Pepps första ensamvandring!

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare pepp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 374
  • Visningar Visningar 34 914

Bukefalos 30 år!

Ensamvandringen som inte blev som jag tänkt mig.
Dag 1.
I fredags drog jag till Ritsem, ensam, sjukt peppad och NERVÖS.

Tog båten över till Akkah, min plan var att gå treparksmötet, började gå.

Kom fram till en sjuk hängbro, 61 m lång... det var bland det värsta jag gjort i hela mitt liv, är så fruktansvärt höjdrädd. Men jag kom över efter lite om och men.

8 km in så valde jag att stanna och tälta vid en rastplats bredvid ett par tyskar. Hann göra middag och slå upp tältet innan det började ösregna, åska och blixtra. Har aldrig känt mig så ensam och utsatt 😅 fick pissa i en kopp inne i tältet för att det inte gick att gå ut, the fancy life of camping.
Sov iallafall gott till slut!

Dag 2.
Ovädret hade dragit förbi, vaknade vid 06, åt frukost, chillade lite och började sen packa ihop. Sa hejdå till tyskarna och började gå mot Gisuris.

Efter en bit så mötte jag en kvinna, Loreena, vi började prata, jag sa att jag var på min första ensamvandring, men hade planer på att vända. Jag avskyr ju att ge upp, men hon peppade mig och sa att det var okej att vända. Hon nämnde även att det skulle komma 3 hängbroar till längre fram (måste lära mig kolla terrängen bättre i framtiden 😂 ) så jag valde att gå med henne tillbaka.

Och jävlar vad vi köttade på, hon bar mig stav över den jävulska hängbron och var verkligen ett bra moraliskt stöd.
Nästan 14 km senare så var vi framme och hann med båten med nöd och näppe.

Sen hoppade vi av båten, på fel ställe 😂😂 så vi fick vänta en timma till på en privat båtskjuts vi kontaktade. Herregud vad vi skrattade åt detta.
Är så tacksam för stödet och peppen jag fick av denna kvinna, det finns fina själar där ute.

Såhär i efterhand så tog jag nog på mig för mycket, mitt psyke är inte lika starkt som jag trott. Att det kanske är bättre att slå upp tältet nånstans och gå dagsvandringar därifrån. Det var drygt att kånka runt på 20 kg extra.

Jag är både nöjd och besviken. 22 km i benen är ändå bra. Besviken för att jag inte fullföljde

Bifogade filer

• 20230729_092738.webp
    20230729_092738.webp
    369 KB · Visningar: 505

Mitt älskade jobb skramlade ihop pengar åt mig i förskott till min födelsedag så jag kunde köpa en ny väska 😍 testade packa i lite kuddar, och den känns riktigt bra!

Ska provpacka bättre senare!
Visa bifogad fil 173254
Vilka härliga kolleger du har :love: Får man önska en recension tills sedan då du vandrat med den? :D Har varit lite nyfiken på Gossamer Gear. Och är så avis på din höstvandring! Härligt du kommer ha det.

Vilka härliga kolleger du har :love: Får man önska en recension tills sedan då du vandrat med den? :D Har varit lite nyfiken på Gossamer Gear. Och är så avis på din höstvandring! Härligt du kommer ha det.

Dom är fantastiska 😍 känner mig verkligen som en del av företaget trots att jag egentligen inte "tillhör" dom 😁

Ja gud, klart du ska få! Ska bli kul att få packa den på riktigt ☺️

Dom är fantastiska 😍 känner mig verkligen som en del av företaget trots att jag egentligen inte "tillhör" dom 😁

Ja gud, klart du ska få! Ska bli kul att få packa den på riktigt ☺️
Åh, så värdefullt att få ha sån samhörighet på jobbet 🥹

Och yay, taggad på att höra mer! Prylnörd som man är haha 🤓

Abisko - Nikkaluokta är en klassiker :) Finns många alternativa leder så man kan gå turen många gånger utan att behöva ta samma väg. Planerar du gå upp på Kebnekaise också?

Abisko - Nikkaluokta är en klassiker :) Finns många alternativa leder så man kan gå turen många gånger utan att behöva ta samma väg. Planerar du gå upp på Kebnekaise också?

Jaa, den känns liksom trygg, jag kommer ju aldrig vara ensam eftersom det säkert är mycket vandrare i rörelse! Det är en jävla massa hängbroar, så det blir mycket kbt 😁

Gick till Kebne förra året, tänker aldrig göra om det, värsta jag nånsin gjort 😂😂

Tack ❤️ känner mig inte så modig, är redan nervös 😁 men det ska nog gå bra, får ta det lugnt och försöka andas om det känns jobbigt!
Det lär vara massor som går Kungsleden så ingen risk alls att gå själv, stugorna liger precis på lagom kort avstånd och gå fel kan man knappast göra heller :)

Blir också avis, skulle gärna velat vandra i det området.

Senast ändrad:
Det lär vara massor som går Kungsleden så ingen risk alls att gå själv, stugorna liger precis på lagom kort avstånd och gå fel kan man knappast göra heller :)

Blir också avis, skulle gärna velat vandra i det området.

Nä jag såg nån video där han sa att det är en bedrift om man lyckas gå vilse 😁😂

Du får ta dig iväg nästa år!

Till och med jag som är en ovan fjällvandrare klarade av att gå den sträckan utan problem. Iofs hade jag en vän som är van vandrare med mig, men ändå. 😊
Vi gick dock tvärtom, från Nikkaluokta till Abisko då det passade bättre för våran resväg, tog flyg upp till Kiruna och sedan tåg hem från Abisko.

Men klart en av mina favoritleder jag gått, så härlig led trots all sten. Var dock en liten uppförsbacke jag helt enkelt inte tog mig upp för med ryggsäcken, för brant. Så min kompis fick ta min ryggsäck också. 😅

Till och med jag som är en ovan fjällvandrare klarade av att gå den sträckan utan problem. Iofs hade jag en vän som är van vandrare med mig, men ändå. 😊
Vi gick dock tvärtom, från Nikkaluokta till Abisko då det passade bättre för våran resväg, tog flyg upp till Kiruna och sedan tåg hem från Abisko.

Men klart en av mina favoritleder jag gått, så härlig led trots all sten. Var dock en liten uppförsbacke jag helt enkelt inte tog mig upp för med ryggsäcken, för brant. Så min kompis fick ta min ryggsäck också. 😅

Kuul! 😍 nu blev jag lite mer pepp!
Alltid bra med en vandringsvän som kan avlasta ibland.

Kollade på lantmäteriets karta och det är ju en del broar man går över när man går Kungsleden men jag tror knappast de blir något problem om du klarade den vid Abiskojaure, jag har gått leden ett antal gånger och kommer ihåg dem som korta och knappt något man tänkte på att man passerade, som jag kommer ihåg är den vid Abiskojaure klart längst.

Jag gick den leden som ny fjällvandrare, andra gången jag var där uppe. Låg i tält och vaknade av att en björn gick omkring precis utanför tältet och liksom brummade. Ganska rädd men ändå spännande att se en vild björn på nära håll så öppnade dragkedjan till tältöppningen försiktigt för att få syn på - en ren som betade! Så ovan var jag vid fjällen då, haha

Senast ändrad:
Testade slå upp mitt nya tält ute idag, jag älskar mitt Big Agnes, men jag ville ha ett som man slår upp inner/yttertält samtidigt för att underlätta vid storm/regn.

Ska ha detta som hösttält tänker jag :) det är skitsmalt så får se hur klaustrofobisk jag kommer känna mig 😁 annars får jag väl sälja det vidare.
1000129685.webp

Håller på testa min grytmysare också, med en påse frukost i :) förhoppningsvis funkar det bra så jag slipper ha med min mattermos.

Liknande trådar

• Alkohol
  • Mitt lilla problembarn
  • Ofrivillig ensamhet
  • Min rygg

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat