Bukefalos 28 år!

PNH Tjatter - Part II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH Tjatter - Part II

Jag kan tycka att det är jättesvårt att själv veta hur pass tydliga signaler man ger, dvs hur ser man ut när man ber hästen om nånting. Jag har bl.a. haft svårt att få Tara att gå hyggligt sideways, hon blir RB och hispar fram och tillbaka, däremot går t.ex. squeeze game som en dans.

Nästa gång mormor kommer hit och kan passa barnen ska jag ta mannen med till corralen så får han filma mej medan jag håller på, kan vara nyttigt att se hur man beter sej :idea:

Lite bra gick det i varje fall idag, jag fick sadla Tara och spänna sadelgjorden, vifta med stigbyglar etc medan hon stod helt avslappnad och stilla med löst band. :banana: Nästa steg är att sitta upp :) Kan ju tillägga att Tara inte är sådär jättemycket riden (före detta travare) så jag tänkte ta det grundligt nu med alla förberedelser.

Borde få in lite bilder på min tjockis, hon har gått på grönbete och latat sej hela sommaren medan jag var höggravid så nu är hon rund och go, lite väl rund kanske :o
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

Du har ju fått bra kommentarer redan på vad du ska tänka på när det gäller det som hände med din häst Red i Corralen. För jag kommer ihåg att min häst och jag hade en perod när han reagerade så och bara blev helt "upset" så fort jag skulle göra något med honom och då var det lägligt kurs alldeles i samma veva och då fick jag förklarat för mig att jag tryckte på många knappar i min häst samtidigt som skapade den här situationen som varken jag eller hästen var särskilt nöjd med. Jag kommer också ihåg att jag hade fruktansvärt svårt att reparera Friendly Game :crazy:, men det som fungerade kanon på min häst var den tekninken att man går ifrån honom i friendly game. Men även Friendly game in motion, när man gör det i skritt, trav och galopp senare. Han liksom lärde sig att bara för han rörde på benen så behövde han inte bli Right brain.
Sen blev hela situationen bättre när jag började bestämma mig för att idag gör vi "det här" och sen följa det så gott det går så man inte kräver allt på samma gång. Sen tror jag att jag i samma veva började kolla extra noga efter var hans frivillighet och glädje var och försöka ta vara på den och LEKA!!!!!

Min häst har varit så otroligt härlig sista tre gångerna jag har ridit honom, han har bara gått fram och varit såååå härligt med mig, det är som att skära i smör när jag rider honom sådan lätthet och det är som jag vet att Craig Johnsson, tror han heter så?, (Parelli friendly Reining ryttaren från USA) sa på en SC DVD att man skulle tänka att man styrde med en liten Joystick mitt i hästen och shit vilken härlig känsla det är!!!!! :love::love::love::love:
Jag ska ta med kameran till stallet någon dag och se om jag kan få några nya bilder på gubben, tycker han har fått en annan styrka för att hålla sin hållning nu. HAr äntligen kommit på hur jag ska shimma, två 1/4" shims fram en stående och en liggande.... lite konstigt, finns inte med i någon av Parellis förslag vad jag har sett men det fungerar bra och han verkar gilla det. Trots att jag har VVVIIIIIID sadel så behövs inte mycket shims, kan kanske vara för jag har ett oljefat till häst :D.

Vad det gäller "Savvy" så har hon köpt en Balance sadel här i Sverige och hon ska väl börja rida i den, men hon lär väl knappast lämna sina Western sadlar för det men men det är nog bra med en Balance att varva med isf. Har inte sett den än men jag ska kolla in den så fort tillfälle ges, jag måste bara jobba och sånt som tar en massa tid...
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

Du vet väl att vi är ett filmsuget gäng!!!! Så se till att gubben har kameran i högsta hugg!;)
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

Nu har jag äntligen också gått med i Savvy Club! Tror ni att jag får en dvd för november månad eller måste jag vänta ända till december???

Jag kan ibland känna med min häst att "jag vet att han kan det där", men sen helt plötsligt så fungerar det inte. Jag måste bli bättre på att tänka "how intresting" och "oh boy".

Sist var det när vi va på ridbanan som var alldelles blöt och kladdig då fungerade ingenting!!! Men sedan någon dag senare var jag på ängen och då kunde han ju plötsligt allt igen som "jag vet" att han kan. Att det inte fungerade på ridbanan tror jag va för att den var alldelles blöt och kletig. Cornelius hatar verkligen blöta och klet! Men hur ska jag göra för att få det att fungera på ridbanan även de dagarna då den är blöt och kletig?? Snälla någon som har något tips??!! :confused:
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

Satterstina: oj oj oj, finns inte en chans jag skulle våga visa det åt nån annan :o känner mej alldeles för mycket nybörjare för det...
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

Jag e minst lika mkt nybörjare plus att jag ser inte klok ut på bild! Min lilla lastnings snutt ser jag inte klok ut och världens hängbrasa dessutom! Såg nästan brevinkastet!:rofl:
Det e bara roligt att se andra lyckas och träna tycker jag! Så nog törs du allt! Sätter in min minifilm så får du se!

http://[URL=http://s225.photobucket.com/albums/dd166/satterstina/?action=view&current=lastningsfilm.flv][/URL]

Och en liten trudelutt på Obe hos CaliforniaSwed!
http://[URL=http://s225.photobucket.com/albums/dd166/satterstina/?action=view&current=lastningsfilm011.flv][/URL]

Vart tog du vägen CS? Hoppades att du skulle kika in idag! Hoppas du körde försiktigt med tanke på hur snön driver just nu, nästan storm hos oss i natt..
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

Jag håller med =) Det är inspiration, släng in era filmer bara =) Jag måste få filmat jag med men hon är ju såå tjock ännu..:crazy: :rofl:

Cornelius. Jag har för mig att jag blev överhoppad 1a dvdn, och nu har min granne blitt det så det dröjer nog innan du får en dvd. Dvd borde väl komma i dec eftersom vi fått en tidning nu?

Var inte i ridbanan då den är äckelkletig då, gå ut i skogen o lek i stället.:D

Vilken sida skulle Filosofen vara med på...*letar o letar*
 
Det blev för mycket här. Fick hö och halm last idag oväntat...:grin:gubben ringde 8 i morse och sagt han var på väg:eek:. Tack för det. bilar som inte startade så jag var tvungen att köra och hämta folk. sen lasta in allt hö/halm och halm ligghallen åt 32 kreatur. CS är nu...jätte trött. ZZzzzzzz

Men det är lugnt, jag tror ingen kommer till Reservpris så den läggas ut igen, då har vi tid.
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

Jag tänkte lägga bud ikväll, vad e ditt reservpris?:laugh:
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

HA HA! La ett bud på 810 kr bara för att få mitt namn på auktionen! Min speldjävul e snart framme...:devil::cool:
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

Satterstina: Tack för titten, ser ju hur bra ut som helst :bow: och vilken otroligt vacker häst du har, helt fantastisk!!!

Vi ska se ifall jag inte ska få in en liten filmsnutt så ni får se min tjockis till häst , får återkomma med det... gäller ju att få in filmen på nätet också, får kanske ta äldsta sonen till hjälp han är 13 och kan det mesta om datorer. Då vi nyligen köpte ny laptop och jag undrade vad WLAN betyder blängde han suckande på mej och sa "men maaammmaa, vet du ingenting???" :grin:
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

Ha Ha!:rofl: Tack för komplimangen! Obe Bockar!:bow:
Efter mitt inlägg borde alla våga visa sig!!:D
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

hmmm, får se om man kanske vinner på lotto tills imorrn...:devil: Bara inte min granne kommer å bakbinder mig då!

Tibicia: Om du lägger in en snutt på din tjockis, så lägger jag in en på min :D Men vad ska man filma för någe då? Jag är så stolt för Majsa kan galoppera på volt nu o HOPPA, så DET kan jag lägga in :D
Vad ska du filma ?? :bump:
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

och... vi måste ha svarta kläder o dra upp byxorna innan rec går igång *HAHA*

Kram på dig Stina!
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

Hallå där! Det e min kvinnlighet du förolämpar!!! Häng e sexigt!:angel: Vi på landet vet vad som går hem!:rofl::rofl:
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

Toria: Jag tänkte mannen skulle få filma en hel "session" då jag tränar med Tara så jag själv får se hur det ser ut, sen kanske jag kan få in nån liten snutt på nätet åt er att se, kanske nån sekvens som ser extra bra ut, om jag hittar nån sån vill säga... ;)

Ska bli intressant att själv få se mina Parelli-färdigheter ur ett lite mer objektivt perspektiv, jag hoppas innerligt att det inte ser så klumpigt ut som jag känner mej, fumlar med repet och trasslar in savvy-stringen runt sticken etc etc :crazy:
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

Satterstina: Huvudsaken det är bekvämt! :D
 
mer än 1000 men mindre än 2000:-:D...

Har spanat ett tag och de som gick på ebay gick över 2000:-. Jag så gärna vill får lite pengar tillbaks för det jag la ut att får allt hit till sverige. Det finns mer grejer här också men vill ser först hur detta går på auktion annars ska det till blocket med ett fast pris.

Filmen var så fint. Du som var så orolig om lastning. You underestamate your self!

Sexy!?!? Ya..right! **med min bästa Dr. Evil röst** Jag har ett par röd mys byxor som jag går runt i ibland, sen tänkte vad Tibicia sa om viktigt att de är bekväm... den ansikts uttryck som min gubbe får när jag har de på är inte en av upphetsning...
a014.gif
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

Jag e minst lika mkt nybörjare plus att jag ser inte klok ut på bild! Min lilla lastnings snutt ser jag inte klok ut och världens hängbrasa dessutom! Såg nästan brevinkastet!:rofl:
Det e bara roligt att se andra lyckas och träna tycker jag! Så nog törs du allt! Sätter in min minifilm så får du se!

http://[URL=http://s225.photobucket.com/albums/dd166/satterstina/?action=view&current=lastningsfilm.flv][/URL]

Och en liten trudelutt på Obe hos CaliforniaSwed!
http://[URL=http://s225.photobucket.com/albums/dd166/satterstina/?action=view&current=lastningsfilm011.flv][/URL]

Vart tog du vägen CS? Hoppades att du skulle kika in idag! Hoppas du körde försiktigt med tanke på hur snön driver just nu, nästan storm hos oss i natt..

Va vackar han är! Hur hög är han?

Jag har inga större problem med att lasta min på det viset, men hur får man honom att stå kvar?
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

Snygg video!!

Jag undrar oxå hur man kan göra med en "confident" häst som konstant backar/slänger sig ut?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu pga av vi var totalt ignorerad med vår frågan att öppna up gamla tråden, så börjar jag en ny. :smirk: ändra titeln lite så kanske...
65 66 67
Svar
1 336
· Visningar
88 979
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp