Perspektiv på boende

Min sambo vill helst inte flytta. Han tycker vi bor så likvärdigt nu och han trivs så bra. Jag är fortfarande osäker.
@Sparkling: varför skulle du prioritera att ha nära till hästen?

Varför är du själv osäker? För att din sambo tvekar eller för att du själv tvekar?

Om även du tvekar pga egna skäl skulle jag ha bott kvar där ni bor nu. Ett och ett halvt nej av två röster blir inte ett ja till flytt för mig...

Det verkar vara ett tag kvar tills det är aktuellt med barn och då kanske ni står inför andra möjligheter än idag.
 
En sak som jag inte såg om det tagits upp är blir det längre/kortare till bobb och mataffär?

Delat tvättmaskin på 3 hushåll alltså? Ser jag inte som något direkt problem bara man kan kommunicera. Jag har bott i en radhuslänga med delat tvättmaskin, enda bokningssystemet som fanns var en almenacka man skrev på med blyerts. Aldrig problem med tider eller att någon var där på nån annans tvättid.

Däremot det där med övriga uppstallade skulle jag nog se till att tala om vad som gäller innan, enbart för att tydliggöra att bara för att du bort där nu betyder det inte att du kommer springa och fixa med deras hästar i ur å skur bara för att du är lättillgänglig.

Det blir lite längre till jobb och affär, ca 10 min med bil. För min del kvittar det, jag kör ju ändå den sträckan totalt, varje dag, men med fler stopp (jobb-hem-stallet-hem).

Angående tvättstuga är det två hushåll som delar. Jag tror inte det är några problem alls!
 
Varför är du själv osäker? För att din sambo tvekar eller för att du själv tvekar?

Om även du tvekar pga egna skäl skulle jag ha bott kvar där ni bor nu. Ett och ett halvt nej av två röster blir inte ett ja till flytt för mig...

Det verkar vara ett tag kvar tills det är aktuellt med barn och då kanske ni står inför andra möjligheter än idag.

Jag tror det finns flera skäl till att jag är osäker, jag har svårt för separationer (om än från ett hus/hem). Att min sambo är osäker hjälper säkert till också och vi vet vad vi har men inte vad vi får riktigt.

Det är egentligen inte rätt tidpunkt för oss att ta ett stort beslut, vilket gör det mer osäkert också.
 
Alltså vad händer om dom blir sjuka, dör eller väljer sälja/flytta?

Jag hade nog inte vågat flytta dit. Men å andra sidan tänker jag katastroftankar.

Finns det ngt tredje alt? Att tex köpa egen gård i framtiden?
 
Givetvis flytta! Varför ha häst, om man inte vill bo nära dom?
Det finns inte på min karta att bo utan min häst, hund, och man på samma ställe. Mitt ansvar, mitt liv!

Lycka till!
*Jenny *
 
Alltså vad händer om dom blir sjuka, dör eller väljer sälja/flytta?

Jag hade nog inte vågat flytta dit. Men å andra sidan tänker jag katastroftankar.

Finns det ngt tredje alt? Att tex köpa egen gård i framtiden?

Att de blir sjuka och dör kan ju givetvis hända. Gården kan också säljas (även om det känns väldigt osannolikt nu) men det kan vårt nuvarande boende också (vi hyr ett hus på en gård, dock utan djur/lantbruk).

Jag har alltid drömt om egen gård men det är nog just en dröm, av ekonomiska skäl (sen vet jag inte om jag skulle klara av det rent praktiskt heller).
 
Givetvis flytta! Varför ha häst, om man inte vill bo nära dom?
Det finns inte på min karta att bo utan min häst, hund, och man på samma ställe. Mitt ansvar, mitt liv!

Lycka till!
*Jenny *
Har du egen gård? I så fall, skulle valet vara lika sjävklart om du skulle hyra en flygel och alltså ha hyresvärdarna nära inpå?
 
Japp! de skulle vara självklart!
Fast jag tror ärligt talat inte att jag skulle ha häst om jag inte hade den nära mej. Jag vill ha jobbet, morgon/middag/kväll =)
Jag har haft kompisar som haft sina hästar inhyrda (gratis) här, och det har funkat toppen. men jag är nog inte lika bra på att vara inhyrd ;)
Att kunna byta ett täcke medans potatisen kokar, eller stå och titta på hästarna i hagen medans jag pratar i telefon är livskvalite för mej.

* Jenny *
 
Japp! de skulle vara självklart!
Fast jag tror ärligt talat inte att jag skulle ha häst om jag inte hade den nära mej. Jag vill ha jobbet, morgon/middag/kväll =)
Jag har haft kompisar som haft sina hästar inhyrda (gratis) här, och det har funkat toppen. men jag är nog inte lika bra på att vara inhyrd ;)
Att kunna byta ett täcke medans potatisen kokar, eller stå och titta på hästarna i hagen medans jag pratar i telefon är livskvalite för mej.

* Jenny *
Jag blir ju fortfarande en inhyrning, fast i dubbel bemärkelse då :)

Det sista du skriver är väl det som jag tror skulle kunna vara livskvalité för mig också. På plussidan är också att jag och min sambo kanske kommer uppleva att vi får mer tid tillsammans och min stalltid blir mer flexibel.
 
Om din sambo är tveksam och du är tveksam skulle inte jag flyttat. Du kommer inte alls få mer tid, tvärtom allt kommer ta dubbelt så lång tid som förut när hästen står hemma ;)
 
Jag anser att diskmaskin är en mänsklig rättighet, så jag skulle personligen aldrig bo i en bostad utan diskmaskin.
Alla mina hyresgäster har följaktligen också diskmaskiner.
 
Då tycker jag inte ni ska flytta. När jag läser tråden är det mer som talar mot flytt, än som talar för. Särskilt att sambon inte vill.
Jag är så rädd att ångra mig, hur vi än gör. Sambon tror att han skulle trivas där, men efter många år och ännu fler flyttar känner han att han äntligen hittat ett hem han trivs i.
Han förstår att det skulle vara en stor fördel för mig (tror vi?) att ha häst och boende på samma ställe och jag vet att han skulle kunna tänka sig att flytta av den anledningen. Han har dock egentligen inga "egna vinster" av eventuell flytt.

@fio Ett argument som jag gav är att han får sovmorgon när vi ska på tävling, för då kan jag fixa allt i stallet medan han ligger skönt i sängen :) vet inte om det vägde så tungt dock..
 
Jag kan inte svara på hur det skulle va med hyresvärden så nära in på men att ha hästarna nära har varit underbart för mig iaf. Ta som exempel när jag bakade bröd härom kvällen. Ut och fixa vatten i boxarna och ta in hästarna medan första plåten gräddade (8 min), ut och kratsa lite hovar och klappa hästar medan följande gräddades I och för sig bara 3 hästar men iaf.

Sen när det gäller småbarn ha fördelarna (för mig) varit enorma. Vet ärligt talat inte hur jag skulle ha fixat det med hästarna borta. Så skönt att kunna fixa och dona när det finns en liten lucka!

Sen att din sambo inte vill flytta är nog nåt som gjort mig tveksam. Men bortsett från det (och diskmaskinen!) hade jag kört på.
 
En del hänger kanske ihop med vilken typ av människa man är också?

Om man har lätt för att stå på sig och är stark är det en annan sits än om man är lite... ja, mjäkig?

Det finns de som inte någon skulle få för sig att be om extratjänster. Inte för att de är otrevliga utan för att det helt enkelt inte känns naturligt. Andra får förfrågningar stup i ett och säger sällan nej.

Det här med att låna ut sin transport t.ex. Det var knappt någon som någonsin frågade oss. andra fick förfrågningar stup i ett. Ändå var vi nog kända för vår gästfrihet och vår snällhet.
 
Maken till beslutsångest har jag aldrig varit med om.

Vi bestämde oss idag för att flytta, vi har dock inte meddelat än.
Diskmaskin löser sig, sambon kommer ha plats för sin båt och jag kommer få prova på att bo granne med stallet.

Så varför är jag inte glad och lättad? Är det separationen som är jobbig eller är det fel beslut? Ena stunden känns det skitbra, nästa stund får jag ont i magen.
 
Man måste våga ibland för att vinna :) Jag hade helt klart föredragit att ha hästen nära. Praktiska saker som diskmaskin kan lösas. Borde väl kunna lösas med egen tvättmaskin också!
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 944
Senast: kolblakkur
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 070
Senast: Habina
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 318
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 490
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp