Plast. Hur kan vi minska, byta ut och eliminera.

Gamla bildäck!!! det är inte så käckt :(

Ibland önskar jag att fler plastförpackningar, de som är änsålänge nödvändiga, var gjorda med ett andra liv i åtanke. Ex.vis att det tydligt står att glassbyttan tål maskindisk och passar som matlåda, eller körsbärstomathinkarna är en perfekt orkidekruka.

Det spar iofs inte den förpackningsplasten, men ett annat plastföremål blir överflödigt.

Jag har svårt med att ersätta saker med glas, är så klåfingrig så allt åker i golvet med jämna mellanrum. Har gjort ett par försök med glasmatlådor, med de har alla åkt i golvet.
Finns matlådor i metall. De blir väl buckliga men borde tåla lite mer.
 
Går inte att värma i micro.

Nä, det är ju mitt problem. Plast vill jag inte använda i micron. Glas har jag hört om att såna har nästan exploderat när nån suttit och ätit efter att ha värmt sin mat så det känns lite läskigt. Och metall går inte att använda i micron. Jag skulle vilja ha en matlåda som är bra för miljön och hälsan och går att använda i micron. Glaslådorna gillar jag inte. Förutom att jag hört att det finns risk att de exploderar/spricker så har de jag köpt hittills haft plastlock (hade gärna sluppit plasten helt) och locken har efter ett tag blivit mycket svåra att stänga.
 
Tyvärr tror jag att tandkrämstabletterna oftast består av bikarbonat som inte är så bra för tänderna i längden. Praktiskt på resa, dock!
Läste på om bikarbonat på tänderna och det lät ju sannerligen oroväckande. Så nu funderar jag på om det fungerar med flourfri tandkräm (enda jag hittat som inte kommer i plast) och sen ta en flourtablett direkt efter. Flourtabletterna kommer i och för sig i plastburk men jag har redan fått flourtabletter ordinerat av tandläkaren så det blir ju ändå inte som att jag byter en plast mot en annan. Säger inte att du har svaren, bara funderar öppet:p
 
Läste på om bikarbonat på tänderna och det lät ju sannerligen oroväckande. Så nu funderar jag på om det fungerar med flourfri tandkräm (enda jag hittat som inte kommer i plast) och sen ta en flourtablett direkt efter. Flourtabletterna kommer i och för sig i plastburk men jag har redan fått flourtabletter ordinerat av tandläkaren så det blir ju ändå inte som att jag byter en plast mot en annan. Säger inte att du har svaren, bara funderar öppet:p
En sak med just fluor i tandkrämen är väl att man borstar in den i emaljen?

Jag har just nu faktiskt tandkräm i tub, just för det finns ingen bra utan tub. Jag är också väldigt noga med fler ingredienser i tandkrämen pga erosioner på tänderna så jag behöver all hjälp jag kan få…

Tänker tex att ersätta tvättmedel ger större vinst…. Och återvinner givetvis!
 
En sak med just fluor i tandkrämen är väl att man borstar in den i emaljen?

Jag har just nu faktiskt tandkräm i tub, just för det finns ingen bra utan tub. Jag är också väldigt noga med fler ingredienser i tandkrämen pga erosioner på tänderna så jag behöver all hjälp jag kan få…

Tänker tex att ersätta tvättmedel ger större vinst…. Och återvinner givetvis!
Jag vill göra allt jag kan, både tvättmedel och tandkräm så att säga :)
 
Jag vill göra allt jag kan, både tvättmedel och tandkräm så att säga :)
Absolut, menar mest att ibland finns inget alternativ och då är det tyvärr så just nu. Så länge man fortsätter och leta efter alternativ och all plast är trots allt inte lika eller har samma ursprung.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp