Jag har väl inte nämnt papper någonstans? Däremot tycker jag att datasystem bör byggas upp i moduler, och det innebär att viss information kommer att behöva lite mer jobb för att komma åt. Å andra sidan så ser jag inte riktigt att det är någon nödvändighet att min tandläkare skulle kunna se om jag gjort en abort eller hade en bipolär diagnos, så jag tror inte att det skulle vara så stort problem att inte allt ligger gemensamt.
Det jag FRAMFÖR ALLT efterfrågar är att frågan tydligare kommer upp i debatten. Sårbara personer, t ex med psykisk ohälsa, med skyddad identitet, med skulder, lyfts ofta fram som utsatta när det gäller samhälleliga insatser i övrigt, men jag tycker att det är ett gigantiskt hål när det gäller IT-säkerhet och dess konsekvenser när det går fel.
Nu jobbar jag med IT (dock inte denna typ av system) och jag fattar att det antagligen är svårt att förstå för gemene man. Att datorer/telefoner och Internet är något man använder och som förenklat våra liv, och så hoppas man att det där löser de som kan det, typ.
Men säkerhet inom IT är inget som värdesätts om det inte efterfrågas. Krav på snabbhet, effektivitet och genvägar är precis lika närvarande som i andra sektorer. System som inte är färdiga eller helt testade måste släppas pga tidplanen etc. Och ingenjörer är en av de mest teknikoptimistiska (läs -> ibland naiva) grupper av människor jag umgås med. Säkerhet är en kvalitetsaspekt som många andra, och inget som automatiskt kommer högst upp på agendan om det inte placeras där.
Därför tjatar jag så mycket om IT-säkerhet inom offentlig sektor/vård etc.