Pendla till jobbet - hur jobbigt är det?

Låter lovande. Rent tidsmässigt blir det ju lite mer vintertid då man kanske måste skotta framför garaget på morgonen och skrapa rutorna på jobbparkeringen på eftermiddagen, men det är bra väg så om det inte är totalt snökaos så blir själva körtiden inte så påverkad av vädret.

Ska titta på huset så får vi se...

20 minuter är absolut ingenting! Jag har en kvart, knappt 20 minuters bilkörning till jobbet och det är hur nära som helst!

Där jag bor (i en större stad), så är det inte ovanligt att det tar 40-50 minuter till jobbet bara för att man skall åka/köra genom staden.

Lycka till med husköpet!
 
20 minuter skulle jag inte se som mycket, snarare ganska lagom. Nu är det såklart olika mellan olika personer, men jag själv gillar att ha en liten bit till jobbet. När jag tex pluggade väldigt nära hemmet, då kändes det på något vis som om jag "alltid var i skolan" och aldrig riktigt kunde slappna av. Med ett litet avstånd mellan skola/jobb och hemmet så blir det lättare för mig att separera de olika delarna mentalt, vilket är viktigt för mitt välbefinnande. Mer än ca 30 minuter vill jag dock inte ha till jobbet, om det är möjligt att undvika, just för att jag vill ha mycket fritid.

Tänkvärt!!

Jag har funderat i samma banor. Ibland är jobbet närvarande hos mig dygnet runt, och jag tror inte bara att det beror på att telefon och dator alltid är i närheten. Det beror också på att jag är väldigt fokuserad på jobbet, tycker det är kul, och tar med mig jobbet hem.

När jobbet och hemmet är nära varandra i miljö och tid, så blir allt "ett" och jag skulle må bra av lite mer distans.
 
Jag håller med de som anser att 20 min ju knappt ens är att pendla. Hur många bor ens närmare sitt jobb än så, tänker jag? Tidsmässigt alltså, sen kan det ju förstås variera om det är så nära att man kan gå på 20 min eller om man måste köra bil eller åka kollektivt t.ex.

Jag har ca 35-45 minuter (35 astidigt på morgonen och 45 hem i början av rusningstid) till och från mitt jobb - med bil - och det funkar. Jag börjar dock tycka att det är rätt drygt, men i mitt fall handlar det framför allt om att jag känner en del ångest varje gång jag tar bilen. Det går ju buss, men då tar det betydligt längre tid (åtminstone hem; 75 min!) samt att jag måste sticka en halvtimme tidigare på morgonen, och eftersom vi då snackar rent okristligt jävla tidigt (för en som inte är människa före 10-snåret), så drar jag mig för det in i det längsta. Så, lite pest eller kolera där.

Men som sagt, det funkar. Och hade det bara handlat om 20 min så hade det verkligen inte varit någonting.
 
Tänkvärt!!

Jag har funderat i samma banor. Ibland är jobbet närvarande hos mig dygnet runt, och jag tror inte bara att det beror på att telefon och dator alltid är i närheten. Det beror också på att jag är väldigt fokuserad på jobbet, tycker det är kul, och tar med mig jobbet hem.

När jobbet och hemmet är nära varandra i miljö och tid, så blir allt "ett" och jag skulle må bra av lite mer distans.

Ja, jag gillar mitt jobb också, men jag märker att bara jag kör förbi området där jag jobbar (vilket blir ibland i fritiden) så måste jag anstränga mig för att inte köra precis samma väg som till jobbet och ofta tänker jag just "Ah, nu är jag här, här kör jag ju varje morgon till jobbet". Nu är jag ju ute och rör mig mycket i området hemma pga hundarna som promeneras med, hade jag varit mer inomhus eller haft andra hobbys (kanske tränat på gym eller vad sjutton som helst) så hade det kanske inte blivit samma sak.
 
Nu pendlar jag inte med bil utan åker med kollektivtrafiken, men som motvikt kan jag tala om att jag gick från 25 minuters promenadväg till att pendla med tåg/buss på 1½ timme eller i bästa fall 1 timme om jag kan åka buss till/från jobbet. Så att bilpendla 20 minuter skulle vara jätteskönt.
 
20 minuter låter ju som rena drömmen! Skulle inte ens tveka :p Men så är jag van vid 1-1,5 timmes resväg enkel väg...
 
Jag har haft jobb där jag pendlat ca 50 minuter och jag har haft jobb som låg tvärsöver gatan från där jag bodde. Idag har vi omkring 15-20 minuters bilresa till jobbet (ca 10-12 minuter till skola/förskola och sen ca 7-10 min ytterligare till vårt jobb; ja, jag och respektiven jobbar nära varandra).

Jag tycker att upp till 30-40 minuter är knappast någon pendlingstid att tala om. Som flera nämnt så blir det oftast en stund för "uppvarvning" och "nedvarvning". När vi nu har barn är det ju dock enormt skönt att inte behöva ha långt till jobbet; så kan vi slippa ha så långa dagar för dem.
 
Jag pendlar 20 minuter med bil , har pendlat betydligt längre och tycker 20min är lagom.
Man hinner vakna ordentligt (fast nu går jujag upp tio minuter innan avfärd också )
På väg hem hinner man varva ner, har ett stressigt jobb.

Bodde en period tio minuters gångavstånd till jobbet. Jättejobbigt tyckte jag som aldrig bott så till innan. Jag gillar den där lilla korta stunden helt för mej själv, få vara ifred.
 
20 minuter, inte alls. Nu pendlar jag 45 minuter enkel väg och jag har kommit fram till att det till och med är riktigt skönt. En stunds avkoppling efter jobbet och med en riktigt bra ljudbok blir det nästan en efterlängtad stund varje dag.
 
Vi bor 20min från jobb/skola och jag har aldrig sett det som ett vidare pendlingsavstånd. Det är strax över 2 mil och tar ca 45 minuter med buss. Mer än en gång har jag hellre tagit bussen än bil eftersom jag ser de där 45 minuterna som en chans att vakna upp ordentligt och ställa om hjärnan. :)
 
20 min ser jag inte som pendling, utan mer som nära. När det börjar komma över 30 min börjar jag tycka det känns långt.
Mina 90 min nu är inte ens att tänka på att pendla varje dag för mig. Tur att jag kan sova kvar i staden de dagar jag jobbar.
 
Jag pendlar ca 20-30 min bilresa från hem till jobb, nu känns det som ingenting eftersom jag lärt mig vägens alla kurvor och kan räkna ut hur långt det är kvar. För min del är det bara till jobbet jag behöver pendla, förut hade jag cykelavstånd men fick pendla till hästen, nu är det tvärtom istället vilket jag ser som ett stort plus.
 
20 minuter är inget för mig som bor i Stockholm.
Jag bor 25 min bilfärd från jobbet när jag jobbar kväll och helg och ca 30-45 min i rusningstrafik.
Tycker inte alls att det känns långt, normal resväg. Lyssnar på P3 och har en lugn stund i bilen. Kan dessutom göra skatteavdrag för resor till jobbet för att kollektivtrafiken har så dåliga förbindelser.
 
Jag har 2 mil till jobbet och håller med de andra som skriver att det är ingenting. :)
Enda gången det är jobbigt är när det är snöstorm och dåligt plogat, men det är så sällan att det inte är ett riktigt problem. :p

Så om pendlingen är det enda minuset på att flytta så ska du börja packa! :D:banana:
 
Jag har ungefär 45 minuters bilfärd till jobbet. Det fungerar bra, men ibland känner jag att jag har svårt att hinna göra eventuella ärenden. Staden jag jobbar i är väldigt liten så behöver jag handla något speciellt eller göra något speciellt så måste jag ta mig hem till staden jag bor i. Visst hade det varit skönt med cykelavstånd, men jag är glad så länge jag kan dagspendla. Tidigare hade jag 1 h och 40 min till jobbet, då sov jag på orten jag jobbade 3 nätter i veckan och åkte bara hem onsdag för att få ihop det med hästen, och åkte snortidigt på måndag och torsdag för att hinna till jobbet. Då var jag helt förstörd.
 
Om den aspekten är viktig för TS så är ju cykeln fortfarande ett alternativ, åtminstone som komplement till bilen några dagar i veckan. 20 minuter med bil motsvarar ju inte särskilt många mil. :)

Sant. Jag har 32 kilometer till jobbet och det tar 30-35 minuter i bil ungefär, och 1.10 (enkel väg) när jag cyklar.
 
Sant. Jag har 32 kilometer till jobbet och det tar 30-35 minuter i bil ungefär, och 1.10 (enkel väg) när jag cyklar.

Då måste du ha värsta räcercykeln. För mig skulle det uppskattningsvis ta ungefär en halvtimme att avverka 5-6 kilometer (om jag skulle äga en cykel alltså). Jag har också cirka 30 km till jobbet men för mig skulle cykelalternativet ta 3 timmar enkel väg. Det är helt enkelt inte genomförbart. Även om man cyklar på en timme så ryker ju nästan all fritid när man mer än dubblerar restiden. Idag har jag 2 timmar per dygn som jag har ledig till fritidsaktiviteter och det räcker precis till att rida en häst. Med en ökad restid skulle jag få sluta rida eller sova mindre än jag behöver.
 

Liknande trådar

Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 377
Kropp & Själ Först vill jag bara tacka för all hjälp jag fått från er underbara människor här på Bukefalos (Ni vet vilka ni är) på mitt förra inlägg...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 472
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 125
Senast: Ramona
·
Äldre Nu är jag förvirrad och tankarna snurrar runt, runt, runt. Vågar och vill jag flytta ut till ett hus på landet helt ensam från min...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 979
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp