Planritningar utomlands?

Har haller jag med britterna, visst ar det jatteskont att ha en toa nara och bra, och liksom kunna gora sig helt redo for dagen utan att ga utanfor sovrummsdorren.
Som nagon annan sa, framforallt valdigt smidigt nar man kanske har gaster osv.

Hade jag varit foralder hade jag nog ocksa haft lite finare och lyxigare handdukar osv i mitt badrum, medans ungarna kan noja sig med billigare varianter. :p

Fast så stora är deras hus inte att det skulle vara så långt till toan om de inte haft en en suite. Vi har ingen en suite. 4 rum, 1 badrum och en extra toalett. Inte tusan känns det långt till toan oavsett var i lägenheter jag är.

Sen förstår jag inte varför barnen ska ha billigare handdukar faktiskt. Märklig tanke.
 
Hur fungerar försäljning egentligen utomlands? Verkar ju inte vara visning och budgivning som i Sverige.

Kanske en egen tråd, men handlar ju om samma program.
Här i Skottland är det visning precis som i Sverige. Budgivning också, men däremot är den blind och man får bara lägga ett bud. Det är både positivt och negativt och det vill ju till att man har lite tur, men det blir i alla fall inte den här stressen och hetsen som jag hör om från folk i Sverige (och inte samma inflation i priserna).

Tror det funkar ungefär likadant i England men har noll koll på andra länder.

(ska se om det kanske blir en utbrytning eller två vid senare tillfälle, fönsterdiskussionen vill nog ha en egen tråd i alla fall)
 
Här i Skottland är det visning precis som i Sverige. Budgivning också, men däremot är den blind och man får bara lägga ett bud. Det är både positivt och negativt och det vill ju till att man har lite tur, men det blir i alla fall inte den här stressen och hetsen som jag hör om från folk i Sverige (och inte samma inflation i priserna).

Tror det funkar ungefär likadant i England men har noll koll på andra länder.

(ska se om det kanske blir en utbrytning eller två vid senare tillfälle, fönsterdiskussionen vill nog ha en egen tråd i alla fall)

Ganska saker man far lagga mer an ett bud i England. Jag tror det ar processen efter att ett bud accepterats som ar valdigt knepig, de har ju konceptet av "kedjor" har, dar man kan bli fast i ett huskop for att den man t.ex. saljer huset till inte kan betala forran de har lyckats salja det egna huset osv, och nar de saljer huset sa maste ju deras kopare i tur lyckas salja sin bostad osv i all evighet.
Att en lagenhet eller kopare are "chain-free" ar darfor en stor fordel har som marknadsfors.. Valdigt absurt
 
Har fastnat lite på alla dessa ”en plats på landet” ”en plats i solen” osv, och blir lika förundrad över planlösningen varenda gång! O_o Husen kan vara JÄTTEstora, men kommer man in så är det små små, oftast smala och avlånga rum, och många gånger uttalar dom sig att det är så ”rymligt”?! Sen är det oftast en massa små ”sällskapsrum” instoppade här och var, stora, knepiga korridorer som är totalt meningslösa...

Ser planlösningen oftast ut så här i andra länder? Har funderat på det många gånger och kände nu att frågan måste få ett svar! 😅

Och jag som nyligen kommenterade pa att hus i Sverige hade sa smala sma rum. :p

Bade i Mellanostern, Asien, och delar av Afrika upplever jag att hus och lagenheter har stora fyrkantiga rum. Naturligtvis inte i slumomraden, men turist strak och dar vasterlanningar bor.
Har i USA beror det lite pa vilken stat man ar i. Minst tva badrum ar i dag en sjalvklarhet ... aven om jag sett har uppe i nordvastra USA att det ibland bara finns ett i vissa sma gamla hus.
Rummen, inclusive sovrum, ar oftast valdigt fyrkantiga och har nastan alltid rum for en sittmobel ocksa forutom sangen.
I tatbefolkade stater och dyra stater (Californien tillexempel) ar rummen i lagenheter och hus mindre an i stater med mindre befolkning.
I manga stater har man bytt ut englasfonster och har nu borjat byta tva glas till treglas ...
 
Jag brukar också fundera på att nästan alla äldre par tvångt ska ha MINST ett extra sovrum (och såklart extra badrum då) för gäster/vuxna barn som ska komma på besök. För det första hur ofta har man egentligen sina vuxna barn på besök och varför måste dom ha ett helt eget rum? och med tanke på priserna speciellt i England hur kan det va värt det att behöva betala nån millle extra för det där rummet? Visst har man ett stort hus så är det ju smidigt att gäster har ett eget rum, men om man är pensionär och ska flytta ska verkligen ens potentiella gäster bestämma huset?

Vi älskar det här huset men eftersom vår vuxna dotter ska komma på besök två gånger per år så får vi helt enkelt skaffa ett större hus :confused:
 
Jag brukar också fundera på att nästan alla äldre par tvångt ska ha MINST ett extra sovrum (och såklart extra badrum då) för gäster/vuxna barn som ska komma på besök. För det första hur ofta har man egentligen sina vuxna barn på besök och varför måste dom ha ett helt eget rum? och med tanke på priserna speciellt i England hur kan det va värt det att behöva betala nån millle extra för det där rummet? Visst har man ett stort hus så är det ju smidigt att gäster har ett eget rum, men om man är pensionär och ska flytta ska verkligen ens potentiella gäster bestämma huset?

Vi älskar det här huset men eftersom vår vuxna dotter ska komma på besök två gånger per år så får vi helt enkelt skaffa ett större hus :confused:

Maken och jag har tre sovrum och tva badrum. Ett sovrum ar TV rum ... det andra ar kontor ... Och visst hade vi klarat oss utan de extra rummen, men varfor skulle vi nar vi har rad att ha det och tycker att det ar bekvamt?
Badrum anvander Maken och jag varsitt nar vi inte har gaster har. Sa bekvamt att toan alltid ar ledig och att det inte alls behover forhandlas om vem som duschar forst. :p
 
Och jag som nyligen kommenterade pa att hus i Sverige hade sa smala sma rum. :p

Bade i Mellanostern, Asien, och delar av Afrika upplever jag att hus och lagenheter har stora fyrkantiga rum. Naturligtvis inte i slumomraden, men turist strak och dar vasterlanningar bor.
Har i USA beror det lite pa vilken stat man ar i. Minst tva badrum ar i dag en sjalvklarhet ... aven om jag sett har uppe i nordvastra USA att det ibland bara finns ett i vissa sma gamla hus.
Rummen, inclusive sovrum, ar oftast valdigt fyrkantiga och har nastan alltid rum for en sittmobel ocksa forutom sangen.
I tatbefolkade stater och dyra stater (Californien tillexempel) ar rummen i lagenheter och hus mindre an i stater med mindre befolkning.
I manga stater har man bytt ut englasfonster och har nu borjat byta tva glas till treglas ...
Amerika är en klass för sig :D

Jag hoppas att Alaska har bytt ut sina fönster :nailbiting:
 
Maken och jag har tre sovrum och tva badrum. Ett sovrum ar TV rum ... det andra ar kontor ... Och visst hade vi klarat oss utan de extra rummen, men varfor skulle vi nar vi har rad att ha det och tycker att det ar bekvamt?
Badrum anvander Maken och jag varsitt nar vi inte har gaster har. Sa bekvamt att toan alltid ar ledig och att det inte alls behover forhandlas om vem som duschar forst. :p

Förhandlas om vem som ska duscha först? Vi är tre i familjen på ett badrum och det är extremt sällan två eller fler vill duscha samtidigt. Nån förhandling kan jag inte minnas att vi haft nån gång.

Två toaletter är däremot skönt!

Här i Sverige är det väl hyfsat standard att man har ett badrum i lägenheter upp till och med tre rum. Från 4 rummare har man ett badrum och en gästtoalett. Hur riktigt stora hus och lägenheter har det vet jag inte.
 
Förhandlas om vem som ska duscha först? Vi är tre i familjen på ett badrum och det är extremt sällan två eller fler vill duscha samtidigt. Nån förhandling kan jag inte minnas att vi haft nån gång.

Två toaletter är däremot skönt!

Här i Sverige är det väl hyfsat standard att man har ett badrum i lägenheter upp till och med tre rum. Från 4 rummare har man ett badrum och en gästtoalett. Hur riktigt stora hus och lägenheter har det vet jag inte.
Faktiskt så har mina föräldrars fem rummare två badrum. Den ena med badkar. Och även om vi var bara tre så var det skönt att inte gnabbas om när toaletten var ledig :D
 
Maken och jag har tre sovrum och tva badrum. Ett sovrum ar TV rum ... det andra ar kontor ... Och visst hade vi klarat oss utan de extra rummen, men varfor skulle vi nar vi har rad att ha det och tycker att det ar bekvamt?
Badrum anvander Maken och jag varsitt nar vi inte har gaster har. Sa bekvamt att toan alltid ar ledig och att det inte alls behover forhandlas om vem som duschar forst. :p
Fast det konstiga är inte att ha 3 sovrum. Folk får ha hur många sovrum dom vill, det konstiga är att låta andra personer, som inte bor i huset bestämma vilket hus man ska välja.

Flera gånger har par hittat ett hus eller lägenhet som dom älskat men eftersom inte familjen kan få ett eget rum när dom kommer på besök så väljer dom ett hus dom gillar sämre. Det är ju helt bisarrt
 
På tal om reception room och märklig planlösning, föregående ägare till vår lägenhet hade precis ett sådant. Och då snackar vi alltså om en trea på 100 kvm, som det bodde ett par i. De använde ett rum som sovrum, ett som TV-rum och det sista (och största och finaste, enligt mig) rummet såg ut såhär när de bodde här:

Visa bifogad fil 63986

Vi undrar än i dag var de egentligen gjorde här inne. Satt i varsin soffa och tittade på varandra? :rofl: Fine att man kanske har ett lite mindre användbart & använt rum om man bor i en femma eller nått, men att ha det som ensamt par i en relativt liten lägenhet är lite märkligt tycker vi. Det ser väldigt mycket ut som att det är mer "for show" och som att det kanske inte användes särskilt mycket, tycker jag.
Det ser ut att vara en väldigt fin lägenhet!
 
Förhandlas om vem som ska duscha först? Vi är tre i familjen på ett badrum och det är extremt sällan två eller fler vill duscha samtidigt. Nån förhandling kan jag inte minnas att vi haft nån gång.

Två toaletter är däremot skönt!

Här i Sverige är det väl hyfsat standard att man har ett badrum i lägenheter upp till och med tre rum. Från 4 rummare har man ett badrum och en gästtoalett. Hur riktigt stora hus och lägenheter har det vet jag inte.
De flesta (alla?) villor med källare som jag har varit i har badrum och gästtoa på bottenvåningen och ett badrum till i källaren.
 
Jag förstår inte deras besatthet av att ha en en suite d.v.s. där master bedroom har ett eget badrum. När det är en barnfamilj som ska bo där och föräldrarna brister lättat ut att det är så bra med en suite. Jag fattar inte!! Är de superpryda så att de inte ens vill visa sig nakna/halvnakna inför sina barn eller? Så att de tycker att det är bökigt att gå mellan badrummet och sovrummet utan att riskera att barnen ser dem icke påklädda?

Jag tycker också att alla rum ser så små ut!

Jag brydde mig absolut inte i om mina barn kom rantande in i sovrummet nar jag inte var pakladd eller om jag stod i duschen, men att ha en suit betydde att jag inte behovde vanta ut Maken och 3 barn innan toan eller duschen var ledig.
Det gick ocksa alltid att ga in i varat badrum utan att snubbla pa blota handdukar pa golvet, eller ha acklig tandkram i handfatet.

Dessutom bodde ju vi dar det var varmt, temperaturen var oftast en bra bit over 30*C pa dagarna och vi alla behovde duscha nar vi kom in for kvallen.

På tal om reception room och märklig planlösning, föregående ägare till vår lägenhet hade precis ett sådant. Och då snackar vi alltså om en trea på 100 kvm, som det bodde ett par i. De använde ett rum som sovrum, ett som TV-rum och det sista (och största och finaste, enligt mig) rummet såg ut såhär när de bodde här:

Visa bifogad fil 63986

Vi undrar än i dag var de egentligen gjorde här inne. Satt i varsin soffa och tittade på varandra? :rofl: Fine att man kanske har ett lite mindre användbart & använt rum om man bor i en femma eller nått, men att ha det som ensamt par i en relativt liten lägenhet är lite märkligt tycker vi. Det ser väldigt mycket ut som att det är mer "for show" och som att det kanske inte användes särskilt mycket, tycker jag.

Snyggt!

Vi har ingen TV i vardagsrummet ... dar sitter man med en drink fore maten eller kaffe ... eller laser sagor for barnbarnen eller bara nar man vill umgas utan TV och dator som pockar pa uppmarksamheten.

Nar vi har gaster, aven vara vuxna barn, eller barnbarnen ar har over dagen bara, ar vi inte i TV rummet. Da sitter vi i vardagsrummet som inte har nagon TV. Nar barnbarnen ar har sprids dock leksaker over hela golvet och alla mobler och vi leker alla mycket intensivt. :p
 
Fast det konstiga är inte att ha 3 sovrum. Folk får ha hur många sovrum dom vill, det konstiga är att låta andra personer, som inte bor i huset bestämma vilket hus man ska välja.

Flera gånger har par hittat ett hus eller lägenhet som dom älskat men eftersom inte familjen kan få ett eget rum när dom kommer på besök så väljer dom ett hus dom gillar sämre. Det är ju helt bisarrt
Men det är väl inte de andra som bestämmer då. Utan det paret som själva väljer att det är viktigt för dem att ha extrarummet till besökare. Om inte den vuxna dottern ställt utlimatum att hon vägrar hälsar på annars?
 
Fast det konstiga är inte att ha 3 sovrum. Folk får ha hur många sovrum dom vill, det konstiga är att låta andra personer, som inte bor i huset bestämma vilket hus man ska välja.

Flera gånger har par hittat ett hus eller lägenhet som dom älskat men eftersom inte familjen kan få ett eget rum när dom kommer på besök så väljer dom ett hus dom gillar sämre. Det är ju helt bisarrt

Nar vi bodde i Florida och South Carolina hade vi gaster som stannade nagon vecka minst men atminstone ett par natter, en gang per manad ungefar. Ibland vuxna barn, ibland fran andra delar av USA eller Europa. Dar hade vi gastrum staende med baddad dubbelsang (och ett litet utrymme i garderoben som var fylld av "stuff" :angel:)

Har dar vi har gaster som sover over nagon gang per ar har vi inte gastrum utan utnyttjar rummen pa andra vis. Bland annat sa vi kan fa ett vardagsrum utan TV. Men skulle vi borja fa folk som ska sova over ofta sa aker TVn ut i vardagsrummet da det ar sa bekvamt att inte behova moblera om for att nagon kommer.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan förstås inte låta bli att fundera en del över den våg av hat, oro och konflikter som blir allt mer tongivande i världen nu. Det...
Svar
0
· Visningar
760
O
Övr. Hund Småbarn kan vara rätt besvärliga när dom är små, men jag visste inte att så är det också med hundvalpar. jag har endast ägt katter...
Svar
16
· Visningar
5 684
Senast: Fidelin
·
Övr. Hund Har ngn läst denna??Varje gång jag läser den börja jag gråta...usch jag är så känslig:p ngn mer som är...
Svar
11
· Visningar
1 208
Senast: Albatross
·
Övr. Hund Denna texten berör mig så otroligt mkt och jag gråter varje gång jag läser den:cry: :cry: :cry: När jag var valp, underhöll jag dig me...
Svar
12
· Visningar
1 179
Senast: Ämelie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp