Pelargontråden

gul_zebra

Trådstartare
Vi har trädgård och rumsväxter och paletter på forumet, men visst måste det finnas pelargonsamlare här också?!

Jag skulle absolut inte bli nån jäkla pelargontant utan det är gröna växter som gäller här. Sen blev det ett par pelargoner förra sommaren och eh, ja... Det sket sig. Jag har belysta hyllor för sticklingar och mitt största bekymmer är platsbrist :angel: Var till ett pelargonmuseum förra veckan och kom hem med 6 nya sticklingar och vill åka dit igen nu på en gång så jag får shoppa mer. Det är kört :D

Svagast är jag för lite roliga utseenden - brokbladigt, kul former, äggskal, stjärnpelargoner osv. Vad gillar ni? Har ni någon favorit, eller någon ni hoppas få fatt i? Visa upp era samlingar! :D

På bild hyllan med sticklingar :) Mina större är nedklippta så det är inte mycket att visa just nu 😅
 

Bifogade filer

  • 20230304_145640.jpg
    20230304_145640.jpg
    385,3 KB · Visningar: 108
De nyaste som jag köpte på pelargonmuséet i Torsåker förra veckan. Bob Newing, Vectis Glitter, Stella Vernante, Crocodile, Single New Life och Sammi Brougham :love:
 

Bifogade filer

  • 20230304_145645.jpg
    20230304_145645.jpg
    384,7 KB · Visningar: 100
Jag har ett gäng och samlar väl också på lite olika ovanligare färger. Varit extra förtjust i spräckliga och hängpelargoner. Dök på en spaljepelargon i förra veckan som jag köpte stickling av :)
 
Pelargontant här också men den tråkiga och enformiga sorten -har mest Mårbacka. Nån vit sort också som jag inte kommer ihåg vad den heter.
Tar alltid massa sticklingar trots att jag inte behöver fler men det är ju så roligt!
Bild kommer senare när jag är hemma 😁
 
Jag är egentligen inte så förtjust pelargoner, men jag gillar växter som luktar gott när man rör dem så doftpelargoner har jag gärna ett par stycken. I år övervintrade jag bara favoriten;

20230324_142530.jpg


Den luktar som en Dr Westerlund, har för mig att den blommar som en sådan också, och den växer nästan alltid hängande. Jag gillar att den liksom gör kaskader neråt istället för att växa som en buske.

Moderplantan är från Kew Gardens, jag har fått den av en kollega som hämtade mycket sticklingar där innan han flyttade till Sverige.
 
(Kanske bäst att tillägga att den alltså inte är stulen, utan kommer från sånt material Kew Gardens skänkte bort när de klippte ner sina växter. Det här är nog över 20 år sedan, jag gissar att intresset och värdet på sticklingar gjort en tulpanresa sen dess? :D)
 
Jag samlar inte på pelargoner men köper ibland om jag hittar nåt kul.
Ffa gillar jag de som inte skräpar så mycket - rosen- eller tulpanpelagoner. Suktar också efter en kritit äggskal med klarröda fläckar.
 
Jag har försökt rota lite sticklingar men lyckas inte alls.. de har stått i vatten i en vecka men inga rottrådar har dykt upp. Chansa och plantera ändå eller ge upp?
 
Jag har försökt rota lite sticklingar men lyckas inte alls.. de har stått i vatten i en vecka men inga rottrådar har dykt upp. Chansa och plantera ändå eller ge upp?

Jag har nog nästan aldrig lyckats rota pelargonsticklingar i vatten. Jag brukar alltid plantera dem direkt och låta dem rota sig i jorden. Ofta sätter jag flera sticklingar i samma kruka och delar dem sen när de rotat sig ordentligt. Brukar ge bra resultat.
 
Jag har nog nästan aldrig lyckats rota pelargonsticklingar i vatten. Jag brukar alltid plantera dem direkt och låta dem rota sig i jorden. Ofta sätter jag flera sticklingar i samma kruka och delar dem sen när de rotat sig ordentligt. Brukar ge bra resultat.
Tack för tipset!
 
Mitt senaste tillskott. Kunde inte låta bli, årets är så fin med kontrasterna. Jag gillar mörka stammar :love:

Jag är sugen på att bygga en pelargontrappa, men det är oklart var sjutton jag ska kunna ställa den. Passande husväggar är liksom inte lediga (den ena har fullt med buskar ivägen, den andra har gången från infarten till entrén alldeles intill väggen) så frågan är om man kanske ska satsa på något fristående ute på gräsmattan, eller fixa en "inbyggd" i sluttningen på något vis. Vad hade ni gjort?
 

Bifogade filer

  • 20230330_145639.jpg
    20230330_145639.jpg
    261,2 KB · Visningar: 52
@gul_zebra jag brukar ha mina i stora krukor tillsammans med någon extra lite blomma (kan ej namnet) eller murgröna, eller ihop i grupper i olika stora krukor :)
 
Är det någon här som har zonartics? Jag har helt snöat in på dem så försöker minska på antalet vanliga pelargoner fast det går dåligt, tror jag har runt 200 sorter 😅 men förhoppningsvis har det dött lite över vinter för jag är för jag är väldigt dålig på att slänga blommor som lever.
Jag älskar dubbla äggskalsblommande stjärnpelargoner och min Jägershus Roosevelt har äntligen börjat blomma, lite vinterblek är den nog än men väldigt fin ändå 🤩
338330652_3363065800674165_2261734612527423318_n.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp