Pelargontråden!

Var på Flädergården & Pelargonhuset igår. Underbart, många roliga sorter och 4 fick åka med hem :)
Angeleyes Bicolor, Distinction, June Patricia samt en Occold Shield.

Sedan innan har jag Mårbacka, Vänersnäs, Moonlight Violino, Appleblossom Rosebud, Tammo, Red Pandora, Krp.Mary, Aquarello och Prince Gustav ;) Samt några namnlösa Zonale och en doftpelargon samt en engelsk jag inte vet namnen på, de bor utomhus.
Är samma ställe vi var på :D Kom ihåg de andra nu, kom också hem med en Occold Shield och First Yellow.
 
Sist jag var på den lokala blomaffären hittade jag helt av en slump en coca cola-doftpelargon. Den luktar EXAKT som drycken och eftersom jag är (eller det var ännu värre förr) en stor colaälskare så fick den ju självklart följa med mig hem... :heart
 
Pelargonfråga för dummys - eller från en dummie snarare...
Jag var hos grannen häromdagen och såg att när hon rensade bort vissna blommor tog hon bara bort själva blomdelen, hela stjälken fick vara kvar. Det gjorde att det fanns massa ensamma pinnar i blomman som såg konstigt ut (för mig, inte för henne).
Jag har lärt mig (? - någon har sagt nån gång kanske?) att man ska ta bort hela stjälken när blomman vissnat. Problemet är då att ibland följer även nya blad eller större delar med än vad jag önskat.

Varken jag eller grannen har en aning om vad som är rätt och bäst för blomman - så vad säger Buke-expertisen, hur ska vi göra???
 
Pelargonfråga för dummys - eller från en dummie snarare...
Jag var hos grannen häromdagen och såg att när hon rensade bort vissna blommor tog hon bara bort själva blomdelen, hela stjälken fick vara kvar. Det gjorde att det fanns massa ensamma pinnar i blomman som såg konstigt ut (för mig, inte för henne).
Jag har lärt mig (? - någon har sagt nån gång kanske?) att man ska ta bort hela stjälken när blomman vissnat. Problemet är då att ibland följer även nya blad eller större delar med än vad jag önskat.

Varken jag eller grannen har en aning om vad som är rätt och bäst för blomman - så vad säger Buke-expertisen, hur ska vi göra???
Jag fattar nog inte riktigt hur du menar, jag tar ju bort hela blomställningen men inte stjälken? Blomställningen bryts av nere vid stammen.
 
Jag fattar nog inte riktigt hur du menar, jag tar ju bort hela blomställningen men inte stjälken? Blomställningen bryts av nere vid stammen.
Alltså hon tar bort de vissna blombladen bara, inte stjälken alls. Jag tar av hela den stjälken som blomman vuxit på (de där pinnarna som kommer ut från de tjockare grenarna och den stora stjälken :o jag vet inte ens vad det heter på riktigt...)
 
Pelargonfråga för dummys - eller från en dummie snarare...
Jag var hos grannen häromdagen och såg att när hon rensade bort vissna blommor tog hon bara bort själva blomdelen, hela stjälken fick vara kvar. Det gjorde att det fanns massa ensamma pinnar i blomman som såg konstigt ut (för mig, inte för henne).
Jag har lärt mig (? - någon har sagt nån gång kanske?) att man ska ta bort hela stjälken när blomman vissnat. Problemet är då att ibland följer även nya blad eller större delar med än vad jag önskat.

Varken jag eller grannen har en aning om vad som är rätt och bäst för blomman - så vad säger Buke-expertisen, hur ska vi göra???
Det spelar ingen roll för blomman men om det inte har vissnat tillräckligt kan man råka bryta av hela grenen och inte bara blomstjälken. Jag antar att det är därför man låter den sitta kvar. Jag som klipper av mina blomställningar brukar klippa så pinnen inte syns och sen ta bort den när den torkat loss.
 
Det spelar ingen roll för blomman men om det inte har vissnat tillräckligt kan man råka bryta av hela grenen och inte bara blomstjälken. Jag antar att det är därför man låter den sitta kvar. Jag som klipper av mina blomställningar brukar klippa så pinnen inte syns och sen ta bort den när den torkat loss.
Tack för förklaringen!
 
Tror det mest är äldre som bara tar bort blomman men lämnar skaftet. Själv tar jag bort allt vid skaftstammen, då är risken mindre att det följer med sånt som inte ska följa med.
 
Årets nykomlingar, minus Mr Wren som inte blommat än:
qGihtGd.jpg

Happy Thoughts

aHgAjf5.jpg

First Yellow

USyOhIy.jpg

Lady Plymouth

S7LwMDu.jpg

Occold Shield

wglHplV.jpg

Concour Lace

Mvt5nUS.jpg

Distinction

y343B9z.jpg

Aristo Schoko (är dock vinröd på riktigt)

sgRmjZB.jpg

Raspberry Ripple (F1) - från frö

tCRsJh6.jpg

NOID en Engelsk pelargon
 
Höll på att glömma...
EVC5U91.jpg

Mini Czech - som jag fick sent på säsongen förra året, den hann aldrig blomma.

V93yNvv.jpg

Madame Thibault - stickling som jag inte visste vad det var förrän den började blomma nu i år

xtEOO6b.jpg

Appleblossom Rosebud - fick en som försvann i mängden förra året, fick en stickling nu i våras... Nu har jag tre stycken av samma sort.

rz4Ukao.jpg

NOID av typ kaskad/hängpelargon, stickling från förra året men visste inte vilken som överlevt förrän den började blomma nu för nån vecka sen.
 
Har fått en bladlusinvasion på mina pelargoner! När jag blundar om kvällarna är det bladlöss jag ser, googlar mig trött på teman som "radar mot bladlöss", "provado bladlöss" osv. Har en sjukstuga i köket men misstänker att det går löss mot alla som klarade första rensningen också. Nån som har någon huskur förutom såpa-tröd-vatten?
 
Har "vintrat" alla mina. Dvs slutat gödsla och vattnar väldigt sparsamt så de går in i vinter-mode. Hälften har flyttat ner i källaren, de övriga som jag är mer rädd om står kvar i fönstrena.
 
Har möjligen köpt på mig lite fler sorter nu :angel:. Samt bytt till mig några jag "saknade". Men hittade två jag hade på min önskelista förra helgen. Var bara tvungen att slå till. Så nu har jag en Zonartic Unicorn Hot Pepper och en Freak of nature samt två till. Bytte även till mig tre sorter från odlas rea. Och jo, nya vildfrön damp ner i brevlådan under veckan som var. :love:
 
Jag köpte årets pelargon igår, himla tjusig!
Överväger att klippa ner mina andra och försöka sälja iväg lite sticklingar nu när det börjar bli stadiga plusgrader, har ju en del ovanligare sorter. Det brukar sluta med att jag sätter dom i jord hemma och vips har samlingen av plantor utökats ännu mer :cautious:
 
Mina är nu utställda på glasverandan. Dom har blommat hela vintern i sönernas rum och bara fått vatten någon gång var tredje vecka ( ljusa fönster utan element under). Jag får väl se om jag planterar om dom senare.
 
Jag köpte årets pelargon igår, himla tjusig!
Överväger att klippa ner mina andra och försöka sälja iväg lite sticklingar nu när det börjar bli stadiga plusgrader, har ju en del ovanligare sorter. Det brukar sluta med att jag sätter dom i jord hemma och vips har samlingen av plantor utökats ännu mer :cautious:
Har du något skoj? :angel::angel::angel:
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi måste prata om pelargoner. Jag har ett ganska invecklat förhållande till dessa skapelser. De är fina, finns i så många olika sorter...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 124
Senast: Kildegrei
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 375
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 399
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp