Om du inte har elbilsladdare eller massor av elradiatorer så är 11kW mer än vad du nånsin behöver.

Ska jag ha en lägre säkring?  

Om du tror att du kan klara dig med en mindre huvudsäkring kan du prova att använda en lägre säkring samtidigt som du har ett stort effektuttag. Du kan prova en lägre säkring i intervallet 16–25 A och i intervallet 35–63 A. Alltså inte testa en 25 A om du idag har 35 A säkring.
Du behöver inte bygga om din anläggning för att prova en lägre säkring. Det är bottenplattorna som säkringen är monterad på som avgör vilken den största säkringsstorleken du kan använda är och därmed får betala för.
Om säkringen håller så vet du att du skulle klara dig med en lägre huvudsäkring. Vill du byta säkring och därmed få sänkt nätavgift måste du anlita en behörig elinstallatör som byter ut bottenplattorna. Elinstallatören anmäler sedan till oss att ändringen är utförd.

Jag har noll koll på sånt här men det kan ju vara värt en titt! :up:
 
Jag har noll koll på sånt här men det kan ju vara värt en titt! :up:
Jo, tänk bara på att sådana experiment gärna får göras när man är på plats, eftersom att säkringen inte håller betyder att det blir strömlöst på den fasen. Exempel är att man provar det på hösten en vecka när det bara är lite kallt, sedan när det blir riktigt kallt och man är nån annanstans så går säkringen, värmen stannar och vattenledningarna fryser sönder.

Experimentet ska helst göras när anläggningen går på sin maximala last.

OT
 
Jo, tänk bara på att sådana experiment gärna får göras när man är på plats, eftersom att säkringen inte håller betyder att det blir strömlöst på den fasen. Exempel är att man provar det på hösten en vecka när det bara är lite kallt, sedan när det blir riktigt kallt och man är nån annanstans så går säkringen, värmen stannar och vattenledningarna fryser sönder.

Experimentet ska helst göras när anläggningen går på sin maximala last.
Vattenledningarna töms och vattnet stängs av på vintern så den risken finns inte :up:
Men får kanske göras på våren eller hösten när det är lite kallt åtminstone.
 
Det har kommit nån dm kladdig blötsnö här, inget problem i stan om man bara tänker till lite när man kör. En av mina grannar lyckades inte med det när hen skulle ha ut bilen från garaget.... Hen körde med "skotta snön som blåst upp i en driva mot porten och köra ut bilen sen är för fegisar!" och försökte ta sats ut genom snön. Gick inte lysande, står och skottar runt stackars bilen nu.
 
Åhå fick precis veta att vi bytte till 20A för några år sedan då säkringarna "gick" och var tvungna att bytas när vi började använda husen på våren.
@sjoberga och @bettysmatte
Tyvärr :down: men tack för tipsen!
Kanske något med att de står tomma och kalla på vintern 🤔
 
Åhå fick precis veta att vi bytte till 20A för några år sedan då säkringarna "gick" och var tvungna att bytas när vi började använda husen på våren.
@sjoberga och @bettysmatte
Tyvärr :down: men tack för tipsen!
Kanske något med att de står tomma och kalla på vintern 🤔

Ni kan inte påbörja uppvärmningen på våren lite försiktigare då? Inte dra igång alla elementen på en gång.

Jag har 16A hos mig. En enda gång har jag lyckats bränna en av huvudsäkringarna och då laddade jag bilen på max samtidigt som jag körde tvättmaskin, diskmaskin och lagade mat... Plus att luftvärmepump och så gick som vanligt. Nu laddar jag alltid bilen på natten istället för säkerhets skull.
 
Ni kan inte påbörja uppvärmningen på våren lite försiktigare då? Inte dra igång alla elementen på en gång.

Jag har 16A hos mig. En enda gång har jag lyckats bränna en av huvudsäkringarna och då laddade jag bilen på max samtidigt som jag körde tvättmaskin, diskmaskin och lagade mat... Plus att luftvärmepump och så gick som vanligt. Nu laddar jag alltid bilen på natten istället för säkerhets skull.
Tydligen inte! :rofl:
Vi har inte ens någon elladdningsstolpe eller diskmaskin, och bara en liten tvättmaskin som används ytterst sällan och då på sommaren..
Måste ha varit att man drog på el-element i kanske .... drygt 6 rum fördelat mellan två hus? Det smiter nog ut en del värme också.
Men kan vara värt ett försök igen någon gång, vi åker inte dit lika mycket på det kalla halvåret numera.
 
Tydligen inte! :rofl:
Vi har inte ens någon elladdningsstolpe eller diskmaskin, och bara en liten tvättmaskin som används ytterst sällan och då på sommaren..
Måste ha varit att man drog på el-element i kanske .... drygt 6 rum fördelat mellan två hus? Det smiter nog ut en del värme också.
Men kan vara värt ett försök igen någon gång, vi åker inte dit lika mycket på det kalla halvåret numera.
Ja, det vekar ju märkligt. Här har säkringar bara gått någon enstaka gång genom åren. Vi har vattenfilter, luftvärmepump, diskmaskin, tvättmaskin, kylskåp, spis, elaggregat till hästhagen (och värmebalja på vintern)... Kanske är något elfel hos er?
 
Ja, det vekar ju märkligt. Här har säkringar bara gått någon enstaka gång genom åren. Vi har vattenfilter, luftvärmepump, diskmaskin, tvättmaskin, kylskåp, spis, elaggregat till hästhagen (och värmebalja på vintern)... Kanske är något elfel hos er?
Jag undrar om det var när vi fortfarande hade elledningarna i luften 🤔
Har för mig att det var inte så länge sen som de togs bort. Eller så fanns de bara kvar där men användes inte utan var bara gamla rester. Tänker att det kanske orsakade något elfel?
Edit: Men de var säkert inte i bruk på länge, never mind :o
 
Jag undrar om det var när vi fortfarande hade elledningarna i luften 🤔
Har för mig att det var inte så länge sen som de togs bort. Eller så fanns de bara kvar där men användes inte utan var bara gamla rester. Tänker att det kanske orsakade något elfel?
Edit: Men de var säkert inte i bruk på länge, never mind :o
Vi har dem i luften fortfarande.
 
Jag har börjat ransonera igen. Inget står på standby, inte ha lampor på i hela lägenheten utan bara i rummet jag är i. Avfrostade kylen.
 
Gävle Dagblad rapporterar om en mängd bilolyckor på E4 och E16. D.v.s den berömda knutpunkten...
Jag som bor lite mer norrut har fått 2 dm blötsnö och det blåser och snöar hela tiden, men inte är det någon fara på taket än.
Fast imorgon ska vinden vända till nordost och havet är öppet = då kan det bli snökanoner...
 
1000005234.jpg

Snöar en del, och blåsten börja komma igång mera.
Ingen storm än men blåsigt iallafall i Nyköping som jag är i nu.
 
Gävle Dagblad rapporterar om en mängd bilolyckor på E4 och E16. D.v.s den berömda knutpunkten...
Jag som bor lite mer norrut har fått 2 dm blötsnö och det blåser och snöar hela tiden, men inte är det någon fara på taket än.
Fast imorgon ska vinden vända till nordost och havet är öppet = då kan det bli snökanoner...
Ser verkligen dyster ut där. Än är det inte över
 
I centrala/södra Skåne vräker det ner snö, så pass att det lägger sig på marken till och med. Men imorgon ska det regna igen så det hade ju lika gärna kunnat låta bli... Vinden har börjat mojna.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
780
Skola & Jobb Jag har suttit i princip hela dagen och försökt jobba. Försökte starta på allvar för snart två timmar sedan och jag har knappt fått...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
4 907
Senast: Sel
·
IT & mobiler Min gamla yogatimer app fungerar inte i nya luren och jag hittar ingen uppdatering till den, så jag måste hitta en ny. Men hur hittar...
2
Svar
35
· Visningar
742
Senast: Mint
·
Kropp & Själ För 2 år sen (okt-21) opererade jag bort det mesta av en stor hjäntumör, den sitter lite illa till, så allt gick inte bort, den dödar...
Svar
15
· Visningar
885
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp