Bukefalos 28 år!

Paus från facebook

Jag har löst det genom att redigera flödet istället. Om någon lägger ut sånt jag irriterar mig på så avföljer jag eller döljer deras inlägg i inställningarna, så slipper jag se det. Samma på Insta. Funkar jättebra! Har ingen lust att sluta använda sociala media, tycker det är kul och får en del info jag behöver där, så synd att vara av med.
Samma här.
 
Kan inte ta någon paus eftersom jag aldrig fattat grejen med fb. Har ett fåtal vänner och går in på FB när jag ska leta rätt på någon saftig danskurs. Däremot kör jag med omvänd snobbism och gör mig lustig över dem som ägnar tid åt att berätta för alla och envar över deras präktiga liv. Tex om jag gör något riktigt duktigt typ klipper gräset, tvättar fönstren och sen lagar något smarrigt och dricker lite alkohol till så om någon ringer så säger jag att jag haft en fb dag. Eller det är är en riktigt fet FB status som givit många lajks. Skapa lugn i livet- skippa nyheter, inget FB, Instagram eller Twitter inget onödigt lyssnade på radio. Mitt hälsorips
Menar Du att du inte tar del av några nyheter alls? Varken tidningar, tv eller radio?
 
Jag använder Facebook som annonssida och som inspiration för min hobby. Har gått ur många grupper och avföljt många vänner. Har mest gamla kurskamrater som jag vill kunna ta kontakt med vid behov.
Lägger mest upp katt- och hästbilder och bilder på mitt pyssel.
Hade lätt tagit en paus om det stressade mig!

Min syster pausade allt utom Instagram i tre månader. Det gick bra men nu är hon tillbaka till sitt gamla beteende..
 
Jag har planer på att sluta med fb, messenger och Instagram :) From 1 oktober är tanken (behöver det fram tills dess pga jobb och stallplats). Kommer även bli betydligt mindre Bukefalos.
 
Menar Du att du inte tar del av några nyheter alls? Varken tidningar, tv eller radio?
Tar inte del av dem aktivt. Det är omöjligt att undgå viktiga nyheter. Andra pratar och glimtar far förbi. För några år sedan nyhetsknarkade jag. Radionyheter, SVTs nyheter både ml 18 och 19.30, fyrans kl19 och ibland tvåans klart 22. Vad jag fick ut av det- frustration, rädsla, hopplöshet och ilska 😬. Skönt och vara av med.
 
Jag ser inga problem/konstigheter med att någon om de så önskar slutar använda sociala medier. Alla får ju göra som de vill, känner man sig stressad över flödet eller tycker det är ointressant så är det väl jättebra att man inte använder sig av såna :) .

Det jag har problem med när såna här diskussioner dyker upp, det är att ofta kommer känslan av att många av de som slutar använda/inte använder sociala medier ser det som att de är - med brist på bättre ord - ”bättre” än de (vi) som använder sig av det.

Man ska nästan förlöjliga folk genom att skriva lite nedlåtande om ”de som bara MÅSTE lägga ut statusar och skryta om hur BRA de är” (jantelag), ”vem vill läsa/se bilder om vad någon åt till middag?!” (Ex jag, och många med mig, älskar att veta vad andra äter och få recept på saker som ser gott ut), och massa andra exempel.

Jag tycker det är rätt fel, liksom skit i att använda sociala medier om man vill, men tro inte att det är så mycket ”bättre” att inte använda det? Det finns ju om man ska hårdra det t.o.m de som är bundna vid hemmet av olika anledningar, fysiska eller psykiska, vars enda sätt att ha sociala kontakter är just genom sociala medier.

Och utöver det, sociala mediers kraft när de används till något mer än att bara vara sociala på, är helt fantastisk! Ett närliggande exempel är en hunduppfödare som var i Frankrike, blev påkörd så hennes bil voltade, pch tre av hennes hundar smet ur den krossade bilen. Två av dem hittade hon, en var spårlöst borta. Hon fick hjälp med att göra ett inlägg på flera olika språk som delades på FB, snabbt var det uppe i tusentals delningar från hennes vänner till vänners vänner till ännu längre bort över världen, vilket gjorde ex att okända fransmän i närheten kom till olycksplatsen för att hjälpa till att leta efter hunden, och efter 24 timmar hittades den ❤️! DET är en av de stora styrkorna med sociala medier!

Nu är jag nog klar med mitt brandtal för sociala medier :D! Och JA, givetvis finns det brister, fällor och farligheter som kan hända tack vare de sociala medierna (eller mer personerna som använder de).

Så använd det eller använd det inte, finns fördelar för individer med bägge alternativen. Men lägg inte heller några värderingar på om någon annan använder/inte använder det :)
 
Någon som tagit paus från FB och andra sociala medier?
Funderar på att helt sonika logga ut en period, då jag tycker att jag irriterar mig för mycket på inlägg, och får så mycket negativt i mitt flöde.
Ni som tagit en time out, hur upplevde ni det? Var det negativt, dvs missade ni mycket?
För- och nackdelar?

Just facebook har jag tagit konstant paus från sedan jag föddes, men till exempel buke har jag tagit paus några gånger från när jag tycker att det blivit orimligt på något sätt. Jag tycker det är som andra delar av livet, om man får mer ut av det än det tar så är det väl bra. Om det tar mer energi än det ger är det läge att pausa eller avsluta. Och sen kan man återkomma och kanske prova ett nytt förhållningssätt.

En sak som (gäller inte bara sociala medier) förbättrat mitt liv är att stänga av all form av push-notiser och påtvingande av uppmärksamhet från alla tekniska prylar. Jag har mycket mindre problem med att få negativa/irrelevanta inlägg om jag aktivt deltar i en debatt än att uppmärksamhet påtvingas till något jag inte ville bli uppmärksammad på. Notiser AV helt enkelt. Inga mejl, inga push. Jag kan styra själv när jag vill ta del och har tid för det.

/(Dinosaurie som fortfarande älskar text-TV för övrigt. Helt överlägsen form att ta del av nyheter.)
 
Tar inte del av dem aktivt. Det är omöjligt att undgå viktiga nyheter. Andra pratar och glimtar far förbi. För några år sedan nyhetsknarkade jag. Radionyheter, SVTs nyheter både ml 18 och 19.30, fyrans kl19 och ibland tvåans klart 22. Vad jag fick ut av det- frustration, rädsla, hopplöshet och ilska 😬. Skönt och vara av med.
Ignorance is bliss? Tidningar är bättre, tycker jag, då kan man fördjupa sig i sånt man är intresserad av, eller sånt man blir frustrerad av för att man inte riktigt förstår. Och sånt man förstår och är deppigt behöver man ju inte gräva ner sig i. TV-nyheter sköljer ju över en på ett annat sätt, man kan inte styra själv.
 
Tar inte del av dem aktivt. Det är omöjligt att undgå viktiga nyheter. Andra pratar och glimtar far förbi. För några år sedan nyhetsknarkade jag. Radionyheter, SVTs nyheter både ml 18 och 19.30, fyrans kl19 och ibland tvåans klart 22. Vad jag fick ut av det- frustration, rädsla, hopplöshet och ilska 😬. Skönt och vara av med.
Jösses.
 
Jag har försökt ta paus flera gånger, men känner ändå att man missar en del event och sånt och det tycker jag är trist. Följer numera massa hobbygrejer också och lär mig mycket och får massa inspiration. För mig handlar det mycket om att minska tiden av slöscrollande, så jag försöker minska antalet gånger jag går in på appen.. funkar ibland och ibland inte. Jag avföljer människor som sprider en negativ känsla och postar typ aldrig något. Instagram gillar jag bättre. Men avföljer direkt om jag tycker någon känns ointressant, vänner som lägger upp samma på insta och fb mm
 
Funderar du aktivt på vad du ska lägga upp på Facebook? 🤔 varför det?
Ska försöka förklara, även om det var längesedan. Jag är i grunden ganska social, det hade nog varit ett sätt för mig att ha kontakt med fler personer tillexempel. Men i takt med att vännerlistan blev längre blev det också lite tråkigare, jag hade fyra nära vänner ganska länge, då tyckte jag det var ganska kul att lägga upp en lite tokig bild och skriva typ "jag vill verkligen inte jobba idag, så opepp" och få det jag ville ha - bekräftelse. Sedan blev Facebook större och större, kollegor, chefer, vänners vänner osv då ville jag inte längre vara med på bilder som inte var jättebra. Bilder på middagen bräcktes av alla andra och, det blev för MIG ett bevis på allas fantastiska liv och alla var så glada, höll brandtal eller var skitsnygga så jag kände mig typ lite avundsjuk och att jag inte räckte till. Jag mådde inte alls bra av det. Det är självklart inte Facebooks fel, men jag mådde så mycket bättre när jag gick ur.

Känner samma med Instagram, bilderna är i de flesta fall helt fantastiska men måste taggas med No make up, no filter, nyss vaknat helt osminkad osv.

Sen vill jag gärna vara en motpol till min tonårsdotter som är massor på sociala medier. Visa att man kan klara sig utan liksom.

Jag tänker ibland att jag ska vara med men det faller på att jag inte tror att jag mår bra av att hantera all inkommande information, hantera vänförfrågningar osv. Känner också att det jag lägger upp i mitt namn blir väldigt offentligt, vill inte lägga upp bilder på barnen tex, plus hade funderat över kommande arbetsgivare osv.
Tycker som sagt att annonssidorna verkar bra och hade nog gillat att läsa i grupper inom sånt jag är intresserad av.
 
Jag antingen avföljer störiga människor eller döljer deras inlägg så jag slipper se dem. Väldigt enkelt sätt att få en trevlig facebooksida. Man behöver inte se alls inlägg. Bara de man är intresserade av.

Men känner man att man mår dåligt av det ändå så ska man naturligtvis sluta.
 
Jag tycker inte att man behöver avsluta så konkret som att pausa eller ta bort kontot. Jag har Facebook men kollar där ytterst sällan utan har det mera för att det är bra att ha för olika hemsidor eller få kontakt med personer som man inte har kontakt med i vardagen om det behövs. Jag tycker inte att det är så svårt att låta bli, jag slutade kolla så ofta då jag blev uttråkad helt enkelt - men å andra sidan så får jag mitt Internet sociala behov tillfredsställt av buke :D Och buke skulle jag ha svårt att sluta med, och vill inte sluta med.
Instagram har jag också men kollar där bara då och då, lägger in inlägg ibland, men lite mera ofta än Facebook.

Men som sagt, jag tycker inte att man behöver sluta så konkret eller bryskt. Utan man kan låta kontona vara kvar och finnas där när man behöver dem utan att känna behov av att kolla varje dag. Typ bara leva i nuet och göra vad man känner för just då. Det ska ju vara kul att använda Internet för det mesta :)
 
Det är ju väldigt enkelt att styra sina flöden, jag gör det istället för att irritera mig.
Har tagit paus från buke en gång när jag upplevde stämningen på vissa underforum som trist, men annars har jag aldrig pausat sociala medier. Men det varierar ju hur aktiv jag är, det är inget konstigt.

Jag gillar sociala medier och tillbringar MÅNGA timmar på instagram, facebook och här på buke. Det är kul och avkopplande.
 
Fb gör mitt liv mycket enklare. Jag lägger sällan upp något och det gör inte mina vänner heller.
Men jobbgrupperna skulle jag sakna, där går det snabbt att få info, ställa frågor osv.
Skulle antagligen missa en del evenemang, skulle bli mycket krångligare att hitta pay and jump och pay and ride osv.

Insta gillar jag! Följer bara folk som intresserar mig. Någon som bara lägger upp selfies eller de perfekta livet skulle hamna i papperkorgen direkt.
 
Någon som tagit paus från FB och andra sociala medier?
Funderar på att helt sonika logga ut en period, då jag tycker att jag irriterar mig för mycket på inlägg, och får så mycket negativt i mitt flöde.
Ni som tagit en time out, hur upplevde ni det? Var det negativt, dvs missade ni mycket?
För- och nackdelar?
Det verkar svårt att få svar på det där, trots att din frågeställning är tydlig. Väldigt många svarar bara om hur bra fb är eller hur de använder det :D
 
Någon som bara lägger upp selfies eller de perfekta livet skulle hamna i papperkorgen direkt.

Selfies på sociala medier är bara förjäkla tragiskt och står för ett behov av bekräftelse, som jag hellre ger till mina vänner när vi träffas. Jag upplever det stressande och är en s t o r anledning till att det är skönt att slippa facebook.
 
Selfies på sociala medier är bara förjäkla tragiskt och står för ett behov av bekräftelse, som jag hellre ger till mina vänner när vi träffas. Jag upplever det stressande och är en s t o r anledning till att det är skönt att slippa facebook.
Men fy, så trist inställning. En sak om man uttrycker att man inte är intresserad av att se folks selfies, men ditt inlägg är ju bara dömande. Vad vet du om varför folk lägger upp selfies?
Att det bara skulle handla om bekräftelse går stå för dig.
 
Testade i två dagar. Sen kom jag på att min bokcirkel administreras via fb och återvände.
Hr löst det genom att bara följa människor jag faktiskt gillar, och är rätt strikt med olika sekretess. Såna jg inte ”kan” välja på ser ändå inget. I övrigt ger det mig kontakt med vänner och bekanta.
 
Jag följer/avföljer ganska aktivt för att bara ha det jag vill i flödet. Behöver jag paus stänger jag av avsieringarna (har alltid ljudlös men avsieringar på normalt) från så många appar jag känner för. Tycker det räcker för min del. Är ganska bra redan på arr inte svara även om jag läser meddelanden på messenger och är numera inte aktiv där o då ser man inte heller vilka andra som är aktiva.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 179
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 823
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 031
Senast: Yeah but
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 436
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp