Det absolut värsta bröllop jag hört talas om var ett som min bror var bjuden på. Till en barndomsvän som han umgicks litegrann med i högstadiet men som det runnit ut i sanden med, men där de umgåtts i samma större gäng. Min bror är närmare andra i det gänget.
Först och främst var det kläder och sånt som alltid tillkommer. Det var nån slags klädkod så ingen av de kläder de redan hade dög. Sen var det en asdyr svensexa som en i gänget tvingade de andra att vara med och betala. Vi pratar tusentals kronor per person. Bröllopet var på den ort för brudparet bor så alla gäster var tvungna att resa dit och bo minst två nätter på hotell (gällde även den andra partnern, ingens närstående bodde på orten).
I det fallet tyckte min bror och hans sambo att deras närvaro på bröllopet borde räcka. Men nej. Det skulle också inhandlas present för den nätta summan av 2000 kronor per person! Helt sinnes. Ett sånt bröllop hade jag tackat nej till att ens åka på.
Just svensexa och möhippa har ju skenat rejält. Vi hade inget sånt på vårt bröllop. Vi bor för långt bort från alla...
Men det bröllopet vi gick på så var jag med på möhippan. Där kunde det skenat rejält. Som tur va landade det "ok" tror jag betalade ca 800 kr, det ÄR mycket för mej. Men då var jag inte med på alla aktiviteter heller utan kom enbart till kvällsaktiviteten.