Pendla till jobbet - hur jobbigt är det?

Med mina 1.7 mil tar det ungefär 50 minuter på cykel. Jag har en vanlig enkel typ mountain bike och cyklar varken sakta eller fort.
Det är nog väldigt olika hur vägen ser ut och vilket tempo man hittar sin ro i och vad för cykel man har. Har man en vanlig damcykel kan man lika gärna gå nästan :p
 
Jag har alltid (några sommarjobb undantaget) bott inom cykelavstånd från skola och jobb. Men har jag börjat fundera på hus och ett näst intill perfekt hus har dykt upp. Men det ligger ca 20 min bilkörning från jobbet. Så nu undrar jag hur jobbigt det är att bilpendla? Ni som gjort både och får gärna svara.

Fördelar med huset är att det är lagom stort och lättskött (för att vara hus). Ligger nära min syster. Nära naturen för hundpromenader. Lagom stor trädgård. Och väl inom min budget. Enda nackdelen är att det är en bit till jobbet. Det går att ta bussen, men är inte så praktiskt då hunden ska till dagis, så det kommer bli bilpendling. Att hitta hus i området där jag bor nu kommer troligen inte att gå, då husen häromkring är lite för dyra för mig, så vill jag fortsätta cykla till jobbet så är det lägenhet som gäller.

Håller med övriga, 20 min med bil är verkligen ingenting! Jag har pendlat 1-1.5 h enkel resa till nästan alla jobb jag haft... Och har i dagsläget knappt 20 min bara för att komma till hästen...
 
Med mina 1.7 mil tar det ungefär 50 minuter på cykel. Jag har en vanlig enkel typ mountain bike och cyklar varken sakta eller fort.
Det är nog väldigt olika hur vägen ser ut och vilket tempo man hittar sin ro i och vad för cykel man har. Har man en vanlig damcykel kan man lika gärna gå nästan :p

Jag har aldrig cyklat på något annat än 3-växlad damcykel så jag saknar erfarenhet av annat. Just nu äger jag ingen cykel heller. Den väg jag har till jobbet är mestadels livsfarlig 70-väg, rak och fin. Folk kör som totala galningar.

Men man blir ju svettig av cykling. Det vore ingen höjdare att komma till jobbet genomsvettig med hjälmfrilla.
 
Jag har aldrig cyklat på något annat än 3-växlad damcykel så jag saknar erfarenhet av annat. Just nu äger jag ingen cykel heller. Den väg jag har till jobbet är mestadels livsfarlig 70-väg, rak och fin. Folk kör som totala galningar.

Men man blir ju svettig av cykling. Det vore ingen höjdare att komma till jobbet genomsvettig med hjälmfrilla.
Har suttit på en sån en gång, man (jag) sitter ju helt upprätt och får ju ingen kraft i trampan, onödigt jobbigt :D

Har också 70väg, slingrig med fartdårar och mycket stora last/timmerbilar, men det har gått bra. Kanske inte är som mest trafik kl 6.00 heller. Men vi har dusch på jobbet så det var raka vägen in där innan det var dags att jobba :p
 
Då måste du ha värsta räcercykeln. För mig skulle det uppskattningsvis ta ungefär en halvtimme att avverka 5-6 kilometer (om jag skulle äga en cykel alltså). Jag har också cirka 30 km till jobbet men för mig skulle cykelalternativet ta 3 timmar enkel väg. Det är helt enkelt inte genomförbart. Även om man cyklar på en timme så ryker ju nästan all fritid när man mer än dubblerar restiden. Idag har jag 2 timmar per dygn som jag har ledig till fritidsaktiviteter och det räcker precis till att rida en häst. Med en ökad restid skulle jag få sluta rida eller sova mindre än jag behöver.

Men om man är en person som ändå vill utöva någon form av konditionsträning (och har tillgång till dusch på jobbet) så får man ganska tidseffektiv träning eftersom man även transporterar sig. Jag är inte överdrivet snabb men kan utan att ta ut mig cykla 25 km på en timme. Om den sträckan tagit mig 25 minuter med bil så har jag på cykelturen till och från jobbet fått 120 minuters träning men träningen har egentligen bara kostat 70 minuter. Jag vet inte hur det är med andra, men om jag t.ex. ska på ett 55 minuter långt pass på Friskis så tar hela processen mer än 70 minuter från det att jag lämnar hemmet tills jag är hemma igen (och jag bor rätt nära gymmet).
 
Jag säger som många före mig. 20 min är ingenting. Jag har 25 minuter bara att gå fram och tillbaka till bussen.

Enda gången jag kommit ner under 20 minuter i resväg var när jag bodde i kvarteret intill jobbet. Det kommer jag inte att göra om.
 
Men om man är en person som ändå vill utöva någon form av konditionsträning (och har tillgång till dusch på jobbet) så får man ganska tidseffektiv träning eftersom man även transporterar sig. Jag är inte överdrivet snabb men kan utan att ta ut mig cykla 25 km på en timme. Om den sträckan tagit mig 25 minuter med bil så har jag på cykelturen till och från jobbet fått 120 minuters träning men träningen har egentligen bara kostat 70 minuter. Jag vet inte hur det är med andra, men om jag t.ex. ska på ett 55 minuter långt pass på Friskis så tar hela processen mer än 70 minuter från det att jag lämnar hemmet tills jag är hemma igen (och jag bor rätt nära gymmet).

I det läget kan det ju funka. För egen del gör det inte det. Vi har för det första ingen dusch på jobbet (och jag har ingen hemma heller utan måste låna av hyresvärden som bor bredvid) och för det andra har jag ingen tid till träning utöver ridningen. Jag hinner inte ens yoga, fast jag så väl skulle behöva det. Och min löpträning är helt nedlagd p.g.a. tidsbrist.
 
Tack för alla svar. Tror inte det är så mycket tiden som att behöva köra bil som gjort mig fundersam. Kommer inte bli totalt beroende då det finns buss, som dock går en omväg och tar längre tid.
Cykel inte ett alternativ då hund ska med till dagis (som ligger nära jobbet).
 
Då måste du ha värsta räcercykeln. För mig skulle det uppskattningsvis ta ungefär en halvtimme att avverka 5-6 kilometer (om jag skulle äga en cykel alltså). Jag har också cirka 30 km till jobbet men för mig skulle cykelalternativet ta 3 timmar enkel väg. Det är helt enkelt inte genomförbart. Även om man cyklar på en timme så ryker ju nästan all fritid när man mer än dubblerar restiden. Idag har jag 2 timmar per dygn som jag har ledig till fritidsaktiviteter och det räcker precis till att rida en häst. Med en ökad restid skulle jag få sluta rida eller sova mindre än jag behöver.

Nä men jag har värsta räcerbenen.
 
Men om man är en person som ändå vill utöva någon form av konditionsträning (och har tillgång till dusch på jobbet) så får man ganska tidseffektiv träning eftersom man även transporterar sig. Jag är inte överdrivet snabb men kan utan att ta ut mig cykla 25 km på en timme. Om den sträckan tagit mig 25 minuter med bil så har jag på cykelturen till och från jobbet fått 120 minuters träning men träningen har egentligen bara kostat 70 minuter. Jag vet inte hur det är med andra, men om jag t.ex. ska på ett 55 minuter långt pass på Friskis så tar hela processen mer än 70 minuter från det att jag lämnar hemmet tills jag är hemma igen (och jag bor rätt nära gymmet).

Exakt. Annars blir det ju att man kör bil i 35 minuter (i mitt fall) för att sedan komma hem och sätta sig på cykeln i två timmar. Nu bakar jag ju in träningen transporten och är klar när jag kommer hem.
 
20 minuter hade jag inte funderat över.

Jag har nästan en timme och måste passera genom sthlm på motorvägen.
Tur att jag kan börja (och sluta) tidigare än rusningstrafik ;)
 

Liknande trådar

Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 377
Kropp & Själ Först vill jag bara tacka för all hjälp jag fått från er underbara människor här på Bukefalos (Ni vet vilka ni är) på mitt förra inlägg...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 472
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 125
Senast: Ramona
·
Äldre Nu är jag förvirrad och tankarna snurrar runt, runt, runt. Vågar och vill jag flytta ut till ett hus på landet helt ensam från min...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 979
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp