Bukefalos 28 år!

Mina välter om det blåser mer än 16-17 m/s har jag konstaterat. Det gör det ofta här. Locket på källsorteringstunnorna är så stort att blåser det upp blir det för stort vindfång 😅. Annars så blåste det lite och snöade i går men inte speciellt halt eller svårt att ta sig fram i. Så självklart totalt trafikkaos överallt 🙃

Min soptunna är ofta tom så den tenderar att välta lite då och då. Är det blåsigt ställer jag inte ens upp den utan kliver bara över :D
 
Jag stod faktiskt över ett nattdyk när det var 25m/s nu i höstas. dyket skulle ske på såpass grunt vatten att det högst troligt skulle gunga hela vägen ned, jag blir sjösjuk väldigt lätt och med tanke på vi skulle ägna dyket åt så kändes det inte värt besväret. Man fick hålla ordentligt i bildörren och inte lägga ifrån sig sånt som kunde blåsa bort, men annars så var det business som usual typ.
Pia har ställt till det jobbmässigt för morgondagens buddy så mitt dyk blåser in.
 
Fick ställa in turen till hovslagaren med hästen. Kändes onödigt att köra, hästen betyder för mycket för mig för att våga riskera något. 15m/sek i vinden 24 i byarna. Jag själv körde till jobbet istället. Inga problem, vinden låg på från "rätt håll".
 
Insnöad och vräker ned fortfarande, blåser rejält och nyss tredje strömavbrottet denna morgon.

(Måste vara för att jag ännu inte betalat ännu högre nätavgifter som kommer 1 januari. De har nog inte höjt tillräckligt trots rejäla årliga höjningar och Sveriges högsta avgifter bland alla bolag, pengarna räcker inte till investeringar stod det i brevet. Men tur att de räcker till enorma vinstutbetalningar till ägarna i alla fall!).
Åh, är det elen som blir ännu dyrare? 😬😬
Jag har sommarstugan i Östergötland och vi är ju inte där på vintern så husen är stängda och ingen el används, men decembers elräkningar blev ändå ca 1500 kr 🥶

(Kollade precis räkningarna och såg då att jag hade också fått ett brev från e.on om det höjda priset ... bläh :meh: det är de som är så dyra!)
 
Åh, är det elen som blir ännu dyrare? 😬😬
Jag har sommarstugan i Östergötland och vi är ju inte där på vintern så husen är stängda och ingen el används, men decembers elräkningar blev ändå ca 1500 kr 🥶

(Kollade precis räkningarna och såg då att jag hade också fått ett brev från e.on om det höjda priset ... bläh :meh: det är de som är så dyra!)
Vad har du för uppvärmning då? 😅 min elräkning för årets dyraste månad är strax över 700 kr och då bor vi heltid 2 pers och ett gäng djur.
 
Vad har du för uppvärmning då? 😅 min elräkning för årets dyraste månad är strax över 700 kr och då bor vi heltid 2 pers och ett gäng djur.
Det beror ju lite på inom vilket elområde man bor också, hur dyr elräkningen på vintern blir... Vi snålade som bara den under december förra vintern, men vår elräkning blev ändå 4600 kr 2 personer som bor i litet hus på knappt 70 kvm. Elområde 4.
 
Vad har du för uppvärmning då? 😅 min elräkning för årets dyraste månad är strax över 700 kr och då bor vi heltid 2 pers och ett gäng djur.
Tog en titt och såg att decembers räkning var för november och där hade min mamma och faster åkt ned en helg, det förbrukades lite el då. Så jag förstår nu varför det blev lite högre än i september och oktober.
Men ändå... min plånbok är inte glad 🥵
Screenshot_20231222_110950.jpg
 
Vad har du för uppvärmning då? 😅 min elräkning för årets dyraste månad är strax över 700 kr och då bor vi heltid 2 pers och ett gäng djur.
Vi har stängt av alla radiatorer sedan augusti 2022 och har nu ändå 3900 kr i elräkning att betala. Men det är både nät och elhandel. Luftvärmepump och braskamin. 13 grader vid uppstigning inomhus om det är minusgrader ute.
 
Det var tydligen väldigt besvärligt i Malmö igår. Folk blåste nästan bort och julgranen på torget blåste omkull 🙃

Jag var i Malmö igår. Två omgångar: 11.30-14.45 och 18.20-22.
Första omgången var det först regn och sen uppehåll. Normalblåsigt.
På kvällen lite mer än normalblåsigt men inte någon katastrof.
 
Det beror ju lite på inom vilket elområde man bor också, hur dyr elräkningen på vintern blir... Vi snålade som bara den under december förra vintern, men vår elräkning blev ändå 4600 kr 2 personer som bor i litet hus på knappt 70 kvm. Elområde 4.
Är elnätsområde syd ett av de elområdena?

(Jag har bara i år börjat betala elräkningarna efter min pappa gick bort så jag har inte full koll än... :o)
 
Vi har stängt av alla radiatorer sedan augusti 2022 och har nu ändå 3900 kr i elräkning att betala. Men det är både nät och elhandel. Luftvärmepump och braskamin. 13 grader vid uppstigning inomhus om det är minusgrader ute.
Nät, menar du då internet?
Det har åtminstone inte vi där.
Är glad att jag slipper den räkningen 😬😳
 
Tog en titt och såg att decembers räkning var för november och där hade min mamma och faster åkt ned en helg, det förbrukades lite el då. Så jag förstår nu varför det blev lite högre än i september och oktober.
Men ändå... min plånbok är inte glad 🥵
Visa bifogad fil 134936
Och så har jag vattenfall också :cautious:
Screenshot_20231222_111727.jpg

Men de är åtminstone inte lika dyra i avgiften.
 
Hade sidvind imorse när flyget skulle lyfta, vi kom snabbt upp i luften och hade en kraftig stigning till marschhöjd.
Medan vi väntade på avgång så vaggade det lilla planet från sida till sida och det hann av isas två gånger. Landningen på Bromma var snabb och smidig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
809
Skola & Jobb Jag har suttit i princip hela dagen och försökt jobba. Försökte starta på allvar för snart två timmar sedan och jag har knappt fått...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 077
Senast: Sel
·
IT & mobiler Min gamla yogatimer app fungerar inte i nya luren och jag hittar ingen uppdatering till den, så jag måste hitta en ny. Men hur hittar...
2
Svar
35
· Visningar
806
Senast: Mint
·
Kropp & Själ För 2 år sen (okt-21) opererade jag bort det mesta av en stor hjäntumör, den sitter lite illa till, så allt gick inte bort, den dödar...
Svar
15
· Visningar
927
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp