Planering och normalpersoner

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag bestämt att hästen ska få vila en vecka. Det är ingen lång tid, men det ger mig ändå lite dåligt samvete. Men jag bestämde mig för att göra så, bara bestämma att nu får hon vila en vecka, punkt slut. Så kanske jag, med lite tur, mår lite bättre sen och orkar ta tag i ridningen på ett annat sätt. Vi får se hur det går.

Jag har inte fått så mycket gjort idag. Varit i stallet två gånger och varit ute med hundarna, det är väl vad jag har gjort. Och så handlat. Verkligen ingen spännande dag, men det brukar det oftast inte vara för mig heller. Eftersom jag inte jobbar, pluggar eller liknande så består mina dagar mest av att vara hemma och i stallet. Jag skulle önska att mitt liv innehöll något mer, men jag vet inte vad och hur. Har inte ens någon aning om vad jag skulle vilja göra, mer än det jag gör. Jag VILL liksom ingenting. Hur kommer man fram till vad man vill med sitt liv? Om man nu ska leva?

Jag borde försöka göra upp en planering för vad jag ska göra de närmsta dagarna. Har jag saker uppskrivna i en lista där jag kan kryssa av, är det lättare för mig att få det gjort. Inte lätt, men iallafall lättare.
Sånt jag behöver göra nu är att duscha (det låter äckligt, jag vet, men jag hatar att duscha och gör det för sällan), tvätta, städa, storhandla, skriva tydliga foderstater till hästarna, se över/betala räkningar, kolla upp om/ansöka om personligt ombud, leta fram rätt papper som ska skickas till csn, planera nyårsafton. Det är det jag kommer på nu iallafall, som måste göras den här veckan. Jättemycket (för mig) så jag måste lägga upp det med ett par grejer/dag, så finns det en chans att jag får iallafall det mesta gjort.

Jag vet att jag har det svårare än "normalpersonen" pga bland annat depression och ångest (och lite annat som jag funderar på), men jag har ändå så svårt att förstå hur "normalpersoner" klarar av sina liv. Ni som har heltidsjobb, häst/ar, hund/ar, partner, kanske barn, vänner... Hur GÖR ni? Hur orkar ni och hur hinner ni?
Jag kan liksom inte förstå hur jag i den bästa av världar skulle kunna göra "allt". Nu behöver jag ju inte bekymra mig om det eftersom jag varken har jobb eller pluggar, inte har partner, inga vänner osv så jag har inte så mycket som tar tid. Och orken har jag ju en rimlig förklaring till att den är dålig. Men ändå, hur fixar så många andra det?

Ja, det är rätt mycket jag inte förstår. Men vissa saker, kanske framförallt om mig själv, blir tydligare av att jag skriver ner det.
 

Jag menar absolut inte att du ska göra dig av med hästarna, men ibland behöver man fundera över vilka ambitioner som är rimliga. Under lågsäsong kanske det räcker med att hästen går varannan dag, för sedan inför och under tävlingssäsong gå oftare. En sak som gjorde under för mitt hästägande var när jag flyttade till ett stall där alla pass ingår, för mig tar det mycket energi att ha tider att passa i stallet. Det gäller att hitta små saker som underlättar livet.

Jaha, du menade så. Jo, kanske vore det vettigt att sänka ambitionsnivån nu under lågsäsong. Men samtidigt känner jag att jag behöver bygga upp styrka och kondition på henne inför kommande tränings- och tävlingssäsong också. Det funkar ju inte att börja bygga upp henne på allvar i februari typ, när tävlingarna börjar.

Står i ett stall med rätt mycket pass, men som min ekonomi är nu finns ingen möjlighet att stå dyrare (vilket det blir om pass ska ingå). Dessutom har stallet flera fördelar också, såklart. Jag tycker också det tar energi att behöva passa tider och så, men samtidigt trivs jag med att det ger dagarna lite struktur. Så jag är lite kluven där faktiskt.
 
Jaha, du menade så. Jo, kanske vore det vettigt att sänka ambitionsnivån nu under lågsäsong. Men samtidigt känner jag att jag behöver bygga upp styrka och kondition på henne inför kommande tränings- och tävlingssäsong också. Det funkar ju inte att börja bygga upp henne på allvar i februari typ, när tävlingarna börjar.

Står i ett stall med rätt mycket pass, men som min ekonomi är nu finns ingen möjlighet att stå dyrare (vilket det blir om pass ska ingå). Dessutom har stallet flera fördelar också, såklart. Jag tycker också det tar energi att behöva passa tider och så, men samtidigt trivs jag med att det ger dagarna lite struktur. Så jag är lite kluven där faktiskt.
Jag både fick närmare till hästen och billigare stallhyra när jag flyttade ;) En lite förändring som gjorde stor skillnad för mig var att efter jobbet åka hem en halv timme, timme efter jobbet för att sedan åka till stallet, istället för att åka direkt. Jag fick mycket mera ork till att vara i stallet.
 
Jag både fick närmare till hästen och billigare stallhyra när jag flyttade ;) En lite förändring som gjorde stor skillnad för mig var att efter jobbet åka hem en halv timme, timme efter jobbet för att sedan åka till stallet, istället för att åka direkt. Jag fick mycket mera ork till att vara i stallet.

Jag kan inte ha hästarna närmre utan att ha dem hemma på gräsmattan :D
Jobbar inte så att åka hem mellan är ju inget jag behöver tänka på nu, men om/när jag har någon form av sysselsättning kommer jag nog absolut behöva göra det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag försöker vara pepp och framåt. Låtsas att jag har ett bra liv att se fram emot. Men jag är så jävla misslyckad med allt. Och innerst...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 119
Senast: Wingates
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
1 750
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Det har åter blivit mörkt. Det suger verkligen när det blir mörkt så tidigt. Jag vet inte vad jag ska göra resten av dagen. Förvisso...
2
Svar
20
· Visningar
1 635
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag har ett tag nu varit lite bortskämd med mer energi än vanligt. Och jag har glatt mig så mycket åt det. Men idag finns inga spår av...
Svar
10
· Visningar
645
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp