Planerat kejsarsnitt PRIVAT

Det är ju så att de inte vill snitta folk i onödan.
Ska du utomlands finns det restriktioner kring hur länge du får flyga.
Du kan inte försöka komma över din rädsla istället? Eller är du rädd för förlossning eller rädd för att du ska få underlivet ommöblerat? VAD skrämmer dig så du anser snitt vara bättre??
Vi tar nog bilen dit och tillbaka, smittorisken är nog samma som i Sverige. Blir ett annat EU land.
 
Det är ju så att de inte vill snitta folk i onödan.
Ska du utomlands finns det restriktioner kring hur länge du får flyga.
Du kan inte försöka komma över din rädsla istället? Eller är du rädd för förlossning eller rädd för att du ska få underlivet ommöblerat? VAD skrämmer dig så du anser snitt vara bättre??
Precis allt. Att ligga och trycka ut ett tre kilo stort barn timme efter timme, att spricka, bli klippt, sydd osv där nere, eventuella skador i underlivet. Att inte ha ett planerat datum osv. Vill helt enkelt inte föda vaginalt, och det är ingenting som kan få mig att ändra den åsikten.
 
Jättebra tips, har nu pratat med en drygaste läkaren man kan tänka sig. Han körde skrämselpropaganda rakt av och var från första början totalt anti kejsarsnitt.
Fick ingenting beviljat, ej beller bestämt dock, men jag blev bara mer upprörd efter det där samtalet dessutom påtvingad fler samtal, jag hoppas kunna få det beviljat vid nästa samtal. Hemsk upplevelse kort sagt.

Sen ville han inte snitta I vecka 37 som jag önskar utan dom tycker att det är bra om verkarbetet kommer igång.
Att få snitt i v 37 är nog ovanligt om det inte finns någon komplikation som gör att man vill ha ut barnet tidigt.
 
Jättebra tips, har nu pratat med en drygaste läkaren man kan tänka sig. Han körde skrämselpropaganda rakt av och var från första början totalt anti kejsarsnitt.
Fick ingenting beviljat, ej beller bestämt dock, men jag blev bara mer upprörd efter det där samtalet dessutom påtvingad fler samtal, jag hoppas kunna få det beviljat vid nästa samtal. Hemsk upplevelse kort sagt.

Sen ville han inte snitta I vecka 37 som jag önskar utan dom tycker att det är bra om verkarbetet kommer igång.

Fast det är så att ingen blir beviljad bara rätt upp och ned. Jag fick ett snitt av humanitära skäl, och det tog 5 samtal att få till också trots att vi var överens från början. Och datum spikas inte tidigt, man vill snitta så sent som möjligt för barnets skull. Att han anser att du måste ha samtal är fullt rimligt.
Mitt planerade snitt lades 2 dagar innan beräknad födsel, men blev sedan tidigarelagt. Man snittar planerat så sent som möjligt för att barnet mår bättre då, och din kropp också. Du måste faktiskt försöka andas här, du kommer inte kunna detaljstyra förloppet hur det än blir.
 
Sen ville han inte snitta I vecka 37 som jag önskar utan dom tycker att det är bra om verkarbetet kommer igång.
Även om du får beviljat snitt så kommer du med all sannolikhet inte få det så tidigt, nej. Man brukar förlägga snitten nära inpå BF, i v 39+ i de flesta landsting om det inte finns någon stark medicinsk orsak till att göra det tidigare. Jag fick vara påstridig för att åtminstone få det 10 dagar före BF nu när det var dags för mitt tredje snitt/fjärde barn. Orsaken till att man lägger det sent inpå är att forskningen visar att det är bättre för barnen som mår bättre och i mindre grad har andningssvårigheter när de tas ut senare.
 
Precis allt. Att ligga och trycka ut ett tre kilo stort barn timme efter timme, att spricka, bli klippt, sydd osv där nere, eventuella skador i underlivet. Att inte ha ett planerat datum osv. Vill helt enkelt inte föda vaginalt, och det är ingenting som kan få mig att ändra den åsikten.

Ingen kan tvinga dig att föda vaginalt. Lugn. Andas. Det kan kännas skitläskigt att vara gravid. Det kan kännas fruktansvärt att inte få bestämma eller kontrollera. Tro på dig själv och att du klarar det här. Om du blir triggad av att tänka på vaginal förlossning eller komplikationer efter snitt, försök visualisera din drömförlossning istället. Vanja Wikström skrev jättefint om sitt planerade snitt med dottern häromåret, det finns i hennes blogg. Läs sådana positiva upplevelser.
 
Precis allt. Att ligga och trycka ut ett tre kilo stort barn timme efter timme, att spricka, bli klippt, sydd osv där nere, eventuella skador i underlivet. Att inte ha ett planerat datum osv. Vill helt enkelt inte föda vaginalt, och det är ingenting som kan få mig att ändra den åsikten.

Jag tycker synd om dig som är så låst vid hur det ÄR och inte det minsta öppen för fakta.

Det blir säkert jättebra med ditt privata snitt även om du måste åka utomlands.
 
Ingen kan tvinga dig att föda vaginalt. Lugn. Andas. Det kan kännas skitläskigt att vara gravid. Det kan kännas fruktansvärt att inte få bestämma eller kontrollera. Tro på dig själv och att du klarar det här. Om du blir triggad av att tänka på vaginal förlossning eller komplikationer efter snitt, försök visualisera din drömförlossning istället. Vanja Wikström skrev jättefint om sitt planerade snitt med dottern häromåret, det finns i hennes blogg. Läs sådana positiva upplevelser.

Men man kan inte heller få planera sitt eget snitt lite som man vill.
 
@Sporthorse
Fler samtal låter bra, oavsett om du landar i snitt i Sverige eller om du tar med familjen utomlands.

Kontrollera processen är omöjligt oavsett hur barnet kommer ut och det känns som att du behöver hjälp och stöd att bearbeta det ❤
 
@Sporthorse

Jag tycker att alla ska få föda på det sätt som de känner sig tryggast med och jag hoppas verkligen att du får ditt snitt beviljat, även om du kanske kommer få kriga för det.
Samtidigt som det för mig är självklart att få välja förlossningssätt, så finns det ju andra saker att ta hänsyn till. Det finns, som du vet, risker med kejsarsnitt och det är vårdens uppgift att se till att minimera riskerna och informera dig om dom. Att snittet kommer planeras senare än du vill har med både din och bebisens hälsa att göra.

Men jag tycker också att du verkligen ska ligga på mvc om att få psykologkontakt så du kan få bearbeta dina rädslor. Inte för att bli övertalad till en vaginal förlossning, men för att du ska må bra och känna dig så trygg du kan med förlossning och bebis.
Det är fruktansvärt att vara rädd och orolig, jag vet det. Jag hoppas innerligt att du, med hjälp av barnmorska och psykolog, hittar ett sätt att förhålla dig till det som skrämmer.
 
Men man kan inte heller få planera sitt eget snitt lite som man vill.
Det räknar jag inte med heller, men önskemål får man lägga fram. Inställningen på akademiska är däremot att man helst ska få igång värkarbetet innan snittet påbörjas och det vill inte jag, för då finns risken att jag hamnar i ett akut snitt iallafall.
 
Jag tycker synd om dig som är så låst vid hur det ÄR och inte det minsta öppen för fakta.

Det blir säkert jättebra med ditt privata snitt även om du måste åka utomlands.
Du behöver inte tycka synd om mig, jag har aldrig velat föda barn, men nu blev det så att jag blev gravid och istället för att göra abort så valde vi att behålla. Jag vill bara ha ett barn och det barnet vill jag föda med snitt. Att det ska vara så svårt?
 
Jag snittades för ca 4 veckor sedan. Att få beviljat snitt var inget som jag fick enbart på grund av förlossningsrädsla, utan det var andra parametrar i övriga livet som inverkade och avgjorde. Parametrar jag inte ens önskar min värsta ovän. Så det var inget beslut som togs lättvindigt av vården, inte alls.

För min del blev det ett besök till en aurorabarnmorska, sedan ett besök till en läkare som beslutade om snittet.

Själva förlossningen har jag under omständigheterna enbart positiva upplevelser från, trots att mitt ärr i dagsläget är ganska långt, högt placerat och snett. Men antagligen behövde dom lägga snittet just där för att ge optimala förutsättningar för förlossningen, så det är inget jag lägger någon större vikt vid. Om jag stör mig på ärret i framtiden finns alltid möjligheten att korrigera det.

Själva datumet sattes 8 dagar innan BF, och det var egentligen lite tidigt enligt läkaren. Men av samma anledningar som gav mig ett beviljat snitt, så spikades det datumet istället för att sätta upp mig på en typ återbudslista för senare förlossning. Så att du ska få ett beviljat snitt i v.37 känns rätt otroligt.

Med detta sagt hoppas jag att du på något sätt kan få hjälp med din förlossningsrädsla och hanteringen av ditt kontrollbehov, och att du kan landa i en lösning som känns bra för dig i slutändan.
 
Du behöver inte tycka synd om mig, jag har aldrig velat föda barn, men nu blev det så att jag blev gravid och istället för att göra abort så valde vi att behålla. Jag vill bara ha ett barn och det barnet vill jag föda med snitt. Att det ska vara så svårt?

Självklart ska du ha rätt att föda med snitt! Jag tycker att vissa här inne svarar lite som om du själv gjort valet att ha så här mycket förlossningsskräck. Jättetråkigt. Jag är övertygad om att du kommer få ett snitt om du bara är öppen med sjukvården och går på fler samtal. Se inte samtalen som ett straff för att du vill ha snitt, utan försök istället vara öppen för att de är till för att hjälpa dig. Inte hjälpa dig till att föda vaginalt, för det kommer du ju inte vilja göra, men för att känna dig mer bekväm med din graviditet och ditt snitt.

Självklart är inte smittorisken större i Finland än i Sverige, men tänk på att Uleåborg (närmsta största stad) är ca 14 timmar bort med bil från Stockholm (där jag gissar att du bor, eftersom du pratar med Akademiska). Jag är nu i slutet av min graviditet och jag hade ALDRIG fixat det. Det är inte heller något man lättvindigt ska utsätta ett nyfött barn inför, dom är ju väldigt känsliga i början. Och även med snitt kan det bli komplikationer som gör att barnet behöver ytterligare vård.

Ett snitt är en medicinsk procedur, och läkarna vet faktiskt bäst. Du behöver ändra din inställning lite tror jag, det känns som om du tror att dom är "ute efter dig" lite och inte vill ditt bästa? Tvärt om, dom vill bara det bästa för dig och barnet. Det betyder i första hand vaginal förlossning, och visar det sig att det inte kommer gå (vilket lär vara fallet med dig) så försöker man istället göra det på det allra säkraste sättet FÖR DIN OCH BARNETS HÄLSA. Du måste släppa på ditt kontrollbehov lite. Hade det varit en annan stor operation hade du fått vänta i kö och fått lita på läkarna. Dom kan det här. Bättre än dig :)
 
Jättebra tips, har nu pratat med en drygaste läkaren man kan tänka sig. Han körde skrämselpropaganda rakt av och var från första början totalt anti kejsarsnitt.
Fick ingenting beviljat, ej beller bestämt dock, men jag blev bara mer upprörd efter det där samtalet dessutom påtvingad fler samtal, jag hoppas kunna få det beviljat vid nästa samtal. Hemsk upplevelse kort sagt.

Sen ville han inte snitta I vecka 37 som jag önskar utan dom tycker att det är bra om verkarbetet kommer igång.
Dom flesta länder, finland tex.

Var hittar du privat sjukhus i Finland som erbjuder snitt ”på beställning”? Som finländare har jag inte hört talas om nått liknande men utesluter det inte
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 232
Senast: Roheryn
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
953
Senast: Crossline
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
991
Senast: Viva
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 398
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp