Pensionärshund;o) som kan flyga i kabinen?

Om du kör på english toy terrier, berätta gärna hur det går! Har också funderat på dem :)

När jag snokade i rasen verkade det sådär med mentaliteten hos flera, typ osäkra och nerviga. Vissa kunde vara lite svåra att ha med andra hundar, men vet inte hur vanligt det var i rasen.
Det är typiskt sådana saker jag ska kolla. Det är som sagt ett antal år till det är dags.

Jag kollade ju på ett gäng BIR-vinnare från Crufts på Youtube igår och där var det i alla fall en som visade en attityd jag inte vill ha - verkade osäker på bordet. Detta säger naturligtvis inte allt om mentaliteten, men det säger något. Hunden som kom efter visade istället en riktigt härlig och framåt attityd i samma situation.

Jag ska inte till Crufts i år, men nästa gång får jag försöka att en extra dag för att titta på toygruppen (och kanske terrier om den går samma dag, annars blir det en senare fråga). Gundogs har alltid en egen dag, så där kan jag inte spana in annat samtidigt.
 
Jag kollade ju på ett gäng BIR-vinnare från Crufts på Youtube igår och där var det i alla fall en som visade en attityd jag inte vill ha - verkade osäker på bordet. Detta säger naturligtvis inte allt om mentaliteten, men det säger något. Hunden som kom efter visade istället en riktigt härlig och framåt attityd i samma situation.
Jag tror inte det är så intressant att bedöma mentalitet i en ras på utställning. Det finns ju många avarter som ställs bara för att de är "vackra" liksom.
Har sett vrak inom flera raser som vunnit - utan att de på något vis representerat majoriteten av rasen.
 
På Japansk spets ses det som ett fel om den är skällig så det kan vara värt att titta på ändå. Ärtiga hundar som verkar vilja vara med på det mesta. :)
Men är Japansk spets tillräckligt liten? Vi har en här i byn och han känns för stor för att klämma in i en väska på flyget.
 
Jag tror inte det är så intressant att bedöma mentalitet i en ras på utställning. Det finns ju många avarter som ställs bara för att de är "vackra" liksom.
Har sett vrak inom flera raser som vunnit - utan att de på något vis representerat majoriteten av rasen.

Nej, men hur hunden uppför sig på utställning (inklusive utanför ringen) säger något om mentaliteten. Om hunden är vrak syns det ofta. Sen att den kanske vinner ändå är en annan femma. Men i detta fall är jag inte intresserad av vem som vinner utan det generella intrycket jag får när jag kollar på flera individer. Och självklart är det inte ENDA bedömningen av mentaliteten som är aktuell vid hundköp.
 
Men är Japansk spets tillräckligt liten? Vi har en här i byn och han känns för stor för att klämma in i en väska på flyget.
Jag skulle säga mycket päls ;) Maxvikt ligger på 9 kg och aveln verkar jaga mindre hundar. :) Nu är det ändå fel ras för @Myrten vilket jag har full förståelse för, man gillar det man gillar. Jag ville mest tipsa eftersom jag trodde att det var rädslan för skällighet som satte käppar i hjulet. :
 
En liten, robust hund med funktionell päls som kan gå direkt från skogen till utställningsringen. Utan exteriöra överdrifter åt något håll, som hänger med på äventyr och funkar ihop med andra djur. Låter väldigt mycket som en schipperketik.
 
Har någon föreslagit Australiensisk Terrier?
Eventuellt är de lite för stora - men jag älskar dem. Robusta, följsamma. Bäst helt enkelt.
@Gnist föder du fortfarande upp?

Jag har ju en chihuahua nu och hon är robust som få och en riktigt skojig hund, men det gäller ju att hitta ett sånt ex.
 
Har någon föreslagit Australiensisk Terrier?
Eventuellt är de lite för stora - men jag älskar dem. Robusta, följsamma. Bäst helt enkelt.
@Gnist föder du fortfarande upp?

Jag har ju en chihuahua nu och hon är robust som få och en riktigt skojig hund, men det gäller ju att hitta ett sånt ec

Japp, det gör jag men många (ffa hanar) faller på vikten. Vi uppfödare jobbar dock på att få ner storleken och mina nuvarande tikar ligger kring 7 kg i vikt och ca 27 höga.
Gissningsvis kommer vi inte få ner storleken till enligt standarden angiven, men får vi ner dem något snäpp till och att rasen blir homogent mindre så får vi vara nöjda.

Kräver dock viss pälsvård i fråga om trimning. Speciellt om man vill ställa ut.
 
En tax av de mindre modellerna?

Chihuahua är också en aktiv liten hund som tyvärr hamnat i alltför många handväskor som sköra små väsen utan egna liv. Jag känner en som brukar fjällvandra! Dagen lång. Glad och pigg! (Oj, missade flera sidor med inlägg så förlåt.....)
 
En liten, robust hund med funktionell päls som kan gå direkt från skogen till utställningsringen. Utan exteriöra överdrifter åt något håll, som hänger med på äventyr och funkar ihop med andra djur. Låter väldigt mycket som en schipperketik.
Schipperke ska såvitt jag förstått inte vara skälig, men de exemplar jag har träffat har jag upplevt som skälliga. Sen tycker jag inte om utseendet (gillar inte spets-looken), men om det är så att rasen inte är skällig och dessutom funkar ihop med andra djur kan den ändå vara värd att kolla på. Just det sistnämnda är myckete viktigt. Jag tar mig en sväng förbi schipperke-ringen vid lämpliga tillfällen i sommar helt enkelt.
 
Nog för att dvärgtaxarna inte jagas så mycket med numera och mest är sällskapshundar, men rekommendera en i grunden jakthund till någon som vill ha så obefintligt med hakt i hunden som möjligt känns ändå lite bakvänt.
Det har jag väl ändå inte skrivit? Jag har skrivit att jag inte vill ha en utpräglad jakthund och att den ska vara en sällskapshund som hänger med.

Dock håller jag med om att tax inte är rätt ras.
 
Schipperke ska såvitt jag förstått inte vara skälig, men de exemplar jag har träffat har jag upplevt som skälliga. Sen tycker jag inte om utseendet (gillar inte spets-looken), men om det är så att rasen inte är skällig och dessutom funkar ihop med andra djur kan den ändå vara värd att kolla på. Just det sistnämnda är myckete viktigt. Jag tar mig en sväng förbi schipperke-ringen vid lämpliga tillfällen i sommar helt enkelt.
De är inte knäpptysta, de larmar när nått händer. Men de ska inte stå och dumskälla. Mina har funkat fint ihop med andra djur.

Låter klokt att gå förbi och kolla vid tillfälle. Det ska ju kännas rätt.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Har American Hairless Terrier varit uppe i tråden, eller är de för stora? Jag har inte full koll på deras storlek och kan inte så mycket om hur de är som hundar men har fått för mig att de är ganska trevliga och kanske inte så mycket terrier som vissa andra terrierraser?
 
Tibetansk spaniel?

Dålig koll men min kompis mamma födde upp förr. Väger mindre än min DSG men min DSG är nog stor för hon väger 10-9 kg
 
Tenterfield terrier? Ny ras i Sverige och vet noll om dem men utseendet och storleken bör stämma in på kraven. Fina på bild är de i alla fall enligt mig.

Det är verkligen svårt att hitta en riktigt liten - i min värld allt från 5 kg och ner - hund utan larmande som inte kräver någon speciell pälsvård och har en normal sund exteriör. Så många raser i världen och ändå finns det en sådan lucka.
 

Liknande trådar

Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 840
Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 517
Senast: Lady_A
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 027
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp