Ja.. Och med tanke på vad de andra som bor i Östergötland här säger så verkar det vara ett av de dyraste områdena där också :cautious:
Elpriset är samma i hela området 3. Sen har man olika nätavgift beroende på vem som äger nätet. Jag bor i Östergötland och har Vattenfall, Eon verkar t ex vara dyrare. Så det varierar även inom länet.

Har ni fjärrvärme eller så också? Det var annars väldigt låg förbrukning för november med tanke på hur kallt det var i år. Jag låg ca 900 kWh för mitt lilla hus (ca 90 av dessa är dock till laddning av bilen).
 
Elpriset är samma i hela området 3. Sen har man olika nätavgift beroende på vem som äger nätet. Jag bor i Östergötland och har Vattenfall, Eon verkar t ex vara dyrare. Så det varierar även inom länet.

Har ni fjärrvärme eller så också? Det var annars väldigt låg förbrukning för november med tanke på hur kallt det var i år. Jag låg ca 900 kWh för mitt lilla hus (ca 90 av dessa är dock till laddning av bilen).
Men en stängd sommarstuga står bara på underhållsvärme under vintern. Jag hade 334kWh för min stuga i November och då var jag där kanske en vecka.
 
Men en stängd sommarstuga står bara på underhållsvärme under vintern. Jag hade 334kWh för min stuga i November och då var jag där kanske en vecka.
Ah, blandade ihop personerna som skrev. Syftade på Angel som bara hade runt 500 kWh förbrukade under november i ett permanent boende.

*Edit: Eller nej, jag är bara allmänt snurrig. Angel nämnde en låg kostnad, men det var visst den jag svarade som lagt upp bilder på en låg förbrukning. Jag fick för mig att det var samma person. För ett fritidsboende som inte värms upp hela tiden är det inte lågt, nej.
 
Tog en titt och såg att decembers räkning var för november och där hade min mamma och faster åkt ned en helg, det förbrukades lite el då. Så jag förstår nu varför det blev lite högre än i september och oktober.
Men ändå... min plånbok är inte glad 🥵
Visa bifogad fil 134936
Men behöver du ha en 20 A säkring på din sommarstuga? Säkrar du ner till 16 A och förbrukar mindre än 8000kWh/år är det en betydligt lägre abonnemangsavgift/månad: 181,25 kr (som höjs till 197,50kr nästa år).
 
Elpriset är samma i hela området 3. Sen har man olika nätavgift beroende på vem som äger nätet. Jag bor i Östergötland och har Vattenfall, Eon verkar t ex vara dyrare. Så det varierar även inom länet.

Har ni fjärrvärme eller så också? Det var annars väldigt låg förbrukning för november med tanke på hur kallt det var i år. Jag låg ca 900 kWh för mitt lilla hus (ca 90 av dessa är dock till laddning av bilen).
Jag har både eon och vattenfall att betala till :cautious:
 
Jag har både eon och vattenfall att betala till :cautious:
Fast du kan ha bara ett bolag, om du vill. Du behöver inte ha olika till nätavgifterna och förbrukningen. Nätavgifterna betalar man alltid till det bolag som äger nätet där man bor, men förbrukningen kan man ha hos någon annan.
 
Men behöver du ha en 20 A säkring på din sommarstuga? Säkrar du ner till 16 A och förbrukar mindre än 8000kWh/år är det en betydligt lägre abonnemangsavgift/månad: 181,25 kr (som höjs till 197,50kr nästa år).
Min beräknade årsförbrukning är på ca 4500 enligt eon 🤔
Jag har noll koll på det där med säkring, hur kunde du se det på bilden vad jag hade för säkring?
Googlade lite och ser att det kan bero på hur elförbrukningen fördelar sig över tid. Vi är ju där på sommarna (drygt 800kwh per månad i somras) så då kan det bli mera medan resten av året är det mindre. Kanske för stor skillnad?
 
Fast du kan ha bara ett bolag, om du vill. Du behöver inte ha olika till nätavgifterna och förbrukningen. Nätavgifterna betalar man alltid till det bolag som äger nätet där man bor, men förbrukningen kan man ha hos någon annan.

Dessutom måste man byta varje år för att få bra pris. Just nu har jag Eon på båda, eftersom de gav 2500 spänn för nya kunder så man slapp drygt en hel elhandelsräkning. I april blir det ny leverantör igen!
 
Min beräknade årsförbrukning är på ca 4500 enligt eon 🤔
Jag har noll koll på det där med säkring, hur kunde du se det på bilden vad jag hade för säkring?
Googlade lite och ser att det kan bero på hur elförbrukningen fördelar sig över tid. Vi är ju där på sommarna (drygt 800kwh per månad i somras) så då kan det bli mera medan resten av året är det mindre. Kanske för stor skillnad?

Priset på elnätet (månadskostnaden) är direkt kopplad till maximal huvudsäkringskapacitet som du får ha installerad.
 
Fast du kan ha bara ett bolag, om du vill. Du behöver inte ha olika till nätavgifterna och förbrukningen. Nätavgifterna betalar man alltid till det bolag som äger nätet där man bor, men förbrukningen kan man ha hos någon annan.
Hm. Hos vattenfall där det står el och årsavgift. Medan hos eon så står det månadsavgift, elöverföring och energiskatt.
Men bägge räkningarna verkar påverkas av hur mycket el som förbrukas?
 
Dessutom måste man byta varje år för att få bra pris. Just nu har jag Eon på båda, eftersom de gav 2500 spänn för nya kunder så man slapp drygt en hel elhandelsräkning. I april blir det ny leverantör igen!
Orkar inte.... Jag har haft eon på båda i många år. Vi förbrukar ca 8000 kWh om året, så jag känner inte att det är riktigt lönt att hålla på och hoppa runt.
 
Dessutom måste man byta varje år för att få bra pris. Just nu har jag Eon på båda, eftersom de gav 2500 spänn för nya kunder så man slapp drygt en hel elhandelsräkning. I april blir det ny leverantör igen!
Orkar inte byta så ofta :crazy: just nu har vi fast elpris hos vattenfall, har för mig att det var ett bra pris också.
Men kudos till er som orkar hålla efter! 😅
 
Min beräknade årsförbrukning är på ca 4500 enligt eon 🤔
Jag har noll koll på det där med säkring, hur kunde du se det på bilden vad jag hade för säkring?
Googlade lite och ser att det kan bero på hur elförbrukningen fördelar sig över tid. Vi är ju där på sommarna (drygt 800kwh per månad i somras) så då kan det bli mera medan resten av året är det mindre. Kanske för stor skillnad?
Jag reagerade på den höga månadsavgiften och kollade i Eons Prislista. Jag tror det kan vara värt att kolla upp. Är ju en rätt stor skillnad (överföringsavgiften högre för 16A men det bör blir lägre kostnad i slutändan ändå)

Något du också kan kolla på är hur du värmer upp stugan. Jag satte in en luftvärmepump i min och fick nästan 1500kW lägre/år, och då hade den bara stått på 8-10 grader över vintern med tidigare ägare. Jag håller nu 15 grader.
 
Orkar inte.... Jag har haft eon på båda i många år. Vi förbrukar ca 8000 kWh om året, så jag känner inte att det är riktigt lönt att hålla på och hoppa runt.

På vår andra fastighet så bytte vi till Eon också nyligen och fick 2000 till i tillgodo. Nya kunder är så mycket mer värda för bolagen än trogna kunder och jag ger inte gärna bort flera tusen om året till denna galenskap. Men jag förstår "orkar inte"- tänket också. Varje gång försöker jag få det bolag jag har avtal med att gå med på att ge mig rabatt, men det ger de bara till "nya kunder" och då svarar jag bara att vi kanske ses nästa år igen och säger upp.
 
Jag reagerade på den höga månadsavgiften och kollade i Eons Prislista. Jag tror det kan vara värt att kolla upp. Är ju en rätt stor skillnad (överföringsavgiften högre för 16A men det bör blir lägre kostnad i slutändan ändå)

Något du också kan kolla på är hur du värmer upp stugan. Jag satte in en luftvärmepump i min och fick nästan 1500kW lägre/år, och då hade den bara stått på 8-10 grader över vintern med tidigare ägare. Jag håller nu 15 grader.
Vi har bara elelement 😅
Men då vi är bara där på sommaren så används de inte så mycket. Vattnet stängs av under vintern så det finns inte så mycket som behöver underhållas under vintern.

Om det skulle komma ändras i framtiden (dvs mera värme behövs) så skulle jag i första hand ta dit en sotare :rofl: det finns en ordentlig skorsten med flera elstäder och kaminer kopplade till som skulle kunna användas. Min pappa och faster växte upp där, så det borde gå att fixa till mera beboeligt under kallare väder :p Skulle dock inte ge mig på det utan en sotare först... :angel::rofl:
 
Ser att 16A har effektuttag på max 11 kW, hur vet man hur mycket grejer det räcker till tro? 🤔

Om du inte har elbilsladdare eller massor av elradiatorer så är 11kW mer än vad du nånsin behöver.
Ett vanligt el-element ligger ofta på runt 1kW i ett lagom stort rum, så då beror det på hur många sådana som finns och behövs köras på max effekt samtidigt när det är som värst . Bäst är att kolla märkningen på vart och ett, men som en tumregel.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
780
Skola & Jobb Jag har suttit i princip hela dagen och försökt jobba. Försökte starta på allvar för snart två timmar sedan och jag har knappt fått...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
4 902
Senast: Sel
·
IT & mobiler Min gamla yogatimer app fungerar inte i nya luren och jag hittar ingen uppdatering till den, så jag måste hitta en ny. Men hur hittar...
2
Svar
35
· Visningar
742
Senast: Mint
·
Kropp & Själ För 2 år sen (okt-21) opererade jag bort det mesta av en stor hjäntumör, den sitter lite illa till, så allt gick inte bort, den dödar...
Svar
15
· Visningar
884
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp