Bukefalos 28 år!

Plötsligt tvungen att flytta häst

vinkelina

Trådstartare
har hamnat i en jobbig situation. Igår kom info att stallet måste tömmas mer eller mindre omedelbart, 15 hästar söker nytt stall, inte lätt när de råder platsbrist.

Fattade allvaret i situationen och står redan nu i nytt stall, hade tur och bra kontaker. Tyvärr är inte stallet i bra skick så vi mest mellanlandar där (kan bli ett par månader)

Grejen är att de är mindre än en månad sedan jag köpte hästen och flyttade henne, och nu ny flytt, plus en till om några månader. HUR skall jag göra så att hon inte mår dåligt av ständigt nya rutiner. För de blir de varje gång man flyttat. Nu var hon lugn när jag tittade till henne, stod inne med en häst som står i sjukbox (de hann inte fixa en hage åt henne, då vi kom med 2 timmars varsel) i morgon får hon gå ut.
 
har hamnat i en jobbig situation. Igår kom info att stallet måste tömmas mer eller mindre omedelbart, 15 hästar söker nytt stall, inte lätt när de råder platsbrist.

Fattade allvaret i situationen och står redan nu i nytt stall, hade tur och bra kontaker. Tyvärr är inte stallet i bra skick så vi mest mellanlandar där (kan bli ett par månader)

Grejen är att de är mindre än en månad sedan jag köpte hästen och flyttade henne, och nu ny flytt, plus en till om några månader. HUR skall jag göra så att hon inte mår dåligt av ständigt nya rutiner. För de blir de varje gång man flyttat. Nu var hon lugn när jag tittade till henne, stod inne med en häst som står i sjukbox (de hann inte fixa en hage åt henne, då vi kom med 2 timmars varsel) i morgon får hon gå ut.
Jag tänker att en häst med okej psyke borde fixa det.
 
Det beror väl på hästen, men så länge du lyssnar och är uppmärksam efter ev stress så borde det nog gå bra. Sen kanske man inte ska ha skyhöga förväntningar på att allting ska gå bra inom träning och så, utan man kanske får sänka kraven där lite? Så hon ändå får landa och att man inte blir sur över att hästen kanske inte alltid beter sig. :)
 
Håller med, håll rutiner så långt det går, så lite foderbyten som möjligt. Ha knas på magen, som kan komma i olag vid stress och foderbyten. Kanske ge typ mag/tarm eller jäst till känslig häst.
 
Håller med, håll rutiner så långt det går, så lite foderbyten som möjligt. Ha knas på magen, som kan komma i olag vid stress och foderbyten. Kanske ge typ mag/tarm eller jäst till känslig häst.

Har två rundbalar eget hö, så den biten är löst.

Just de att jag bara haft henne fyra veckor, och då varit på resa en vecka gör att jag inte riktigt känner hur hon reagerar. Vi promenerade till nya stallet idag, tog en timme och hon gick lugnt trots ny miljö och bitvis mycket trafik, så de bådar gott
 
Funderade inte på stället jag flyttade till, så idag blev de en ny flytt. Hon verkade betydligt lugnare på nya stället
De klarar sig ofta bättre än vi tror. Åtminstone våra mest stressade och nervösa klarar "flytter" till och från olika meeting alldeles utmärkt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 788
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 597
Senast: Skye
·
Hästhantering Har precis flyttat mina 3 hästar till nytt stall. (För första gången på 14 år står mitt egna stall tomt) Jag har flyttat dem enbart...
Svar
6
· Visningar
1 450
Senast: _Taggis_
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 335
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp