🥳

I gruppen finns bla 2 veganer och 2 gravida. Min tanke är därför att göra en pastasallad där allt utom basen finns i separata burkar så att man kan ta det som passar ens matpreferenser.

MEN, det behöver ju bara lite extra festligt om man säger som så. Jag vill bjuda på världens godaste pastasallad. 😋 Det är här ni kommer in i bilden. Vad ska jag ha i? Hur ska den göras? Och vad serverar jag till?

Koka pasta, blanda ner 1-2 burkar Ridderheims soltorkade tomater som du klippt i bitar, obs: ta med spadet. Sen brukar vi ha rödlök, körsbärstomater, fetaost, pinjenötter och ev parmaskinka.
 
Mina förslag

Ceasarsallad som pastasallad, till det kan man välja kyckling, räkor eller vegetariskt

Oliv och feta röra, rödlök, Grekiska köttbullar

Libanesiska tillbehör, baba ganoush, hummus, platta bröd, nått gott grillspett och en taboulleh pasta sallad

Taco ranch pastasallad
Nachos
Stark ost
Avocado
Stekt kyckling
Oumph med taco krydda
Refried beans

Risini, citron dressing, persilja, ärtgroddar, gröna ärtor, dill, räkor, lax, ägg, avocado, rågbröd, hemmagjord majonnäs (Jennie wallden har ett grymt recept, enkelt att göra med ^^)
 

Liknande trådar

H
Gravid - 1år Jag är gravid i 15 veckan och är så fruktansvärt velig!!! Jag och den eventuellt blivande pappan har varit tillsammans i drygt 4 år...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 026
Senast: escodobe
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 592
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp