Pelargontråden!

Jag har tyvärr dödat min piece de resistance under vintern. Min 1,25 meter höga dr Westerlund som växte helt galet i växthuset i somras. En massa små sticklingar efter plantan finns dock, får se om någon av dem tar upp kampen mot fadersarvet.

Köpte lite sticklingar på Plantagen, står på verandan nu. Sedan är det dax att skoga ur befintligt bestånd och efter det är jag nog klädd för sommaren vad gäller pelargoner...
 
Jag hatar pelargoner!

Med det sagt, jag har en pelargon som jag tror heter fireworks. Den är rätt fin, men jag vill ha den buskigare. Just nu slingrar grenarna sig som kala ormar med blommor och blad i toppen. Jag klipper ner den emellanåt men den förgrenar sig inte. Är det en sån sort helt enkelt eller gör jag brutalt fel?

En fråga till. Pelargonträd, astufft! Vilka sorter lämpar sig för uppstammning? Jag SKA lyckas en dag!
 
Jag hatar pelargoner!

Med det sagt, jag har en pelargon som jag tror heter fireworks. Den är rätt fin, men jag vill ha den buskigare. Just nu slingrar grenarna sig som kala ormar med blommor och blad i toppen. Jag klipper ner den emellanåt men den förgrenar sig inte. Är det en sån sort helt enkelt eller gör jag brutalt fel?

En fråga till. Pelargonträd, astufft! Vilka sorter lämpar sig för uppstammning? Jag SKA lyckas en dag!
Min Fireworks är en extremt jobbig typ. Vill minnas att @tanten fick en stickling, den kanske är mer lätthanterlig?

Har problem att få den att blomma, och den vill också slingra iväg och är så obuskig som något kan bli.
 
Min Fireworks är en extremt jobbig typ. Vill minnas att @tanten fick en stickling, den kanske är mer lätthanterlig?

Har problem att få den att blomma, och den vill också slingra iväg och är så obuskig som något kan bli.

Min blommar typ konstant. Det är ju bra. Men i övrigt är den så ful! Den modellen kanske är sån? Har klippt till en massa sticklingar och stuckit ner i krukan i hopp om att det ska se lite tätare ut.
Mörk bild men så ser den ut.
1523773945435146030042.jpg
 
Pelargonormar ! :D

Pelargon BLIR ormar under vintern. Jag vet inget vettigt sätt att undvika det. När våren komemr klipper jag ner, tar sticklingar och pysslar om i största allmänhet. De flesta brukar skärpa till sig.
(de gillar näring - bara ett tips ;) )
 
Pelargonormar ! :D

Pelargon BLIR ormar under vintern. Jag vet inget vettigt sätt att undvika det. När våren komemr klipper jag ner, tar sticklingar och pysslar om i största allmänhet. De flesta brukar skärpa till sig.
(de gillar näring - bara ett tips ;) )

Fast just fireworks är orm året om.. Hade det inte varit för de fina blommorna hade jag nog inte behållt den.

Jag vattnar med bokashi lakvatten varje vecka så näring får den i överflöd!
 
Jag har köpt några sticklingar av mina första pelargoner. Dr Westerlund, mårbackapelargon och okänd sort. Kan dom trivas på bron i söderläge? Bor i Västerbotten, men på bron blir det solvägg och lä, rejält varmt. Vad tror ni?
 
Jag håller på att gallra ur mina pellisar genom att skänka bort de jag tycker "sådär" om samt en del sticklingar. Allt för att få plats och tid med åtminstone några nya sorter i år :o:D:)

Har endast 2 som dött, en engelsk och nån annan variant som stod i källaren.

Angående söderläge så kan jag inte ha några blommor där alls, förutom nån palm och kaktusar. Allt dör :meh:
 
Jag har frösått pelargoner för första gången i år, Appleblossom Orbit, som belönat mig med sex stycken finfina små plantor! Stor risk för att fastna i pelargonträsket nu. Har även skött ett par övervintrade lite mer ordentligt med omplantering och näring, och häpp, så kommer de också med knoppar redan! När växthuset bara är uppe så ska jag ha typ 50 pelargoner där. :love:
 
Hatar att jag bor i en liten lägenhet med endast söderläge, det är enormt svårt med växter..
Pelargonerna klarar sig bra på sommaren, de gillar mycket sol men på vintern är det värre. 2016/17 gick det bra då vintern var så mild men förra året/i år har det varit kallare så min kära Caliente Pink fick sätta livet till (samt alla andra blommor förutom en mårbacka som av okänd anledning klarade sig). Mårbackan tar sig rätt fint nu efter ett par brutala knips i typ februari.

Förra sommaren köpte jag 4 sorters sticklingar. New Life, Excalibur, Mr Wren och en fjärde jag inte minns nu vad den heter. Dessa har sedan dess fått bo hos mina föräldrar då sommarens söderläge är lite för brutalt för orotade plantor och under vintern har platsbrist rått så ja.. Tyvärr har jag försummat dessa helt och mamma har väl vattnat sporadiskt men de såg för hemska ut för ett par veckor sedan när jag äntligen tog tag i det, fruktansvärda bilder kan visas vid intresse :p

Har iaf planterat om nu och tagit nya sticklingar på samtliga då de var så ormiga att det i princip bara var att börja om. De nya sticklingarna fick bo kvar hos föräldrarna och miniplantorna har flyttat till mig. Ser på bara någon vecka hur de tar sig och hoppas innerligt på någon blomma i sommar men tror tyvärr det kommer att vara för mycket begärt :(
 
Meddelar glatt att jag lyckats hålla alla utom en enda pelargon levande under vintern. Det är första gången på 3-4 år. Jag har misshandlat alla mina förut och trott att de ska överleva ändå men nu tog jag lite bättre hand om dessa, så det gick vägen. Kul!
 
Hur gör ni med era pelargoner nu? Har en hel del som jag tog sticklingar på i höstas, och som är ganska fina i formen. Bör de beskäras? Vissa har börjat blomma, och samtliga är omplanterade för några veckor sedan.
 
Jag har ingen aning om hur man egentligen ska göra, men de pelargoner jag fick av mamma i inflyttningspresent blommar igen! De är nog 1 år nu och jag har bara vattnat dom :o brukar döda alla blommor så jag är väldigt förvånad!
 
Jag har ingen aning om hur man egentligen ska göra, men de pelargoner jag fick av mamma i inflyttningspresent blommar igen! De är nog 1 år nu och jag har bara vattnat dom :o brukar döda alla blommor så jag är väldigt förvånad!
Jag har skött dem lite på känn hittills. Vattnat och planterat om när jag tror att det ska göras. Tagit sticklingar lite då och då. De har överlevt och ser ut att trivas, så något rätt gör jag åtminstone ;).
 
Stickling kan man ta för att föröka växten. Det är superlätt på pelargoner - du klipper bara av en ”gren”, helst en som är utan blommor, och planterar om i en kruka.
Jag lyckades få tag på en ny Blue Sybil (häng)men det är bara en stängel. Tyvärr är toppen full av knopp och jag skulle vilja kapa den för att kunna få en finare ampel. Är det några problem med knopparna?
 
Jag lyckades få tag på en ny Blue Sybil (häng)men det är bara en stängel. Tyvärr är toppen full av knopp och jag skulle vilja kapa den för att kunna få en finare ampel. Är det några problem med knopparna?
Om du bara vill toppa plantan så att den ska förgrena sig tror jag inte det är någon fara. Det har jag själv gjort med flera av mina. Annars tycker jag det är svårt att kunna beskära eftersom de ofta bär knoppar :). Men om du vill göra en stickling av den avklippta delen så har jag förstått att de tar sig bättre om man tar bort blomman så att energin går åt till att skapa rötter istället för blommor.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi måste prata om pelargoner. Jag har ett ganska invecklat förhållande till dessa skapelser. De är fina, finns i så många olika sorter...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 158
Senast: Kildegrei
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 469
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 105
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 303
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp