Pepptråden 2013

Sv: Pepptråden 2013

Har i övrigt fantastiska vänner, och tre av dem vet det mesta om hur jag mår. Men det är så mycket lättare att dra sig undan än att tala ut.
Så här känner jag med, och jag har verkligen haft jättedåligt samvete för att jag känner mig som en otacksam egoist när jag drar mig undan istället för att prata när folk erbjuder det. Men jag har börjat tänka om, och jag tror faktiskt att ibland får man faktiskt ventilera indirekt bara genom att vara runt folk som vet hur man mår. Jag känner i alla fall så personligen, att jag på något vis liksom är öppen och blir hörd och sedd bara genom att slippa ta på den här masken som, åtminstone för mig, alltid åker på i alla övriga sällskap. Bara vetskapen att det är okej att kanske säga nej till något för att man helt enkelt inte orkar, och alla förstår och accepterar utan att man behöver komma med undanflykter eller svara på påträngande följdfrågor.

Alltså svammel x 40, men min poäng är att trots att vi alla behöver ventilera i någon grad - oavsett om det är öga mot öga med bästa vännen eller i textform som en anonym användare på ett forum eller en blogg - så tror jag också att det är okej att ibland inte orka göra det, och jag tror inte att det nödvändigtvis behöver vara något dåligt så länge det inte sker för ofta och man isolerar sig totalt.

Och den här tråden är fantastisk :love: det är så skönt att kunna skriva om allt, och få stöttning på rätt sätt. Som jag skrivit förut vet ajg att jag inte är så bra på att skriva ut stöttning själv, men jag hoppas ni orkar med mina romaner här ändå :o
Kan, igen, såklart bara tala för mig, men ett ord eller bara ett svar som kan handla om något helt annat än ens egna problem tycker jag gör jättemycket när det sker i den här jättefina tråden. För då känner jag ändå att jag är hörd på något sätt, att någon faktiskt ser och läst och bryr sig om det jag skrivit.

Alla bidrar med det de kan, vill och orkar just där och just då, och då tycker i alla fall inte jag att det spelar någon roll om det är ett ord varannan vecka eller fem inlägg varje dag. :bow:

Du skriver så bra och så rätt <3

Är säker på att jag hade mer att skriva, men är för trött för att lyckas få ihop det. Mot sängen! Sov gott på er!

KL

Har inte skrivit på två sidor nu... Men läst allt ni skrivit, och jag hejar på er allihop! Tycker ni är så himla duktiga allihop som fortsätter kämpa!

Jag själv har en sån där "Fy fan vad livet suger, palla kliva upp ur sängen"-dag idag. Tror att det kan ha lite att göra med att energin tog totalt slut igår kväll. Jag hade två diktanalyser kvar att göra, som jag behövde MVG på. Prestationsångesten kickade in och tog över. Så det slutade med att jag satt och storgrät över två diktanalyser. Jag menar. Really? Gråta så att man inte ser något alls i två timmar för att jag inte får ned mina tankar i text om två analyser som egentligen bara är betygsavgörande till det högsta betyget - jag är ju redan garanterad VG...?

Det slutade med att jag gick ut i alla fall. Efter att ha skrivit ett långt mejl till min svensklärare om att jag ger upp och att jag är jätteledsen över det, men att det verkligen inte funkar :angel:
Att gå ut verkar verkligen funka för mig. Frisk luft och stort utrymme gör mig lugn (kan någon snälla påminna mig om att jag mår bättre av att gå ut när hopplösheten tar vid? Jag menar, jag var en halv sekund från att trycka i mig allt ätbart i närheten, men gjorde det inte - för jag gick ut i stället!). Jag gick en bit, satte mig sedan mot en mur och ritade. Fick sms på sms från en vän som hejade på mig och sade att det inte är hela världen att inte göra analyserna - men att om jag vill göra dem så tror hon att jag klarar det osv.. Jag lugnade ned mig och strax innan jag tänkte gå hem igen stannade en patrullbil framför mig och två killar kom fram och pratade med mig i typ en kvart om allt möjligt. Det fick mig på bättre humör, sedan blippade det till i telefonen och jag fick ett svar från min svensklärare att jag får göra analyserna muntligt på måndag i stället! Det kändes bra, och jag blev på optimalt humör.

Men nu i morse var inte hjärnan med mig riktigt, och idag har jag svårt att motivera mig. Vet inte riktigt varför, men även om det slutade bra igår så blev det väl en pärs. Kom inte upp ur sängen i morse trots att jag inte var ett dugg trött, så släpade mig upp först vid 10.30, och stannade således hemma från skolan idag...

Och nu har mina katter sex i hallen, vad är detta!?!?! :eek:

Vad skönt att det verkar lösa sig lite med dikterna iallafall :) Och kom ihåg - VG är BRA!

Jag har också något av en våga vägra allt-dag idag. Men är åtminstone lite lugnare än igår, det känns som att från och med imorn (konsert med fina vänner) kan det bara bli bättre. Helgen bjuder på ännu en fantastisk spelning och två tatueringssessioner i Göteborg och nästa vecka börjar bootcampet. Får jag bara huvudet runt plugget imorgon ska det nog gå bra!

Men inte idag. Idag blir det bara soffhörnet. Det otroligt gråa vädret gör att det känns mer okej. Har iaf plockat ur och fyllt på samt satt igång diskmaskinen, dagens bedrift! Även tänt lite levande ljus så det blir mysigt, och nu blir det te.

Jag tänker vara nöjd :)

Du kan bara skicka PM om du behöver hjälp med att läsa igenom något:)
Jag gör redan min syrras hemma-matteprov så why not lixom;)

Jag känner mig mer och mer deppig igen. På dagvården och med vänner och familj är jag den pratsamma, energiska personen och trotsar tröttheten som gör att jag ibland knappt klarar att hålla ögonen öppna.Jag vill inte oroa vänner och familj och jag vill inte fortsätta vara det "svarta fåret", jag vet att dom inte ser mig som ett sådant men antagligen är det väl bara för att jag håller dom sidorna inom mig? Klart jag har bättre dagar och stunder då jag är pigg och glad på riktigt och då min energi och glädje inte är spelade utan äkta känslor, men det känns som att min mask åker på lite för ofta och att jag även för min egen skull stänger av en hel del. Men jag är på bättringsvägen på många sätt, jag gör framsteg, jag trotsar ångesten och jag har dagar då jag orkar väldigt mycket och kroppen känns friskt.

På dagvården vill jag så gärna komma med kloka ord och hjälpa de andra tjejerna i behandlingen och se till att det är en bra stämning i gruppen. Men när vi satt och pratade på förmiddagen så var jag tvungen att blunda för jag orkade inte ha ögonen öppna. Det som skrämmer mig är att jag lyckas lura i princip alla om att jag mår mycket bättre genom att vara aktiv i diskussioner. Idag på eftermiddagen frågade en tjej hur det egentligen var med mig och jag sa faktiskt som det var, att jag kämpat för att hålla ihop mig själv hela dagen genom att vara pratsam och verka pigg. En av personalen sa att jag är så bra på det och att det är en positiv sak. Men jag vet inte om det alltid är positivt? Att ta ut all energi man har på att vara på ett visst sätt för att inte dra ner dom andra, att sätta deras mående framför mitt eget och för att inte visa hur jag mår? Det är nog bra och nödvändigt ofta men inte alltid.

Men nu idag orkade jag tillslut inte hålla fasaden uppe och då blir det ju så mycket värre sen. Nu känner jag att jag krånglat in mig lite här i en massa meningar och kanske känner jag något helt annat imorgon eller skulle ha formulerat mig annorlunda. Vet bara inte riktigt vad jag känner och tänker just nu.

Jag har sådan ångest varje dag att det känns som att jag ska kräkas ut mina tarmar av illamående eller explodera inifrån. Vill bara bort. Idag känner jag återigen tankar på om det är värt att leva eller inte. Klarar jag att gå emot min ätstörning? Är livet värt det? Även utan anorexin är jag ju sjuk. Jag vet inte vad jag vill och hur länge jag orkar.

Har precis tagit tredubbel dos Sobril mot vad jag ska, får ta så många utspritt över en hel dag men tog alla på samma gång. Hoppas jag blir lite groggy nu annars tar jag nog mer sen, den här hjärnan går inte att stå ut med. Men jag måste planera in det hela så jag hinner ut med hunden och så jag orkar ta mig upp imorgon. Ni behöver inte oroa er för det är inte så att jag tänker ta livet av mig, måste bara bort från allt och vet inget annat sätt. Än så länge har tabletterna inte hjälpt men hoppas dom gör det snart.

Jag hade tänkt skriva lite till alla er som skrivit sen sist men jag tror inte min hjärna hänger med riktigt. Hoppas ni inte blir besvikna på mig? Vill ju stötta er alla. Får se om jag får någon kontakt med hjärnan senare ikväll...

Imorgon är det Smash Into Pieces (grymt bra rock från Örebro) och på lördag är det biffy clyro! Bootcampet är en timmes utomhusträning 2-3ggr i veckan juni-augusti. Tror det kan vara väldigt bra för mig.

En av personalen sa att jag är så bra på det och att det är en positiv sak. Men jag vet inte om det alltid är positivt? Att ta ut all energi man har på att vara på ett visst sätt för att inte dra ner dom andra, att sätta deras mående framför mitt eget och för att inte visa hur jag mår? Det är nog bra och nödvändigt ofta men inte alltid.

Suck. Jag blir så trött på behandlare som tycker att man är "duktig" när man håller ihop och inte visar hur man egentligen mår. Jag är en sån som alltid ska bita ihop, inte känna efter, bara klara av massa saker. Och vad händer till slut, varje gång? Jo, jag kraschar totalt. Nu har jag fått lite människor omkring mig som försöker bromsa mig istället. Att jag inte ska vara så duktig, klara av allt och ta på mig "masken".

Det borde vara så att behandlare uppmuntrar en när man är ärlig mot dem och även sig själv, när man kan sätta gränser osv.

Jättebra att du valde att gå ut istället för att äta :)
Jag som gör samma sak vet hur svårt det är att fatta rätt beslut i den situationen så jag tycker du var stark!

Skönt att det löser sig med skoluppgiften. Du har nog som det är för tillfället och behöver inte mer press så jättebra av din lärare att snappa upp det.
Du kan inte ha så mycket kvar nu va?
Hur lång tid kvar har du på dig?
Finns det något du behöver hjälp med så ställer vi upp så gott vi kan härifrån.
Om inte annat så hejjar vi på dig, du kommer fixa det :)
Att missa en skoldag är inte hela världen.

Hoppas du hittade lite motivation och att denna dagen varit bättre.
Angående katterna så är dom väl lite kåta helt enkelt :p

Ja, faktiskt en eloge till min lärare känner jag! Hon är annars ooootroligt sträng, men den senaste terminen tror jag att hon har fattat hur jag funkar så ibland har hon till och med reagerat snabbare än mig. Jag lägger dikterna på is och diskuterar dem på måndag, så får vi se om det bär eller brister helt enkelt! Nu tänker jag lägga hundra % fokus på mig själv och balen!

Jag har mikrobiologin och naturkunskapen kvar att göra innan allt är klart, men de har jag till den 10/6 på mig att göra så det går nog vägen!
Tack så mycket!

Idag har jag väl redan hunnit tömma min energi, haha! En ledig dag, men klockan ringde strax efter 7. Somnade dock om och sov till 9-10, innan jag klev upp (är glad att jag inte kan sova bort hela dagen längre). Plockade undan lite och gick sedan ned på stan en sväng för att inse att balaffären inte hunnit öppna :angel: så jag knallade hem igen, fortsatte plocka lite och gick sedan ut igen runt 13. Köpte min underkjol till balklänningen och gick sedan en sväng i affärerna. Stötte på två klasskamrater så vi gick och åt på McDonalds (jag åt kyckling- och pestosallad, jättegott och kändes inte dåligt som en hamburgare skulle gjort :p). Sedan gick jag hem och storstädade hela lägenheten! :eek: Nu sitter jag i en ren och fin, nystädad lägenhet och har inte mycket mer kvar att göra idag. Om två timmar kommer en vän och färgar mitt hår, sedan är jag färdig för idag :D

Hej alla,hur har ni det idag?

Fröken_skåne- du har inte skrivit så mycket nu på det senaste, hur är det med dig?

Du är inget svart får, jag känner själv att jag är det i våran familj men så är det ju inte. Det är väl mer att vi haft det jobbigare och lägger över det på oss själva. Nu är inte min familj riktigt normal och dom tycker på riktigt att jag är svarta fåret men det är ju inte alls säkert att din familj tycker det. Min mamma har jag inte pratat med på 4 år nu för att jag inte stod ut med henne helt enkelt. Det enda hon gjorde var att snacka skit om mig för alla andra i familjen och dom som fanns i hennes närhet. Bla så skulle hon anmäla mig till socialen för att jag är en så dålig mamma till mina barn, så vet ni vilken nivå det ligger på :crazy:
Ja, henne är jag glad över att jag sagt upp bekantskapen med. Hon gör mig ändå bara ledsen och jag kände mig nedslagen och hackad på varenda gång jag träffade/pratade med henne.

Min mask är också på för det mesta och det är väl för att vi vill skydda både oss och omgivningen från sanningen? För våran del att inte släppa någon för nära inpå och för deras del att inte oroa dom med våra problem.

Du behöver inte lura alla att du alltid mår bra, låt dom veta att du har en dålig dag men för den sakens skulle behöver du ju inte lätta ditt hjärta för dom. Det går att svara kort på om någon frågar hur man mår och inte vill berätta vad som tynger en.

Nej, personalen ska inte tycka att du är bra på att dölja dina riktiga känslor. Varför ge beröm för det? Dumheter :mad:
Du ska våga ta plats, du ska våga säga dina åsikter och du ska våga berätta om dina känslor och låta dom ta plats. Du ska inte behöva hålla upp ett sken om att allt är bra hela tiden.

Du kommer klara att gå emot din ätstörning, det enda du inte vet är hur lång tid det krävs innan du är helt fri från den.
Du går ju emot den varje gång du tar en tugga. Varje tugga är ett steg mot friskheten och det är ju det du kämpar för. Så se varje tugga som vägen som tar dig mot målet.
Du kommer orka ta dig igenom det här.
Kan jag så kan du, vi kämpar tillsammans om än på olika vis :)

Ibland är det skönt att få komma bort från verkligheten men låt det inte bli till en vana att ta så många sobril på en gång. För 2½ år sedan var jag också beroende av dom men inte längre och det är skönt att ändå kunna hantera min ångest bättre nu för tiden. Men även jag vill komma bort ibland och tog några piller i vintras då jag hade min värsta depression på länge och trodde på riktigt att jag skulle ta livet av mig...
Men det vände även den gången även om det nu var en hypomani som fick upp mig.

Det låter som att du har riktigt bra flyt idag :banana:
Hoppas det fortsätter så!

Då var det inte jättemycket du har kvar, vad skönt!

Har du inte bilder att visa på kläderna du fick, hålla mig på sträckbänken sådär :p

Tycker att Niyama och Matmissbrukaren skrivit så bra så jag vet inte riktigt vad jag ska skriva. Ta till dig det dem skrivit! Och du, du är inget svart får! Alla har vi bekymmer, men i olika grad. Har man bekymmer av större grad gör det oss inte till ett svart får, det gör bara att vi ibland kanske kräver lite mer eller lite annat än de i vår närmaste omgivning gör. Men det gör inte någon till ett svart får. Och vad jag har fått känslan av när du skrivit om framför allt dina föräldrar, så är det att dem älskar dig - jag tror verkligen inte att tycker att du är ett svart får!

Idag är en bra dag.

Fick lite sovmorgon, åt en bra frukost, åkte till stallet och red på hästen för första gången och det gick superbra! Han är underbar :love:
Red några varv när min man ledde honom och var cool med allt, som att han inte gjort annat. Trodde han skulle busa till det eller tycka det var obehagligt men ingenting sa han om det.

Sedan har jag ätit en bra luch och mellanmål och snart är det dags för middag.
Maten har gått bra hela denna veckan :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 633
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka