Personnummer för att kunna räkna på hästförsäkring?

Sv: Personnummer för att kunna räkna på hästförsäkring?

Hoppas du aldrig inser varför man bör vara försiktig genom egna erfarenheter. Fortsätt du att lämna ut uppgifter hejvilt om du känner för det, en del har tur och slipper undan.

Vad är det för hemskt som kan hända om jag lämnar ut mitt personnummer till If eller om jag råkar få spam till min yahoo-mail?
Ska man hela tiden gå runt och vara livrädd för att få sin identitet stulen eller för att VISA-kortet ska bli kapat osv osv; så kan man ju bli knäpp för mindre... Självklart slänger jag ju inte ut mina personuppgifter överallt, men om man har kontakt med ett seriöst företag (t ex If, Swedbank, Telia) så skulle jag inte ha en tanke på att vägra att lämna ut mitt personnummer. Har aldrig fått reklam efter att ha varit i kontakt med företag där personnumret har efterfrågats.

Alltså sätter du dina egna (och "ditt" bolags intressen) i första rummet, ni vill sälja en försäkring i just ditt bolag. Det är just det jag menar med att du inte har kundens intresse i första rummet. Det kan bara en obroende person ha som utvärderar försäkringar från flera (alla) bolag och matchar dem efter kundens behov.

Det handlar inte om att det skulle vara hemskt att något visst bolag får uppgiften, det är egentligen ganska likgiltligt för mig. Inte hellergår jag och oroar mig över det. Det som har betydelse är mer alla elektroiska spår vi sätter överallt. Jag inser att det ofta inte går att komma undan, vårt samhälle bygger i mångt och mycket på personnumrena, men jag vill minimera och välja tillfällena jag lämnar ut uppgifter om mig själva.

I teorin går det att korsköra alla register som har den praktiska gemensamma nämnaren personnumret. Det går att kontollera dina matvanor, vad du handlar för kläder, vilka böcker du läser, vilka sidor du surfar på, vilken din favorit restaurang är,vilka sjukdomar du har, vad du köper för receptfria mediciner mm, parkeringsböter, biltullar och väldigt masa mer uppgifter. Det är inte tillåtet att göra detta men det finns ingen garanti för att uppgifterna kommer till användning på ett vis som jag inte önskar.

Jag vill inte att denna karta ska bli allt för stor, jag vill ha ett privatliv som inte går att detaljgranska därför undviker jag att uppge personnummer där jag inte anser det befogat och där jag själv absolut inte kan se nyttan för mig själv. Jag vet att det finns en baktanke med exv IFs önskan om att få personnummer, den behöver inte alls var illasinnad, men ju färre register jag finns i dess bättre i detta avseende.

Senast ändrad:

Alltså sätter du dina egna (och "ditt" bolags intressen) i första rummet, ni vill sälja en försäkring i just ditt bolag. Det är just det jag menar med att du inte har kundens intresse i första rummet. Det kan bara en obroende person ha som utvärderar försäkringar från flera (alla) bolag och matchar dem efter kundens behov.

Du vill helt enkelt inte förstå vad jag pratar om eller hur :grin:

Det fattar väl vem som helst att jag som If ombud jobbar för att sälja deras försäkringar. Jag arbetar inte som allmän försäkringskonsult. Jag försäker hitta den bästa lösningen för kunden jag kan erbjuda. Jag har valt If för att jag tycker dom är bäst. Du misstolkade mig från början och nu håller du på med hårklyverier.

I vilket fall anser jag väl att det är utrett varför TS blev tillfrågad om sitt personnummer och att ts med flera inte vill ha försäkringar hos If därför. Case closed?

Senast ändrad:

Du vill helt enkelt inte förstå vad jag pratar om eller hur :grin:

Jag tror inte det handlar om att inte förstå utan om att inte hålla med. Jag förstår precis vad du menar men tycker inte riktigt att resonemanget håller. Själv är jag så dålig säljare så ibland när kunderna ringer och vill att vi ska lämna pris på något så säger jag ärligt att "det där är inte vi bra på kontakta företag X istället. Givetvis räknar jag om du är intresserad men du får ett bättre pris hos dem". Kanske är det korkat men vi är inte bra på jobbet och kunden kommer bara bli missnöjd så jag se det då som bättre att vara ärlig.

Men kunden ringer ju mig för att dom VILL veta vårt pris. Det enda jag kan göra är att räkna åt dom, föreslå olika försäkringslösningar samt tala om vad vi har för alternativ. Jag har ju ingen aning om vad kunden får för premie på likvärdig försäkring i dom andra bolagen, eller om dom har samma alternativ i varje enskilt fall. Mitt jobb är att svara på kundens förfrågan om hjälp och/eller ett pris. Sedan kollar kunden med andra bolag. Eller menar du att jag ska ringa upp alla dom andra bolagen och be dom räkna på likvärdiga försäkringar också?

Sorry, jag förstår inte DET resonemanget men.....

:confused:

Det är också en viss skillnad på att vara säljare och ombud.

Nej jag har inte missuppfattat, jag håller bara inte med, i varje fall inte förrän du begränsar dig som nu. Och syftet med att sälja försäkringar över huvudtaget är att tjäna pengar och ingen ideell verksamhet, vare sig man är ombud eller ägare av ett företag och oavsett bransch.

Jo du har i varje fall inte förstått vad jag menar för jag har menat samma sak hela tiden. Insåg bara inte att vi höll på med hårklyverier.

Du framstår som ointresserad av jobbet om du inte har en aning om konkurrenternas priser och produkter, även om du inte har för avsikt att hänvisa kunden till någon annan så gäller det att ha kunskaper om branschen för at kunna svara på frågor och hjälpa till med jämförelser.

Jo du har i varje fall inte förstått vad jag menar för jag har menat samma sak hela tiden. Insåg bara inte att vi höll på med hårklyverier.

Som sagt jag förstår men håller inte med, du får gärna sista ordet men inte med en ren osanning.

Jag tror inte det handlar om att inte förstå utan om att inte hålla med. Jag förstår precis vad du menar men tycker inte riktigt att resonemanget håller. Själv är jag så dålig säljare så ibland när kunderna ringer och vill att vi ska lämna pris på något så säger jag ärligt att "det där är inte vi bra på kontakta företag X istället. Givetvis räknar jag om du är intresserad men du får ett bättre pris hos dem". Kanske är det korkat men vi är inte bra på jobbet och kunden kommer bara bli missnöjd så jag se det då som bättre att vara ärlig.

Precis, gör man som du beskriver då ligger man långt närmre att göra det bästa för kunderna, kanske vinner man på det i längden. Jag skulle alla gånger återkommit i ett annat ärende med vetskapen att inte bli pålurad något skit. Arbetsgivaren blir kanske inte så glad dock.

Som sagt jag förstår men håller inte med, du får gärna sista ordet men inte med en ren osanning.

Vad för osanning är det??? :confused: Jag fattar faktiskt inte vad du far efter här. Jag behöver inte ha sista ordet heller, jag är helt nöjd med att hoppa ur denna diskussionen nu för jag förstår den helt ärligt inte längre. Du tycker att jag är oärlig och oseriös (för så tolkar jag ditt näst sista inlägg) samt en lögnare och jag kan uppenbarligen inte göra mig förstådd så.

Jag gillar iallfall att jobba med dom olika arbeten jag har inlusive att vara If ombud och mina kunder är nöjda, vilket gör mig nöjd.

Bry dig inte om att svara mer om du inte vill. Eller så gör du det.

Som sagt jag förstår vad du menar men håller inte med. Är det så svårt att inse att folk faktiskt kan ha andra åskiter än du har?

Nej det är inte ett dugg svårt och jag har inga problem med det. Jag presenterar bara fakta, både här och som ombud, sedan är det upp till den som läser, kunden eller vem det nu handlar om att göra vad denne vill med informationen. Vilket är vad jag försökt få fram hela tiden.

Jag har bara problem med folk som tillskriver mig egenskaper och arbetssätt etc som inte överensstämmer med verkligheten. Men det är möjligt att det är jag som inte kan göra mig förstådd trots att jag tycker jag varit så tydlig jag kan.

Så länge du förväxlar medhåll och förståelse så kommer du känna dig missförstådd.

Det gör jag inte men detta börjar kännas löjligt. Jag har faktiskt inte någon önskan av att bråka med dig på något forum och detta ger verkligen ingenting så vi släpper det nu tycker jag. Vi får väl vara överens om att vi inte är överens, inte förstår varandra eller whatever. Ha en trevlig kväll. :)

Jag tror jag nämnde mitt förnamn, ålder och ras på hästen + vilken typ av försäkring jag ville ha. Fick svar från de 2 bolag jag var intresserad av och tecknade försäkring i ett av dem. Då uppgav jag givetvis fler uppgifter.

Ingen av bolagen frågade ens efter andra uppgifter.

Suckar djupt, vet inte hur många gånger jag nu har skrivit att vist kan du få pris utan personnumer på If, tar längre tid bara.

Suckar djupt, vet inte hur många gånger jag nu har skrivit att vist kan du få pris utan personnumer på If, tar längre tid bara.

Jaha, innan lät det så här från dig: "Men frågan är varför vi ska lägga ner en massa tid på det istället för att du bara kan lämna ditt personnumer om du vill ha pris? " och dessutom hade TS uppenbara problem.

Jag ska förhoppningsvis inte teckna någon ny försäkring på länge men IF känns allt annat än lockande efter det uttalandet. Ingen vidare reklam direkt. Jag tvivlar på att jag kommer att besvära någon på IF med förfrågan om pris så jag inte riskerar att någon blir utarbetad.

För övrigt, var påstod jag att det inte går att få pris utan personnummer? Så sucka åt dig själv istället och läs igen :angel: Jag fick uppgifterna genom en artikel inklusive villkorsjämförelser och valde bort IF innan jag ens han ringa upp eller maila.

PS. jag väntar fortfarande på att du ska ta fram mitt personnummer som du hånade mig så för att jag var dum nog att tro att du skulle misslyckas med.

Senast ändrad:

Du slipper att teckna försäkring på If, ingen kommer att "tvinga" dig på något vis:D

När det gäller att få fram ditt personnumer har jag redan svarat på det och har inte mer att säga i ämnet.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
28 117
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
2 008
Senast: Piranesi
·
Hästmänniskan Jag står inför ett ev köp av en till häst, en ponny. Det är en fyraåring som är helt oförsäkrad eftersom uppfödaren har ett stort antal... 2
Svar
33
· Visningar
2 761
H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev... 2 3
Svar
50
· Visningar
13 502
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka