Pepptråden 2013

Sv: Pepptråden 2013

Inte nöjd med dagen. Har formligen tryckt i mig mat - pasta och bacon, därtill - sedan igår och jag känner mig fullproppad, tjock och vidrig. Kommer bli väldigt lite ligga och väldigt mycket kläder på om jag ska träffa ragget ikväll.
smirk.gif

När jag kom från jobbet ägnade jag sedan tio minuter åt att stå framför spegeln och stampa med/röra på benen i olika vinklar och sätt för att se hur mycket det dallrade. Har efter det intalat mig själv att alla tycker att jag och mitt fett är äckligt, och att jag således måste bära byxor eller långklänning hela sommaren. Varför GÖR jag så.

Det gick sådär :(

Jag har fått gå med på så många saker som jag inte har lust till, så det lär ju inte heller hända...

#fortsätta skriva matdagbok
#ha måltidsstöd med min behandlare 2 ggr, en gång på äsenheten och 1 gång ute på stan :crazy: Jag äter ju helst inte med publik.
#sluta räkna kalorier, väga maten, sluta mäta mig.
#vägas 1 gång innan dom går på sem. och då behöver jag inte se vikten men ska vägas ytterligare 4-5 ggr i höst och då måste jag veta vikten varje gång.
#sluta dricka pepsi max
#börja äta enligt kostcirkeln och regelbundet 5-6 ggr per dag

Hur ska jag klara av allt det där?!?!

Dessutom pratade dom om utskrivning till julen :(
Jag kommer ju knappast bli frisk tills dess men dom tycker väl att jag inte kommer så mycket längre i processen så dom ger väl upp. Nu fick jag en hemsk press på mig att bli frisk till december och hur fan ska det gå till ?! :cry:

Jag lyckades hitta kläder som jag känner mig någorlunda fin ut i, bild finns i outfittråden och bild på mig finns i bildtråden, om det är någon som vill se vem jag är. Det kan ju vara roligt att ha ett ansikte på personen bakom nicket :)

Du är fin vare sig du är för smal, normalviktig eller överviktig. Det är vi alla men vissa av oss har bara lite svårt att se det. Jag förstår vad din terapeut ville ha fram men hon uttryckte sig helt fel. Hon borde valt sina ord bättre!
Och du är fin precis som du är!

Jag tänker gå och gräva ner mig en stund nu...

Delvis KL

Stormkast: Förstår din känsla. Vissa dagar avskyr man sig själv så hårt, gärna om man anser sig ätit lite mer än man borde med. Tror inte det finns något vettigt förslag mer än att försöka sysselsätta sig och inte låta tankarna gå dit hela tiden. jag undviker tex aktivit speglar mest hela tiden, rädd för att liksom se hur jag ser ut.

Matmissbrukaren: Förstår att det känns mycket med dessa punkter men du kommer nog hinna reda ut det bättre än du tror! Du känns så viljestark och kämpar på så bra! Tänk att du har hela sommaren, hästen och halva vintern på dig. Lägg inte vikt vid det som inte kommer just nu, så du får njuta av det mesta under sommaren.

Såg bilderna i båda trådarna. Jättefin (kommenterat redan) :) Långklänning är så fint men jag är rätt kort (164) och de blir oftast för långa då mina väldigt stora bröst kräver lite mer utrymme (suck) i-landsproblem.

För min del har gårdagen varit trevlig och några dagar innan dess också men det blev för mycket för min skadade kropp så idag blev det platt fall. Somnat hur många gånger som helst och levt på värktabletter och iskall Coca Cola (min stora last..)

Kan du inte anmäla dig till en hästskötarexamen eller liknande? Att bli diplomerad hästskötare kan ge en lite skjuts på vägen till att kunna jobba med hästar och då gör det inget om du läst häst på gymnasiet eller inte!

Hjärnan är en fantastisk men samtidigt hemsk sak. Därför gör du så! Du är otroligt vacker och jag tror inte att någon tycker att du är äcklig på något vis. Och det är väl klart att man "dallrar" lite grand om man står och STAMPAR och håller ögonen på just de ställen som brukar dallra? Skulle jag stå och hoppa och råglo på mina bröst så skulle jag självklart tänka på att de studsar. Gravitationen funkar liksom så :p Men det betyder inte att du är tjock, inte att du är ful och inte att du är äcklig - bara att du är fullständigt normal. Och som sagt, du är vacker! Och ännu vackrare blir du om du går i kläder du tycker om!

Tack <3
Känns bättre nu, sovit några timmar.. Är glad att det finns saker att göra hela helgen. Kanske kan pausa i det hysteriska grubblande över allt. Vill bara slippa tänka och känna.
Särskilt när det kommer till en viss person :( Behöver prata.. Och en kram.

Svammel. Nåja, imorn blir det iaf tatuering och biffy clyro!

Jag tänkte också bli veterinär ett tag, men sedan tänkte jag om när jag insåg att jag skulle tycka att det var alldeles för jobbigt att ständigt arbeta med lidande djur. För som veterinär är det ju det man gör till 99%, djuren som kommer in är sjuka, skadade eller har problem på olika vis. Ljuspunkterna är väl i och för sig att se djuren gå därifrån friska och att man gjort skillnad, men i längden skulle jag nog inte palla det. Det är en helt annan sak med människor tycker jag.

Jag tror inte att du är en belastning för dina föräldrar - och jag tror verkligen att de klarar av att hjälpa dig med din hund trots heltidsjobb! Många som äger hundar har ju just heltidsjobb, och dessutom familjer med en massor av ungar som bor hemma, flera andra djur, andra hobbyer etc. och klarar ändå av hunden också. De älskar dig, de tycker säkert väldigt mycket om din hund också - och en hundpromenad för en frisk människa är bara nyttigt!

Det känns som att bestiga ett berg :( Och ska vi vara komiska så är jag så in i helvetes höjdrädd :p
Jag får försöka ta det som det kommer. Grejen med mitt huvud är bara att jag gärna gör allt det där, jag ska bara bli smal först :crazy:

Långklänning är jättefint och dom är enkla att sy upp, jag är bara 155 cm :p
Får alltid kapa 20 cm om jag ska ha långklänning.

Läste din blogg precis och det låter som du haft ett par fina dagar och det är ju inte konstigt att du är trött idag, det blir jag med att veckan varit hektisk. Så slappa du med gott samvete :)
Och hoppas det onda går över snart.

Du får försöka intala dig själv att du KAN klara det. Även om det känns som att du ljuger för dig själv! Försök påminna dig själv om att du KAN. Sätt en lapp på kylskåpet? "JAG KAN!". För det var vad ni sade till mig när jag trodde att jag skulle gå under av allt jag hade att göra - men ni trodde på mig och fick mig att kanske tro lite grann på mig själv. Och tack vare det klarade jag det! (Eller, så gott som - är ju inte helt klar än).

Och förresten, du är verkligen jättefin! Din outfit var jättefin och du är jättesöt!

Matmissbrukaren, jag vill så gärna hjälpa dig men jag vet inte hur. Skrev ner lite av mina tankar om de målen du skrev.

#fortsätta skriva matdagbok: Eftersom du redan skriver ner allt du äter så blir det iaf ingen förändring utan du behöver "bara" fortsätta på samma sätt som du gör
#ha måltidsstöd med min behandlare 2 ggr, en gång på äsenheten och 1 gång ute på stan Jag äter ju helst inte med publik: Jag vet att det är jätte jobbigt men se det som att det faktiskt är ett stöd, du behöver inte själv ta några aktiva initiativ utan åk dit, lita på behandlaren och oroa dig inte för det här i förväg. Desto bättre det går med maten hemma desto lättare kommer det bli att äta med personalen eftersom det inte blir så stor skillnad mot vardagen.
#sluta räkna kalorier, väga maten, sluta mäta mig: Stegvis! Att sluta mäta sig motsvarar nog att sluta väga sig för mig.Först känner man sig som en missbrukare för att man har ett sådant beroende av att ha kontroll på siffrorna, men efter ett tag är det skönt att inte veta, att inte hela dagen ska värderas efter vad ett par siffror säger. Bestäm först att du bara får kolla en gång i veckan och sen kanske varannan vecka och så kan du öka på antalet veckor sen om du vill.För mig blir det svårt att äta om jag inte får kolla på allt för länge för då är jag övertygad om att jag gått upp ett ton ungefär.

Jag kämpar också med att sluta väga maten och räkna kalorierna. Men det är ju jätte svårt. Speciellt som man måste hålla en viss koll på siffrorna för att följa matschemat. Men kanske att man inte ska väga och mäta allt, kanske börja med att inte väga frukt, grönsaker och sådant? Och sen ta fler och fler saker som du inte väger och mäter.

Kanske att du när du häller yoghurt i en skål så kan du lära dig att det ska fylla upp till en viss gräns i skålen, eller om du tar ris så kan du lära dig hur många slevar/skedar som motsvarar en portion genom att mäta upp det noga en gång för att sen istället lita på de måltidsmått du använder för att lägga upp maten. Samma med grytor och sådant också, lära dig hur många skedar som motsvarar en portion. Sen finns det något som heter måltidsmåttet på apoteket som har mått för kolhydrater, protein, grönsaker och sås och dom är baserade på vad en kvinna behöver äta till lunch och middag så att man får normalportioner utan att hålla på att mäta och väga utan bara hälla i deras färdiga mått.

Jag kan inte ge mer tips än så för jag vet inte själv hur man ska få till balansen om man inte kan se på portionerna vad som är lagom. Förhoppningen är väl att man inte ska behöva ha ens den kontrollen jag beskrivit som en förändring men det kanske är steg 2?
#vägas 1 gång innan dom går på sem. och då behöver jag inte se vikten men ska vägas ytterligare 4-5 ggr i höst och då måste jag veta vikten varje gång:Det är lång tid kvar till hösten, tänk inte på det där nu, det är inget du kan kontrollera nu. Kanske kan du prata med dom igen om det här i höst? Varför är det så viktigt för dom att du ska veta vikten? Borde dom inte lyssna på dig och vad som är bäst för dig?
#sluta dricka pepsi max: Jag hade läkerolberoende ett tag, jag åt inte så extremt mycket som jag själv trodde men mer än vad jag ville. Försökte trappa ner på det men det gick inte för varje gång jag tog en tablett satte suget igång. Så mitt tips är att vara sträng och ta total stopp direkt. Och faller du dit så börjar du bara om igen. Det värsta uget kommer gå över efter ett par veckor.
#börja äta enligt kostcirkeln och regelbundet 5-6 ggr per dag Du är på god väg!!! Du kämpar ju jätte bra med matschemat :)

Jag vill också säga att jag har massor av krav på mig också. Jag förstår absolut att man måste ha mål och krav och det är bra, men ibland blir det nästan för mycket och jag förstår inte den här inställningen dom har att om man inte gör framstegen tillräckligt snabbt får man inte vara kvar. Det är en sak om man står och stampar och inte försöker men om man verkligen kämpar och det går framåt tycker jag man ska uppmuntra det istället för att skrämmas med att man inte får gå kvar. Om jag inte går upp 2-4 kg i månaden får jag inte vara kvar i min behandling heller utan då blir jag lämnad nu i sommar eller i slutet av sommaren :(

Mitt liv är helt styrt av mina behandlare, jag får inte gå mer än 50 minuter per dag (men det är ju helt omöjligt att vara exakt för samma runda kan ju ta olika lång tid olika dagar). Jag får inte rida, inte cykla, inte träna agility, inte träna, inte springa, inte tvätta. Jag måste skriva matdagbok varje dag, följa matscehmat, göra hemuppgifter varje dag, göra utmaningar och klara av veckans mål, lägga till nya maträtter, öka portionerna, dricka näringsdrycker, gå på 2 individuella samtal i veckan, 3 dagar dagvård i veckan, inte väga mig osv osv.

Fast jag tänker fuska lite och rida nästa vecka och köra agility någon gång snart. Mitt liv består annars av att sitta på min rumpa och vänta ut tiden och det gör vem som helst självmordsbenägen...

Det är så dubbelt, jag vill inte gå i behandling för jag vill ha ett normalt liv och behandlingen är krävande och i och med dagvården blir det mycket fokus på det sjuka och man påverkas negativt av gruppen. Dom säger att jag inte får gå kvar i höst om jag inte går upp tillräckligt snabbt i vikt, men om jag får välja själv vill jag ju inte gå kvar då för min önskan är att jag ska må bättre och klara mig själv. Men om jag inte klarar mig vill jag få ha kvar hjälpen, men istället gör dom helt tvärtom och erbjuder hjälp om det går bra men tar bort den om det inte går lika bra :(Jag blir ledsen när dom säger att jag kastar bort deras tid och tar upp plats om jag inte blir frisk tillräckligt snabbt. Jag gör framsteg, jag sliter och kämpar och jag vill mot ett friskt liv.

Och dom säger att om jag inte blivit bättre efter den här sommartermin så är det ingen idé att hjälpa mig utan då ska vi planera ett "handikappsanpassat liv" dvs att vi inte kommer jobba för förbättring utan acceptera att jag kommer vara sjuk och anpassa mitt liv efter det. ALDRIG att jag ger upp, om det är det sortens hjälp de erbjuder mig, om dom inte tror på mig eller inte vill lägga tid på mig så vill jag inte ha deras hjälp alls! Att säga till en 25 åring att hon inte kan bli frisk och inte förtjänar mer hjälp tycker jag är dåligt. Och att om jag bara gör ett litet misstag får jag höra att jag inte kommer bli frisk och inte få gå kvar. Jag tror jag ska ta upp det med dom, att det sårar mig när dom säger så, men jag vågar inte.

Min öppenpsykmottagning ville ju inte ha mig kvar så nu väntar jag på remiss till en ny enhet. Även om jag inte går i dagvården behöver jag ha någon sorts kontakt med vården och hoppas att det hela löser sig. Hur är det för dig, har du någon annan vårdkontakt än äs-enheten ifall du blir utskriven? Och kom ihåg, dom har inte sagt att du inte får gå kvar. Gör du dom framstegen och jobbar med dina mål så kommer du få gå kvar.

JAG HAR I ALLA FALL BESTÄMT MIG, JAG KOMMER BLI FRISK! Båda vi två är envisa, vi klarar det här antingen med deras hjälp eller på egen hand. Vi får inte ge upp. :bump:

Senast ändrad:

Fast jag vill inte "bara" vara hästskötare och hästskötarexamen leder liksom åt "fel håll" så sett, känns det som.

Stormkast: Det finns flera stall häromkring med precis den inriktning jag är intresserad av och drömmer om att pyssla med. Grejen är att de, så vitt jag förstår, redan har fullt med folk :( Då vet jag inte hur jag ska fråga, när jag är (nästan) säker på att de ju redan har fullt. Men jag har funderat på det, typ fråga om det finns möjlighet att få "arbeta" där bara någon gång ibland bara för att få erfarenheter och en inblick i hur det verkligen är. Man blir inte idiotförklarad då?

Qelina: Jag skulle gärna vara praktikant, det söks lite då och då har jag sett, men det får iallafall inte jag ihop ekonomiskt... :crazy: Annars känns det som ett bra sätt att få in en fot och skaffa kontakter.
Som sagt har jag funderat på att höra av mig till de häromkring och fråga om typ extrajobb/gratisjobb mot erfarenheter eller nåt, men det känns sådär... De är bland de främsta i Sverige och jag är lilla jag, liksom :crazy:

Åt fel håll skulle nog inte jag säga att det leder... Man måste ju börja någonstans! :) Hästskötarexamen gör att man är mer eftertraktad (framför allt utomlands - bland annat tyskland vill gärna ha svenska hästskötare/ryttare). Då kan du etablera kontakter och så småningom klättra på karriärstegen så att säga. Och bli beridare eller vad det nu är du vill bli :)

Ja, det har du kanske iofs rätt i... Men det känns ändå "fel", på så sätt att det liksom leder åt fel håll ändå. Svårt att förklara :crazy:

Jag tror att du kan få jobb, utan en examen. Det gäller ju bara att vara medveten om att det blir hårt arbete och dåligt betalt. Här är det som jag backar, att behöva arbeta så mycket och inte få betalt för det. Då egen häst är värt så himla mycket för mig, alltså passar det MIG bättre att ha ett vanligt jobb, så jag har råd att ha egen häst.

Matdagboken ser jag inga problem med att fortsätta skriva även om det är tjatigt.
Det är mest portionerna vid måltidsstödet jag tänker på. Är livrädd för att få skogshuggarportioner :crazy:
Jag vet ju innerst inne att det förmodligen är normala portioner men det ser väldigt mycket ut.
Men jag får göra som du säger, åka dit och släppa kontrollen. Det med att äta ute är svårast. Jag brukar slänga i mig maten bokstavligt talat. Jag äter mina middagar på mindre än 5 minuter för att få det överstökat och hon kommer säga till mig att äta sakta och det är mest en pina. Jag vill ha det överstökat, och sen att sitta bland andra och äta gör det svårare.
Ibland så gör jag det men det känns som hela världen tittar på mig och dömer mig.
"att den där feta tjejen vågar sitta ute och äta bland folk när hon borde banta".

Det kommer vara svårt att bara göra det en gång i veckan, rimligast är nog 1-3 gånger om dagen eftersom jag kan göra det upp mot 50 ggr per dag i vanliga fall och det är inget jag överdriver tyvärr :(
Och sedan minska därefter tills det tonar ut helt.

Sist jag slutade räkna så var det just grönsaker och frukt jag inte vägde upp och det är nog lättast att göra så igen. Sedan kan jag nog tänka mig att sluta väga ett mål om dagen till att börja med. Tänker verkligen inte bara slita av plåstret. Då kommer jag få panik och det slutar bara med att jag inte vågar äta.

Jag har ju måtten jag fick av dig så kommer hålla mig till dom tills jag klarar av att mäta med ögonen. Det är mest grytor, ris, pasta och sås jag har svårt med för det ser så mycket ut på tallriken.
Men kan se om måtten på apoteket motsvarar dina mått så blir det enklare att mäta upp. Jag har ju fått tipset om dom tidigare i tråden samt i min blogg och det verkar vara en bra grej.

Jag vet inte varför dom envisas med att jag måste veta min vikt. Enligt dom är det ett sätt att komma över siffrorna och egentligen har dom inget mer argument mer än det och jag tycker mina väger högre. Det ger mig inget mer än negativitet att se vad jag väger så jag fattar inte varför jag ska tvingas till det. Dessutom sätter det bara igång en ny viktnedgång för min del så jag ska stå ut med siffrorna. Nu lyckades jag förhandla bort att jag måste se siffrorna nu precis till sommaren för då hade det blivit en tråkig sommar utan god mat, glass, jordgubbar, utflykter, grillning och restaurangbesök.
Det påverkar mig så mycket att hela min vardag rubbas.

Att sluta dricka pepsi max bara rakt av är inget jag klarar av men dom rådde mig att byta ut en burk mot mineralvatten och försöka byta ut fler och fler mot det tills jag kan sluta helt. Det tycker jag var ett vettigt förslag.

Och ja, jag kämpar på rätt bra med matschemat även om denna dagen inte varit den bästa men vadå då, alla dagar kan inte vara perfekta. Har inte överätit, snarare tvärtom men jag har inte varit hungrig i värmen.

Tack , vad snällt sagt :love:
Ibland känner jag mig någorlunda fin och då vågar jag slänga in en bild här.

Jag vet att jag måste ge det ett försök och det är väl som du säger- fake in until you make it.

Det är jättetråkigt att ditt liv är så begränsat men jag håller med dom. Du ska inte göra saker som förvärrar din situation och det vet du innerst inne med. Ju friskare du blir desto mer frihet får du så kämpa för det :)

Och jag tycker att det är hemskt när vården gör tvärtemot vad man behöver bara för att det inte går bra för en. Sånt är så jävla dåligt!
Du både måste ha hjälp och förtjänar hjälp. Dom kan inte släppa dig bara för att det inte går i den takten dom vill. Det är ju samma för mig. Jag får en sista chans nu och funkar det inte så får jag lämna äsenheten, trots att jag vet andra soom gått där i många år utan att bli bättre och du får ursäkta mig nu men dessa personer har anorexi och det känns som att eftersom dom har det så får dom stanna kvar oavsett om det går bra eller dåligt just för att dom har en mer livshotande situation än vad jag och många andra har :(
Hemskt att säga så men det som som att vi inte förtjänar samma hjälp. Tex så får vi inte bli inlagda på psyk för att få en intensiv hjälp med att sluta spy och hetsa en kort period för att komma in i en ny bra bana utan det är bara anorektiker som får måltidsstöd där, i alla fall här i staden. Själv vet jag att många andra bulimiker runt om i landet får ligga inne på psyk/äsenheter i störra städer och det är dåligt att samma regler inte gäller här.
Hade jag fått komma in en kortare period för 2 år sedan när jag bad om det så kanske jag hade varit friskare nu.

Jag förstår att du smygrider en stund och det kan nog vara bra för dig, få känna lite sann glädje en stund :)

Jag får antingen en remiss till min VC eller till vuxenpsyks öppna mottagning här i stan så jag kan få mina mediciner. Men jag har ingen lust med det ärligt talat. Jag är lite allt eller inget och får jag ingen hjälp med ätstörningen så behöver jag inte ha några mediciner heller. Jag vet, helt korkat att tänka så men jag orkar inte skickas runt som ett hopplöst fall.

Det spelar ingen roll om jag gör framsteg eller inte. Jag kommer ändå skrivas ut till julen. Jag antar att 3 år på äsenheten är praxis här sedan får man gå vidare. Det är väl något system dom följer alt vill ha en bättre statiskt eller något :meh:

Ja! Vi kommer bli friska men det får ta den tid det tar. Det går inte att gena, då hamnar man oftast på omvägar.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 633
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka