Bukefalos 28 år!

Planerat valpköp?

Sv: Planerat valpköp?

*kl*
Ni som köpt enligt alt 1 och inte varit nöjda, berätta gärna mer vad som inte vart bra så att säga.


Jag blev "kär" i en 4 månaders rottiskille. Det var ett impulsköp. Min kusin hade honom för uppfödaren hade inte plats, jag träffade honom och fick höra att han skulle lämnas ut på halvfoder.
Jag visste att jag ville ha en brukshund, jag visste att jag hade tid och råd. Tyvärr så gick jag in i det för fort. Jag skulle för det första inte ha en hane. Sen visste jag inte mycket om hans släkt. När jag började forska i stamtavlan fick jag veta att många hundar var aggressiva tex. Det slog även igenom på honom efter några månader. Det var för mycket hund för mig. Uppfödaren ställde inte alls upp för mig, även fast jag hade honom på halvfoder. Så tyvärr så fick han flytta när han var 9 månader :cry:

Jag skulle istället gjort som jag gjort nu. Verkligen läst på om rasen, kollat upp uppfödaren, pratat med dom och folk som vet mycket om hundarna därifrån, träffat många hundar av den rasen, träffat föräldrarna och sedan väntat. Nu har jag min fantastiska lilla schäfer här hemma, och jag har fullt stöd av uppfödaren om jag behöver hjälp. Jag har koll på rasen, och vet precis hur mycker som krävs av mig. Och det känns 200% bättre denna gång.:bump:
 
Sv: Planerat valpköp?

För mig handlar det faktiskt mycket om vilken ras jag ska köpa - jag skulle t ex inte köpa en golden utan att vara mycket noga, jag är ju uppfödare själv och vet vad man ska titta efter. Jag kan lova att det inte är många som klarar den granskningen;)

I fallet med mitt whippetköp var det lite annorlunda, där köpte jag nog mer "grisen i säcken":angel:
Whippetrasen är dock frisk och känd för att ha bra mentalitet, det är faktiskt ovanligt med riktigt "dåliga" whippets - så man kan nog i stort sett köpa "vilken som helst" och ändå bli nöjd. Min valp hade jag inte sett annat än på foto när jag tingade henne, och på det sättet skulle jag aldrig köpa en golden! Jag hade dock ganska bra koll på whippeten som ras och Soleils uppfödare kände jag till genom min syster. Jag visste att hon hade bra hundar och jag fick också en whippa som jag är oerhört nöjd med - och bättre blir hon bara för varje dag som går!!

Lite sådär kände jag också .

Jag ville inte ha en hund med extrema egenskaper hit eller dit. Jag ville ha en frisk, positiv och tuff hund. Det är nog svårt att få en "dålig" hund inom min ras. Jag köpte dock inte bara efter ett foto utan träffade mamman först och hade koll på att båda min hunds uppfödare samt de som ägde hennes pappa hade gott rykte och fått fram bra hundar. Självklart hade jag ganska bra koll på rasens egenskaper och att de motsvarade mina behov och önskningar.

Jag är extremt nöjd med min hund! Hon är allt jag någonsin velat ha.

Skulle jag köpa en hund för ett visst ändamål, exvis tävla bruks på högre nivå så skulle jag vara mer rigorös i mina undersökningar.
 
Sv: Planerat valpköp?

Min är tvärt om. Han säger hellre nej än ja hur jag än gör. En vilja av stål.. men så är han 35 och har varit med om... allt.

Åldern verkar inte spela så stor roll :crazy: min är ju 36... :angel: ingen vilja av stål där inte :rofl:
Nu den jäklen just mailat och skrivit "men vi kör väl på!" vad menar han med det tro? Att vi ska köpa en efter semestern?? :bump::rofl:

Mitt starkaste personlighetsdrag:
Instant gratification :angel:

Tyvärr verkar jag omges av personer som liknar mig och alltså saknar förmåga att begränsa mig.. hjäälp! :rofl:
 
Sv: Planerat valpköp?

Av pudelraserna gillar jag bäst mellansizen, men en bekant födde upp riktigt riktigt trevliga dvärgpudlar för x antal år sedan, så visst finns det bra hundar även där.

Finns den uppfödaren kvar tar jag tacksamt emot kontaktinfo via pm :bow: gärna även om de inte föder upp längre, kanske har bra tips om linjer osv :idea::bow:
 
Sv: Planerat valpköp?

Snokade rätt på hemsidan och de ska faktiskt ha en kull nu i augusti = de är fortfarande aktiva på dv.pudel. Fick så för mig att de bytte ras till port. vattenhund och då slutade med dv.pudlarna, men där ser man..

Lite kul är det att se en dv.pudelmänniska som förutom utställningar pysslar lite med: Lydnad klass 1, rapport, personsök, agillity, viltspår.

Pm:ar dig hemsideadressen!
 
Sv: Planerat valpköp?

I mina kretsar är det enbart planering, planering och åter planering. Linjer som skådas med lupp osv.

Själv tog det mig nästan 3 år innan jag hittade min tik.
 
Sv: Planerat valpköp?

Jag har köpt efter flera olika alternativ, med varierande resultat.

Min förra GD var ett impulsköp. Jag skulle egentligen inte skaffa valp just då, och heller inte en svart (Som generellt hade en sämre mentalitet pga avelsmaterialet). Men jag gillade uppfödaren mkt i övrigt, och tog en valp trots att jag inte hann koll upp linjerna tillräckligt bra i mitt tycke.

Hon fick avlivas som 18 mån gammal, med extrema rädslor som visades i aggressivitet till slut.

Jag satte mig in i lite olika linjer när jag skulle börja med Amstaff, och hittade en av typerna inom rasen som jag kände att jag ville ha, och satsa på i framtiden. Därefter började jag kolla om det fanns några som avlade på dessa specifika linjer/hundar i Sverige, och hittade en uppfödare som hade fått till en riktigt fin stamtavla och skulle ha valpar väldigt snart. Vi fick kontakt, pratade och båda gillade varandra väldigt mycket! Jag tingade valpen via bilder, och reste senare dom 60 milen för att få klämma på honom på riktigt också, och blev ännu mer kär.
Han är en underbar hane, som är väldigt typisk för sina linjer - både utseendemässigt och mentalt. Min stora kärlek :love:

Eftersom att jag visste att jag ville föda upp den här rasen, så började jag rätt omgående att kika på vad jag ville ha för tik. Linjerna visste jag redan, men nu behövde jag hitta rätt land, rätt individer att linjeavla på, hälsan och allt annat som finns. Min avelstik kom lite över 2 år senare, efter mycket väntan och planering!
Hon är också en alldeles underbar tjej, trots att jag inte träffade henne innan hon importerades hit till Sverige som unghund. Där gick jag på uppfödarens (Mycket erfarna och kunniga) ord, helt enkelt.

Nästa puppe som kommer i år, är både planerad och inte. Jag har vetat om att jag letar en till avelstik, vilka linjer som går att blanda med mina osv, men jag har inte aktivt letat efter en specifik kull som ska födas. Men nu har den dykt upp, och om det föds en tik i min smak så får jag hem henne om ca 10 v :) Men man vet aldrig vad som kan hända, det kanske inte ens föds en tik åt mig.. I sådana fall letar jag vidare bara, det finns många intressanta hundar som går i avel över hela världen! Men några 2 år hoppas jag på att det inte ska ta denna gång ;)
Jag kommer förmodligen att importera en tik nästa år också, för att kunna bredda mitt avelsmaterial! Nu kan det gå relativt fort, eftersom jag vet exakt vad jag vill ha och inte - och kan rasen och dess linjer.
 
Sv: Planerat valpköp?

Ännu så länge ingen valp ;) har träffat en mycket trevlig mellanpudeluppfödare, känner dock att kanske är de liiiite större än jag vill ha.. Ska kika mer på dvärg-sizen nu.. men... så har jag sett några pudelkorsningar som sett himla trevliga ut :crazy: för länge länge sedan träffade jag en galet trevlig och söt hund som visade sig vara "cockerpoo"... och nu börjar man ju fundera på om inte en sån också skulle kunna passa våra behov.

Men.

Hur dumt är det att köpa en korsning?

De inblandade raserna måste förståss passa ihop, det fattar jag också, och det ska bli en trevlig hund. Men vad missar man om man väljer korsning framför renrasig?
Reggas de i någon korsningsbok eller blir de helt utan papper?
Kan man tävla med den? I vad isf? Inte för att jag tror att jag vill tävla, men vem vet?
Blir man "utfryst" om man har korsning?
(har ju en islandskorsning och det är måååånga onda blickar man fått från folk som har renrasiga... :cool: )
Tex hade mellanpudeluppfödaren tips på en mycket bra tränare som har superbra valpkurser... men får man gå på dem med en korsningsvalp isf?
 
Sv: Planerat valpköp?

Man skall köpa hund med hjärnan, inte med hjärtat.

:bow:


Jag skulle dock kunna göra en kombination av alt 1 och 2.
Ta reda på vilken ras man ska ha, kolla om det finns sjukdomar eller olika typer av hund, därefter leta upp en uppfödare som är noga med att testa sina djur så att de inte avlar på något icke-friskt och föder upp den typ man vill ha.

Från vissa uppfödare skulle jag kunna köpa hund ur vilken kull som helst, för att jag vet att dessa avlar på djur jag gillar och ytterst sällan får fram något jag inte kan tänka mig att leva med.

När det gäller "min ras" är det mängder av hundar som jag absolut inte vill att ska finnas i stamtavlan, vissa som jag gärna har, vissa typer jag verkligen inte vill ha och så vidare.. Jag har tusen krav om jag ska köpa någon mer. Men jag ser inte att alls att det är "fel" att inte göra som jag gör med "min ras", helt enkelt för att jag har högre krav än vad man behöver ha om man "bara" vill ha en trevlig familjemedlem. (Jag vill alltid ha "perfekta" djur så långt det nu går..) :angel:
 
Sv: Planerat valpköp?

Hur dumt är det att köpa en korsning?

De inblandade raserna måste förståss passa ihop, det fattar jag också, och det ska bli en trevlig hund. Men vad missar man om man väljer korsning framför renrasig?
Reggas de i någon korsningsbok eller blir de helt utan papper?
Kan man tävla med den? I vad isf? Inte för att jag tror att jag vill tävla, men vem vet?
Blir man "utfryst" om man har korsning?
(har ju en islandskorsning och det är måååånga onda blickar man fått från folk som har renrasiga... :cool: )
Tex hade mellanpudeluppfödaren tips på en mycket bra tränare som har superbra valpkurser... men får man gå på dem med en korsningsvalp isf?


De blir helt utan papper.
Jag vet att du kan tävla lydnad och agility (säkert något mer också, men det har jag inte koll på)

Vad du missar är att få möjlighet att kolla att det verkligen är friska och sunda djur som används i avel (nej, allt syns verkligen inte på utsidan av hunden och du vet inte vad som finns bakom föräldradjuren). Du får troligtvis inte en hund av en uppfödare som har någon stor kunskap och därmed sämre möjligheter att få hjälp om du skulle få problem.

Folk har ytterst sällan någonting emot själva blandrashundarna, däremot har folk inte mycket övers till att man stödjer oseriös avel (och det är oavsett om man har renras eller blandras, men det är mer vanligt med oseriös avel på blandras-sidan).
 
Sv: Planerat valpköp?

Tack för svar!

Men så man kan tävla i lydnad och agility utan papper alltså? Ät alls inte insatt i hundtävlingar, måste man inte ha NÅGON sorts id-papper på dem?

Om föräldrahundarna är renrasiga så kan man ju kolla att de är friska och har frisk stam bakom sig, det hade jag nog tänkt göra isf.

Har också tänkt på det du nämner om en erfaren uppfödare, den vi träffade nyligt har ju massor med kunskap att förmedla om sina hundar, någon som bara tar en kull har ju inte det...
 
Sv: Planerat valpköp?

Tack för svar!

Men så man kan tävla i lydnad och agility utan papper alltså? Ät alls inte insatt i hundtävlingar, måste man inte ha NÅGON sorts id-papper på dem?

Om föräldrahundarna är renrasiga så kan man ju kolla att de är friska och har frisk stam bakom sig, det hade jag nog tänkt göra isf.

De måste vara reggade i jordbruksverket och jag har för mig att de måste ha "tävlingslicens" eller någonting sådant. Det borde stå mer om det på skk.se

Ja, det kan man göra, men jag vill dock påstå att det är ytterst sällan som det är möjligt eller ägarna har koll. Har man en renrasig hund som är bra nog att gå i avel, varför inte använda den i renrasavel?
 
Sv: Planerat valpköp?

Du han före mig, instämmer med det du skriver.
På alla Brukshundsklubbar är alla raser/blandisar välommna att gå valp o unghundskurs.
Man kan tävla i allt med sin blandis, utom i Bruks o rasspecifika prov, man behöver dock tävlingslicens från SKK.

Att köpa en blandis är som att köpa grisen i säcken, man vet aldrig hur den blir som vuxen.

mvh
 
Sv: Planerat valpköp?

Fast de renrasiga hundar som vi nyligt hälsade på var verkligen olika varann, trots att de var nära släkt (mor, dotter och faster tror jag), så det känns inte som att man vet precis vad man får när man köper renrasigt heller...

Nu tänker jag på korsningar där raserna är lika varann, inte vilda korsningar med schäfer/tax/pudel/chiuaua typ..:p

Jag är medveten om frågan om seriös/oseriös avel förståss, ville mest veta vad man rent tekniskt "missar". Har ju en häst som är resultatet av synnerligen oseriös avel, men han är den bästa häst jag träffat, så man är lite "skadad" där... De renrasiga hästar vi har/haft har verkligen inte varit friskare/korrektare/bättre än korsningen, så jag känner mig ändå ganska öppen för hyfsat genomtänkta korsningar på hund.
 
Sv: Planerat valpköp?

Hehe... jaaa.. nu blev det en liten korsning iaf :D:love:

Båda föräldradjuren har använts för renrasig avel tidigare, uppfödaren är erfaren och ingen en-gångs-uppfödare, dessutom är valparna vana att få tassar och ansikte rakade redan som små, vilket kändes viktigt för den typen av hund vi valt.
Föräldrarna var dessutom mycket trevliga, lugna och lagom sociala :love:

Så på söndag är det hämtning!! :bump::bump:

Tack för alla era tankar, det känns så mycket tryggare när man stött och blött alla varianter innan :bow:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 337
Senast: geting
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 303
Övr. Hund Hjälp mig bena ut detta. Vill jag egentligen ha två hundar? Min hund, en goldentik, är nu 5 år och jag har börjat fundera lite smått på...
2
Svar
39
· Visningar
4 219
Senast: Bexzor
·
Hundavel & Ras Hej... igen! Okej, nu är det så att jag har bestämt mig för att köpa hund, en vuxen hund. Jag har ju postat några trådar här på...
Svar
17
· Visningar
1 288
Senast: Tate
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp