Pepps första ensamvandring!

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare pepp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 374
  • Visningar Visningar 34 914

Bukefalos 30 år!

Ensamvandringen som inte blev som jag tänkt mig.
Dag 1.
I fredags drog jag till Ritsem, ensam, sjukt peppad och NERVÖS.

Tog båten över till Akkah, min plan var att gå treparksmötet, började gå.

Kom fram till en sjuk hängbro, 61 m lång... det var bland det värsta jag gjort i hela mitt liv, är så fruktansvärt höjdrädd. Men jag kom över efter lite om och men.

8 km in så valde jag att stanna och tälta vid en rastplats bredvid ett par tyskar. Hann göra middag och slå upp tältet innan det började ösregna, åska och blixtra. Har aldrig känt mig så ensam och utsatt 😅 fick pissa i en kopp inne i tältet för att det inte gick att gå ut, the fancy life of camping.
Sov iallafall gott till slut!

Dag 2.
Ovädret hade dragit förbi, vaknade vid 06, åt frukost, chillade lite och började sen packa ihop. Sa hejdå till tyskarna och började gå mot Gisuris.

Efter en bit så mötte jag en kvinna, Loreena, vi började prata, jag sa att jag var på min första ensamvandring, men hade planer på att vända. Jag avskyr ju att ge upp, men hon peppade mig och sa att det var okej att vända. Hon nämnde även att det skulle komma 3 hängbroar till längre fram (måste lära mig kolla terrängen bättre i framtiden 😂 ) så jag valde att gå med henne tillbaka.

Och jävlar vad vi köttade på, hon bar mig stav över den jävulska hängbron och var verkligen ett bra moraliskt stöd.
Nästan 14 km senare så var vi framme och hann med båten med nöd och näppe.

Sen hoppade vi av båten, på fel ställe 😂😂 så vi fick vänta en timma till på en privat båtskjuts vi kontaktade. Herregud vad vi skrattade åt detta.
Är så tacksam för stödet och peppen jag fick av denna kvinna, det finns fina själar där ute.

Såhär i efterhand så tog jag nog på mig för mycket, mitt psyke är inte lika starkt som jag trott. Att det kanske är bättre att slå upp tältet nånstans och gå dagsvandringar därifrån. Det var drygt att kånka runt på 20 kg extra.

Jag är både nöjd och besviken. 22 km i benen är ändå bra. Besviken för att jag inte fullföljde

Bifogade filer

• 20230729_092738.webp
    20230729_092738.webp
    369 KB · Visningar: 505

Dag 1, Kvikkjokk-Ammarnäs. 14.87 km
Rekommenderar ingen att få ryggskott 3 dagar innan sin vandring, trodde jag skulle få ställa in 😂

Tog bussen till Kvikkjokk, för att sen hoppa på båten med @kvikkjokk_turism ut till Kungsleden.
Skog, skog, skog och mer skog tills jag äntligen kom ut på fjället. Hittade till slut en fin tältplats, höll på frysa arslet av mig under kvällen, lyckades somna till slut.
Fin dag 💫
47391.webp

Dag 2, Kvikkjokk-Ammarnäs. 29.72 km.
Dagen började bra, regnade lite på morgonen, lyckades sova mig igenom det, i med frukost och packa ihop grejerna.

Blev 1 mil på fjäll 😍 sen började h e l v e t e t. SKOG, I 17 KM???!!!! Här funderade jag verkligen på vad jag håller på med. Men målet var att komma upp på fjäll igen, vilket jag lyckades med 😁 varierande väder, strålande sol till pissregn.

Hittade en okej tältplats nära vatten, ätit middag och nu blir det bara chill resten av kvällen.
Broar är visst inga problem för mig längre?! Måste ha KBT:at bort rädslan 😎
47734.webp

Dag 3, Kvikkjokk-Ammarnäs. 25 km
Vaknade vid 07, av att min tältgranne pratade i telefon 😂 åt frukost ute och surrade sen lite med honom.

På fjället var det trafikstockning, i form av renar 🥺 nu kan jag dö lycklig. Fick gåshud (ej av kyla) för att det var så fint.
Nånstans efter fjället så sa min högra vad tack och hejdå, varenda steg har gjort ont. Försökt stretcha och knåda under pauserna, bara att bita ihop.

Ner i SKOGEN igen, idag hade jag en tid att passa för att åka båt över Vuonatjviken klockan 16. Hann med en halvtimme till godo. Höll absolut på somna under båtturen.
Efter det köttade jag upp för ännu mer SKOG 🙂 upp på ett blåsigt fjäll för att haffa första bästa tältplats, det blåser på en del, men det ska nog gå bra.

Ja just, min brofobi är inte botad, dagens var inte att leka med, allt verkar hänga (hehehe) på hur stabila dom är....
47872.webp

Kvikkjokk-Ammarnäs dag 4. 31.58 km
Sov riktigt gott inatt, tror jag är ovan vid mitt nya liggunderlag? Segade på och började inte gå förrän runt 10.

Första 2 km så kändes vaden bra, sen börjades det 🥲 även min fotknöl, det är nåt i skon som skaver, tejpade både knölen och skon.
Nog med gnäll 😁 FIN DAG! Mötte Adrian (@gula_bandet_vandring_ ) efter vägen som går gula bandet, kul att möta instagramfolk!
Idag kom jag fram till roddbåtarna som jag varit så orolig för. Men då dök dansken och hans dotter upp, dom har jag mött flera gånger den här turen, så han rodde över och jag fick vara passenger princess.

Fortsatte gå genom skog, idag har det faktiskt känts lättare? Kanske vädret? 🌞 stannade och tog ett bad efter vägen.
Sen nådde jag Jäckvik! Knatade såklart in på ica, där ingen mindre än @elina.berggren jobbade, köpte ostbågar, fanta och rulltårta 😂 och fick ladda min powerbank i kassan, TACK 🫶 Fortsatte gå en bit till, har något att se fram emot i Adolfström imorgon, men mer om det sen!
Idag kände jag tacksamhet, att jag får göra detta, att min kropp orkar (nåja) och att jag faktiskt vågar göra det själv ❤️
Blev kallad powerlady av en kvinna, blev glad!

Tänk vad fort humöret kan vända, allt var fint på fjället på Pieljekaise, tänkte att nämen jag går ner i skogen och letar tältplats. Det.tog.aldrig.slut 😂😂 Vid 22 gav jag upp och slog upp tältet vid Lutaure.
48014.webp

Dag 5, Kvikkjokk-Ammarnäs. 7.69 km
Vaknade före larmet idag runt 06, har sovit skit inatt igen... gjorde frukost och började packa ihop mig, bara 8 km kvar till Adolfström.

Träffade på mina tältgrannar @johannalajnen och @sibajones. De går gröna bandet, mycket trevligt möte! Så imponerad över alla som gör dessa långvandringar.

Igår när jag kom fram till min tältplats så kände jag mest fuck this shit. Jag visste att det skulle vara mycket skog den här sträckan, men inte HUR mycket. Ser bara skogspartierna som transportsträckor. Igår fick jag dra på musik på kvällen när jag gick för att jag blev så björnnojjig 😂
Skrev sen till @terriertokig och frågade "det blir väl bättre? Funderar på ge upp." Så less var jag 🙂 hon skickade bilder och pepp så kändes lite lättare efter det, varför ska jag ge upp? Vad ska jag ens hem och göra? Inget är väl bättre där (utom möjligen min säng)

Den här turen är mer psykiskt påfrestande än jag tänkt, jag har aldrig varit ute såhär länge ensam... så, end of rant.

I Adolfström så mötte jag upp @fiaelia7 och hennes man Lars, de lånar ut sin stuga till mig tills jag ger mig av igen 🥺 är så jäkla tacksam ❤️❤️ så det blev kort sträcka idag och extra vila. Vaden känns bättre tack och lov, knorrar bara lite i nedförsbackarna.
48956.webp

Dag 5, Kvikkjokk-Ammarnäs. 7.69 km
Vaknade före larmet idag runt 06, har sovit skit inatt igen... gjorde frukost och började packa ihop mig, bara 8 km kvar till Adolfström.

Träffade på mina tältgrannar @johannalajnen och @sibajones. De går gröna bandet, mycket trevligt möte! Så imponerad över alla som gör dessa långvandringar.

Igår när jag kom fram till min tältplats så kände jag mest fuck this shit. Jag visste att det skulle vara mycket skog den här sträckan, men inte HUR mycket. Ser bara skogspartierna som transportsträckor. Igår fick jag dra på musik på kvällen när jag gick för att jag blev så björnnojjig 😂
Skrev sen till @terriertokig och frågade "det blir väl bättre? Funderar på ge upp." Så less var jag 🙂 hon skickade bilder och pepp så kändes lite lättare efter det, varför ska jag ge upp? Vad ska jag ens hem och göra? Inget är väl bättre där (utom möjligen min säng)

Den här turen är mer psykiskt påfrestande än jag tänkt, jag har aldrig varit ute såhär länge ensam... så, end of rant.

I Adolfström så mötte jag upp @fiaelia7 och hennes man Lars, de lånar ut sin stuga till mig tills jag ger mig av igen 🥺 är så jäkla tacksam ❤️❤️ så det blev kort sträcka idag och extra vila. Vaden känns bättre tack och lov, knorrar bara lite i nedförsbackarna.
Visa bifogad fil 189200
Vad tycker du är kämpigast med att vara ute länge? Jag tror att jag bara skulle känna mig så ensam... speciellt om man har träffat några som går tillsammans och sen när man skiljs åt och dom får fortsätta ha sällskap medan man själv bara är ensam.

Jag har iaf haft ett dygn ensam i stockholm för att jag så gärna ville på Fjärilshuset och inte fick med mig någon dit. Kan ha blivit inspirerad av dina bilder därifrån 😇

Dag 1, Kvikkjokk-Ammarnäs. 14.87 km
Rekommenderar ingen att få ryggskott 3 dagar innan sin vandring, trodde jag skulle få ställa in 😂

Tog bussen till Kvikkjokk, för att sen hoppa på båten med @kvikkjokk_turism ut till Kungsleden.
Skog, skog, skog och mer skog tills jag äntligen kom ut på fjället. Hittade till slut en fin tältplats, höll på frysa arslet av mig under kvällen, lyckades somna till slut.
Fin dag 💫
Visa bifogad fil 189196
Men så vackert :love:

Vad tycker du är kämpigast med att vara ute länge? Jag tror att jag bara skulle känna mig så ensam... speciellt om man har träffat några som går tillsammans och sen när man skiljs åt och dom får fortsätta ha sällskap medan man själv bara är ensam.

Jag har iaf haft ett dygn ensam i stockholm för att jag så gärna ville på Fjärilshuset och inte fick med mig någon dit. Kan ha blivit inspirerad av dina bilder därifrån 😇

Nu blir ju detta min längsta tur, men kan säga brist på toa och dusch! Sen är denna turen inte min bästa iom så mycket skog (tycker det är fruktansvärt otillfredsställande att traska där 😁 ) och som du skriver, när man möter par och själv får fortsätta ensam...
Nu verkar det ska regna en del till veckan också, tror jag kan få det lite kämpigt där också, regn, vind och så kallt i luften = jag kommer fryyyysa.

Men vad grym du är 🫶 kul att man kan inspirera nån till nåt!

Nu blir ju detta min längsta tur, men kan säga brist på toa och dusch! Sen är denna turen inte min bästa iom så mycket skog (tycker det är fruktansvärt otillfredsställande att traska där 😁 ) och som du skriver, när man möter par och själv får fortsätta ensam...
Nu verkar det ska regna en del till veckan också, tror jag kan få det lite kämpigt där också, regn, vind och så kallt i luften = jag kommer fryyyysa.

Men vad grym du är 🫶 kul att man kan inspirera nån till nåt!
Hur länge ska du vara ute?

Jag hälsade på en kompis stuga två nätter i början av veckan. Det fanns bara utedass och jag hann sakna toalett ordentligt på de dagarna. Fanns en dusch men den var liten och mörk så kändes inte så lockande att duscha där. Var otroligt skönt att komma till hotellet med fräsch toa och dusch sen. Men fick träna lite på att hantera utedass iaf 😅

Hur länge ska du vara ute?

Jag hälsade på en kompis stuga två nätter i början av veckan. Det fanns bara utedass och jag hann sakna toalett ordentligt på de dagarna. Fanns en dusch men den var liten och mörk så kändes inte så lockande att duscha där. Var otroligt skönt att komma till hotellet med fräsch toa och dusch sen. Men fick träna lite på att hantera utedass iaf 😅

Oklart, ska försöka ta det lugnare resten av turen ❤️ har ju ingen brådska hem, men gissar söndag eller måndag!
Haha ja, utedass tycker jag oftast funkar bra, så länge dom är hyfsat fräscha, funnits några rejält äckliga efter den här leden tyvärr...

Vi körde genom Jäckvik i fredags och söndags. 😁

Lite avis! Vill också ut och vandra men min kropp gillar inte tunga ryggsäckar och liggunderlag. 😂

Vi körde genom Jäckvik i fredags och söndags. 😁

Lite avis! Vill också ut och vandra men min kropp gillar inte tunga ryggsäckar och liggunderlag. 😂

Ohh då var vi ju nära varandra! Vars är ni på väg? 😁
Dagsvandringar funkar ju alltid, sen går det ju att nörda ner sig i ultralätt djungeln (don't go there 😂💸)

Alltså du är så himla inspirerande :love:
Jag gillar att vandra men har just nu ingen bra vandringspartner och är dessutom galet mörkrädd. Men lockad av dina fina bilder har jag börjat fundera på att ge mig iväg och gå dagsturer själv uppåt landet åtminstone. Inte den här säsongen, men planen ligger och gror hos mig!

Alltså du är så himla inspirerande :love:
Jag gillar att vandra men har just nu ingen bra vandringspartner och är dessutom galet mörkrädd. Men lockad av dina fina bilder har jag börjat fundera på att ge mig iväg och gå dagsturer själv uppåt landet åtminstone. Inte den här säsongen, men planen ligger och gror hos mig!

Tack ❤️❤️
Mörkret behöver man inte vara orolig för här uppe, en kväll gick jag ju ända till 22.00, det blir ju aldrig riktigt mörkt ännu! Men det smyger på, går ju rätt sent på säsongen.
Det är ju toppen att planen börjat gro i dig, det är så det börjar 😍

Jag ser inte så stor vits i att ligga i tältet hela kvällen, har rätt lite ro i kroppen just nu tyvärr 😕 man kan ju alltid ta kortare sträckor!
Gå dig trött och använd ilskan och sorgen konstruktivt. Ingen hör dig gräla på honom när du går själv, skäll allt du orkar och tala om för honom vilken idiot han är och att han inte förtjänar dig och lämna honom sedan på fjället när du går därifrån. :heart

Liknande trådar

• Alkohol
  • Mitt lilla problembarn
  • Ofrivillig ensamhet
  • Min rygg

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12