Pendla till jobbet - hur jobbigt är det?

Silver Girl

Trådstartare
Jag har alltid (några sommarjobb undantaget) bott inom cykelavstånd från skola och jobb. Men har jag börjat fundera på hus och ett näst intill perfekt hus har dykt upp. Men det ligger ca 20 min bilkörning från jobbet. Så nu undrar jag hur jobbigt det är att bilpendla? Ni som gjort både och får gärna svara.

Fördelar med huset är att det är lagom stort och lättskött (för att vara hus). Ligger nära min syster. Nära naturen för hundpromenader. Lagom stor trädgård. Och väl inom min budget. Enda nackdelen är att det är en bit till jobbet. Det går att ta bussen, men är inte så praktiskt då hunden ska till dagis, så det kommer bli bilpendling. Att hitta hus i området där jag bor nu kommer troligen inte att gå, då husen häromkring är lite för dyra för mig, så vill jag fortsätta cykla till jobbet så är det lägenhet som gäller.
 
20minuters bilpendling skulle jag inte se som några problem alls!

Jag bilpendlade 50min i två år och det gick hur bra som helst :)
Enda jobbiga var mitt i vintern när det var halvsnöstorm och man blev omkörd av stressade långtradarchaffisar på E4an när man själv knappt vågade köra i 30-40km/h pga snösträngarna....
 
Jag kör 40 minuter enkel resa till jobbet varje dag. För mig funkar det som en perfekt uppladdning inför arbetsdagen och en perfekt cooldown efter arbetsdagen.

Enda gångerna det känns jobbigt är när man förnuftsmässigt räknar ut vilken tid man spenderar i bilen. Men jag tänker att så länge jag kan använda tiden till den här viktiga omställningen så är det väl använd tid. Jag tycker dessutom att bilkörning är hyfsat avkopplande så det kanske bidrar?
 
Jag har ungefär 20min till ena jobbet och 50min till det andra. Inga problem, något av dem, men den där timmen som bli skillnaden i pendlingstid kan märkas ibland.
Om allt verkar ok skulle jag definitivt inte backa för 20min till jobbet.
 
Låter lovande. Rent tidsmässigt blir det ju lite mer vintertid då man kanske måste skotta framför garaget på morgonen och skrapa rutorna på jobbparkeringen på eftermiddagen, men det är bra väg så om det inte är totalt snökaos så blir själva körtiden inte så påverkad av vädret.

Ska titta på huset så får vi se...
 
20 minuter pallar man. Jag hade den tiden förut. Nu har jag 30 minuter, lite drygt, och det är i mesta laget tycker jag. Skulle jag få längre tid än så, då skulle jag starkt överväga att byta jobb.
 
Jag har alltid (några sommarjobb undantaget) bott inom cykelavstånd från skola och jobb. Men har jag börjat fundera på hus och ett näst intill perfekt hus har dykt upp. Men det ligger ca 20 min bilkörning från jobbet. Så nu undrar jag hur jobbigt det är att bilpendla? Ni som gjort både och får gärna svara.

Fördelar med huset är att det är lagom stort och lättskött (för att vara hus). Ligger nära min syster. Nära naturen för hundpromenader. Lagom stor trädgård. Och väl inom min budget. Enda nackdelen är att det är en bit till jobbet. Det går att ta bussen, men är inte så praktiskt då hunden ska till dagis, så det kommer bli bilpendling. Att hitta hus i området där jag bor nu kommer troligen inte att gå, då husen häromkring är lite för dyra för mig, så vill jag fortsätta cykla till jobbet så är det lägenhet som gäller.

Jag skulle inte ens räkna 20 minuter som pendling, när jag bott och jobbat i Göteborg har det tagit mig 45 minuter enkel väg, nu pendlar jag till annan ort och åker drygt en timme per väg.
 
Tycker 20 min är lagom långt :) Jag har ca 25 min nu och det är en lagom stund för att ladda upp på vägen dit, och varva ner på vägen hem, som någon annan skrev. Jag tycker det brukar vara en skön stund för mig själv i bilen, brukar lyssna på P1 medan jag kör.
 
Jag tycker att 20 minuter känns som väldigt standard för resvägen till jobbet. Själv cyklar jag på 20 minuter, och har inte ens tänkt på det som tidsåtgång (utom när jag är sen på morgonen). Kortare tid än så, skulle ju i stort sett kräva att jag jobbade i samma kvarter som jag bor. (Jag har tidigare haft 20 minuters promenad till jobbet, när jag hade ett annat jobb.)

I ditt fall handlar väl frågorna snarare om hur det funkar att parkera vid jobbet, hur det är med snön på vintern, hur det är med trafiken i rusningstiden, och hur det blir med dina övriga förflyttningar. Bilpendling är ju dyrare också, vilken betydelse har det för dig?

En nackdel med att behöva bil för att ta sig någonstans, när man är van vid att gå eller cykla, är ju att mängden motion minskar.
 
20 minuter pallar man. Jag hade den tiden förut. Nu har jag 30 minuter, lite drygt, och det är i mesta laget tycker jag. Skulle jag få längre tid än så, då skulle jag starkt överväga att byta jobb.

Fast det där beror på var man bor. Jag har mer än 30 minuter till närmaste tätort så att välja ort 1 eller ort 2 med 5 minuters skillnad styrs mer av jobbet än av pendlingstiden. Överhuvudtaget är jag en människa som kräver väldigt mycket av mitt jobb - pendlingsavstånd hamnar hyfsat långt ner på priolistan.
 
Hihi 20 min skulle jag inte ens kalla pendla. Jag har alltid haft nära till jobb mellan 10-30 min.
Men nu när jag flyttade senaste gången har jag 1 timme till jobbet enkel resa å de funkar. Jobbigaste är sopparäkningen som jag tycker är viktigt att man räknar in.
 
Fast det där beror på var man bor. Jag har mer än 30 minuter till närmaste tätort så att välja ort 1 eller ort 2 med 5 minuters skillnad styrs mer av jobbet än av pendlingstiden. Överhuvudtaget är jag en människa som kräver väldigt mycket av mitt jobb - pendlingsavstånd hamnar hyfsat långt ner på priolistan.

Givetvis beror det på. Därför sätter jag mig inte i en bostad mer än 30 minuter från jobbet och skaffar inte heller ett jobb långt bort. För mig är kort restid till jobbet prioriterat. Jag värdesätter min fritid högt.
 
20 minuter skulle jag inte se som mycket, snarare ganska lagom. Nu är det såklart olika mellan olika personer, men jag själv gillar att ha en liten bit till jobbet. När jag tex pluggade väldigt nära hemmet, då kändes det på något vis som om jag "alltid var i skolan" och aldrig riktigt kunde slappna av. Med ett litet avstånd mellan skola/jobb och hemmet så blir det lättare för mig att separera de olika delarna mentalt, vilket är viktigt för mitt välbefinnande. Mer än ca 30 minuter vill jag dock inte ha till jobbet, om det är möjligt att undvika, just för att jag vill ha mycket fritid.
 
Hej!

Jag pendlar 1 h till jobbet varje dag, men kollektiv. Det börjar kännas att spendera 2 timmar/dag på resor och hade det funnits jobb närmare hemma (typ 20 min) hade jag varit överlycklig! Nu letar vi boende närmare jobbet istället.

/Lavinia
 
Vi kommer få 20 min pendling till stan, buss som går 1 gång vid 07 på morgonen och återkommer 16-tiden på eftermiddagen så vi måste ta bilarna mao. Ser inget bekymmer att pendla den biten :) Så hade inte tvekat, eller ja det gjorde vi inte heller :D
 
20 min är nog rätt lagom pendling. Själv har jag 1,5 timme enkel resa med buss-tåg-buss/promenad till skolan och det suger. Hade tidigare ca 35-45 min pendling till jobbet, det funkade men var jobbigt att köra, så 20 min hade jag vart nöjd med :)
 
Det enda jobbiga med bilpendling (tycker jag) är att dels vara så beroende av att bilen funkar som den ska och dels att man måste tänka ett steg längre när det gäller vädret. Vilket inte alla gör. Men för man det och har en pålitlig bil så är det inga problem :)
Jag gick från att pendla 30 min bil i Stockholmstrafiken (åkte inte rusningstider som tur är) till 5 min bil och nu till ca 20 min bil.
 

Liknande trådar

Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 382
Kropp & Själ Först vill jag bara tacka för all hjälp jag fått från er underbara människor här på Bukefalos (Ni vet vilka ni är) på mitt förra inlägg...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 472
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 125
Senast: Ramona
·
Äldre Nu är jag förvirrad och tankarna snurrar runt, runt, runt. Vågar och vill jag flytta ut till ett hus på landet helt ensam från min...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 979
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp