Plast eller guld?

Plastplank eller ”guldknoppar”

  • Plastplanket

    Röster: 39 70,9%
  • Guldknoppar

    Röster: 16 29,1%

  • Antal omröstningsdeltagare
    55
Kanske ska göra något åt varför hästen sparkar i boxen eller gnager istället för att dölja symptomen.

För övrigt så har jag använt högtryckstvätt på träboxarna här hemma sedan 2000 utan problem.
Hästar är levande varelser med olika personlighet och humör. Vissa blir väldigt ilskna vid tex fodring eller vid ny boxgranne och andra har olator för sig eller gillar helt enkelt att gnaga trä. Man behöver inte korrigera hela hästens personlighet utan då anpassar jag hellre inredningen för.att stallet ska passa och hålla så länge som möjligt för så många olika hästar som möjligt.
Du kan inte programmera om alla hästar, dom är inga maskiner.
 
Hästar är levande varelser med olika personlighet och humör. Vissa blir väldigt ilskna vid tex fodring eller vid ny boxgranne och andra har olator för sig eller gillar helt enkelt att gnaga trä. Man behöver inte korrigera hela hästens personlighet utan då anpassar jag hellre inredningen för.att stallet ska passa och hålla så länge som möjligt för så många olika hästar som möjligt.
Du kan inte programmera om alla hästar, dom är inga maskiner.
Som du skriver är hästar olika så varför inte anpassa så hästen trivs i stället för att ha inredning som tål hästar som inte trivs.
 
Ibland händer det ju saker ändå. Kan vara engångsgrejer men ändå skönt om inredningen klarar sig fint.
Eller boxvila pga skada som kan få vilken häst som helst att börja med saker den inte annars gör.
Så hellre belasta miljön för om hästen skadar sig och börjar gnaga på inredning än att byta en eller två träplankor om hästen börjar gnaga under boxvila.

Jag väljer att byta några plankor om det skulle behövas än belasta miljön mer än vad jag redan gör.
 
Ibland händer det ju saker ändå. Kan vara engångsgrejer men ändå skönt om inredningen klarar sig fint.
Eller boxvila pga skada som kan få vilken häst som helst att börja med saker den inte annars gör.
Ja det är spännande vad de kan göra på boxvila. Jag berättade för en kompis att min lille ponny var så duktig och tog det så lugnt trots boxvila. Dagen efter när jag kom ut hade han lyckats med konststycket att bänna loss vattenledningen som går ner till vattenhinken i boxen. Hur han lyckades med det förblir en gåta. Det var satt efter konstens alla regler och borde varit omöjligt att komma åt. Han var iallafall inte skadad och ingen vattenskada uppstod utan grejerna höll trots hans behandling. Det var huvudsaken. Resten gick att laga.
 
Så hellre belasta miljön för om hästen skadar sig och börjar gnaga på inredning än att byta en eller två träplankor om hästen börjar gnaga under boxvila.

Jag väljer att byta några plankor om det skulle behövas än belasta miljön mer än vad jag redan gör.
Jag har varken sagt bu eller bä om miljöfrågan. Svarade bara på det där om att anpassa så hästarna trivs.
 
Vad är det för hästar som ska stå där? Vi har bambu och det tog två veckor sedan hade den ena hästen dragit rejäla repor med tänderna.
Vill inte ens tänka på hur det hade sett ut om det varit trä. 🙈
 
Vad är det för hästar som ska stå där? Vi har bambu och det tog två veckor sedan hade den ena hästen dragit rejäla repor med tänderna.
Vill inte ens tänka på hur det hade sett ut om det varit trä. 🙈
Fast bambu är väl inte mer tåligt än trä? Beror kanske på trät som används i och för sig.
 
Vad är det för hästar som ska stå där? Vi har bambu och det tog två veckor sedan hade den ena hästen dragit rejäla repor med tänderna.
Vill inte ens tänka på hur det hade sett ut om det varit trä. 🙈
Stora hästar, halvblod och spanjorer.
Lutar mig åt plastplanket. Har det i ena lösdriften och det är himla smidigt verkligen.
Men har ju alltid drömt om lite extra bling också men det blir nog plastplanket ändå.
Får kanske sätta upp kristallkrona så blir det extra bling den vägen istället :rofl:
 
Så hellre belasta miljön för om hästen skadar sig och börjar gnaga på inredning än att byta en eller två träplankor om hästen börjar gnaga under boxvila.

Jag väljer att byta några plankor om det skulle behövas än belasta miljön mer än vad jag redan gör.
Är plastplank av återvunnen plast verkligen så extremt farligt för miljön? kan du länka någonstans där jag kan läsa om miljöpåverkan som kommer från plastplank av återvunnen plast?

Tänker i allmänhet hur skadligt det är för miljön att ha häst så har jag svårt att se hur ett plastplank i stallet som håller i många år kan vara så extremt farligt i det stora hela :confused:
 
Jag undrar hur pass miljövänligt det egentligen är med trä nu när hela Sverige mer och mer får över till papperskassar och kartong. Det kan väl knappast vara speciellt miljövänligt med pappersindustrin heller eller avverkningen av träd med tanke på att naturskog minskar och det i sin tur påverkar djurliv och insekter osv. Så allting är relativt. Jag väljer hellre plast.

Plasthysterin blir väl snart som med elbilarna när man kommer på att dom inte alls kommer fungera i praktiken den dagen majoriteten kör elbil.

Allt med måtta är mitt måtto.
 
Jag undrar hur pass miljövänligt det egentligen är med trä nu när hela Sverige mer och mer får över till papperskassar och kartong. Det kan väl knappast vara speciellt miljövänligt med pappersindustrin heller eller avverkningen av träd med tanke på att naturskog minskar och det i sin tur påverkar djurliv och insekter osv. Så allting är relativt. Jag väljer hellre plast.
Fast hästboxar tillverkas väl knappast av naturskog? Eller av pappersindustrin?

Alltså jag vet inte vad som är mest miljövänligt men att dra in pappersindustrin känns inte direkt relevant.
 
Fast hästboxar tillverkas väl knappast av naturskog? Eller av pappersindustrin?

Alltså jag vet inte vad som är mest miljövänligt men att dra in pappersindustrin känns inte direkt relevant.
Naturskogen minskar eftersom vi behöver mer träd till att tillverka allt som är gjort av trä. Tex plank, papper osv. Så allt har ett tydligt samband.

Vi har mycket skog för skogsindustrin men där är det i princip samma sorters träd i långa rader.
 
Sen sparar man rätt mycket målarfärg på att inte behöva måla om stup ikvarten också, och livslängden på plastplanken är lång (och de är som sagt dessutom gjorda av återvunnen plast). Jag tycker det skulle vara intressant med en jämförelse över lång tid för att veta hur mycket sämre det egentligen är.
 
Så hellre belasta miljön för om hästen skadar sig och börjar gnaga på inredning än att byta en eller två träplankor om hästen börjar gnaga under boxvila.

Jag väljer att byta några plankor om det skulle behövas än belasta miljön mer än vad jag redan gör.
Är det stor skillnad miljömässigt på trä och plast? Trä är inte heller utan problem genom underhållet och även vid tillverkningen.

Edit. Såg att inlägget ovan förmedlade samma fundering som mitt.
 
Är plastplank av återvunnen plast verkligen så extremt farligt för miljön? kan du länka någonstans där jag kan läsa om miljöpåverkan som kommer från plastplank av återvunnen plast?

Tänker i allmänhet hur skadligt det är för miljön att ha häst så har jag svårt att se hur ett plastplank i stallet som håller i många år kan vara så extremt farligt i det stora hela :confused:

Jag undrar hur pass miljövänligt det egentligen är med trä nu när hela Sverige mer och mer får över till papperskassar och kartong. Det kan väl knappast vara speciellt miljövänligt med pappersindustrin heller eller avverkningen av träd med tanke på att naturskog minskar och det i sin tur påverkar djurliv och insekter osv. Så allting är relativt. Jag väljer hellre plast.

Plasthysterin blir väl snart som med elbilarna när man kommer på att dom inte alls kommer fungera i praktiken den dagen majoriteten kör elbil.

Allt med måtta är mitt måtto.

Sen sparar man rätt mycket målarfärg på att inte behöva måla om stup ikvarten också, och livslängden på plastplanken är lång (och de är som sagt dessutom gjorda av återvunnen plast). Jag tycker det skulle vara intressant med en jämförelse över lång tid för att veta hur mycket sämre det egentligen är.

Är det stor skillnad miljömässigt på trä och plast? Trä är inte heller utan problem genom underhållet och även vid tillverkningen.

Edit. Såg att inlägget ovan förmedlade samma fundering som mitt.
Svarar er alla samtidigt, men kunde kanske skippat att citera också, jag vet inte. I alla fall:

Problemen med plast vs trä är verkligen inte enkla. Det finns för och nackdelar med båda.

Återvunnen plast: Släpper ut mikroplaster under användning, tillverkning, och kanske även när den slängs beroende på. Bränns den upp när den slängs bidrar den med Co2 och flera cancerogena ämnen (även om de flesta i Sverige renas bort), återvinns den igen bidrar den till mer mikroplast under transport, återvinning, samt använder farliga mjukgörare och annat som kan leta sig till miljön. Vid deponering läcker den mikroplaster och mjukgörare/andra tillsatsämnen. Plast kan inte heller återvinnas i all evighet utan måste till slut brännas eller deponeras. Oljeprodukt.

Trä: Bidrar till avskogning. Behöver mer underhåll. Kan vara impregnerat med miljöskadliga ämnen. Måste brännas eller återanvändas på grund av eventuell impregnering. Målas den är det med all sannolikhet mikroplaster i färgen. Kortare livslängd om den inte sköts rätt/slits hårt.

Co2 avtrycket för båda har jag inga siffror på, men trät lagrar ju i och för sig co2 ett tag, plasten lagrar ingen co2. Däremot vet vi ju inte om det är i proportion till vad tillverkningen "kostar", men med tanke på att även återvunnen plast är en oljeprodukt vill jag personligen sätta den som högre just på grund av att användningen ändå till viss del stöttar oljeanvändning.
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Avel Håller på att rita nytt stall då det inte finns något sådant på min nya gård. Och då måste man såklart fråga buke om råd - vad är bäst...
Svar
16
· Visningar
1 885
Senast: sorbifolia
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
9 995
Senast: Niyama
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 272
Senast: Enya
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 182
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp