Pengar i bröllopsgåva

Bukefalos 30 år!

Hur stor summa ger du i bröllopsgåva?

• Inget

Röster: 6 6,0%
  • Jag ger en sak i gåva, aldrig pengar

Röster: 23 23,0%
  • 100-500kr

Röster: 33 33,0%
  • 500-1000kr

Röster: 54 54,0%
  • 1000-2000kr

Röster: 14 14,0%
  • Mer än 2000kr

Röster: 1 1,0%

• Antal omröstningsdeltagare
    100
Lite off topic men samma sak hände en i släkten. Hen åkte ner till sina barn för att hjälpa med en renovering och då bjöd barnen på korv m bröd. Sen hade barnen make att fråga om betalt för korv och bröd. 50 kr skulle de ha 🫣 Man kanske ska vara glad för hjälp med renovering istället och ge bra mat till den som hjälper till.
Men hjälp alltså :jawdrop:
Här i Finland så är det kutym om man ordnar talko (frivilligarbete) att den som ordnar det bjuder på mat/ordentlig fika (är det ett litet jobb räcker fika, är det större så är det minst mat och kaffe)

Här i Finland så är det kutym om man ordnar talko (frivilligarbete) att den som ordnar det bjuder på mat/ordentlig fika (är det ett litet jobb räcker fika, är det större så är det minst mat och kaffe)
Mina kanadensiska vänner bjöd på allt när vi var där och jobbade plus att de hade tryckt upp matchande t-shirtar till alla

• Gilla
Reactions: MCP

Mina kanadensiska vänner bjöd på allt när vi var där och jobbade plus att de hade tryckt upp matchande t-shirtar till alla
Det är det nog i Sverige också. Det som beskrevs här med att ta betalt för korven måste ju vara någon konstig ytterlighet, och verkligen inte det normala.

När vi bad kompisar om hjälp med stängsling hade vi placerat ut öl på lämpliga avstånd längsmed linjen (tack och lov blev stängslet rakt ändå. :D) , sedan bjöd vi på grillat (och mer öl) på kvällen!
Samma sak hemma i byn när det var vedkapning eller husmålning. Ett gäng kom och hjälpte till och fick rejäl middag och gärna bastu efteråt. Jag tror det generellt är kutym, särskilt på landsbygd.

.
När vi bad kompisar om hjälp med stängsling hade vi placerat ut öl på lämpliga avstånd längsmed linjen (tack och lov blev stängslet rakt ändå. :D) , sedan bjöd vi på grillat (och mer öl) på kvällen!
Samma sak hemma i byn när det var vedkapning eller husmålning. Ett gäng kom och hjälpte till och fick rejäl middag och gärna bastu efteråt. Jag tror det generellt är kutym, särskilt på landsbygd.
Det är ju främst på landsbygden man har anledning att hjäpas åt med sådana projekt. Men jag skulle säga att detsamma gäller även i städer. Jag har nog aldrig bett om hjälp utan att återgälda på något vis, och inte heller blivit ombedd att betala på sätt som nämns i tråden. De där snåljåpsexemplen är just det, och ganska ovanliga.

• Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka