Jag har inte tagit nån officiell paus, däremot har jag medvetet valt att inte vara aktiv på så många sociala medier. Har aldrig haft twitter, snapchat, kik, tiktok eller allt vad det heter och har hetat genom åren (jag vet inte ens vad som finns

)
Det jag har är facebook och instagram. På facebook är jag vän med några gamla klasskamrater, och resten är folk med hund- eller hästkoppling. Är med nästan uteslutande hund- och hästgrupper. Om någon vän gör inlägg som irriterar mig tar jag bort dem eller avföljer dem, så i praktiken gallrar jag ju rätt friskt så jag bara ser det jag vill se. Jag skulle INTE klara mig utan facebook eftersom det är där jag hittat nya stallplatser, hittat medryttare, träffat hundkompisar, bokar träningar, köper begagnade hästprylar etc. Jag får också en stor del av mitt sociala umgänge den vägen, genom "kompisar" i hund- och hästgrupperna. Vissa grupper är bra för seriösa frågor, har fått mycket bra hjälp och stöd där, och andra är mer mysiga och folk delar med sig av små historier från sin dag typ. Som att småprata med vänner alltså.
Instagram följer jag mest hund- och hästkonton (no shit

) och några jag känner. I perioder har jag följt t.ex. träningskonton, matkonton eller liknande men ofta väcker det ångest och press som jag inte vill ha, så då avföljer jag snabbt.
Jag har alltså valt ganska petigt vilka sociala medier jag vill ha och har en ganska "skyddad atmosfär" där. Jag ser helt enkelt till att inte bli pepprad av "onödig information" och sånt jag inte bryr mig om, det är så enkelt att göra för att slippa stress och irritation. Då ger det mig mycket mer. Skulle jag däremot ha "större" konton med fler vänner/följare osv skulle jag kanske se mer negativa aspekter av det. Nu har jag liksom inga problem att lägga upp en bild där jag är skitful på instagram eftersom mina följare 1) antingen sett mig skitful många gånger förr eller 2) inte kunde bry sig mindre om hur JAG ser ut eftersom det är mina hundar och hästar de "vill följa"
Sammanfattning: Jag tror mer på att "styra flödet" än att "pausa helt", för egen del.