Sv: Pepptråden 2013
Alltså svammel x 40, men min poäng är att trots att vi alla behöver ventilera i någon grad - oavsett om det är öga mot öga med bästa vännen eller i textform som en anonym användare på ett forum eller en blogg - så tror jag också att det är okej att ibland inte orka göra det, och jag tror inte att det nödvändigtvis behöver vara något dåligt så länge det inte sker för ofta och man isolerar sig totalt.
Alla bidrar med det de kan, vill och orkar just där och just då, och då tycker i alla fall inte jag att det spelar någon roll om det är ett ord varannan vecka eller fem inlägg varje dag.
Så här känner jag med, och jag har verkligen haft jättedåligt samvete för att jag känner mig som en otacksam egoist när jag drar mig undan istället för att prata när folk erbjuder det. Men jag har börjat tänka om, och jag tror faktiskt att ibland får man faktiskt ventilera indirekt bara genom att vara runt folk som vet hur man mår. Jag känner i alla fall så personligen, att jag på något vis liksom är öppen och blir hörd och sedd bara genom att slippa ta på den här masken som, åtminstone för mig, alltid åker på i alla övriga sällskap. Bara vetskapen att det är okej att kanske säga nej till något för att man helt enkelt inte orkar, och alla förstår och accepterar utan att man behöver komma med undanflykter eller svara på påträngande följdfrågor.Har i övrigt fantastiska vänner, och tre av dem vet det mesta om hur jag mår. Men det är så mycket lättare att dra sig undan än att tala ut.
Alltså svammel x 40, men min poäng är att trots att vi alla behöver ventilera i någon grad - oavsett om det är öga mot öga med bästa vännen eller i textform som en anonym användare på ett forum eller en blogg - så tror jag också att det är okej att ibland inte orka göra det, och jag tror inte att det nödvändigtvis behöver vara något dåligt så länge det inte sker för ofta och man isolerar sig totalt.
Kan, igen, såklart bara tala för mig, men ett ord eller bara ett svar som kan handla om något helt annat än ens egna problem tycker jag gör jättemycket när det sker i den här jättefina tråden. För då känner jag ändå att jag är hörd på något sätt, att någon faktiskt ser och läst och bryr sig om det jag skrivit.Och den här tråden är fantastiskdet är så skönt att kunna skriva om allt, och få stöttning på rätt sätt. Som jag skrivit förut vet ajg att jag inte är så bra på att skriva ut stöttning själv, men jag hoppas ni orkar med mina romaner här ändå
![]()
Alla bidrar med det de kan, vill och orkar just där och just då, och då tycker i alla fall inte jag att det spelar någon roll om det är ett ord varannan vecka eller fem inlägg varje dag.