Pepptråden 2013

Sv: Pepptråden 2013

Lightzone- har du gått i DBT eller annan terapi för att lära dig hitta färdigheter för att hantera självskadebeteendet? Finns det något du kan göra innan känslan att du måste skada dig tar över helt? Hjälper det att ta atarax innan? Har du någon du kan ringa? Eller gå en promenad, laga mat, skriva av dig i en dagbok, skriva här i tråden eller vad som helst?

Stormkast och Lightzone- Vad kul att ni också vill träffas, då blir vi ett helt gäng :bump: Finns det någon möjlighet att träffas innan augusti för er andra och Matmissbrukaren, typ juni eller juli? Behöver något att se fram emot och fylla på livet med lite friska saker.

Jag kan inte på vardagar. Och är det fler som vill åka med uppåt så har jag bil så kan vi alla dela på bensinen så blir det inte dyrt heller och slipper tider att tänka på. Går att åka fredag eftermiddag och låna någons soffa i så fall så har vi helgen på oss :)

Fröken_Skåne, jag har möjlighet att plocka upp dig. Även ifrån Ljungby, Värnamo och hela vägen uppåt från Jönköping till dit vi ska ses i så fall eftersom det blir den vägen vi kör upp, alt Nissanstigen om någon därifrån vill med.

4 extra platser finns i bilen.

Det känns som om livet med häst kommer att bli lättare när jag får jobb, att inte behöva känna att pengarna inte finns. Skulle kunna låna ut henne, men det känns som att allt jag har kämpat för skulle försvinna då. Sen är det ingen som vet hur länge till hon kommer leva, då hon trots allt är +20. Sen tror jag att det är hon som har hållit mig uppe under alla år, jag måste till stallet. Har ju inte mycket till liv utöver stallet.

Imorgon ska jag förhoppningsvis få hjälp att få fram ett resultat till mitt examensjobb. :D Sen har jag även mejlat om att få hjälp med ett annat arbete som jag inte får godkänt!

Det känns som om livet med häst kommer att bli lättare när jag får jobb, att inte behöva känna att pengarna inte finns. Skulle kunna låna ut henne, men det känns som att allt jag har kämpat för skulle försvinna då. Sen är det ingen som vet hur länge till hon kommer leva, då hon trots allt är +20. Sen tror jag att det är hon som har hållit mig uppe under alla år, jag måste till stallet. Har ju inte mycket till liv utöver stallet.

Sen blev inte riktigt stallbytet som jag hade hoppats, vet inte riktigt vad det är. Men det känns inte riktigt bra. Men får ge det ett tag till, har bara ståt där i två veckor.

Har inte gått i någon form av terapi eller dylikt alls... Allra oftast hjälper ataraxen och/eller att sova. Hänt två gånger nu sen årsskiftet, innan dess var det väl sju år sen senast :/ Men ja, allra oftast lyckas jag ta mig förbi känslan.
Särskilt som självskadandet inte känns som att hjälper i ens en timme, så det är det plus atarax och gå och lägga sig som gäller, antar jag.
Åh, så himla... onödigt. :(

kl

Apropå att ses, jag kan i princip alla dagar utom söndagskvällar och tisdagskvällar :)

Stormkast och Lightzone- Vad kul att ni också vill träffas, då blir vi ett helt gäng :bump: Finns det någon möjlighet att träffas innan augusti för er andra och Matmissbrukaren, typ juni eller juli? Behöver något att se fram emot och fylla på livet med lite friska saker.
Utom första veckan i juli kan jag när som helst den månaden! Och ja, det hade varit fantastiskt kul och fint, få träffa alla bra människor och veta att man faktiskt bara kan vara sig själv.

Jag bor i Östergötland :)

Kollade upp lite helger nu, jag kan vecka 24 och 26 i juni och vecka 28 och 30 i juli,jag är lite osäker på vecka 29 än så länge. Vecka 25 är ju midsommar så då antar jag att många har planer och sen vecka 27 kunde inte Stormkast. Passar någon av dom helgerna jag skrev för er? Var blir lättast att vara? Ska vi säga Nyköping eftersom några kommer lite norrifrån och några söderifrån? Åh vad kul det ska bli!!!

Jag kan även vardagar för det mesta men det var ju andra som inte kunde?

Senast ändrad:

Grodan-Aha, okej, så det är inte själva hästlivet i sig du känner dig trött på utan den ekonomiska situationen?

Jag tycker du ska hålla kvar hästen så länge du kan. Kanske skaffa en medryttare 2 dagar i veckan?
Så får du lite avlastning med kan ändå ha kvar henne. Det hade jag gjort i första hand, och har gjort tidigare själv. Har haft medryttare och även fodervärd när jag inte haft möjlighet att ha hästen för tillfället.

Angående pengarna så förstår jag dig. Man ger upp mycket när man har en häst men för min del så är det värt det även om det kan vara trix att få ihop ekonomin nån månad när det är extra räkningar. Som denna för oss. 5000 kr till kommunen för att vi betalat för lite för barnomsorgen förra året :banghead:
Så det blir lite snålt denna månaden men har du så varje månad så hoppas jag att den biten löser sig snabbast möjligast för dig!

Vecka 28 skulle passa mig perfekt! 29 skulle också fungera, lite osäker på 26 då jag förmodligen är kattvakt just den helgen. Och Nyköping låter bra.

Tråkigt att höra att du självskadat igen :(
Du är värd så mycket mer!

Jag hoppas ditt mående ska vända för dig snart. Det vore inte en dum idé att gå och prata med någon ibland, eller om du har en vän du vågar anförtro dig åt?

Du får lätta ditt hjärta här, vi stöttar upp dig :love:

Att ta en tablett eller fler för att kunna gå och lägga sig brukar jag också göra när jag inte känner att jag kan hantera situationen. Men vad bra att du inte skadar dig så ofta längre iaf, fortsätt kämpa för att inte göra det. Jag tror på dig, du klarar det. Det är så sorgligt att vi är så många som är så elaka mot oss själva :(

Hon blir kvar till döden skiljer oss åt. Det är ju det att jag har tid att ha häst, det är liksom dagens höjdpunkt. Har liksom fått inse att jag måste köpa ny sadel och det helst igår. Har mamma som tar hästen när jag inte hinner. Hoppas innerligt att jag får jobb snart, kommer då mer än fördubbla inkomsten jämfört med CSN!

Jag tänkte att om du skaffar en medryttare så får denne betala en slant för att få rida och på så vis hjälper det din ekonomi :)
Tänkte dela på hovslagaren och en lite fast peng i månaden för att ha hästen.
Jag tog 500 kr i månaden då jag hade medryttare och halva skoningen.
Så slipper man få någon som tror det är gratis att ha häst och som ärligt talat verkar mer seriös än någon som inte betalar för sig. Det är lite lustigt att folk har en tendens att slarva med saker som är gratis men är mer noga så fort dom ska betala för något.

Min häst har räddat mitt liv under alla åren jag hade henne. Tyvärr har jag haft ridförbud och stalljobbs förbud i massor av år då min mamma fick göra dom sakerna som att rida,mocka, ta in och ut hästar, ösa ner hö från loftet osv. Jag fick borsta lite och titta på när hon red. Jag betalade fortfarande allt för hästen men det var så fruktansvärt jobbigt att min mamma skulle behöva göra allt jobb och jag hade dåligt samvete hela tiden och det var hemskt att se min fina fina häst ridas av mamma när det enda jag ville var att få rida själv.

Jag vet inte vad alla andra tänkte, om dom tyckte jag var en bortskämd "unge" (fast vuxen då) som inte ens ville sköta om sin häst. Men jag fick inte för läkarna, fick ju inte ens gå i en trappa liksom. Men att veta att hon fanns där, att jag skulle kämpa för att få börja rida och kunna ta hand om henne själv, det betydde mycket. Att när jag kom hem från behandlingshem och sjukhus fick mötas av min älskling, det var något som fick mig att hänga kvar vid livet.

När jag varit djupt deprimerad och haft panikångest (dom problemen började innan anorexin men jag hade redan problematisk syn på maten)och inte kunde ta mig ut ur huset och knappt ur sängen så var jag ju ändå tvungen att åka till stallet, efter ett tag hos min häst släppte all den extrema huvudvärken och tröttheten och allt kändes lite bättre. Det var det enda jag klarade av att göra under flera månader.Under de perioder då jag legat apatisk hemma har mina föräldrar tvingat med mig till stallet och jag har suttit som ett spöke i hästens box, men jag kom iaf ut ett tag och jag tror det var bra för mig. Jag är så tacksam att hon finns och att hon räddat mitt liv.

Nu fyller min hund samma funktion, men ännu mer tror jag fast det är på helt olika sätt. Jag och hunden bor ju tillsammans och umgås dygnet runt. Han finns för mig när jag har ångest, är ledsen, orolig, sjuk, gråter. Han känner av mig exakt och vet hur han ska agera. Och han får mig att komma ut, att göra friska saker, att träffa människor, att känna närhet och kärlek. Han är alltid så glad och busig och man kan bara inte låta bli att skratta åt honom när han gör sina tokigheter.

Djur är verkligen det bästa som finns. Det har varit så hela mitt liv. Jag kan slappna av mer med djur än med människor, ett liv utan djur är inget liv för mig.

Ja, det gör mig så förvirrad till varför jag gör det.. Eller, jag vet ju varför, men... Äsch, svammel, jag kan inte förklara det. Och min första tanke var att skriva "men det är inte så farligt eller djupt så SÅ illa är det ju inte". Som att det gör mig 'frisk' om det bara är små skärsår. Hänger inte med min hjärna...

Har pratat med en kurator på VC en gång, men vi fungerade inte alls ihop, och vet inte hur jag ska gå vidare. :( Innerst inne gör jag det, har bokat tid på VC två ggr för att prata om att höja dosen på min medicin, men avbokat båda för att jag inte orkat träffa och förklara för en ny läkare (den jag hade som var hur bra som helst har slutat).

Så vad jag borde göra är att boka en tid, berätta för en kompis och be denne följa med så att jag inte kan dra mig ur. Snart...
Har i övrigt fantastiska vänner, och tre av dem vet det mesta om hur jag mår. Men det är så mycket lättare att dra sig undan än att tala ut.

Och den här tråden är fantastisk :love: det är så skönt att kunna skriva om allt, och få stöttning på rätt sätt. Som jag skrivit förut vet ajg att jag inte är så bra på att skriva ut stöttning själv, men jag hoppas ni orkar med mina romaner här ändå :o

Qelina - jag är lite mer okej med ataraxen nu, den är trots allt ett bättre alternativ än att spy eller skära sig.! Men borde väl prata med någon om att kanske öka fluoxetinet, om det fortsätter kännas såhär om dagarna.

Är hursomhelst otroligt nöjd med att jag kommer träna regelbundet i sommar, tror det kommer göra mycket både för självbilden och endorfinerna. Jag ska bli stark och snabb!

Det är verkligen fint hur otroligt mycket rätt djur vid rätt tillfälle kan göra för en.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 633
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka