Pepps första ensamvandring!

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare pepp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 374
  • Visningar Visningar 34 914

Bukefalos 30 år!

Ensamvandringen som inte blev som jag tänkt mig.
Dag 1.
I fredags drog jag till Ritsem, ensam, sjukt peppad och NERVÖS.

Tog båten över till Akkah, min plan var att gå treparksmötet, började gå.

Kom fram till en sjuk hängbro, 61 m lång... det var bland det värsta jag gjort i hela mitt liv, är så fruktansvärt höjdrädd. Men jag kom över efter lite om och men.

8 km in så valde jag att stanna och tälta vid en rastplats bredvid ett par tyskar. Hann göra middag och slå upp tältet innan det började ösregna, åska och blixtra. Har aldrig känt mig så ensam och utsatt 😅 fick pissa i en kopp inne i tältet för att det inte gick att gå ut, the fancy life of camping.
Sov iallafall gott till slut!

Dag 2.
Ovädret hade dragit förbi, vaknade vid 06, åt frukost, chillade lite och började sen packa ihop. Sa hejdå till tyskarna och började gå mot Gisuris.

Efter en bit så mötte jag en kvinna, Loreena, vi började prata, jag sa att jag var på min första ensamvandring, men hade planer på att vända. Jag avskyr ju att ge upp, men hon peppade mig och sa att det var okej att vända. Hon nämnde även att det skulle komma 3 hängbroar till längre fram (måste lära mig kolla terrängen bättre i framtiden 😂 ) så jag valde att gå med henne tillbaka.

Och jävlar vad vi köttade på, hon bar mig stav över den jävulska hängbron och var verkligen ett bra moraliskt stöd.
Nästan 14 km senare så var vi framme och hann med båten med nöd och näppe.

Sen hoppade vi av båten, på fel ställe 😂😂 så vi fick vänta en timma till på en privat båtskjuts vi kontaktade. Herregud vad vi skrattade åt detta.
Är så tacksam för stödet och peppen jag fick av denna kvinna, det finns fina själar där ute.

Såhär i efterhand så tog jag nog på mig för mycket, mitt psyke är inte lika starkt som jag trott. Att det kanske är bättre att slå upp tältet nånstans och gå dagsvandringar därifrån. Det var drygt att kånka runt på 20 kg extra.

Jag är både nöjd och besviken. 22 km i benen är ändå bra. Besviken för att jag inte fullföljde

Bifogade filer

• 20230729_092738.webp
    20230729_092738.webp
    369 KB · Visningar: 505

Dag 7, Kvikkjokk-Ammarnäs. 23 km
Blev en extra vilodag i Adolfström eftersom jag tydligen är gjord av socker. Skönt för kroppen, men inte knoppen. Tack igen Sofia och Lars 💕

Började dagen med att gå ner till hamnen för att ta båt över till Bäverholmen, sparar in 8 km där, guld värt! Knatade in på Bäverholmens Wärdshus och åt en väldigt god våffla!
Sen var det bara att bege sig igen, bra dag ändå, kroppen samarbetade, vaden behövde nog den där vilan.
Väl uppe på fjället så bröt jag ihop totalt, det var som att slå på en kran... det har varit ett jobbigt år minst sagt 🙂

Knatade på och hittade en fin tältplats bredvid Dellikälven? slog läger, åt
middag och så blir det nog en tidig kväll!
Den här turen är för övrigt den jag frusit mest under, herregud vad kallt det är.
49683.webp

Inte så konstigt om du fryser, det är meterologisk höst i fjällen nu i Norr- och Västerbotten. Tydligen så hoppade de över sommaren i år och gick direkt från vår till höst enligt nyheterna. SMHI varnar dessutom för mycket kraftigt regn med upp till 100 mm på sina håll så jag hoppas du klarar dig.

Svårslaget att hitta ett "bättre" ställe att bryta ihop dock, gråt och sörj det som varit och aldrig blev. Jag hoppas du kan sova gott inatt och hitta ny styrka och ork i morgon. Slarva inte med maten nu när du är ute och vandrar, dels för att hålla värmen men även för att orka rent fysiskt och psykiskt. :heart

Inte så konstigt om du fryser, det är meterologisk höst i fjällen nu i Norr- och Västerbotten. Tydligen så hoppade de över sommaren i år och gick direkt från vår till höst enligt nyheterna. SMHI varnar dessutom för mycket kraftigt regn med upp till 100 mm på sina håll så jag hoppas du klarar dig.

Svårslaget att hitta ett "bättre" ställe att bryta ihop dock, gråt och sörj det som varit och aldrig blev. Jag hoppas du kan sova gott inatt och hitta ny styrka och ork i morgon. Slarva inte med maten nu när du är ute och vandrar, dels för att hålla värmen men även för att orka rent fysiskt och psykiskt. :heart

Ja jag såg det inslaget... funderar hur det kommer gå med min septembervandring, om jag kanske får ställa in den.
Tror jag missade regnet, det öste ner igår när jag tog en extra vilodag, nu har jag nog bara 3 mil kvar till Ammarnäs, ska se om jag kan ta det idag kanske ❤️

Dag 7, Kvikkjokk-Ammarnäs. 23 km
Blev en extra vilodag i Adolfström eftersom jag tydligen är gjord av socker. Skönt för kroppen, men inte knoppen. Tack igen Sofia och Lars 💕

Började dagen med att gå ner till hamnen för att ta båt över till Bäverholmen, sparar in 8 km där, guld värt! Knatade in på Bäverholmens Wärdshus och åt en väldigt god våffla!
Sen var det bara att bege sig igen, bra dag ändå, kroppen samarbetade, vaden behövde nog den där vilan.
Väl uppe på fjället så bröt jag ihop totalt, det var som att slå på en kran... det har varit ett jobbigt år minst sagt 🙂

Knatade på och hittade en fin tältplats bredvid Dellikälven? slog läger, åt
middag och så blir det nog en tidig kväll!
Den här turen är för övrigt den jag frusit mest under, herregud vad kallt det är.
Visa bifogad fil 189285
Du är VERKLIGEN inte gjord av socker :D !! Ge din kropp den tid den behöver, för det är en ansträngade vandring du är ute på, inklusive kylan, osv.

Du är STARK :heart Tack för att vi får följa med på din vandring, såna vyer wow wow wow :love1: Och ja det är verkligen svinkallt i år, kom just hem från Kebnekaisetrakten själv, lätt svalaste sommarvandringen jag nånsin varit på. Fjället är den bästa terapin, kramar och njut av sista dagen (eller dagarna) där ute!

Dag 8, Kvikkjokk-Ammarnäs. 24.47 km
Sovit gott inatt, men vaknade vid 06 av att det kändes som att mitt hem skulle rasa över mig pga blåst 😁

Gjorde iordning frukost och började sen packa ihop mig. Skulle vara fiffig och ta ner innertältet före ytter eftersom det regnade, det slutade med att allt drösade över mig och jag låg därunder och svor 😂 fick ihop allt till slut och började traska, helsicke vilken blåst, sinnessjukt, avundsjuk på de jag mötte eftersom de fick medvind.

Stötte på Sofie och Zito (@pausfranekorrhjulet) de går genom hela Sverige, så imponerande!

Varje gång jag såg en skylt med Ammarnäs så kändes det som att det bara blev längre och längre.. droppen blev när jag kom till nån form av (visserligen lätt att gå) raksträcka, vet inte om jag kanske gick fel nånstans? 😂 kände doft av grillrök, där satt Lennart och Ingrid, de tyckte jag såg trött ut och erbjöd mig skjuts den sista biten 🥺❤️ så officiellt har jag väl fuskat, men det skiter jag i, den här turen har inte varit så angenäm.
Ska ni gå nån del av Kungsleden så rekommenderar jag inte denna!

Nu är jag iallafall KLAR! Och inkvarterad på ett enkelt rum på Ammarnäsgården.
Summering:
156,4 km
263 827 steg
X antal blåsor på fötterna.
49798.webp

Dag 8, Kvikkjokk-Ammarnäs. 24.47 km
Sovit gott inatt, men vaknade vid 06 av att det kändes som att mitt hem skulle rasa över mig pga blåst 😁

Gjorde iordning frukost och började sen packa ihop mig. Skulle vara fiffig och ta ner innertältet före ytter eftersom det regnade, det slutade med att allt drösade över mig och jag låg därunder och svor 😂 fick ihop allt till slut och började traska, helsicke vilken blåst, sinnessjukt, avundsjuk på de jag mötte eftersom de fick medvind.

Stötte på Sofie och Zito (@pausfranekorrhjulet) de går genom hela Sverige, så imponerande!

Varje gång jag såg en skylt med Ammarnäs så kändes det som att det bara blev längre och längre.. droppen blev när jag kom till nån form av (visserligen lätt att gå) raksträcka, vet inte om jag kanske gick fel nånstans? 😂 kände doft av grillrök, där satt Lennart och Ingrid, de tyckte jag såg trött ut och erbjöd mig skjuts den sista biten 🥺❤️ så officiellt har jag väl fuskat, men det skiter jag i, den här turen har inte varit så angenäm.
Ska ni gå nån del av Kungsleden så rekommenderar jag inte denna!

Nu är jag iallafall KLAR! Och inkvarterad på ett enkelt rum på Ammarnäsgården.
Summering:
156,4 km
263 827 steg
X antal blåsor på fötterna.
Visa bifogad fil 189334
Jag tänkte fråga innan idag om du hade sett Sofie! 😂 Såg att hon var i Ammarnäs här om dagen. 😁

Liknande trådar

• Alkohol
  • Mitt lilla problembarn
  • Ofrivillig ensamhet
  • Min rygg

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12