Pelargontråden!

Om du bara vill toppa plantan så att den ska förgrena sig tror jag inte det är någon fara. Det har jag själv gjort med flera av mina. Annars tycker jag det är svårt att kunna beskära eftersom de ofta bär knoppar :). Men om du vill göra en stickling av den avklippta delen så har jag förstått att de tar sig bättre om man tar bort blomman så att energin går åt till att skapa rötter istället för blommor.
Tack för svar!
Jag misstänkte att det kunde vara så.
Jag vill alltså göra en (kanske till och med två)sticklingar...
 
Jag tänkte se till så att jag har en hängande pelargon i köksfönstrena (alltså två). Vilken skulle ni välja?
 
Mina extremt nedklippta pelargoner tar sig bra nu vilket är kul. Kruxet är att en av dem nog planterades om lite "grunt" och lutar nu väldigt mycket, lite orolig för att den bara ska välta när den växer mer. Vill inte störa den med att plantera om igen men funderar på hur stressande det är för plantan om jag liksom flyttar runt den? alltså inte planterar om i ny kruka med ny jord utan bara använder samma jord för att sätta den längre ned så att säga. Hur hade ni gjort?

Funderade på blompinne först men det har funkat så dåligt tidigare. Hur fäster ni era växter i pinnarna? Jag hade bara tråd och den liksom glider ner hela tiden..
 
Kan man klippa ner pelargoner nu? De är omplanterade sent och långa om än väldigt livskraftiga. De hänger ute i solen nu, om det har någon betydelse.
 
Kan man klippa ner pelargoner nu? De är omplanterade sent och långa om än väldigt livskraftiga. De hänger ute i solen nu, om det har någon betydelse.

Pelargoner kan beskäras lite när som helst i min erfarenhet. Om du har planterat om dem skulle jag vänta nån månad iaf först innan jag beskar dock. Jag vet inte om det spelar någon roll egentligen men har fått lära mig att man inte ska gödsla, beskära eller på annat sätt "störa" en planta i ny jord på minst 4 veckor. Vem vet det kanske inte ens stämmer ;)
 
15270744524521763498479.jpg
Sticklingar från jobbets blommor flyttar hem till mig idag. :D
 
Hej hörrni!

Hittade precis denna tråden och skulle behöva lite hjälp.

Jag älskar pelargoner, men de blir inte vackra efter övervintringen. De får för lite sol och står för varmt, det vet jag, men jag har inte någon annan möjlighet.

Har dock fått tipset att inte övervintra själva plantan, utan bara ta sticklingar och övervintra dem istället. Kan man göra så? Eller har ni andra tips?

Mina övervintrade plantor blommar sent, är långa och gängliga (trots beskärning, men de har inga blad längre ner på grenarna och jag vågar bara beskära under ett blad).

Hur gör ni för att få buskiga och blommande pelargonier år efter år?

Tacksam för alla tips! :bow:
 
Jag beskär mina hårt i februari - mars. Typ inga blad kvar. De får ny jord vartannat år ungefär. Jag har ett ljust, svalt uterum där de övervintrar. Jag har mårbackor som är 6-7 år gamla nu. De blommar kopiöst och är buskiga och fina. :) Enligt min erfarenhet kan man vara tuff mot dem, men ljus vill de ju ha förstås.
 
Jag beskär mina hårt i februari - mars. Typ inga blad kvar. De får ny jord vartannat år ungefär. Jag har ett ljust, svalt uterum där de övervintrar. Jag har mårbackor som är 6-7 år gamla nu. De blommar kopiöst och är buskiga och fina. :) Enligt min erfarenhet kan man vara tuff mot dem, men ljus vill de ju ha förstås.

Så du beskär trots att det inte finns blad att beskära över?

Önskar mig ett svalt ljust övervintringsrum, men jag har inget sådant. Men ljus kan jag ju försöka få till, med hjälp av lampor.
 
Bladfäste utan blad funkar finfint! Bara att klippa.

Vattna försiktigt när de inte har blad, så de inte drunknar när de inte kan duga upp det. I övrigt är pelagoner ena tåliga rackare.

Tack för tips. Ett av mina problem har ju varit att jag klippt precis över första bladet. Och det kan vara flera dm dit...

Ja, tåliga är de, de dör inte. Men snygga är de inte... Mina alltså.
 
Jag fick några små pelargoner av hundarnas uppfödare tidigare i sommar, jag har haft de ute. Jag gissar att det börjar vara dags att ta in dom nu då det börjar krypa ner kring nollan på nätterna? Jag antar att man kan ta ut dom på dagen och in på natten om man kommer ihåg/orkar, men vad gör man sen då? Är det nu jag skall klippa ner dom? Även om de blommar? Visst ska de sedan stå ljust och svalt fram till våren? Nybörjare här :p
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi måste prata om pelargoner. Jag har ett ganska invecklat förhållande till dessa skapelser. De är fina, finns i så många olika sorter...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 163
Senast: Kildegrei
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 469
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 107
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 312
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp