Bukefalos 28 år!

Plockat gräs, hjälp

P

piaff

Har läst och hört att gräsklipp inte är bra pga att det är för kort, jäser efter bara en kvart, kan ge foderstrupsförstoppning osv. Här får hästarna absolut inte gräsklipp.
Men om man plockar gräs då? Ungefär i sådan längd som bönderna klipper sitt gräs när det torkar och ska bli hö. Jäser det/hur länge kan det ligga? Kan man plocka gräs på kvällen och ge till frukost? För- och nackdelar tack, skriv allt ni vet.
 
Sv: Plockat gräs, hjälp

Jag brukar ibland ge min häst gräs som jag plockat dagen innan. Än står han på alla 4... Fördel för inbetningen iallafall, om de får gräset mer utspritt under dygnet och inte allt på en gång.
Så gör jag iallafall!
 
Sv: Plockat gräs, hjälp

Det är väl så att vanligt gräsmatte-gräs är av annan sort än vad de ska äta. Har jag fått höra åtminstone.
 
Sv: Plockat gräs, hjälp

Åh, vad bra. Jag har alltid plockat och gett det direkt eftersom jag inte har vetat. Men ska det ligga lite utspritt under natten om man ger det dagen efter, eller kan det ligga i foderpåsen?
 
Sv: Plockat gräs, hjälp

Ja, det kan säkert också vara en anledning.
 
Sv: Plockat gräs, hjälp

Det är väl så att vanligt gräsmatte-gräs är av annan sort än vad de ska äta. Har jag fått höra åtminstone.

Nja, det har väl snarare med att gräsklipparen spyr ute en sjuhelsikes massa avgaser på gräset, bra mycket mer än en traktor gör när man slår hö..


Har man lie, går det utmärkt att slå tex i kanten runt hagar och peta in i hagen. Smidigt och blir snyggt efteråt med. :D
 
Sv: Plockat gräs, hjälp

Gräsklippegräs har ju också en väldig förmåga att klumpa ihop och då jäser det nog fortare samt att hästarna lätt sätter den där klumpen i halsen.
 
Sv: Plockat gräs, hjälp

gräs som du kniar av är helt ofarligt för hästarna. Över natten kan du säkert ha det i en foderpåse. Men ska det ligga en längre tid så låt det ligga luftigt. När gräset torkar blir det inget annat än hö!
 
Sv: Plockat gräs, hjälp

Nja, det har väl snarare med att gräsklipparen spyr ute en sjuhelsikes massa avgaser på gräset, bra mycket mer än en traktor gör när man slår hö..


Har man lie, går det utmärkt att slå tex i kanten runt hagar och peta in i hagen. Smidigt och blir snyggt efteråt med. :D

Ja, och när gräset åkt igenom gräsklipparen har det säkert fått lite olja och/eller bensin på sig och det är nog inte så bra för hästarna att äta.
Att det är olika sorters gräs tror jag inte på för hur många är det inte som stängslar sin tomt och låter hästarna gå där?
 
Sv: Plockat gräs, hjälp

Jo kortklippt/hackat gräs kan jäsa - dock inte på en kvart.

Ska du "plocka" gräs så föreslår jag att du skaffar en lie, det är ett förträffligt redskap för detta ändamål. Sen är det bara att räfsa ihop och lägga i en lövkorg.

Att låta plockat eller liat gräs ligga över natten är inga som helst problem - det är ju mest när det är riktig sönderhackat som det jäser så snabbt.

När man gör hö så vänder man för det mesta en gång per dygn, dvs det slagna gräset ligger ofta på backen i ganska tjockt lager i 1 dygn innan man vispar runt det och låter det ligga 1 dygn till.

Så att ha slaget gräs ligandes lite luftig i 1-2 dygn är på inget vis farligt för hästen.
 
Sv: Plockat gräs, hjälp

delvis kl

Nu har jag plockat gräs och låtit det ligga över natten för första gången, det såg fint ut och verkade smaka bra. Jag lade det i en trådback och "gröpte ur" i mitten så att det inte var så tjockt lager. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Av vad jag kan läsa mig till ska man inte ge gräsklipp till hästar för att de kan få kolik, pga följande anledningar: 1) gräsklipp är...
2
Svar
20
· Visningar
2 732
Senast: Keb71
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 996
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 793
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 718
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp