WildWilma

Trådstartare
Hjäp!! någon??

Har funderat på om jag kanske ska prova ett något skarpare bett på hästen i sommar när jag rider ut och ska galoppera eller rider ut tillsammans med nån.

Hästen i fråga är ett halvblod men mycket fullblod i som är ganska svårriden och blir lätt spänd och stressad. Normalt så är hon mycket känslig i munnen och går bra på ett tredelat men när hon blir uppjagad tex. vid galopp eller när man rider ut med andra så kan det bli lite ånglokseffekt. :angel: Tidigare har vi haft ett ponnyhackamore då och det gör det lättare att bromsa men styrningen blir det lite si och så med och bogarna hamnar där hon tycker det är bekvämast:crazy:

Tidigare har vi mest ridit på olika gräsytor(vallar mm.) men i sommar kommer det bli mer på grusvägar och där är det ju svårt att lägga en volt om hästen ångar i väg eller om bogarna rymmer för mycket.

Det jag undrar är helt enkelt om ett rakt gummipelham skulle kunna vara en bra idé??(Självklart inte varje dag)

Har ju aldrig ridit på ett sånt bett så har lite funderingar.
Blir de mindre känsliga i munnen av ett så skarpt bett??
Nån kanske har förslag på ett annat bett som passar en het och känslig häst??:idea:

Sv: Pelham??

Om du använder 2 tyglar så kan jag rekommendera dig att prova ett rakt pelham (gummi eller metall), mina hästar trivs väldigt bra på det och med 2 tyglar kan du rida som vanligt på den övre, tills du behöver den undre.
Ett delta förvirrar bara hästen och är inte alls tanken med bettet, tycker jag iaf.

Kimblewicket är annars ett ganska trevligt bett som inte är lika skarpt som pelhamet, kan ridas på en och två tyglar, men jag föredrar 2 även på det.

Jag har ett väldigt milt hissbett på min ena häst ibland, men hon är inget direkt ånglok, mer stark, men hissbett ger också dubbla signaler, så pelham eller kimblewick hade jag testat.

Min enda reaktion är varför du funderar just på det gummi klädda pelhamet? Själv tycker jag det är sjukt tjockt - det på Hööks är t ex 21 mm tjockt!

Min häst skulle i alla fall inte trivas med ett så tjockt bett.

Finns ju raka pelham utan gummi och de är betydligt smalare. Tror mitt är ca 13 mm. :)

Det finns gummipelham som är smala, typ dom här applemouth. Ett sånt har jag och är inte tjockare än ett vanligt metall.

Två tyglar kan nog vara smart kommer väl få prova lite olika varianter för att se vad som kan tänkas passa damen och vad jag klarar av:D.

Kimblewick har jag om möjligt ännu mindre erfarenher av men ska titta hur det ser ut och inverkar.

Kommer troligtvis inte att ha möjlighet att låna något bett och prova utan får köpa direkt eftersom hästen har lite mindre mun än normalt. Det är därför jag frågar så jag får lite koll.

Kom på att vi ju har ett tredelat D-ringsbett när vi hoppar, hur mycket skarpare är ett kimblewick??

Jo det är rätt att det kan bli lite tjockt, hon är van vid ganska smala bett men har nästan bara sett dem med gummi.

Vill ju inte att det blir för skarpt heller. Förhoppningvis ska vi ju få så bra ordning på dressyren att det inte ska behövas något skarpare än det tredelade men det verkar ju ta sin tid :crazy:

Det finns gummipelham som är smala, typ dom här applemouth. Ett sånt har jag och är inte tjockare än ett vanligt metall.

Ja fast ts nämnde ju gummipelham och de brukar ju vara rätt tjocka. Applemouth är inte gummi utan något annat syntetmaterial. Lite glattare också så själv skulle jag nog föredra ett sådant i stället för ett gummibett.

Men det finns kanske gummi också som inte är tjocka vad vet jag? :)

Jo det är rätt att det kan bli lite tjockt, hon är van vid ganska smala bett men har nästan bara sett dem med gummi. :

Men om ett smalare bett passar bra i hennes mun så tvivlar jag på att hon gillar att få in ett sånt där tjockt elände i munnen.

Som "xect" nämnde finns ju Applemouth-betten men jag vet inte om de finns som rakt pelham? Kanske någon annan vet?

Själv har vi ett rakt pelham i metall (Golden Medal) och pålle trivs superbra med det.

Jo det finns det.

Har tittat runt lite på nätet nu och hittat en massa varianter av dessa bett. Tvådelat med kedja verkar ju inte så tevligt. Fast har ju aldrig heller ridit henne ens på ett vanligt rakt bett.
Är det stor skillnad på det och ett rakt pelham eller kimblewick??
Kanske ska prova ett billigare vanligt rakt först för att se om hon accepterar det först.
Har aldrig riktigt förstått vad tungfrihet har för någon effekt??

Ett vanligt rakt bett har ju inga skänklar så det är ju inte lika skarpt. Det är som ett vanligt bett fast det är oledat.

Pelham och kimblewick har skänklar och du kan sätta tyglarna i olika lägen så du kan reglera hur mycket hävstång det ska bli dvs hur skarpt det blir.

På både Pelham och kimblewick kan du välja att ha tyglarna i översta "ringen" så det blir som ett vanligt bett utan hävstång.

Tungfrihet har jag inte på mitt bett så jag kan inte så mycket om det. Men jag har förstått att vissa hästar trivs bättre när tungan får lite mer plats. Man får prova sig fram så att låna bett innan man köper är ju en god idè :)

Jo jag vet hur betten ser ut och ungefär vilken effekt de har.

Det jag funderade på var om hon skulle accptera att "stelare" rakt bett jämfört med de rörligare tredelade som hon är van vid att ha nu. Vill ju att hon ska tycka att det är trevligt och vara eftergiven och följsam och inte bara böja på nacken pga. hävstången.

Ska försöka låna bett men är inte säker på att jag kommer ha den möjligheten då hästen kommer att stå i ett mindre stall när jag kommer hem och jag vet inte hur stor bettsamlig de har som står där.

Det jag funderade på var om hon skulle accptera att "stelare" rakt bett jämfört med de rörligare tredelade som hon är van vid att ha nu. Vill ju att hon ska tycka att det är trevligt och vara eftergiven och följsam och inte bara böja på nacken pga. hävstången.

Ja jag vet inte - det är ju så olika. Vår häst gillar absolut inte bett som är rörliga. Det var som skillnad mellan natt och dag när vi bytte. :)

Det var därför jag tänkte att det kanske är en bra idé att prova ett vanligt rakt först om jag nu inte har möjlighet att låna ett rakt pelham. Vem vet hon kanske gillar det ännu bättre ;)

Hur är det bäst att ha kindkedjan på ett pelham??
Tunnel??
Hur spänd??
Antar att det är lite olika från häst till häst men det måste ju finnas något som är vanligare.

Ja du, det där med kedjan är jag nog fel person att svara dig på. Givetvis vet jag hur den ska sitta men jag vet inte hur jag ska förklara det.

Vet att jag tittat på en sida på nätet där de förklarade bra men hittar den inte nu.

Men det finns säkert någon som är bra på att förklara :)

kan bara säga att det ska vara "lagom" :p

Tunnel??
Hur spänd??
Antar att det är lite olika från häst till häst men det måste ju finnas något som är vanligare.

Du ska ha den så spänd att när du drar i den bildar skänkeln 30 graders vinkel i förhålllande till munnen, iaf mitt tricks.

Rekommenderar tunnel i början iaf, kan bli väldigt plötsligt annars.

Sen drar jag alltid kedjan igenom ringarna för att undvika att de nips, kan se om jag kan fota det i eftermiddag så du förstår hur jag menar.

Senast ändrad:

Det var därför jag tänkte att det kanske är en bra idé att prova ett vanligt rakt först om jag nu inte har möjlighet att låna ett rakt pelham. Vem vet hon kanske gillar det ännu bättre ;)

Tunnel??
Hur spänd??

Jag har den bara från ena kroken till den andra. Ingen av våra hästar har någonsin klämts av kedjan.

Jag har alltid någon sorts tunnel.

Tar du skänkeln bakåt ska den stanna vid 45 graders vinkel. Har man extremt heta hästar kan det vara försvarsbart ur säkerhets synpunkt att spänna hårdare men då ska det vara absolut nödvändigt!!

Men aldrig mer för då bryter vinkeln igenom vilket gör att bettet går från att vara ett hävstångsbett till ett hissbett helt utan inverkan.

Ett bett med "tungfrihet" ger singlaner i gommen. Eller hur jag ska beskriva det. Det åker upp i gommen och trycker och skrapar. Min hästtandläkare skulle nog bli galen om jag hade ett sådant:angel:

Hoppas ingen ta illa upp, eftersom det är min häst som inte skulle funka på sånt enligt tandis;) hon har lite plats i munnen nämligen och låg gomm.

Testa rakt förs och främt.

jag skulle testat rakt bett, eller ett bett med D-ringar.
Pelham är ett skarpt bett och jag skulle i så fall börja med att rida på det med två tyglar, samma om du rider på kimblewick.

min pålle blir väldigt laddad vid uteritt och drar gärna ner nosen o blir väldigt stark där. har provat både pelham och kimblewick men då upplever jag att han bara drar in nosen o jag får inte "tag" på honom. däremot funkar det bra då jag hoppar på bana men på stora ytor har han en tendens till att vilja att det ska gå väldigt fort :angel: har faktiskt därför börjat rida honom på pessoa och det funkar väldigt bra :o rider ut på det o har även det på terrängträningar. men jag ska testa rakt bett vid uteritt nu, då jag upptäckt att pållen blivit så mkt lydigare nu - tänk att dressyrträningen äntligen lönat sig :D :bump:

hoppas det går bra med sökandet av ett bett som fungerar, o lyssna på hästen. :laugh:

Jo de är skarpa, men jag är igen nybörjare som det kanske låter som, jag har bara aldrig haft någon anledning att rida mina hästar på ett stångbett med kedja. Men tror det kommer blir svårt att rida den här hästen i trav och galopp rakt fram ute med ett tränsbett och hackamoret vill jag inte snvända för ofta.

Rakt bett har jag som sagt inte provat men ett tredelat med D-ringar och kopparrulle har vi och det fungerar bra i hoppningen tror dock inte att det är tillräckligt ute men kommer självklart att prova.

Pessoabett är helt uteslutet trots att jag faktiskt har ett, hästen är riden med ett sånt större delen av sitt liv och vi har jobbat massor med att hon ska fungera på ett vanligt bett, så ett sånt bett hamnar inte i munnen på den hästen igen. Jag gillar inte heller effekten av det och tycker det är svårt att inverka korrekt på hästen.

Längar till jag kommer hem och får känna på hästen, har jag tur så kanske hon har blivit så lydig att inget skarpare bett behövs :laugh: vilket självklart vore det bästa men inte är särskilt troligt :crazy:

Hej.

Apropå lydig så kan jag utan problem säga att vår häst är mycket mjuk, följsam och lydig i ridningen och egentligen finns det säkert någon som skulle kunna tycka att vi inte behöver detta s k "skarpa" bett. :)

Men vi finner ingen anledning att byta eftersom hästen trivs så kopiöst bra med bettet och det är ytterst, ytterst sällan min dotter behöver "ta i" över huvud taget. Han rids mycket med vikthjälperna och oftast bara finns tyglarna/bettet där. :)

Däremot rids hästen ibland med repgrimma eller annat bettlöst som omväxling vilket jag tror är nyttigt.

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i... 2
Svar
27
· Visningar
2 818
Senast: villhöver
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 783
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 239
Senast: Bri
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 865
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka