Pepps första ensamvandring!

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare pepp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 374
  • Visningar Visningar 34 914

Bukefalos 30 år!

Ensamvandringen som inte blev som jag tänkt mig.
Dag 1.
I fredags drog jag till Ritsem, ensam, sjukt peppad och NERVÖS.

Tog båten över till Akkah, min plan var att gå treparksmötet, började gå.

Kom fram till en sjuk hängbro, 61 m lång... det var bland det värsta jag gjort i hela mitt liv, är så fruktansvärt höjdrädd. Men jag kom över efter lite om och men.

8 km in så valde jag att stanna och tälta vid en rastplats bredvid ett par tyskar. Hann göra middag och slå upp tältet innan det började ösregna, åska och blixtra. Har aldrig känt mig så ensam och utsatt 😅 fick pissa i en kopp inne i tältet för att det inte gick att gå ut, the fancy life of camping.
Sov iallafall gott till slut!

Dag 2.
Ovädret hade dragit förbi, vaknade vid 06, åt frukost, chillade lite och började sen packa ihop. Sa hejdå till tyskarna och började gå mot Gisuris.

Efter en bit så mötte jag en kvinna, Loreena, vi började prata, jag sa att jag var på min första ensamvandring, men hade planer på att vända. Jag avskyr ju att ge upp, men hon peppade mig och sa att det var okej att vända. Hon nämnde även att det skulle komma 3 hängbroar till längre fram (måste lära mig kolla terrängen bättre i framtiden 😂 ) så jag valde att gå med henne tillbaka.

Och jävlar vad vi köttade på, hon bar mig stav över den jävulska hängbron och var verkligen ett bra moraliskt stöd.
Nästan 14 km senare så var vi framme och hann med båten med nöd och näppe.

Sen hoppade vi av båten, på fel ställe 😂😂 så vi fick vänta en timma till på en privat båtskjuts vi kontaktade. Herregud vad vi skrattade åt detta.
Är så tacksam för stödet och peppen jag fick av denna kvinna, det finns fina själar där ute.

Såhär i efterhand så tog jag nog på mig för mycket, mitt psyke är inte lika starkt som jag trott. Att det kanske är bättre att slå upp tältet nånstans och gå dagsvandringar därifrån. Det var drygt att kånka runt på 20 kg extra.

Jag är både nöjd och besviken. 22 km i benen är ändå bra. Besviken för att jag inte fullföljde

Bifogade filer

• 20230729_092738.webp
    20230729_092738.webp
    369 KB · Visningar: 505

Så kul läsning, tack för att du delar :love: Vilket tempo du haft! Strongt. Och tack för ryggsäcksrecensionen, kanske jag får lov att shoppa lite ännu i höst med så strålande betyg :angel:

Abisko - Nikkaluokta, dag 1 - 20.67 km

05.30 gick tåget.
Skönt att slippa köra bil!
Var framme i Abisko vid 11.30.
Lite toalettbestyr och sen började jag gå.

Eftersom jag visst är en social butterfly när jag vandrar så träffade jag på en trevlig nederländsk kille. Vi gick några kilometer ihop ☺️ jag vek av till Abiskojaure-stugorna för att ta en lite längre paus, varje gång jag går över dom där jäkla hängbroarna så funderar jag vad fan jag håller på med.

Fortsatte gå, ville komma utanför parkgränsen så jag kunde tälta varsomhelst. Mötte Keidan igen, det visade sig att han hade en Leica och är sjukt duktig på fota!
Han tog paus, jag fortsatte gå. Efter 20 km så ville jag bara hitta en tältplats, lättare sagt än gjort 😁 men till slut landade jag på ett okej ställe.
Gjorde middag, mötte Keidan igen, fick 2 foton av honom??! 😍

Mosade ner mig i mitt minitält (det är lätt att sätta upp iallafall 😂) och försökte få upp värmen.
Tidig kväll.

Abisko - Nikkaluokta, dag 2 - 25 km

Vaknade vid 07. Sovit riktigt gott, vaknat till lite av ösregn, uppehåll när jag vaknade tack o lov.
Kraffsade ihop grejerna och började gå, idag ville jag gå långt, det ville inte mina ben 😂

Hände inte så mycket idag, kom fram till Alesjaure-stugorna, skulle köpa tygmärke, men DOM VAR SLUT??! 😭
Träffade Keidan igen, vi satt och surrade en stund, sen skulle vi åt olika håll.

Det är så sinnessjukt vackert här? Jag häpnar efter varje krön, så tacksam!

Efter 23 km så åkte faktiskt hörlurarna på, för att få lite driv 😁 hittade till slut en fin tältplats, fixade middag och gick sen ner och blaskade av mig i glaciärvatten, höll på frysa ihjäl 🙂

Abisko - Nikkaluokta dag 3, 27.32 km

Dagen då jag började prata med mig själv aka födelsedagsvandringen!

Sovit skit, frusit så jävla mycket 🥲 packade ihop efter frukost, på med regnskydd då det såg mulet ut.

Jobbigaste dagen hittills? Extremt stenigt, mycket små "vad" och väldigt blåsigt.

Tänkte gå över till Tjäktja-stugorna, men den där jävla hängbron alltså 😂😭 klättrade upp för stegen, för att sen inse mig besegrad, man får välja sina strider.

Paus vid Tjäktja-passet. Tänkte äta lunch inne i stugan, men det var så mycket folk så jag gick bara på dass och fortsatte gå sen.

Äh fy vilken dag, hade behövt en puss på pannan, en smäll på käften och en kram 😂

Tog en längre paus vid Kuopperjåkka, träffade två trevliga Kiruna-bor. Dom tyckte jag såg helt slut ut 😆 det var jag också.

Hur många hängbroar kan man trycka in i en led egentligen?
Emma vs hängbroarna 3-1.

Hittade en tältplats några kilometer från Singi-stugorna, här ligger jag nu och lyssnar på regnet. Fick kissa i min kopp inne i tältet 🙂🙂
Tack och godnatt!

Abisko - Nikkaluokta dag 4, 27.76 km

Inatt sov jag jättegott 😍
Tog en slö morgon, läste, åt frukost, njöt av vyn och försökte torka av tältet.

Till Singi-stugorna var det bara lite drygt 2km, tog en paus där, köpte tygmärken!! Enda stället som haft... det är ju för jävligt. Ska skriva ett surt mail till STF.

Började knata mot Kebnekaise fjällstation, vi möts igen 😁 mycket sten, mycket vattenövergångar, men INGA HÄNGBROAR!! Heehhehhe, trodde jag, men idag var det bara en!

Hängde ett tag på fjällstationen, köpte en ny laddkabel då min börjat ge upp, åt chips och började sen gå mot Nikka.

Hittade till slut en sjukt kass och tråkig tältplats i skogen, jag orkade verkligen inte gå nåt mer. Det är på såna här platser man blir mördad.

Min tältlampa gav upp 🙂

Abisko - Nikkaluokta dag 5, 9.33 km

JAG ÄR I MÅL??!??!

Är så sinnessjukt stolt över mig själv. Jag klarade hela vägen helt på egen hand?! 🥺
Det behövdes efter alla vandringar där jag vänt och fegat ur.

Nu ska jag invänta Nikkaluokta bussen som tar mig till Kiruna!
Haha.... Jag tycker att det låter helt VIDRIGT... 🤪 :D Jag är nog alldeles för bekväm för sådana strapatser!

Abisko - Nikkaluokta, dag 1 - 20.67 km

05.30 gick tåget.
Skönt att slippa köra bil!
Var framme i Abisko vid 11.30.
Lite toalettbestyr och sen började jag gå.

Eftersom jag visst är en social butterfly när jag vandrar så träffade jag på en trevlig nederländsk kille. Vi gick några kilometer ihop ☺️ jag vek av till Abiskojaure-stugorna för att ta en lite längre paus, varje gång jag går över dom där jäkla hängbroarna så funderar jag vad fan jag håller på med.

Fortsatte gå, ville komma utanför parkgränsen så jag kunde tälta varsomhelst. Mötte Keidan igen, det visade sig att han hade en Leica och är sjukt duktig på fota!
Han tog paus, jag fortsatte gå. Efter 20 km så ville jag bara hitta en tältplats, lättare sagt än gjort 😁 men till slut landade jag på ett okej ställe.
Gjorde middag, mötte Keidan igen, fick 2 foton av honom??! 😍

Mosade ner mig i mitt minitält (det är lätt att sätta upp iallafall 😂) och försökte få upp värmen.
Tidig kväll.

Abisko - Nikkaluokta, dag 2 - 25 km

Vaknade vid 07. Sovit riktigt gott, vaknat till lite av ösregn, uppehåll när jag vaknade tack o lov.
Kraffsade ihop grejerna och började gå, idag ville jag gå långt, det ville inte mina ben 😂

Hände inte så mycket idag, kom fram till Alesjaure-stugorna, skulle köpa tygmärke, men DOM VAR SLUT??! 😭
Träffade Keidan igen, vi satt och surrade en stund, sen skulle vi åt olika håll.

Det är så sinnessjukt vackert här? Jag häpnar efter varje krön, så tacksam!

Efter 23 km så åkte faktiskt hörlurarna på, för att få lite driv 😁 hittade till slut en fin tältplats, fixade middag och gick sen ner och blaskade av mig i glaciärvatten, höll på frysa ihjäl 🙂

Abisko - Nikkaluokta dag 3, 27.32 km

Dagen då jag började prata med mig själv aka födelsedagsvandringen!

Sovit skit, frusit så jävla mycket 🥲 packade ihop efter frukost, på med regnskydd då det såg mulet ut.

Jobbigaste dagen hittills? Extremt stenigt, mycket små "vad" och väldigt blåsigt.

Tänkte gå över till Tjäktja-stugorna, men den där jävla hängbron alltså 😂😭 klättrade upp för stegen, för att sen inse mig besegrad, man får välja sina strider.

Paus vid Tjäktja-passet. Tänkte äta lunch inne i stugan, men det var så mycket folk så jag gick bara på dass och fortsatte gå sen.

Äh fy vilken dag, hade behövt en puss på pannan, en smäll på käften och en kram 😂

Tog en längre paus vid Kuopperjåkka, träffade två trevliga Kiruna-bor. Dom tyckte jag såg helt slut ut 😆 det var jag också.

Hur många hängbroar kan man trycka in i en led egentligen?
Emma vs hängbroarna 3-1.

Hittade en tältplats några kilometer från Singi-stugorna, här ligger jag nu och lyssnar på regnet. Fick kissa i min kopp inne i tältet 🙂🙂
Tack och godnatt!

Abisko - Nikkaluokta dag 4, 27.76 km

Inatt sov jag jättegott 😍
Tog en slö morgon, läste, åt frukost, njöt av vyn och försökte torka av tältet.

Till Singi-stugorna var det bara lite drygt 2km, tog en paus där, köpte tygmärken!! Enda stället som haft... det är ju för jävligt. Ska skriva ett surt mail till STF.

Började knata mot Kebnekaise fjällstation, vi möts igen 😁 mycket sten, mycket vattenövergångar, men INGA HÄNGBROAR!! Heehhehhe, trodde jag, men idag var det bara en!

Hängde ett tag på fjällstationen, köpte en ny laddkabel då min börjat ge upp, åt chips och började sen gå mot Nikka.

Hittade till slut en sjukt kass och tråkig tältplats i skogen, jag orkade verkligen inte gå nåt mer. Det är på såna här platser man blir mördad.

Min tältlampa gav upp 🙂

Abisko - Nikkaluokta dag 5, 9.33 km

JAG ÄR I MÅL??!??!

Är så sinnessjukt stolt över mig själv. Jag klarade hela vägen helt på egen hand?! 🥺
Det behövdes efter alla vandringar där jag vänt och fegat ur.

Nu ska jag invänta Nikkaluokta bussen som tar mig till Kiruna!
Hur mycket skulle du säga att du går/tränar för att klara vandringarna? Jag går ju sketamycket varje dag, men tränar ingenting och måste nog kanske göra det för att kunna vandra såhär?

Hur mycket skulle du säga att du går/tränar för att klara vandringarna? Jag går ju sketamycket varje dag, men tränar ingenting och måste nog kanske göra det för att kunna vandra såhär?

Tips är att träna på att bära. Gå med packning är en helt annan sak än att ha käck handväska informerade min tonåring om efter en strapats.

Vägde du ryggsäcken? Fanns tidigare en våg vid Abisko Turiststation precis där Kungsleden börjar men vet inte om den är kvar?

Nu är jag kittad och redo 😁
Hade velat ha ett nytt tält också egentligen.. men ja, saker kostar för mycket pengar.
Visa bifogad fil 186361

Det... läckte. Blåste upp det och lät det ligga på mattan över natten, dagen efter kunde jag lägga handen på det och känna marken....
35833.webp

Så nu ska det returneras till outnorth så får vi se vad som händer sen.
Trist eftersom jag tänkt testa det nu när jag åker iväg till Aktse i helgen, men men.

En midsommar att komma ihåg. 🌼🌸
36688.webp

Varit sjukt opeppad på den här turen eftersom jag är så less på behöva göra allt själv.

När jag kör upp på parkeringen så ser jag ett välbekant ansikte, då är en kollega där med sina vänner och jag hakar på dom hela dagen.
Hur stora är oddsen?? Stöter även på en till kollega högre upp 😁
Det visar sig dock rätt tidigt att jag är betydligt långsammare än dom 😂

Krävande dag med 1 mil cykling och 2 mil vandring, men också helt fantastisk!
Valde att gå lite längre och slå upp mitt tält i min ensamhet igår kväll, det sociala batteriet var rätt tomt 😁

Hemfärd tidigare pga kass väderprognos, kände mig väldigt nöjd ändå ☺️
Blev 1 mil cykling och drygt 9 km vandring idag.

Bilder finns i fototråden:
https://www.bukefalos.se/threads/fototrad-del-iii.1530375/page-48#post-21037462

Liknande trådar

• Alkohol
  • Mitt lilla problembarn
  • Ofrivillig ensamhet
  • Min rygg

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund