Aslan

Trådstartare
Jag har en nordsvensk som jag rider åt en tjej i sommar/höst. Vi har haft lite problem med att hästen gärna blir stark och het i gruppridning utomhus (vilket ÄR ett problem för ägaren också) Jag förklarade problemet för min instruktör i detalj när jag var inne för träning med en annan häst och fick rådet att kanske pröva ett pelham på denna häst vid dessa tillfällen. Jag skulle ha ett rakt, odelat och rida med två tyglar för att kunna korrigera/använda det bäst.

Jag har nu läst lite om det och funderat på ett baby pelham, dock verkar det lönlöst att hitta ett rakt sådant (inte det svarta gummiklädda, fick låna och prova detta vilket hästen tyckte va bläbbit när det blev så stort/tjockt i munnen. Och det var verkligen tjockt!). Vad är era erfarenheter? Köpa ett vanligt pelham eller leta vidare efter ett baby? Vilket är bäst? Hur skiljer dem sig och framförallt, hur hårt ska kedjan sitta?

Jag var så uppe i min andra träning när vi pratade om detta så jag glömde ställa dessa frågor. Visst, jag skulle kunna ringa och fråga men min instruktör är i Tyskland tills på söndag och detta känns inte som ett superakut ärende utan att det kan vänta. Jag behöver inte köpa ett i morgon precis :) Jag är mest nyfiken!

Tycker det verkar meningslöst med ett babypelham om du ändå rider med två tyglar (och behärskar det). Då reglerar du ju själv hävstångsverkan.

Enda skillnaden som jag ser det är att bp har kortare skänkel och därmed mer begränsad hävstångsverkan. Du kan ju även fundera på ett kimblewick och experimentera med vilken tygelplacering det fungerar bäst med (samma sak där, rakt och med kedja).

Tycker nog som föregående, köp ett rakt metallpelham som hästen gillar att ha i munnen. Att skänkeln är lång gör ju inget omdu behärskar dubbla tyglar, man behöver inte hänga i stångtygeln för att man har en.

Jag har ett pelham med korta skänklar, jämfört med många andra. Ingen aning om det räknas som baby, men jämfört med de andra jag har sett är skänklarna typ hälften så långa. Men mitt är rakt i metall, det är från globus. Jag älskar det till min häst. Använder det alltid när jag misstänker att min häst kan tänkas bli stark och då är det som att rida med sytrådar.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 859
Senast: Juli0a
·
Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir... 2
Svar
20
· Visningar
3 065
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 698
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 990

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka