Sv: Pelham??

Jag anser att ett pessoa mycket skarpare än ett pelham eller kimblewic.

*delvis knapp*

Ska man ha något slags bett med hävstångseffekt ska man börja med ett helt rakt (alt välvt), kidkedja med tunnel och en maximal vinkel på 30-40 grader. Kedjan finns där för att skydda hästen. Det viktigaste är dock att ha 2 tyglar.

Gummi eller inte får man välja själv men hellre ett tunnare än ett tjockare. Delat ska det inte vara eftersom det blir flera starka tryckpunkter och dessutom så verkar betet fel om man tar i stångdelen samtidigt.

pröva det som du tycker känns bäst :laugh: det kanske lät som om jag försökte vara besserwisser men det var inte så jag menade! :o ber om ursäkt om det lät nedvärderande mot dig!

det jag ville betona var att du ska pröva det som du tycker känns bäst! ville bara dela med mig mina erfarenheter, o alla pållar är givetvis olika. du känner din häst bäst! (såklart)

sen menade jag inte att du skulle rida på pessoa, det är ju ett omdiskuterat bett o inget jag skulle sätta i munnen på en häst i första taget. men på min pålle funkar det helt ok, på ngn konstig vänster. däremot funkar det inte helt perfekt, o jag är fortfarande i jakt på en lösning som fungerar bättre. men jag börjar fundera på vad för bett jag har kvar att testa.. :crazy:

hoppas jag inte förstörde tråden nu :o

Jag anser att ett pessoa mycket skarpare än ett pelham eller kimblewic.

jag har inte påstått att pessoa är mildare än pelham/kimblewick :confused: pessoa är defenitivt ett skarpt bett!

hm, jag uttryckte mig kanske lite dumt :p jag menade inte att höja pessoabettet till skyarna, det är det verkligen inte värt. ;)

Nejdå ingen fara, jag har ju uttryckt mig ganska "nybörjaraktigt" just för att jag verkligen inte har mycket koll på de här betten.

Hade en stark ponny förut som vi nästan var tvugna att ha pessoa på för han kunde själv bestämma när det var dags att springa hem och då hjälpte knappt det ens:devil:.

Jag tror att hästar kan vara lydiga även om de rids på skarpare bett men jag vill självklart eftersträva att rida på ett vanligt bett eftersom det är det vi träna och tävlar på. Tror dock att jag kan ha svårt att hålla henne under kontroll med det nu när vi måste rida på grusvägarna.

Ja precis, en svag båge.

aprilla Det finns alltid alternativ till pessoa och jag anser pelham och liknande bett milda om man jämför med pessoa. En väldigt intressant fråga är ju hur du ger eftergift? Det är nämligen inte möjligt för än man släpper tyglarna helt.

Tack för alla bra tips jag har fått :laugh:

Ska läsa på lite mer och framförallt prova när jag kommer hem(nedräkningen har börjat).

Ett med gummi blir det iaf inte tror inte att hon skulle gilla det utan fungerar inte något av de vi normalt har så ska jag titta efter ett "ergonomiskt" lite tunnare bett. Vilken variant det blir beror nog mycket på vad jag kan komma över och prova innan. Tror det finns en gedigen samling i gamla stallet som bara hänger så får väl fråga där om jag får låna, det enda är att de flesta där är 13.5cm men vår häst har 12.5cm.

Tack än en gång :bow:

aprilla Det finns alltid alternativ till pessoa och jag anser pelham och liknande bett milda om man jämför med pessoa. En väldigt intressant fråga är ju hur du ger eftergift? Det är nämligen inte möjligt för än man släpper tyglarna helt.

när jag rider ut skrittar jag nästan alltid på långa tyglar. i trav o galopp rider jag mest för sätet och är väldigt mjuk i handen, det är när han vill dra iväg som jag vill ha effekten av bettet - o det är där problemet ligger. som du säger så måste man ge efter med hela handen för att kunna ge eftergift och det blir då väldigt svårt att ha jämn kontakt med hästens mun. det blir glappkontakt.
jag ska testa att rida med två tyglar, men om det inte blir bättre så måste jag leta vidare. är gag kanske ett bättre alternativ?

sorry för trådkapning :o

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i... 2
Svar
27
· Visningar
2 817
Senast: villhöver
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 783
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 239
Senast: Bri
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 865
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka