Pengar i bröllopsgåva

Bukefalos 30 år!

Hur stor summa ger du i bröllopsgåva?

• Inget

Röster: 6 6,0%
  • Jag ger en sak i gåva, aldrig pengar

Röster: 23 23,0%
  • 100-500kr

Röster: 33 33,0%
  • 500-1000kr

Röster: 54 54,0%
  • 1000-2000kr

Röster: 14 14,0%
  • Mer än 2000kr

Röster: 1 1,0%

• Antal omröstningsdeltagare
    100
Det absolut värsta bröllop jag hört talas om var ett som min bror var bjuden på. Till en barndomsvän som han umgicks litegrann med i högstadiet men som det runnit ut i sanden med, men där de umgåtts i samma större gäng. Min bror är närmare andra i det gänget.

Först och främst var det kläder och sånt som alltid tillkommer. Det var nån slags klädkod så ingen av de kläder de redan hade dög. Sen var det en asdyr svensexa som en i gänget tvingade de andra att vara med och betala. Vi pratar tusentals kronor per person. Bröllopet var på den ort för brudparet bor så alla gäster var tvungna att resa dit och bo minst två nätter på hotell (gällde även den andra partnern, ingens närstående bodde på orten).

I det fallet tyckte min bror och hans sambo att deras närvaro på bröllopet borde räcka. Men nej. Det skulle också inhandlas present för den nätta summan av 2000 kronor per person! Helt sinnes. Ett sånt bröllop hade jag tackat nej till att ens åka på.

Just svensexa och möhippa har ju skenat rejält. Vi hade inget sånt på vårt bröllop. Vi bor för långt bort från alla...
Men det bröllopet vi gick på så var jag med på möhippan. Där kunde det skenat rejält. Som tur va landade det "ok" tror jag betalade ca 800 kr, det ÄR mycket för mej. Men då var jag inte med på alla aktiviteter heller utan kom enbart till kvällsaktiviteten.

Vi är i det här läget, bröllop nästa år och vi har definitivt alla saker vi kan önska oss. Många av våra gäster kommer dock få resa rätt långt och vi tänkte skriva att vi inte förväntar oss presenter utan är glada att de vill vara med, men vill man ge något så går det till bröllopsresan. Toastmaster kommer samla in så vi kommer inte veta vem som gett vad så behöver det inte bli obekvämt för någon.

Svarar dig men frågan är öppen åt andra också. Är det vanligt att någon samlar in gåvorna på bröllop i Sverige? Och att man öppnar dem inför folk?
Jag har ju förstås inte varit på bröllop i hela Finland och de jag varit på har ju varit ur ungefär samma demografi som jag själv så jag vet ju inte hur rikt folk, eller folk från t.ex. östra Finland gör, men de jag varit på så har brudparet eller toastmaster tagit emot presenterna när man kommer till festlokalen, och/eller så har presenterna lagts på ett bord.
Ingen har någonsin öppnat presenterna inför gästerna.

Svarar dig men frågan är öppen åt andra också. Är det vanligt att någon samlar in gåvorna på bröllop i Sverige? Och att man öppnar dem inför folk?
Jag har ju förstås inte varit på bröllop i hela Finland och de jag varit på har ju varit ur ungefär samma demografi som jag själv så jag vet ju inte hur rikt folk, eller folk från t.ex. östra Finland gör, men de jag varit på så har brudparet eller toastmaster tagit emot presenterna när man kommer till festlokalen, och/eller så har presenterna lagts på ett bord.
På de jag har varit på har gåvorna legat på ett bord men brudparet har öppnat dem hemma någon dag senare och sedan skickat tackkort. Varit på ett mindre bröllop där de öppnade presenterna runt efterrätten men skulle nog säga att det inte är det vanliga, bara baserat på egna upplevelser.

Kräver det hela en resa, skulle jag nog avstå om det inte gäller någon mycket närstående.

Men hur kunde någon kräva en så dyr present? Vem framförde det kravet, och hur? Det låter ju rubbat.
Det var en annan person i gänget som krävde det. Brudparet hade även en sån lista på nätet som nämnts tidigare i tråden med önskemål. Alla önskemålen var i den prisklassen.

Men visst man hade ju kunnat vägra och det hade antagligen jag gjort. Min bror är konflikträdd och ville inte stöta sig med de andra i gänget som han stod närmare. Men det hör också till saken att detta bröllop blev lite spiken i kistan för det kompisgänget, de umgås inte på det sättet längre.

Jag har inte heller varit med om att paket öppnats inför gästerna

• Gilla
Reactions: MCP
I Frankrike är runt €100 per gäst rimligt som gåva. Är man nära brudparet kan man ge mer om det önskas.

Tycker det skulle kännas rimligt även i Sverige.

På vår bröllopsinbjudan sa vi att vi bara var glada att folk kom (svårtillgängligt bröllop på franska landsbygden) men att om någon ville ge något tog vi gärna emot bidrag till bröllopsresan. Tror många som rest från Sverige inte gav något medan de från makens sida gav monetära gåvor i högre utsträckning för de hade inte lagt ner så mycket pengar på resa + boende.

I Frankrike är runt €100 per gäst rimligt som gåva. Är man nära brudparet kan man ge mer om det önskas.

På vår bröllopsinbjudan sa vi att vi bara var glada att folk kom (svårtillgängligt bröllop på franska landsbygden) men att om någon ville ge något tog vi gärna emot bidrag till bröllopsresan. Tror många som rest från Sverige inte gav något medan de från makens sida gav monetära gåvor i högre utsträckning för de hade inte lagt ner så mycket pengar på resa + boende.
Jag tycker att motsvarande tusen kronor är orimligt mycket. Jag tror aldrig att jag har fått eller gett en present i den prisklassen utom till barnen och min sambo.

Känns som en orimligt hög summa för en bröllopspresent tycker jag. Det är ju långt ifrån alla som har den typen av ekonomiska resurser. De i Frankrike som inte har råd att ge en gåva för 100 euro vad gör dem? Är de inte välkomna på bröllopet?

Känns som en orimligt hög summa för en bröllopspresent tycker jag. Det är ju långt ifrån alla som har den typen av ekonomiska resurser. De i Frankrike som inte har råd att ge en gåva för 100 euro vad gör dem? Är de inte välkomna på bröllopet?
Det vet jag inte, jag är inte från Frankrike själv så utgår bara från vad min man sagt och de bröllop vi har varit på 😁 Motiveringen är att summan ska representera vad man tänker att kuvertkostnaden är, men i ärlighetens namn har jag nog kostat mer än gåvan jag gett varje gång 😅

Jag misstänker att pensionärer, studenter, m.fl. ger mindre!

Mycket hellre att gäster får lämna bidrag till bröllopsresa/whatever än att ha fasta kuvertavgifter iaf. På så vis är det helt valfritt och folk kan bidra med så mycket eller lite som de tycker passar. Nu kanske jag trampar någon på tårna, men jag tycker det känns lite osmakligt att ha en "anmälningsavgift" för att gå på ett bröllop/fest...

Mycket hellre att gäster får lämna bidrag till bröllopsresa/whatever än att ha fasta kuvertavgifter iaf. På så vis är det helt valfritt och folk kan bidra med så mycket eller lite som de tycker passar. Nu kanske jag trampar någon på tårna, men jag tycker det känns lite osmakligt att ha en "anmälningsavgift" för att gå på ett bröllop/fest...
Jag tycker också att det känns märkligt att behöva betala för något man bjuds till. Då tänker jag att jag hade valt att antingen hålla nere antal gäster till en nivå där jag har råd, eller att helt enkelt hålla en enklare typ av fest.

Jag måste säga att det beror på. Hur stadd vid kassa jag själv är, vilken relation jag har till brudparet etc. Jag skulle kunna tänka mig att stå för en del av festen - men jag skulle tacka nej om det var en kuvertavgift (ev gå om jag var väldigt sugen men mentalt se det mer som en vanlig utekväll. Typ Mama Mia).

Jag vill komma som gäst för att någon jag bryr mig om vill dela något speciellt med mig eller den vars plus en jag är. Jag är hemskt gärna med och bidrar efter förmåga till något som är viktigt för dem som är viktiga för mig - men en fast kuvertavgift är något helt annat.

• Gilla
Reactions: MCP
Det var en annan person i gänget som krävde det. Brudparet hade även en sån lista på nätet som nämnts tidigare i tråden med önskemål. Alla önskemålen var i den prisklassen.

Men visst man hade ju kunnat vägra och det hade antagligen jag gjort. Min bror är konflikträdd och ville inte stöta sig med de andra i gänget som han stod närmare. Men det hör också till saken att detta bröllop blev lite spiken i kistan för det kompisgänget, de umgås inte på det sättet längre.
Så märkligt.
Men även om de har en önskelista så kan man slå sig ihop flera för att köpa något från listan.

Så märkligt.
Men även om de har en önskelista så kan man slå sig ihop flera för att köpa något från listan.
Fast grejerna var så dyra att det kostade två tusen per person trots att de var tre stycken som gick ihop.

Men det var det sjukaste bröllop jag hört talas om också. Och samma personer bjöd på fest en gång, det var uttalat att det skulle vara knytkalas så alla ansvarade för en del. Men när de kom dit tog värdparet inträde för att gästerna skulle använda deras toapapper och tvål och sånt. Så det tillhör förhoppningsvis inte vanligheterna. 🙈

Vi har sagt att vi är glada bara folk kommer på vårt bröllop. Det är en gåva i sig. Men eftersom folk väldigt väldigt gärna vill ge nått har vi skrivit en önskelista på saker eller bidrag. Men det stod inget sådant i inbjudan utan detta är personer som dragit ur oss vad vi eventuellt kan behöva 🤪❤️

Fast grejerna var så dyra att det kostade två tusen per person trots att de var tre stycken som gick ihop.

Men det var det sjukaste bröllop jag hört talas om också. Och samma personer bjöd på fest en gång, det var uttalat att det skulle vara knytkalas så alla ansvarade för en del. Men när de kom dit tog värdparet inträde för att gästerna skulle använda deras toapapper och tvål och sånt. Så det tillhör förhoppningsvis inte vanligheterna. 🙈

Lite off topic men samma sak hände en i släkten. Hen åkte ner till sina barn för att hjälpa med en renovering och då bjöd barnen på korv m bröd. Sen hade barnen make att fråga om betalt för korv och bröd. 50 kr skulle de ha 🫣 Man kanske ska vara glad för hjälp med renovering istället och ge bra mat till den som hjälper till.

Knappt varit på bröllop som vuxen, förutom ett i våras då min kusin gifte sig. Var egentligen inte bjuden från början, men bruden ville ha med mig då jag hjälpte henne väldigt med sömnad av brudklänning och skjorta åt kusinen (tog inte illa upp av att inte vara bjuden från början, har inget umgänge med kusinen, även om jag numera umgås med hans tjej 🙂).
De önskade sig bidrag till bröllopsresa, från vår familj så fick dom en hög med tior i en skål som mamma drejat 🙂

Lite off topic men samma sak hände en i släkten. Hen åkte ner till sina barn för att hjälpa med en renovering och då bjöd barnen på korv m bröd. Sen hade barnen make att fråga om betalt för korv och bröd. 50 kr skulle de ha 🫣 Man kanske ska vara glad för hjälp med renovering istället och ge bra mat till den som hjälper till.
Hjälp! Jag hade nog tjurat ihop och velat ha ersättning för resekostnader samt en lagom timpenning om det ska vara på det viset...

Känns som 100 år sedan jag var på ett bröllop senast då en bästa vän gifte sig. De bjöd på allt utom resan för mig och ex. De hade hyrt stugor på en camping åt oss, middag, fest med öppen bar efteråt och frukost dagen efter. Vi gav dem en glassmaskin då hon älskar glass, inga pengar.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka