Jag ser inga problem/konstigheter med att någon om de så önskar slutar använda sociala medier. Alla får ju göra som de vill, känner man sig stressad över flödet eller tycker det är ointressant så är det väl jättebra att man inte använder sig av såna

.
Det jag har problem med när såna här diskussioner dyker upp, det är att ofta kommer känslan av att många av de som slutar använda/inte använder sociala medier ser det som att de är - med brist på bättre ord - ”bättre” än de (vi) som använder sig av det.
Man ska nästan förlöjliga folk genom att skriva lite nedlåtande om ”de som bara MÅSTE lägga ut statusar och skryta om hur BRA de är” (jantelag), ”vem vill läsa/se bilder om vad någon åt till middag?!” (Ex jag, och många med mig, älskar att veta vad andra äter och få recept på saker som ser gott ut), och massa andra exempel.
Jag tycker det är rätt fel, liksom skit i att använda sociala medier om man vill, men tro inte att det är så mycket ”bättre” att inte använda det? Det finns ju om man ska hårdra det t.o.m de som är bundna vid hemmet av olika anledningar, fysiska eller psykiska, vars enda sätt att ha sociala kontakter är just genom sociala medier.
Och utöver det, sociala mediers kraft när de används till något mer än att bara vara sociala på, är helt fantastisk! Ett närliggande exempel är en hunduppfödare som var i Frankrike, blev påkörd så hennes bil voltade, pch tre av hennes hundar smet ur den krossade bilen. Två av dem hittade hon, en var spårlöst borta. Hon fick hjälp med att göra ett inlägg på flera olika språk som delades på FB, snabbt var det uppe i tusentals delningar från hennes vänner till vänners vänner till ännu längre bort över världen, vilket gjorde ex att okända fransmän i närheten kom till olycksplatsen för att hjälpa till att leta efter hunden, och efter 24 timmar hittades den

! DET är en av de stora styrkorna med sociala medier!
Nu är jag nog klar med mitt brandtal för sociala medier

! Och JA, givetvis finns det brister, fällor och farligheter som kan hända tack vare de sociala medierna (eller mer personerna som använder de).
Så använd det eller använd det inte, finns fördelar för individer med bägge alternativen. Men lägg inte heller några värderingar på om någon annan använder/inte använder det